Gå til innhold

Hvordan velge navn til barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter barn utpå våren, og vi har naturligvis tenkt på navn til barnet en stund. Jeg synes dette er utrolig vanskelig, da jeg forbinder de fleste navn med mennesker jeg har møtt tidligere. Et eksempel er at samboeren min ønsker å kalle opp barnet vårt etter noen fra hans familie. Jeg syns navnet er veldig fint, men jeg hadde ei barndomsvenninne (vi var ikke veldig nære og har ingen kontakt i dag) som het akkurat det samme. Derfor syns jeg på en måte at det blir litt rart selv om jeg liker navnet godt. Er dette noe som vil gå seg til etter hvert som man bruker navnet på barnet?

Samtidig tenker jeg at det er umulig å finne et navn man ikke kan forbinde med noen uten at det er et ekstremt spesielt navn. 

Så hvordan gjorde du/dere det når navnet skulle bestemmes? Ble bestemmelsen tatt uavhengig av hvilke andre mennesker som hadde navnet? 

Anonymkode: e3e1f...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror man bare må legge slike tanker til side, ellers blir man aldri enige 😅

På våre to barn hadde jeg assosiasjoner til det ene navnet, og mannen til det andre. Det var dog ikke nære relasjoner eller negative assosiasjoner, så det gikk veldig greit for vår del. Tenker ikke på det nå lenger. 

Anonymkode: 6eaab...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare bestemme seg.

Et liv uten navne-assosiasjoner er jo knapt mulig 🙂 Tenk på den som skal bruke det. Lag hver deres liste og stryk ut eller legg til etterhvert som tiden går :nikke:

Lykke til i prosessen 🤞. Det er jo så stort. Om dere står igjen med flere ved fødsel, kan man kanskje få en bekreftelse når man ser babyen 👶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp for meg å la tiden gå litt slik at assosiasjonen ble sterkere for vårt barn enn den jeg forbandt med navnet. Min mann foreslo et navn hvor jeg kun tenkte på en tv-serie på tv og synes ikke det var aktuelt selv om navnet var fint. Klarte uansett ikke å komme på noe bedre, og etterhvert som tiden gikk så ble jeg vant til at navnet var vårt og ikke tv sitt. Får fortsatt kommentert at det ble brukt i tv-serie og er med på spøken men for meg er det nå vårt barn 😊

Anonymkode: ba401...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnet har et svært sjeldent navn jeg leste i en bygdebok en gang i tiden. kjenner ingen som heter det, de fleste har ikke en gang hørt navnet før

Nr.2 har et utenlandsk navn som svært få nordmenn heter. Det er generelt sjeldent over hele verden.

Nr.3 har et navn som begynner å bli litt mer vanlig i USA, og mange har hørt navnet, men nesten ingen heter det. Så assosierer det ikke med noen der heller.

Nr.4 har et navn som begynner å bli ganske vanlig i USA. Begynner å bli litt vanlig her også dessverre, men er et av de fineste navnene som finnes. Kjenner heller ingen som heter det. 

Anonymkode: 3ebd8...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med barn i "alle år", og uansett hvilken navn vi vurderte å bruke, så hadde jeg en assosiasjon til det, omtrent.

Man må bare legge det fra seg og velge et navn man liker, som man føler fungerer, som passer ok til etternavn osv. Oppkalling er hyggelig, så liker du navnet, så ville jeg blåst i den perifere barndomsvenninnen!

Anonymkode: 2ee69...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...