Gå til innhold

Vil dette holde økonomisk? Pusse opp hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset er ca 16 år gammelt. Trengs noe oppussing/modernisering. Jeg snakker ikke luksus oppgradering, men alt må settes bort.

Jeg trenger å pusse opp eksisterende 2 bad + lage et 3dje bad. Male tak og vegger og bytte gulv ca 100kvm. Ny trapp til kjeller og innrede kjellerstue her + sette inn vinduer. Flislegge en gang og legge inn varmekabler her. Bytte ut lite kjøkken i utleiedel med ny innredning og hvitevarer. Kjøkkenet i hoveddelen trengs ikke gjøres noe med.

Hvor mye ca vil dette koste grovt sett? Jeg har tenkt ca 2 mill? Jeg kan bruke mer, men helst mindre...

Jeg må jo legge det ut på anbud, men har ingen ide om hva det ca koster.

Anonymkode: 7880c...4af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei altså hvor langt er et tau… 

Her ville jeg brukt tid og penger på å hente inn forskjellige anbud og forhørt meg med forskjellige fagfolk. Ikke KG. 

Anonymkode: 69e11...b07

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei altså hvor langt er et tau… 

Her ville jeg brukt tid og penger på å hente inn forskjellige anbud og forhørt meg med forskjellige fagfolk. Ikke KG. 

Det forstår jeg, bare lurer på om det kan være realistisk å komme (helst) litt under 2 mill for dette prosjektet eller om jeg må slå tanken helt vekk.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring på generelt grunnlag er busjett + 50 %

Jeg tok et kjapt overslag basert på hva vi har brukt på tilsvarende jobber.  Mesteparten har vi gjort selv, unntatt det elektriske og rørarbeid.

Jeg kom fram til ca 1 mill med de enkleste/billigste løsningene, og som sagt med mye egeninnsats.
Når alt må settes bort ville jeg doblet anslaget + 50 %, altså rundt 2,5 mill.

Anonymkode: fe724...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring på generelt grunnlag er busjett + 50 %

Jeg tok et kjapt overslag basert på hva vi har brukt på tilsvarende jobber.  Mesteparten har vi gjort selv, unntatt det elektriske og rørarbeid.

Jeg kom fram til ca 1 mill med de enkleste/billigste løsningene, og som sagt med mye egeninnsats.
Når alt må settes bort ville jeg doblet anslaget + 50 %, altså rundt 2,5 - 3 mill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det forstår jeg, bare lurer på om det kan være realistisk å komme (helst) litt under 2 mill for dette prosjektet eller om jeg må slå tanken helt vekk.

Ingen her på KG kan svare deg på dette. 

forhør deg med fagfolk. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Huset er 16 år gammelt og trenger å pusses opp? Hvor elendig utført var den jobben? Huset mitt er fra 1970 og trenger FREMDELES ikke å pusses opp, alt er i god stand...

Anonymkode: 9f3a0...b33

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huset er 16 år gammelt og trenger å pusses opp? Hvor elendig utført var den jobben? Huset mitt er fra 1970 og trenger FREMDELES ikke å pusses opp, alt er i god stand...

Anonymkode: 9f3a0...b33

Selvfølgelig MÅ jeg ikke pusse opp, men ønsker å vurdere det. Jeg overtok det nå. Huset ble bygget på gjenbruksprinsipp og billigste løsninger innvendig. Huset i seg selv er i god stand. Det var ikke jeg som bygde det. Det er satt inn et 40 år gammelt badekar med dusj i, det er tungvindt når jeg har noen helseutfordringer.  Det vil jeg ha ut og inn med dusjkabinett. Det er rosa plater på baderoms veggene og ingen varmekabler. Alt er i gulnet furu, som trengs å males, kjelleren er ikke innredet og mangler trapp ned. Gangen har linoleum belegg på gulvet og det er iskaldt der og samler mye vann på gulvet fra snø på skoene. Ønsker varmekabler. Jeg vurderer bare mulighetene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med de som mener at vi ikke kan vite dette. Kun fagfolk har presise svar her.

Min magefølelse, basert på arbeidet du lister opp og mengden av arbeidet som må gjøres av fagfolk, er at 2 mill kan bli snaut. Det kan jo alltid dukke opp noe uforutsett under oppussingen, men dersom alt går på skinner og du velger økonomiske/rimelige løsninger kan det holde. Fagfolk vil kunne gjennomføre befaring og komme med kvalifiserte vurderinger.

• Liker 3
Skrevet

2 mill er for lite når du skal pusse opp tre bad i tillegg til mye annet. Vi har totalrenovert og våre bad kostet 400 000 per stk uten møbler for 2 år siden. Da hadde vi ikke valgt spesielt kostbare løsninger, men det var flis på både vegg og gulv. 

Anonymkode: c11cd...9eb

• Liker 1
Skrevet

Altså. Hvor mye kan du gjøre selv? Har du noen som kan hjelpe? Har du en plan? Altså, skjønner du vet hva som skal gjøres og vil gjøres, men skal det støpes? Flyttes/rives vegger? Legges inn nye rør? Lag deg en plan, regn på det, mål og vurder, finn enkleste løsning. Eks, det blir mye rimligere om det nye badet legges der hvor det treffer der eksisterende vannrør går, enn at det bygges i en helt annen del i huset hvor det må kobles opp nye rør. DET blir dyrt. Få inn fagfolk for å hjelpe å vurdere og planlegge. 

Anonymkode: c95e9...e1c

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen, ville bare høre hva dere ca trodde, da det er flere som har vært gjennom oppussinger. Da forstår jeg at jeg bør tenke mer enn 2 mill. Badene skal ikke flislegges, ønsker plater, men ikke lyserosa som nå. Belegg på gulv, ikke endring på rør, men forstår det blir dyrt uansett.  Det nye badet i kjelleren skal være der varmtvannstanken står i dag og det er vegg i vegg med eksisterende bad. Ingen vegger eller noe som helst skal flyttes. Jeg må sette bort alt. Kan evt male litt på furupanelet 🙂

Skrevet

2 millioner er for lite til det du ønsker å gjøre. Men må alt gjøres på en gang? Og kan du ikke ordne de enklere tingene selv, som maling og legging av gulv? 

• Liker 1
Skrevet

Vi har akkurat hatt fagfolk til å male innvendig, 2 stuer, en gang, 2 soverom, spisestue/kjøkken, pluss en hall oppe. Vi tok ikke med tak, men hadde vi gjort det hadde det kostet 130.000 inkl mva og materialer. Nå vet jeg ikke hvor mye dere skal male, men bruker dere fagfolk til det óg ville jeg satt av 150.000-200.000 bare til dét for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 54d1f...1d9

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Badene skal ikke flislegges, ønsker plater, men ikke lyserosa som nå.

Som en hurtig quickfix; kan du ikke bare male baderomsplatene i en ønsket farge? Siden du uansett ønsker dusjkabinett er det jo bare å bære ut det gamle badekaret og skru sammen dusjkabinettet. Gjort på en helg, koster under 30'000 (med et dyrt og skikkelig kabinett). Varmekabler i gangen er ofte ganske greit, om du er heldig er det bare å fjerne eksisterende belegg, legge varmefolie og noe laminat/vinyl eller lignende. Vipps, så har du spart deg for 1 million. 

Kjeller er ingen quickfix, men kan lønne seg økonomisk å brenne en million på om du kan lage en utleiedel som gir 8-10'000 i skattefrie inntekter i måneden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det blir for lite. 

Anonymkode: 7f9db...779

Skrevet

Et bad alene kommer fort på 4-500k, alt etter hvor dyre materialer en ønsker. Trenger du virkelig ett tredje bad? 

Men om du skal ha tre bad + alt det andre og alt blir gjort av fagfolk, så tror jeg faktisk at 2 mill blir for lite. Legg på 1 mill til så er du innafor. 

Anonymkode: 82b57...cdf

• Liker 1
Skrevet

Det dyreste prosjektet er badene du skal pusse opp. En totalrenovering av et baderom kommer fort opp i 400.000, og da snakker vi ikke om luksus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar alle sammen, ville bare høre hva dere ca trodde, da det er flere som har vært gjennom oppussinger. Da forstår jeg at jeg bør tenke mer enn 2 mill. Badene skal ikke flislegges, ønsker plater, men ikke lyserosa som nå. Belegg på gulv, ikke endring på rør, men forstår det blir dyrt uansett.  Det nye badet i kjelleren skal være der varmtvannstanken står i dag og det er vegg i vegg med eksisterende bad. Ingen vegger eller noe som helst skal flyttes. Jeg må sette bort alt. Kan evt male litt på furupanelet 🙂

Vi skal pusse opp bad nå. Entreprenøren sier at prisforskjellen mellom flis og plater/belegg er på ca 100 000. Med andre ord blir det dyrt uansett. Jeg er enig i at 2 mill blir for lite, hovedsakelig pga badene. Du må regne med 400-500k per bad selv uten dyre løsninger (noe avhengig av størrelse), og det kan bli vesentlig dyrere å anlegge nytt bad (kommer an på rør/avløp).

Anonymkode: 191a7...62d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor kjipt har du egentlig tenkt til å gjøre det når du først skal pusse opp?! Belegg på gulv?🙈

Anonymkode: 29903...c59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...