AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Del Skrevet 21. februar 2023 Lurer på en ting.. Her jeg bor er det flere norske damer som er sammen med tyrkiske menn. De bor i Norge,og for de fleste ser det ut til at de skal bo her i fremtiden også. Allikevel ser jeg at samtlige barn får tyrkiske navn,som gjerne er vanskelig å skrive eller uttale riktig om du ikke vet. Jeg har jobbet i en barnehage her,og kjenner dermed flere. Ei jeg vet om fikk barn med en som insisterte på tyrkisk navn,men som stakk da barnet var noen mnd. Barnet har aldri vært i Tyrkia,har ingen kontakt med far eller fars familie,men har altså da et tyrkisk fornavn og et skikkelig norsk etternavn. Skjønner jo at man ønsker noe fra sitt eget land,men siden barna bor i Norge,hadde det ikke vært bedre med et tyrkisk mellomnavn kanskje? Noen som kan forklare hvorfor dette er så viktig for tyrkiske menn? Anonymkode: 7db03...95c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Del Skrevet 21. februar 2023 Dette er jo ikke bare viktig for tyrkiske menn, men for innvandrere generelt. Hadde vært løye om mine barn het Ola, Magnus eller Kristian,også har de utenlandsk etternavn. Det har også noe med å identifisere seg med de annene foreldrene har. Hadde du gitt typisk tyrkisk navn selv om du er norsk men bor i Tyrkia? Det tror jeg faktisk ikke. Anonymkode: ab2a0...4ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Del Skrevet 21. februar 2023 Og nå mener jeg ikke at de nødvendigvis må få de norskeste av de norske navnene heller,men kanskje noe som passer på begge språk.... Anonymkode: 7db03...95c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg ser ikke problemet. Folk kaller barna sine de merkeligste ting, å bruke et navn fra landet til en av foreldrene er helt naturlig. Jeg forstår ikke hvorfor du bryr deg. Anonymkode: c36fc...60e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo ikke bare viktig for tyrkiske menn, men for innvandrere generelt. Hadde vært løye om mine barn het Ola, Magnus eller Kristian,også har de utenlandsk etternavn. Det har også noe med å identifisere seg med de annene foreldrene har. Hadde du gitt typisk tyrkisk navn selv om du er norsk men bor i Tyrkia? Det tror jeg faktisk ikke. Anonymkode: ab2a0...4ca La til noe under. Anonymkode: 7db03...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Del Skrevet 21. februar 2023 Det går jo an å velge et navn som er enkelt å skrive og uttale på språket i det landet man bor i, da. Jeg hadde ikke kalt barnet mitt Åslaug eller Øystein hvis jeg bodde i utlandet. Anonymkode: 818f9...bdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og nå mener jeg ikke at de nødvendigvis må få de norskeste av de norske navnene heller,men kanskje noe som passer på begge språk.... Anonymkode: 7db03...95c Hvilke navn passer på begge språk? Vi har to helt forskjellige navnetradisjoner. Har du det minste peiling på hva som passer på tyrkisk ettersom du uttaler deg? Anonymkode: c36fc...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Del Skrevet 21. februar 2023 Omar, Nora f eks. Anonymkode: 818f9...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser ikke problemet. Folk kaller barna sine de merkeligste ting, å bruke et navn fra landet til en av foreldrene er helt naturlig. Jeg forstår ikke hvorfor du bryr deg. Anonymkode: c36fc...60e Bare et spørsmål. Men du har helt rett i at folk kaller ungene sine mye rart... Anonymkode: 7db03...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Del Skrevet 21. februar 2023 Nei, det er jo bare å kjøre på med prinsipper og tradisjoner og skape vansker for barnet og senere bli diskriminert på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 1c98b...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går jo an å velge et navn som er enkelt å skrive og uttale på språket i det landet man bor i, da. Jeg hadde ikke kalt barnet mitt Åslaug eller Øystein hvis jeg bodde i utlandet. Anonymkode: 818f9...bdb Nettopp... Anonymkode: 7db03...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Del Skrevet 21. februar 2023 Vår familie bor i min manns hjemland. For oss var det viktig at de fikk fornavn som fungerer på begge våre språk + engelsk, og for meg var det ekstremt viktig at de fikk mitt norske etternavn. Jeg elsker mannen min, jeg elsker livet vi har sammen og her vi bor, og ved å gi barna mitt norske etternavn, så var det som om de ompottede, skjøre røttene mine umiddelbart ble litt sterkere. Det kan være vanskelig å være innvandrer, samme hvor fornøyd man er med hverdagslivet der man er. At en mann stikker av når barnet er x måneder gammelt er jo ikke en tyrkisk-mann-greie, det er en universell greie. At de gjerne vil at barnet skal ha et navn som gjenspeiler hvor 50% av DNA'et deres kommer fra, det er forståelig. Anonymkode: 866e8...038 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Del Skrevet 21. februar 2023 Har tyrkisk navn på en datter. Nordmenn selv😊 Anonymkode: 76132...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Del Skrevet 21. februar 2023 De har truffet disse mennene på ferie i Tyrkia da eller har de bodd her hele livet? Anonymkode: 143aa...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vår familie bor i min manns hjemland. For oss var det viktig at de fikk fornavn som fungerer på begge våre språk + engelsk, og for meg var det ekstremt viktig at de fikk mitt norske etternavn. Jeg elsker mannen min, jeg elsker livet vi har sammen og her vi bor, og ved å gi barna mitt norske etternavn, så var det som om de ompottede, skjøre røttene mine umiddelbart ble litt sterkere. Det kan være vanskelig å være innvandrer, samme hvor fornøyd man er med hverdagslivet der man er. At en mann stikker av når barnet er x måneder gammelt er jo ikke en tyrkisk-mann-greie, det er en universell greie. At de gjerne vil at barnet skal ha et navn som gjenspeiler hvor 50% av DNA'et deres kommer fra, det er forståelig. Anonymkode: 866e8...038 Det var heller ikke ment sånn,bare syns det var så spesielt å insistere på å bruke et navn fra sitt hjemland,for så å stikke etter en liten stund,og aldri ha noe med dette barnet å gjøre mer.... Anonymkode: 7db03...95c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har truffet disse mennene på ferie i Tyrkia da eller har de bodd her hele livet? Anonymkode: 143aa...7b3 Sikkert begge deler. Er et par tyrkiske restauranter her,mange familiemedlemmer derfra har blitt sammen med norske damer. Anonymkode: 7db03...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Del Skrevet 21. februar 2023 Vi har både engelsk navn og navn fra et afrikansk språk på vårt barn. Begge deler er enkle å uttale og skrive. Til og med eldre folk tar navnene på strak arm. Anonymkode: 148f8...21f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette er jo ikke bare viktig for tyrkiske menn, men for innvandrere generelt. Hadde vært løye om mine barn het Ola, Magnus eller Kristian,også har de utenlandsk etternavn. Det har også noe med å identifisere seg med de annene foreldrene har. Hadde du gitt typisk tyrkisk navn selv om du er norsk men bor i Tyrkia? Det tror jeg faktisk ikke. Anonymkode: ab2a0...4ca Nei,jeg ville nok ikke det. Men jeg ville heller ikke ha kalt barna min erkenorske navn som er vanskelige og uttale eller skrive. Jeg ville prøvd å finne navn som klinger på begge språk. Anonymkode: 7db03...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei,jeg ville nok ikke det. Men jeg ville heller ikke ha kalt barna min erkenorske navn som er vanskelige og uttale eller skrive. Jeg ville prøvd å finne navn som klinger på begge språk. Anonymkode: 7db03...95c Men det er jo nå deg. Hva andre velger får være opp til dem uten at en skal starte tråd om det på KG. Jeg synes også at noen norske navn er vanskelig å uttale men jeg øver før jeg får det til. Det handler om respekt. Anonymkode: ab2a0...4ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo nå deg. Hva andre velger får være opp til dem uten at en skal starte tråd om det på KG. Jeg synes også at noen norske navn er vanskelig å uttale men jeg øver før jeg får det til. Det handler om respekt. Anonymkode: ab2a0...4ca Det handler jo litt om at disse barna må stave og forklare navnet sitt hele tiden også.... Anonymkode: 7db03...95c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå