Gå til innhold

Har jeg krav på ferie i kommunen?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 100 % fullt i kommunen i hele 2005 men bare i et vikariat. Jeg skal fortsette i 2006, men fortsatt bare i vikariat.

Selv om jeg ikke er fast ansatt, har jeg likevel krav på 5 ukers ferie til sommeren 2006?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Dvs ferie uten lønn, men du får 12% av det du tjente i fjor av den/de arbeidsgiverne du hadde da.

Ofte er det et fast tidspunkt da arbeidsgivere trekker deg for hele ferien, f.eks hos meg er det i juni/beg. av juli. Da får vi ikke vanlig lønn (trekkes for fem uker), men får utbetalt feriepengene vi tjente opp i fjor, alt på en gang. Dette er det samme om du tar ferie i disse ukene eller senere, men hvis du tar senere så får du da helt vanlig lønn de ukene, for da er jo ferien allerede trukket av lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs ferie uten lønn, men du får 12% av det du tjente i fjor av den/de arbeidsgiverne du hadde da.

Ofte er  det et fast tidspunkt da arbeidsgivere trekker deg for hele ferien, f.eks hos meg er det i juni/beg. av juli. Da får vi ikke vanlig lønn (trekkes for fem uker), men får utbetalt feriepengene vi tjente opp i fjor, alt på en gang. Dette er det samme om du tar ferie i disse ukene eller senere, men hvis du tar senere så får du da helt vanlig lønn de ukene, for da er jo ferien allerede trukket av lønna.

Mener ikke å såre dine følelser med vilje her, men: dette var helt elendig forklart.

Betyr det at hun som svarte forståelig rett etter hovedinnlegget har rett? Isåfall sa jo hun det på en mer ryddig og godt forklart måte. Ditt svar ble jo bare rot!

(Mne selvfølgelig, takk for at du prøvde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig er det ikke hennes feil (sa noen det?) Jeg takket henne for svar, men synes måten hun forklarte det på er uforståelig for meg. Derfor håper jeg noen andre kan forklare det samme budskapet på en mer ryddig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har krav på to ting - det ene er 5 ukers ubetalt ferie, det andre er 12 % av det du tjente i år utbetalt neste år som feriepenger. De fleste steder trekker deg i lønn i juni, og gir deg feriepengene da, samme når du faktisk skal ha ferien.

Ferie har du krav på enten du har tjent opp feriepenger året før eller ikke, men du får ikke betalt for ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gjest forklarer det helt utmerket:

Alle har krav på ferie. Om man har krav på fire eller fem uker er avhengig av hvilke avtaler som gjelder på arbeidsstedet. I det offentlige (som dette spørsmålet gjelder) er det avtalefestet fem uker, mens fire uker og en dag er lovfestet.

Ingen får vanlig lønn i ferien. Arbeidsgiver trekker feriedagene fra når lønna skal beregnes. Feriepenger utbetales i stedet for, og ikke i tillegg til vanlig lønn.

Noen steder blir alle feriepenger utbetalt i stedet for vanlig lønn i juni, andre steder blir feriepengene utbetalt når folk tar ferie. Dette går i praksis for det samme.

Feriepengene blir opptjent året før de skal utbetales.

Dersom en arbeidstaker har jobba hele året har vedkommende dermed full feriepengepott, og kan ta ut fem uker (evt 4 uker + en dag) med "lønn".

Hvor mange dager du har opparbeidet deg feriepenger for skal normalt stå på lønnsslippen din. Gjør det ikke det, bør du ta kontakt med personal/lønnsavdelingen hos arbeidsgiver. De er pålagt å ha oversikt over dette til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmensita
Mener ikke å såre dine følelser med vilje her, men: dette var helt elendig forklart.

Betyr det at hun som svarte forståelig rett etter hovedinnlegget har rett? Isåfall sa jo hun det på en mer ryddig og godt forklart måte. Ditt svar ble jo bare rot!

(Mne selvfølgelig, takk for at du prøvde)

;) Det var meget godt forklart. Har selv jobbet på lønningsavdelingen i kommunen, og det var en veldig grei forklaring hun kom med. Kanskje du leste det litt raskt..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...