AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Jeg bare spør her. For jeg har vært vant med i jobber jeg har vært i tidligere at arbeidsgivere har gitt beskjed i god tid når jeg skal på jobb. Så sant det ikke er akutt at noen plutselig blir syke og de trenger meg som vikar og spør om jeg kan hjelpe. Men nå snakker jeg om obligatorisk. Jeg er renholder på en skole og når det er ferier er jo skolen stengt. Fikk vite i forrige uke at jeg kanskje skulle ta litt ekstra vask av vegger og hyller osv i vinterferien. Greit sa jeg bare å gi beskjed hvis vi skal det men jeg har ikke pleid det i vinterferien før. Jeg sendte melding til sjefen tidlig på morgenen i går for tenkte jeg skulle begynne tidlig siden skolen er stengt uansett. Så ser jeg senere at vedkommendes hadde ringt meg flere timer ut på ettermiddagen. Jeg ringte på morgenen i dag og fikk da høre at jeg skulle ha vasket Sfo i går (som noen andre pleier å gjøre da vi er 2 renholdere) og jeg hadde ikke fått noe beskjed i det hele tatt. Jeg synes det er respektløst ovenfor meg å forvente at jeg skal stå på pinner å vente tilfelle jeg skal på jobb. Jeg burde faktisk fått beskjed på fredag. Også skal jeg få skylda. Er de som er useriøse som ikke gir beskjed i god tid. Jeg har prøvd å lete etter regler for dette i arbeidsmiljøloven som jeg kan ta frem men vanskelig å finne når jeg ikke vet hva jeg skal søke på. Hvis noen vet hvor det står så gjerne kopier og legg inn her Hilsen oppgitt og frustrert vaskekjerring Anonymkode: 62576...0d5 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Du bør gi beskjed om at dette er ikke riktig å skylde på deg. Ledelsen må gi tydeligere retningslinjer. Neste gang skal du ha beskjeden skriftlig og i god tid før arbeidsdagen. Anonymkode: 4853e...06f 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Har du fast ansettelse med %stilling? Tilkalling? Er du tilkalling så kan ikke arbgiver pålegge deg å jobbe. Tar du ekstravakter på din faste stilling så skal du vite om disse i god tid. Anonymkode: d15f6...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har hatt en sånn sjef før (er lærer). Har funnet meg i dette i et par måneder og sluttet. Meget respektløst! Anonymkode: 96c68...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Anonymkode: d15f6...bd2 4 2
PM75 Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Har dere ikke en renholdsplan for hele året? Hvis ikke, så anbefales det å få på plass. Både for forutsigbarhet og for en god renholdsfaglig tilnærming. Dette er en renholdsplan: En renholdsplan er en systematisk beskrivelse av renholdsarbeidet i en bygning med angivelse av arealer, lokaler og renholdsobjekter som er med i renholdet. Planen skal beskrive hva som skal utføres av periodisk og daglig renhold, hvor ofte dette skal utføres, og når det skal gjøres. 1
Illuminatum Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 Alt avhenger jo av hvordan situasjonen din er. Er du fast ansatt? Har du fridag på mandager eller tok du bare fri siden det er ferie for ungene?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Alt avhenger jo av hvordan situasjonen din er. Er du fast ansatt? Har du fridag på mandager eller tok du bare fri siden det er ferie for ungene? Ja jeg er fast ansatt ja. Men når skolen har hatt ferier har jeg ikke pleid å vaske der. Da har jeg noen ganger vasket andre steder som vikar men da har jeg fått beskjed i forveien. Og hvis vi skal ha ekstra rengjøring på skolen får jeg også som regel beskjed i forveien og hvis jeg skal vaske på Sfo. De kan ikke forvente at jeg skal sitte hjemme hele dagen å vente til kl 15.00 TILFELLE jeg skal på jobb og være usikker. Da finner jeg på andre ting å gjøre. Og enda jeg sende melding tidlig på morran i går å spurte om jeg skulle jobbe. Før ni på morran. Så blir jeg oppringt halv tre. Det blir for dumt..... Hvordan skal jeg da planlegge dagen min i forhold til det? Anonymkode: 62576...0d5 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 Du har krav på å få beskjed 14 dager i forkant, unntaket er hvis de har behov for vikar (men da er du ikke forpliktet til å stille). Veldig dårlig gjort å gi deg skylden for dette. Jeg har hatt en slik arbeidsgiver selv. Jobbet fast 50% og en morgen våknet jeg av en melding om at "i dag begynner du kl 09", jeg svarte at det kunne jeg ikke og så tok jeg en skikkelig oppvask neste dag. Anonymkode: a6ff6...f27 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 PM75 skrev (19 minutter siden): Har dere ikke en renholdsplan for hele året? Hvis ikke, så anbefales det å få på plass. Både for forutsigbarhet og for en god renholdsfaglig tilnærming. Dette er en renholdsplan: En renholdsplan er en systematisk beskrivelse av renholdsarbeidet i en bygning med angivelse av arealer, lokaler og renholdsobjekter som er med i renholdet. Planen skal beskrive hva som skal utføres av periodisk og daglig renhold, hvor ofte dette skal utføres, og når det skal gjøres. Ikke som jeg har fått selv. Mulig de har den på kontoret. Anonymkode: 62576...0d5 1
Illuminatum Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja jeg er fast ansatt ja. Men når skolen har hatt ferier har jeg ikke pleid å vaske der. Da har jeg noen ganger vasket andre steder som vikar men da har jeg fått beskjed i forveien. Og hvis vi skal ha ekstra rengjøring på skolen får jeg også som regel beskjed i forveien og hvis jeg skal vaske på Sfo. De kan ikke forvente at jeg skal sitte hjemme hele dagen å vente til kl 15.00 TILFELLE jeg skal på jobb og være usikker. Da finner jeg på andre ting å gjøre. Og enda jeg sende melding tidlig på morran i går å spurte om jeg skulle jobbe. Før ni på morran. Så blir jeg oppringt halv tre. Det blir for dumt..... Hvordan skal jeg da planlegge dagen min i forhold til det? Anonymkode: 62576...0d5 De kan vel forvente at du er på arbeidsplassen og ikke hjemme. Forutsetter at du ikke har tatt ut feriedager. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Du har fast stilling, og ikke fått innvilget ferie? Da er det veldig rart å ikke stille på jobb som vanlig. Hvis man ikke får beskjed om noe annet (at du skal et annet sted) så stiller man der man pleier til tiden man pleier. Anonymkode: 2ea2f...442 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har fast stilling, og ikke fått innvilget ferie? Da er det veldig rart å ikke stille på jobb som vanlig. Hvis man ikke får beskjed om noe annet (at du skal et annet sted) så stiller man der man pleier til tiden man pleier. Anonymkode: 2ea2f...442 Jada jada, men så er greia her at ts ikke pleier å vaske på SFO. Det er det en annen person som pleier å gjøre sier hun. Anonymkode: fd5d9...b6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 Illuminatum skrev (3 minutter siden): De kan vel forvente at du er på arbeidsplassen og ikke hjemme. Forutsetter at du ikke har tatt ut feriedager. Nei de kan faktisk ikke det når jeg ikke vet om jeg får lønn eller ikke en gang. For ofte får vi ikke betalt de ukene skolen har ferie. Derfor må vi vite sikkert. Anonymkode: 62576...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har fast stilling, og ikke fått innvilget ferie? Da er det veldig rart å ikke stille på jobb som vanlig. Hvis man ikke får beskjed om noe annet (at du skal et annet sted) så stiller man der man pleier til tiden man pleier. Anonymkode: 2ea2f...442 Men herregud. Jeg har fått beskjed tidligere om at jeg ikke trenger å vaske på skolen når det er ferier for det blir ikke møkkete når ikke det er noen der. Og skolen betaler heller ikke mitt firma når skolen her ferie heller hvis ikke det er avtalt. Derfor kan ikke jeg bare dra på jobb uten å vite om det er avtalt!!! Er ikke askepott heller!!!! Anonymkode: 62576...0d5 6
PM75 Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke som jeg har fått selv. Mulig de har den på kontoret. Anonymkode: 62576...0d5 Da ville jeg etterspurt denne. Det hjelper ikke å ha en plan hvis ikke alle som skal jobbe etter denne vet om planen.
Illuminatum Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men herregud. Jeg har fått beskjed tidligere om at jeg ikke trenger å vaske på skolen når det er ferier for det blir ikke møkkete når ikke det er noen der. Og skolen betaler heller ikke mitt firma når skolen her ferie heller hvis ikke det er avtalt. Derfor kan ikke jeg bare dra på jobb uten å vite om det er avtalt!!! Er ikke askepott heller!!!! Anonymkode: 62576...0d5 Da er du jo ikke fast ansatt når du fakturer gjennom eget firma.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg bare spør her. For jeg har vært vant med i jobber jeg har vært i tidligere at arbeidsgivere har gitt beskjed i god tid når jeg skal på jobb. Så sant det ikke er akutt at noen plutselig blir syke og de trenger meg som vikar og spør om jeg kan hjelpe. Men nå snakker jeg om obligatorisk. Jeg er renholder på en skole og når det er ferier er jo skolen stengt. Fikk vite i forrige uke at jeg kanskje skulle ta litt ekstra vask av vegger og hyller osv i vinterferien. Greit sa jeg bare å gi beskjed hvis vi skal det men jeg har ikke pleid det i vinterferien før. Jeg sendte melding til sjefen tidlig på morgenen i går for tenkte jeg skulle begynne tidlig siden skolen er stengt uansett. Så ser jeg senere at vedkommendes hadde ringt meg flere timer ut på ettermiddagen. Jeg ringte på morgenen i dag og fikk da høre at jeg skulle ha vasket Sfo i går (som noen andre pleier å gjøre da vi er 2 renholdere) og jeg hadde ikke fått noe beskjed i det hele tatt. Jeg synes det er respektløst ovenfor meg å forvente at jeg skal stå på pinner å vente tilfelle jeg skal på jobb. Jeg burde faktisk fått beskjed på fredag. Også skal jeg få skylda. Er de som er useriøse som ikke gir beskjed i god tid. Jeg har prøvd å lete etter regler for dette i arbeidsmiljøloven som jeg kan ta frem men vanskelig å finne når jeg ikke vet hva jeg skal søke på. Hvis noen vet hvor det står så gjerne kopier og legg inn her Hilsen oppgitt og frustrert vaskekjerring Anonymkode: 62576...0d5 Dette er ikke innafor, hvem ringte deg? Hvem er sjefen din? Er det rektor eller tilhører du et vaskefirma de leier? Sett noen grenser ellers kommer de til å fortsette med dette.. Kan dessverre ikke finne noen regler her og nå.. Anonymkode: 70e92...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men herregud. Jeg har fått beskjed tidligere om at jeg ikke trenger å vaske på skolen når det er ferier for det blir ikke møkkete når ikke det er noen der. Og skolen betaler heller ikke mitt firma når skolen her ferie heller hvis ikke det er avtalt. Derfor kan ikke jeg bare dra på jobb uten å vite om det er avtalt!!! Er ikke askepott heller!!!! Anonymkode: 62576...0d5 Trodde det var omvendt, de fleste skoler ønsker å ta unna litt ekstra vask i feriene når det bare er AKS som er åpent… Selv synes jeg det er litt uetisk å pålegge vaskebetjeningen ekstra jobb imens alle andre har ferie.. Da burde dere få ekstra betalt.. Anonymkode: 70e92...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er ikke innafor, hvem ringte deg? Hvem er sjefen din? Er det rektor eller tilhører du et vaskefirma de leier? Sett noen grenser ellers kommer de til å fortsette med dette.. Kan dessverre ikke finne noen regler her og nå.. Anonymkode: 70e92...fb3 Åja det glemte jeg å forklare i tråden. Beklager. Jeg jobber for vaske firma og skolen jeg vasker på er kunde. Anonymkode: 62576...0d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå