Gå til innhold

Tyrkiske navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det og en del damer, som har barn med tyrkiske menn. Men alle de barna har fått norske navn. Men flertallet av de navn, som er lette å uttale. 

Anonymkode: 9a973...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler jo litt om at disse barna må stave og forklare navnet sitt hele tiden også.... 

Anonymkode: 7db03...95c

Det må jo nordmenn og når de er i utlandet🤷‍♀️ 

Anonymkode: ab2a0...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må jo nordmenn og når de er i utlandet🤷‍♀️ 

Men disse er jo ikke i "utlandet". De bor jo her!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men disse er jo ikke i "utlandet". De bor jo her!

Men uansett. De reiser. Hva sier en Synnøve når hun er i Spania? Ettersom det for meg ser ut at du har gått på livets harde skole så ender jeg det her siden jeg faktisk har en jobb. Uansett hvor mye du vrir og vender på det så vil innvandrere alltid gi navn til sine barn som gjenspeiler deres opphav.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men uansett. De reiser. Hva sier en Synnøve når hun er i Spania? Ettersom det for meg ser ut at du har gått på livets harde skole så ender jeg det her siden jeg faktisk har en jobb. Uansett hvor mye du vrir og vender på det så vil innvandrere alltid gi navn til sine barn som gjenspeiler deres opphav.😉

Det er jo ikke innvandrerfamilier jeg snakker om,men familier med norsk mor og tyrkisk far. Syns bare det er rart å velge et sånn ordentlig tyrkisk navn som er vanskelig å skrive og uttale i det landet barnet faktisk bor i. At ikke de norske mødrene har noen innvendinger liksom... 

Og min utdannelse eller mitt yrke vet du selvsagt ingenting om! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en drøss med tyrkere, og ingen av dem har navn som er vanskelige å uttale 🤔Og jeg skjønner veldig godt at man vil ha et navn med enten ene eller begge foreldrenes opphav. Det er jo deres opphav og gener som videreføres. 

Anonymkode: dad3f...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at de vil ha et tyrkisk navn på ungen, enten det nå er eneste fornavn eller som andre fornavn. Men av respekt for ungen og omgangskretsen burde det velges navn som er enkle å uttale.

Anonymkode: 20a05...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjenner en drøss med tyrkere, og ingen av dem har navn som er vanskelige å uttale 🤔Og jeg skjønner veldig godt at man vil ha et navn med enten ene eller begge foreldrenes opphav. Det er jo deres opphav og gener som videreføres. 

Anonymkode: dad3f...225

Noen av de jeg kjenner har det. Navn som skrives annerledes enn det sies,barna må stave og forklare. Vil ikke skrive navnene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det samme. Norske mødre som har funnet seg en mann fra Tyrkia og også noen fra land i Afrika. De velger navn fra mannens hjemland som er vanskelig å uttale på norsk. De bor i Norge. 

For meg virker det som mødrene er stolte av å ha funnet seg en utenlandsk mann, og derfor skal trofeet, jeg mener barnet, bære et navn fra det aktuelle landet, så alle kan forstå at barnet ikke er helnorsk. Fatter det ikke. Hadde selv valgt et norsk fornavn, evt et norsk og et fra mannens hjemland. Ikke bare et utenlandsk navn. Det er ikke akkurat en fordel for barna, for å si det sånn. 

Anonymkode: c02ff...e01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket det samme. Synes det er veldig rart. Jeg tenker at, selv om det ikke burde være sånn, så finnes rasisme fortsatt og man kan godt slite når man skal søke jobber o.l i fremtiden.

Jeg merker at jeg selv har fordommer når det kommer til folk med utenlandske navn, spesielt med tanke på om de snakker dårlig norsk, kulturkræsj osv og ville ønsket at barnet mitt fikk det enklest mulig i fremtiden med et norskt navn. 

Har naboer her hvor begge er utlendinger og har valgt navn som Sara, Sofia, Adam - ja, navn som funker fint på de aller fleste språk. Er de som har pappa fra utlandet som har veldig utenlandske navn.

Anonymkode: eb0dc...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg ville valgt et navn som fungerte på begge språk dersom jeg bodde i ett land og hadde familien min i et annet. Det gjør ting mye lettere for ungene. En ting er at par der begge er innvandrere velger navn som er typiske for landet de kommer fra, men når den ene er norsk synes jeg det er veldig rart å velge navn som ikke bare er typiske for et land de ikke bor i, men også helt fremmede for den ene forelderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...