AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Hver eneste sommerferie? Jeg må ærlig si at jeg gruer meg til 2-3 uker med svigerfar på slep. Noen dager er ok, men ikke hele ferien. Min mann er enebarn, og besøker faren ofte , hjelper ham med alt han trenger hjelp til osv...Nylig fortalte han sin onkel (farens bror) at vi tenkte å leie sommerhus i sommer. Da utbrøt onkelen at det var jo topp for da kunne vi ta svigerfar med....Han (onkelen) på sin side inviterer ALDRI broren med på noe. Han og kona har voksne barn, god økonomi og flere sommersteder de drar til. De bor i et annet land men har invitert oss dit flere ganger. Svigerfar derimot får aldri noe invitasjon og vi vet han veldig gjerne vil dra dit men ikke tør invitere seg selv...Av dårlig samvittighet ovenfor faren føler nå min mann at han må arrangere ferie for faren hvert år.Er det slik hos andre i samme situasjon også? Tar dere svigers med? Anonymkode: 02202...31b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Synes ikke du kan forvente at broren tar seg av svigerfar. Som enebarn så faller mye på din mann. Han får eventuelt ta opp problemstillingen selv Anonymkode: 0e89c...42e 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hver eneste sommerferie? Jeg må ærlig si at jeg gruer meg til 2-3 uker med svigerfar på slep. Noen dager er ok, men ikke hele ferien. Min mann er enebarn, og besøker faren ofte , hjelper ham med alt han trenger hjelp til osv...Nylig fortalte han sin onkel (farens bror) at vi tenkte å leie sommerhus i sommer. Da utbrøt onkelen at det var jo topp for da kunne vi ta svigerfar med....Han (onkelen) på sin side inviterer ALDRI broren med på noe. Han og kona har voksne barn, god økonomi og flere sommersteder de drar til. De bor i et annet land men har invitert oss dit flere ganger. Svigerfar derimot får aldri noe invitasjon og vi vet han veldig gjerne vil dra dit men ikke tør invitere seg selv...Av dårlig samvittighet ovenfor faren føler nå min mann at han må arrangere ferie for faren hvert år.Er det slik hos andre i samme situasjon også? Tar dere svigers med? Anonymkode: 02202...31b Hvorfor har ikke svigerfar noen venner eller et eget nettverk? Og her syntes jeg samboeren din skal ta en alvorlig prat med onkelen sin, hvis det er slik at svigerfar er alene, ensom osv så har broren hans et like mye ansvar som sønnen. Så her må rett og slett samboeren din manne seg opp litt. Anonymkode: 24ef1...8ef 24
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har ikke svigerfar noen venner eller et eget nettverk? Og her syntes jeg samboeren din skal ta en alvorlig prat med onkelen sin, hvis det er slik at svigerfar er alene, ensom osv så har broren hans et like mye ansvar som sønnen. Så her må rett og slett samboeren din manne seg opp litt. Anonymkode: 24ef1...8ef Han har en nesegrus beundring og respekt for onkelen, og det han sier/mener. Svigerfar har et eget nettverk og er ikke særlig ensom. Han får ofte besøk, også av oss. Men samboer og svigerfar har aldri hatt noe nært forhold. Det har nok ikke svigerfar hatt til sin bror (min samboer sin onkel) heller. Så jeg føler på en måte at onkelen er veldig raskt ute med å dytte ansvaret over på oss slik at han slipper å bli "plaget" med å ha et gammelt menneske på slep. Jeg mener også at min samboer og onkelen burde hjulpet hverandre og delt mer på ansvaret, men han hører ikke helt på meg. ts Anonymkode: 02202...31b 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes ikke du kan forvente at broren tar seg av svigerfar. Som enebarn så faller mye på din mann. Han får eventuelt ta opp problemstillingen selv Anonymkode: 0e89c...42e Men er det riktig at fordi man er enebarn så skal alt ansvar falle på enebarnet? Han har ikke selv valgt å være enebarn. I min familie har det alltid blitt sett på som et felles ansvar å ta seg av eldre slektninger. ts Anonymkode: 02202...31b 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Ja, det er barnas ansvar å ta seg av sine foreldre. Staten kan hjelpe, øvrig familie kan hjelpe men det er sånn at barna hjelper mest, i ditt tilfelle din manns ansvar siden han er enebarn. Det er kjipt. Jeg er enebarn og tar seg av faren. Naboen kommer innom, øvrig familie ringer men alt det praktiske...jeg. og han blir med oss på hytta. Det er lettere for meg å tenke sånn for da blir jeg ikke såret hbis jeg forventer noe av noen. Anonymkode: 584ac...301 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det riktig at fordi man er enebarn så skal alt ansvar falle på enebarnet? Han har ikke selv valgt å være enebarn. I min familie har det alltid blitt sett på som et felles ansvar å ta seg av eldre slektninger. ts Anonymkode: 02202...31b Det meste av ansvaret vil falle på sønnen ja. Faren oppdro han, sønnen arver faren. Anonymkode: 0e89c...42e 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Jeg forstår ikke helt. Hvorfor passes svigerfar? Eller er det at dere tilbringer tid sammen? Siden svigerfar har eget nettverk og ikke er ensom, antar jeg at mannen din vil tilbringe tid med faren sin. Mens du ser på det som «pass». Anonymkode: a9f20...04d 21
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er det riktig at fordi man er enebarn så skal alt ansvar falle på enebarnet? Han har ikke selv valgt å være enebarn. I min familie har det alltid blitt sett på som et felles ansvar å ta seg av eldre slektninger. ts Anonymkode: 02202...31b Det er ikke sikkert foreldrene har valgt at han skal være enebarn heller, men det ble bare sånn. Og ja, så lenge far og sønn har et ok forhold, faller mye på enebarnet. Sånn er det bare. Hvis du hadde vært enebarn, tror jeg ganske sikkert du hadde gjort det samme for en av dine foreldre. Anonymkode: ce0ff...f04 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 Min mann er også enebarn, og jeg syns han altfor ofte tar med svigermor på ting, eller teknisk sett så inviterer hun seg selv ofte og betaler for ferien. Da ofte uten meg, pga at jeg ikke kan fly pga sykdom. Hun er også her hver jul ( jeg forstår jo dette siden hun ellers ville vært alene). Men... og det er kanskje en vesentlig forskjell, det er ikke sånn at hun okkuperer oss i sommerferien. Greit nok hun tilbringer noen dager med oss, eller uker med han, men han velger også å dra på ferie bare med oss. Syns det er en grei måte å gjøre det på. Men han har 8 ukers sommerferie totalt da, ikke bare 3 - 4... Anonymkode: a4ff7...2b1 2
Pillarguri Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Siden du omtaler det som å passe svigerfar, så lurer jeg på hvor fungerende han er. Klarer han seg selv, og er han klar i hodet, så er det ikke spesielt vanskelig å ha med en ekstra person. Hvis han derimot trenger hjelp til det meste så er situasjonen en helt annen. 6 1
Carrot Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Nesegrus beundring, hva betyr det egentlig i denne settingen her? Og hvis svigerfar har et nettverk og sønnen og han ikke har noen god relasjon - hvem er det som mener dere må "passe på svigerfar" ?? 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor har ikke svigerfar noen venner eller et eget nettverk? Og her syntes jeg samboeren din skal ta en alvorlig prat med onkelen sin, hvis det er slik at svigerfar er alene, ensom osv så har broren hans et like mye ansvar som sønnen. Så her må rett og slett samboeren din manne seg opp litt. Anonymkode: 24ef1...8ef På hvilken måte har en bror like mye ansvar som en sønn eller en far?? På hvilket tidspunkt valgte denne broren å få søsken? Det er vel strengtatt en rett linje med ansvar her, foreldre tar vare på barn, barn KAN ta vare på foreldrene men er ikke deres «ansvar» heller. ettersom de ikke valgte dem heller. Det er selvfølgelig det hyggeligste å moralske å gjøre OM man har hatt gode foreldre, å passe på dem i deres alderdom. Men en bror har ikke noe ansvar over søsken eller deres barn, ikke mer enn de ØNSKER å ta selv. Anonymkode: aa409...e8f 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Han har en nesegrus beundring og respekt for onkelen, og det han sier/mener. Svigerfar har et eget nettverk og er ikke særlig ensom. Han får ofte besøk, også av oss. Men samboer og svigerfar har aldri hatt noe nært forhold. Det har nok ikke svigerfar hatt til sin bror (min samboer sin onkel) heller. Så jeg føler på en måte at onkelen er veldig raskt ute med å dytte ansvaret over på oss slik at han slipper å bli "plaget" med å ha et gammelt menneske på slep. Jeg mener også at min samboer og onkelen burde hjulpet hverandre og delt mer på ansvaret, men han hører ikke helt på meg. ts Anonymkode: 02202...31b Ok? Så han tør ikke snakke med onkelen sin, med andre ord. Onkelen er vel ikke særlig mye yngre enn broren sin, de er nok samme generasjon - så at svigerfar er en så mye mer gammal mann enn onkel, tror jeg virkelig ikke på. Hvis samboeren din ikke vil lytte til deg, så vet jeg ikke helt - jeg er vandt med at man i et parforhold respekterer og lytter til hverandre, og finner et kompromiss. Det hadde aldri vært et scenario i mitt parforhold, at en av oss hadde dratt med mor/far på ferie i flere uker når man endelig har ferie. Så her mener jeg samboeren din rett og slett ikke lytter til deg, eller respekterer deg. Kommuniserer dere ellers godt? Har du sagt til han at du ikke ønsker svigerfar med på flere ukers ferie, for du ønsker den tiden alene dere to - dere er nok med svigerfar, og et par dager holder? Og hvis samboeren din ikke ønsker å respektere deg, så syntes jeg du skal sette et standpunkt til neste gang - da kan samboeren din og pappaen reise alene. Anonymkode: 24ef1...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte har en bror like mye ansvar som en sønn eller en far?? På hvilket tidspunkt valgte denne broren å få søsken? Det er vel strengtatt en rett linje med ansvar her, foreldre tar vare på barn, barn KAN ta vare på foreldrene men er ikke deres «ansvar» heller. ettersom de ikke valgte dem heller. Det er selvfølgelig det hyggeligste å moralske å gjøre OM man har hatt gode foreldre, å passe på dem i deres alderdom. Men en bror har ikke noe ansvar over søsken eller deres barn, ikke mer enn de ØNSKER å ta selv. Anonymkode: aa409...e8f Nå tolket jeg HI som at svigerfar var enkemann, ensom og kanskje dårlig. Da har man selvfølgelig som familie et ansvar, men du har helt rett i at ikke alle tenker eller føler det slik 😉 Anonymkode: 24ef1...8ef
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver eneste sommerferie? Jeg må ærlig si at jeg gruer meg til 2-3 uker med svigerfar på slep. Noen dager er ok, men ikke hele ferien. Min mann er enebarn, og besøker faren ofte , hjelper ham med alt han trenger hjelp til osv...Nylig fortalte han sin onkel (farens bror) at vi tenkte å leie sommerhus i sommer. Da utbrøt onkelen at det var jo topp for da kunne vi ta svigerfar med....Han (onkelen) på sin side inviterer ALDRI broren med på noe. Han og kona har voksne barn, god økonomi og flere sommersteder de drar til. De bor i et annet land men har invitert oss dit flere ganger. Svigerfar derimot får aldri noe invitasjon og vi vet han veldig gjerne vil dra dit men ikke tør invitere seg selv...Av dårlig samvittighet ovenfor faren føler nå min mann at han må arrangere ferie for faren hvert år.Er det slik hos andre i samme situasjon også? Tar dere svigers med? Anonymkode: 02202...31b Dette forstod jeg lite av. Er svigerfar dement siden han må passes på? Er vel bare å ikke ta han med på hele ferien? Broren har ikke noe ansvar her. Hvis svigerfar ikke er ensom og har eget nettverk så kan vel svigerfar dra på ferie med noen andre? Anonymkode: f555b...501 6
Gjest Bieter Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker said: Han har en nesegrus beundring og respekt for onkelen, og det han sier/mener. Svigerfar har et eget nettverk og er ikke særlig ensom. Han får ofte besøk, også av oss. Men samboer og svigerfar har aldri hatt noe nært forhold. Det har nok ikke svigerfar hatt til sin bror (min samboer sin onkel) heller. Så jeg føler på en måte at onkelen er veldig raskt ute med å dytte ansvaret over på oss slik at han slipper å bli "plaget" med å ha et gammelt menneske på slep. Jeg mener også at min samboer og onkelen burde hjulpet hverandre og delt mer på ansvaret, men han hører ikke helt på meg. ts Anonymkode: 02202...31b Dersom han ikke er ensom, ikke inviter med. Det er nok ikke mye om å gjøre før svigerfar merker at stemningen sosialt ikke er like bra, og kanskje begynner å innse at han er har blitt en plikt, ikke hygge. Det er ikke spesielt morsomt for noen å føle på. Jeg tror ikke din svigerfar ønsker å være en plikt dere må ta med overalt, når han til og med har nettverk og har andre ting å gjøre på. Selv om onkelen føler at dere burde ta han med overalt, så er det ikke sikkert at det er det svigerfar faktisk vil eller trenger Nå tar jeg utgangspunkt i at svigerfar er frisk og normal. Endret 21. februar 2023 av Bieter
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 Men vet onkelen at du/dere føler det sånn? Kanskje han tror dere trives med å ha med svigerfar overalt? Anonymkode: cdba9...89c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 Jeg er oppi åra, har kun én sønn, har lite nettverk selv, men kunne aldri tenkt tanken at min sønn og kone skulle "drasse" på meg i ferien sin. Jeg finner på ting selv og liker meg i eget selskap. Tenker vi har ikke den kulturen at flere generasjoner skal være sammen sammen i ferier og hele tida ellers. Heldigvis. Anonymkode: e86a9...60f 4 3
mereo Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Dette, og at de må faktisk ikke invitere med på ferie. Hvis de føler at de må «aktivisere» så velg helgeturer. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er oppi åra, har kun én sønn, har lite nettverk selv, men kunne aldri tenkt tanken at min sønn og kone skulle "drasse" på meg i ferien sin. Jeg finner på ting selv og liker meg i eget selskap. Tenker vi har ikke den kulturen at flere generasjoner skal være sammen sammen i ferier og hele tida ellers. Heldigvis. Anonymkode: e86a9...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå