AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Har en sønn som fyller 5 år på en vanlig hverdag, og vi har invitert til bursdag med vennene fra barnehagen fra 1630 til 18 den dagen. Alle inviterte har takket ja og gutten vår gleder seg masse til å ha bursdagsfest med vennene for første gang. Samboer mener vi bør servere pølser, pizza eller noe annet enkelt å bite i først, og deretter la de leke litt før vi så serverer kaken. Jeg ser for meg at det kan være greit å tilby noe mat siden noen sikkert er sultne når de kommer rett fra barnehagen. På den annen side er jeg redd det blir for mye med både pizza f.eks, og deretter kake…Festen varer jo kun halvannen time. Hva gjør dere andre som har hatt bursdagsfest på en vanlig hverdags ettermiddag? Dropper dere kake? Tar i mot alle tips til mat og andre innspill. Anonymkode: cc4fb...65e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Ville servert pølse i brød og lompe og så kake eller muffins etterpå. De må få noe mat når de kommer rett fra barnehage og ikke bare kake. Anonymkode: dca0c...ebc 20 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville servert pølse i brød og lompe og så kake eller muffins etterpå. De må få noe mat når de kommer rett fra barnehage og ikke bare kake. Anonymkode: dca0c...ebc Akkurat som denne skrev. Anonymkode: daad9...eee 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Server begge deler! 👍🏻😊 Hvis tiden er knapp så ville jeg ha droppet gave-åpning. Det kan barnet kose seg med etter at gjestene har gått. Jeg ville gjort det slik: Ankomst - Mat - lek - kake - godtepose - henting. 🥳 Anonymkode: abb2e...aa3 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Server mat (pizza eller pølser), så kan de leke en liten stund før de får kake Anonymkode: 94412...91c 1
Arkana Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Vi serverer alltid mat først. I den alderen spiser de ikke så mye og sitter ikke så lenge ved bordet så jeg tror det går bra, men til fremtidige bursdager ville jeg ikke hatt kortere tid enn to timer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 Alltid både mat og kake. Aldri opplevd at de ikke får begge deler. Mat må de jo ha når bursdagen er rett etter barnehagen, og kake (eller muffins, is etc) er jo hyggelig når det er bursdag og forventes nok av barna. Anonymkode: 9c1f2...4e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Mat med en gang, så pakkelek, frilek og kake til slutt. Vipps er det gått 1,5t. Barn sitter kort ved bordet så maten først trenger ikke vare mer enn 15 minutt. Anonymkode: f1aa6...ffa
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mat med en gang, så pakkelek, frilek og kake til slutt. Vipps er det gått 1,5t. Barn sitter kort ved bordet så maten først trenger ikke vare mer enn 15 minutt. Anonymkode: f1aa6...ffa Ja tiden går nok fort! Hvordan gjennomfører man slik pakkelek? Trekker man lodd på hvilken gave som skal åpnes først? ts Anonymkode: cc4fb...65e
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en sønn som fyller 5 år på en vanlig hverdag, og vi har invitert til bursdag med vennene fra barnehagen fra 1630 til 18 den dagen. Alle inviterte har takket ja og gutten vår gleder seg masse til å ha bursdagsfest med vennene for første gang. Samboer mener vi bør servere pølser, pizza eller noe annet enkelt å bite i først, og deretter la de leke litt før vi så serverer kaken. Jeg ser for meg at det kan være greit å tilby noe mat siden noen sikkert er sultne når de kommer rett fra barnehagen. På den annen side er jeg redd det blir for mye med både pizza f.eks, og deretter kake…Festen varer jo kun halvannen time. Hva gjør dere andre som har hatt bursdagsfest på en vanlig hverdags ettermiddag? Dropper dere kake? Tar i mot alle tips til mat og andre innspill. Anonymkode: cc4fb...65e Pølse i lompe/brød eller pizza + kake (barn har alltid plass til søtt) 2
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja tiden går nok fort! Hvordan gjennomfører man slik pakkelek? Trekker man lodd på hvilken gave som skal åpnes først? ts Anonymkode: cc4fb...65e Vet ikke med den du svarte men her er det flasketuten peker på som bestemmer hvilken presang som åpnes 2
Numii Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Pizzasnurr eller fiskekakeburger er de vi har hatt størst hell med på barnebursdag 2
Numii Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Vet ikke med den du svarte men her er det flasketuten peker på som bestemmer hvilken presang som åpnes Grøss. Har observert det et par ganger og det var tortur. Barn som ble lei av å vente, både på sin tur til å gi gave for ikke å snakke om å måtte vente til alle var åpnet. Skuffede barn, barn som sammenligner egen gave opp mot andres etc. Kommer fra et sted hvor det er helt vanlig at foreldrene kjøper en gave (300-400 kr ca) på vegne av alle barna. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 Flasketuten peker på kan fort bli kaos også, men er kjekt når det fungerer. I min sønns klasse med mamge utålmodige fungerer det ikke, så der gir de bare gaven når de kommer og det åpnes fortløpende. Tar mye mindre tid også. I mitt andre barns selskap (jente) har vi også prøvd at alle sitter i en ring, og trekker lapp fra en hatt om hvem som skal få gi. Det fungerte fint! Enig i at du serverer enkel mat og kake eller muffins med en gang😊 Anonymkode: 42cec...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Vet ikke med den du svarte men her er det flasketuten peker på som bestemmer hvilken presang som åpnes Noe så utrolig trist. Da lager en jo masse oppmerksomhet rundt hvem som har gitt hva. Kanskje Ola sin mor ikke hadde råd til mer enn en 50 lapp mens Kjetil sine foreldre har tatt av og kjøpt noe til 250. pakkene kan åpnes etterhvert som gjestene kommer Anonymkode: 09115...f16 2
Arkana Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 Jeg vil slå et slag for å ikke ha pakkelek. Det er rett og slett en kjedelig lek som ingen andre enn bursdagsbarnet og de aller første giverne liker. Min erfaring er at det bare fungerer med noen veldig få gjester. De som får gi først mister tålmodigheten raskt og forlater ringen (evt blir tvunget til å bli sittende mens de tøyser, leker med noe, snakker med hverandre osv) og de som må vente til siste slutt blir også utålmodige, men kan jo ikke gå for de har ikke fått gitt gaven sin og opplever at det er litt "been there, done that" innen det blir deres tur. Jeg synes det enkleste er det beste, det vil si å åpne gaven straks gjesten kommer. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 her åpnes aldri pakker før barna har dratt hjem. Det tar tid, det skaper forskjeller, fordi innholdet vil være høyst ulikt. Vi serverer alltid noe varmmat, så lek og gøy før kake, popcorn,is etc. Anonymkode: e12c9...394 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 Jeg ville laget pizzasnurrer (på forhånd, hatt i fryseren og varmet raskt på dagen), det er mindre kliss og søl enn pizza og pølser. Noe mat må de ha etter bhg. Anonymkode: cd3e2...6eb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Noe så utrolig trist. Da lager en jo masse oppmerksomhet rundt hvem som har gitt hva. Kanskje Ola sin mor ikke hadde råd til mer enn en 50 lapp mens Kjetil sine foreldre har tatt av og kjøpt noe til 250. pakkene kan åpnes etterhvert som gjestene kommer Anonymkode: 09115...f16 Enda tristere at du tenker sånn, tror du barna vet hva gaven kosta eller? Dessuten pleier man å avtale på foreldremøter hva en gave skal koste +- 50/100 kr. Barnet som har kjøpt gaven er garantert stolt av å gi den bort og vil helt sikkert se reaksjonen til bursdagsbarnet. Anonymkode: 76368...90f 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Pakkeleken er jo noe av høydepunktet. Barna tenker ikke over hva det koster. Sist bursdag var en slimball favoritten til alle og den kosta sånn 29kr. Anonymkode: f1aa6...ffa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå