AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Vet ikke om dette blir riktig underforum, men prøver. For 1,5 år siden kjøpte jeg og mannen en leilighet i en ganske gammel bygård i Oslo (fra ca 1880). Leiligheten er kjempefin, men vi fikk beskjed om at det var en skjevhet i gulvet. Det var ikke merkbart i det hele tatt, både megler og eier sa det kunne fikses men de hadde bare ikke valgt å gjøre det. I løpet av tiden vi har bodd her, så har det blitt verre. Det er som at hele leiligheten synker på midten. Det er fortsatt ikke merkbart i dagliglivet, men hvis man ser nøyere på det så merker man det. Man merker det spesielt på dører i leiligheten som tidligere kunne lukkes uten problemer, nå presses mot dørlisten. Spørsmålet er da, hva gjør man nå? Er dette helt normalt eller er det fare for at hele bygningen ødelegges? Om vi selger nå, er det stor fare for at dette kan blir et tapsprosjekt, og det har vi veldig lite lyst til. Vi har heller ikke lyst til å flytte ennå, med mindre vi absolutt må. Vi har et barn på 16 måneder som går i barnehage her, og siden han er såpass liten vil jeg ikke at han skal måtte bytte barnehage ennå. Samtidig må han ha et trygt sted å bo. Så jeg er litt i villrede nå. Bekymrer jeg meg for ingenting? Anonymkode: 1d688...5fe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Få en fagperson til å se på det. Anonymkode: b02a0...a96 2
Gjest takinova Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Snakk med styret i sameiet/borettslaget/gårdseier. Dette er ikke noe man styrer med på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Oh dear, vel, ta det fra ei som har bodd i Drammen hvor alt flyter og synker og "setningsskader" er en del av dagligtalen - forhør dere med fagpersoner, som AB over her overslår. Det der er ikke gøy å hanskes med, men et problem mange i Norge har. Anonymkode: 4107e...b25 1
newman01 Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Kan jo være at personen som bor under deg har pusset opp litt og laget åpen kjøkken-stue-løsning og fjernet en bærevegg... Da vil gulvet hos deg synke. Kan jo vurdere å høre med styret om de har gjort noen tilstandskontroll på grunnforhold og setningsskader i senere tid 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Dessverre har det vært mange ukritiske boligkjøpere i Oslo i mange år nå. Som har overbydd hverandre på leiligheter som ser så fine og stylede ut. "Pusset opp". Men i virkeligheten over 100 år gamle bygårder hvor man har neglisjert vedlikehold. Gamle rør for vann og avløp og fuktskadede bygårder uten ventilasjonsanlegg og fullgod utluftingsmuligheter. Disse skal nå få svi når folk skjønner jukset og ikke vil overby hverandre annet enn på gode moderne boliger. Ts har en leilighet med etasjeskille i tre tipper jeg, som gjennom 140 år sier takk for seg… Anonymkode: 5b393...d12 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 newman01 skrev (3 minutter siden): Kan jo være at personen som bor under deg har pusset opp litt og laget åpen kjøkken-stue-løsning og fjernet en bærevegg... Da vil gulvet hos deg synke. Kan jo vurdere å høre med styret om de har gjort noen tilstandskontroll på grunnforhold og setningsskader i senere tid Godt poeng! Anonymkode: 5b393...d12 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Har det vært byggearbeider i nabolaget i det siste? Type graving? Anonymkode: 8b73e...42e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 50 minutter siden, newman01 said: Kan jo være at personen som bor under deg har pusset opp litt og laget åpen kjøkken-stue-løsning og fjernet en bærevegg... Da vil gulvet hos deg synke. Kan jo vurdere å høre med styret om de har gjort noen tilstandskontroll på grunnforhold og setningsskader i senere tid 45 minutter siden, AnonymBruker said: Har det vært byggearbeider i nabolaget i det siste? Type graving? Anonymkode: 8b73e...42e Naboen vår under pusser opp leiligheten akkurat nå. Om de har gjort noe tidligere vet jeg ikke. Hele blokka et hakk ned i gata skal bygges om til leiligheter. Det har blant annet vært bilverkted og vask på bakkenivå der med en liten bensinstasjon som de nå har gravd opp. Det har jo vært en ganske stor gravejobb, kanskje det har påvirket noe. Anonymkode: 1d688...5fe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Naboen vår under pusser opp leiligheten akkurat nå. Om de har gjort noe tidligere vet jeg ikke. Hele blokka et hakk ned i gata skal bygges om til leiligheter. Det har blant annet vært bilverkted og vask på bakkenivå der med en liten bensinstasjon som de nå har gravd opp. Det har jo vært en ganske stor gravejobb, kanskje det har påvirket noe. Anonymkode: 1d688...5fe Det kan det godt være, at dette har påvirket grunnvannsstand i området, som gjør at man får setninger. https://www.ngu.no/emne/setningsskader Men jeg hadde snakket med sameiet/borettslaget og naboen under først. Anonymkode: 8b73e...42e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Oslo-folk ja. Dette høres ikke ut som et stort problem. Ta i første omgang kontakt med styret i borettslaget/sameiet, mulig de utbedrer skaden på felleskapets regning, og om det ikke hjelper så ring en fagmann på egen regning. Det at det synker litt er vel ikke så stort problem. Vi på resten av Østlandet er redd for å bli tatt av kvikkleire - det er lite man kan gjøre med det. Anonymkode: f2ae9...79f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Når bygningen har sunket så mye at det må utbedres så tar forsikringen regningen. Ikke noe stress. Anonymkode: 0c714...1c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå