Gå til innhold

Hva bruker du å si er dine "svakheter" i arbeidsintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt tilfelle nå gjelder det en butikkjobb, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forberede meg på dette spørsmålet.

Å si at "jeg er for nøye" eller "jeg er perfeksjonist" føles litt kleint, for det er på en måte indirekte skryt. 

Samtidig er jeg redd for at om jeg sier det sanne svaret: "jeg kan prokrastinere en del", "jeg tar til meg kritikk litt for personlig" eller "jeg blir fort stressa" - så kanskje arbeidsgiver blir skremt. 

Hva burde man svare? 

Anonymkode: 04cce...23d

Skrevet

Jeg tenker at det er bedre at du innrømmer svakheter, jeg. Om noen sitter på intervju og indirekte sier at de ikke har "ordentlige" svakheter (f.eks ved å si at man er perfeksjonist, eller at man er for nøye) så vil jo arbeidsgiver tenke sitt.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Formuler deg litt annerledes da; si for eksempel:
Jeg har en tendens til å grave meg inni detaljene i stedenfor en holistisk tilnerming i enkelte situasjoner / prosjekter.... og jeg har en tendens til å falle for flink pike syndromet - men jeg er klar over dette og jeg jobber med å bli flinkere til å akseptere "godt nok" som et svar. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Skrevet

Noe du har selvinnnsikt på men jobber med å bli bedre på uten at de blir snikskryt. 

Anonymkode: 93159...3c5

• Liker 2
Skrevet

Hva som er svakhetene mine endrer seg med tiden. Ofte så jobber jeg med svakhetene mine, for å bli bedre.  Og uavhengig av hva som er dine svakheter, bør du også tenke over hva du kan gjøre for å bli bedre på dine områder. For det kan du bli spurt om😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tullete spørsmål som ikke gir intervjuerne noe. Et spørsmål med stort sett alltid et innøvd svar, ofte med feil svar. 

For absolutt ingen sier sine faktiske svake sider, altså sider som gagner dem selv, arbeidet eller arbeidsplassen negativt.

Ergo, det tullete spørsmålet krever et tullete svar. 

Du bør svare det intervjuerne vil at du skal svare, og på en måte som ikke er til ulempe for deg selv eller jobben du søker på. 

At du er nøye og er perfeksjonist er standardfraser intervjuerne liksom er "lei av", men er faktisk helt innenfor å svare og noe som gjelder svært mange. 

At intervjuerne stiller et så tåpelig spørsmål og samtidig har lagt enkelte svar som gjelder svært mange i boksen under "lite konstruktivt", sier mye om inkompetansen hos de som spør. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

I mitt tilfelle nå gjelder det en butikkjobb, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forberede meg på dette spørsmålet.

Å si at "jeg er for nøye" eller "jeg er perfeksjonist" føles litt kleint, for det er på en måte indirekte skryt. 

Samtidig er jeg redd for at om jeg sier det sanne svaret: "jeg kan prokrastinere en del", "jeg tar til meg kritikk litt for personlig" eller "jeg blir fort stressa" - så kanskje arbeidsgiver blir skremt. 

Hva burde man svare? 

Anonymkode: 04cce...23d

Du kan jo f.eks. vinkle det slik: jeg kan blir litt stresset, derfor prøver jeg å bli bedre på å ligge i forkant av oppgavene slik at de ikke hoper seg opp (den første og siste svakheten forsterker jo hverandre om begge stemmer, ville jobbet med en av dem i hvert fall). I butikk hender det jo man kan få negative kommentarer fra kunder, men jeg blir stadig bedre på å ikke ta det personlig etter hvert som jeg får erfaring.

Anonymkode: acbe0...5c7

• Liker 1
Skrevet

Gi en svakhet som du kan snu om til noe positivt. Jeg kunne feks sagt om meg selv at jeg er tidsoptimist, og det er jo fordi jeg ikke liker å gå fra noe ugjort, ergo må jeg stille mer realistiske forventninger til meg selv. 

Anonymkode: 4d5a8...bbe

Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

Tullete spørsmål som ikke gir intervjuerne noe. Et spørsmål med stort sett alltid et innøvd svar, ofte med feil svar. 

For absolutt ingen sier sine faktiske svake sider, altså sider som gagner dem selv, arbeidet eller arbeidsplassen negativt.

Ergo, det tullete spørsmålet krever et tullete svar. 

Du bør svare det intervjuerne vil at du skal svare, og på en måte som ikke er til ulempe for deg selv eller jobben du søker på. 

At du er nøye og er perfeksjonist er standardfraser intervjuerne liksom er "lei av", men er faktisk helt innenfor å svare og noe som gjelder svært mange. 

At intervjuerne stiller et så tåpelig spørsmål og samtidig har lagt enkelte svar som gjelder svært mange i boksen under "lite konstruktivt", sier mye om inkompetansen hos de som spør. 

tja, jeg vet at jeg blir irritabel når jeg stresser, der er absolutt ikke en god kvalitet og jeg prøver så godt jeg kan å ikke komme dit stressmessig - men jeg er veldig klar over at det er slik og det er absolutt negativt.. 
Jeg vet også at jeg har lite tolmodighet med menneskser som surfer på andres kunnskap - i så stor grad at jeg ikke ignorerer det - men sier fra, det er ikke alltid positivt, så man kan fint kjenne sine negative sider jobbmessig og formulere et svar som ikke er svada om man øsnker det.. 

Anonymkode: 4e4ba...a0d

• Nyttig 1
Skrevet

Det spørs jo hva som menes med svake sider, tenker at dette spørsmålet er utdatert.

Jeg svarer: Ikke noe spesielt i forhold til å utføre jobben.

Anonymkode: 31bd9...05d

Skrevet

Jeg pleier å si noe a lá at jeg ikke tror jeg har noen svakheter utover det normale i arbeidssammenheng (ingen utfører jo jobben 100% perfekt til enhvertid), men at jeg er veldig klar over at man aldri er fullt utlært, og vil derfor jobbe for å hele tiden holde meg oppdatert. Det har fungert så langt for min del, i hvert fall. 

Anonymkode: 07644...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

tja, jeg vet at jeg blir irritabel når jeg stresser, der er absolutt ikke en god kvalitet og jeg prøver så godt jeg kan å ikke komme dit stressmessig - men jeg er veldig klar over at det er slik og det er absolutt negativt.. 
Jeg vet også at jeg har lite tolmodighet med menneskser som surfer på andres kunnskap - i så stor grad at jeg ikke ignorerer det - men sier fra, det er ikke alltid positivt, så man kan fint kjenne sine negative sider jobbmessig og formulere et svar som ikke er svada om man øsnker det.. 

Klart det, men sier du dette så synes jeg ikke du kommer særlig godt ut av det med tanke på et arbeidsperspektiv, og særlig opp mot arbeidsmiljø. 

Jeg ville nok ha funnet på noe annet og bedre å si, om jeg var deg.

Skrevet

At jeg har mye luft i magen 

Anonymkode: e9707...f04

• Liker 1
Skrevet

Fullstendig utdatert spørsmål, forhåpentligvis slipper du det. 

Men gi et svar som viser selvinnsikt. Jeg sier at jeg kan være litt "treg" i oppstarten i ny jobb og fremstå som mer forsiktig enn jeg er. Det kan gjøre noen utålmodige. 

Jeg kunne også sagt at jeg er konfliktsky, men har ikke fått spørsmålet på mange år. 

Eller at jeg jobber tregt med kjedelige oppgaver. Det er helt sant, og gjør at jeg gjerne trenger mer mas på kjedelige oppgaver. Det HAR jeg sagt, og fått jobben. 

Skrevet
2 minutter siden, Bombasi said:

Klart det, men sier du dette så synes jeg ikke du kommer særlig godt ut av det med tanke på et arbeidsperspektiv, og særlig opp mot arbeidsmiljø. 

Nja, jeg hadde syntes det var et forfriskende ærlig svar da, og ikke noe som isolert hadde redusert sjansen for jobb. Det ER mange som blir irritable når de er stressa, de som er ærlige om det er mye lettere å håndtere. 😅

Annonse
Skrevet

Et stereotypisk spørsmål, men som sjeldent blir stilt i virkeligheten. Jeg har aldri måtte svare på noe sånt i et intervju.

Anonymkode: 355a6...664

Skrevet

At jeg jobber for mye, simpelthen ikke klarer å slutte å jobbe.

Anonymkode: f1ceb...f9e

Skrevet (endret)
Albbas skrev (5 minutter siden):

Nja, jeg hadde syntes det var et forfriskende ærlig svar da, og ikke noe som isolert hadde redusert sjansen for jobb. Det ER mange som blir irritable når de er stressa, de som er ærlige om det er mye lettere å håndtere. 😅

Forfriskende ærlig, ja. Men å informere intervjuerne med komboen om at man blir lett irritabel, er utålmodig og sier ifra, tror jeg er oftere negativt enn positivt. Et risikabelt svar. Og kanskje særlig ovenfor de intervjuerne som stiller spørsmålet fordi dem er kunnskapsløse fra før av. 

Endret av Bombasi
Skrevet

Veldig sjeldent jeg tar med dette spørsmålet med i intervjufasen, og bruker det kun når jeg skal intervjue ledere.

Men de få gangene jeg gjør det er for å kartlegge om kandidatene har selvinnsikt og er oppmerksom på eventuelle svakheter rundt sine egne kvalifikasjoner eller egenskaper, og videre hva som gjøres for å unngå eller motvirke svakhetene. 

Alle har svakheter på ett eller annet punkt, det interessante er egentlig ikke hva disse svakhetene er, men 1) at man selv er klar over det 2) hva man gjør for å unngå de.

Anonymkode: 662e3...7f7

• Liker 2
Skrevet
Bombasi skrev (58 minutter siden):

men du sa vel bare at folk ikke kjenner sine svake sider - du sa ikke noe om hvordan jeg evt formulerer dette.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...