Gå til innhold

Hvordan slutte å spise på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en normal vekt, men ser at kiloene sniker seg på. Jeg sliter med at så fort ungene er lagt så er det rett på sofaen og finne frem litt kos. Sånn har det vært i noen år. Har prøvd å bytte ut sjokoladen og chipsen med grønnsaker og frukt, men så fort jeg har putta noe i munnen så vil jeg ha mer. Og da er det kort vei til godteriskuffen og jeg spiser til jeg har vondt i magen. Hvordan skal jeg slutte å forbinde kveldene med kos?

Anonymkode: ebf33...865

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å fjerne hele godteskuffen. 

Anonymkode: 9487d...767

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan skal jeg slutte å forbinde kveldene med kos?

Du trenger ikke slutte å forbinde kveldene med kos. Men du må bytte ut kosen din. F.eks hva du spiser. Det finnes andre gode ting enn sjokolade/snacks. Jeg er veldig glad i en saftig appelsin på kvelden. Eller et Din stund-knekkebrød (veldig tynt, med salt) med deilig pålegg på. 

Men kos kan være så mye annet enn mat. En spennende TV-serie, fotbad, manikyr, pusle med hobbyene sine (strikking, fotobok e.l). Nyt tiden etter ungen er lagt med noe egentid av noe sort du syns er moro eller koselig.

Endret av Amatariel
Skrevet

Ikke ha snacks i hus. 

Anonymkode: d2509...327

• Liker 1
Skrevet

Har alltid slitt med det samme. Løsningen for ble null niks og nada mat på kveldene. Ikke noe etter kokken 18. For det er som du sier...spiser man noen så vil man ha mer. Passer på at mat osv er ryddet i kjøleskapet før da. Holder meg unna kjøkkenet. Får jeg lyst på noe tenker jeg...ja det kan jeg spise til frokost eller lunsj i morgen.

Anonymkode: d08c8...683

Skrevet

Jeg starta med å kaste alt som var i godis-skuffen. En halv bærepose med sjokolade og snop.

for meg hjalp det å kartlegge hva jeg spiste. Da var det enklere å holde seg unna, fordi jeg hadde tre mål. Ned i vekt(overvektig), komme meg i form, styrke kroppen. 

Anonymkode: bbccc...0a6

Skrevet

Lær deg at godteri er ikke det samme som kos. Kos kan være en god film, en klem, varmt teppe, stearinlys. Kos er ikke noe du spiser.

Periodisk faste kan hjelpe, men det å lære at man ikke MÅ ha godteri er det viktigste. 

Anonymkode: f09f0...864

• Liker 2
Skrevet

Bryt båndet at det å stappe noe i munnen er kos.

Tror du vi som spiser siste måltid i 19-tiden, og ikke spiser noe mer etter det, sitter å tenker at vi har lyst på noe ut over kvelden? 

Nei, tanken slår oss ikke en gang. For hodet er ikke vant med å bli belønnet gjennom mat. 

Og i denne prosessen er det også viktig å droppe "sunne" snacks, for da blir du aldri kvittet suget etter noe, og en dag når du er ekstra sliten vil du saumfare kjøkkenet etter noe mer usunt som gir mer tilfredsstillelse, og så er du tilbake der. 

Anonymkode: de55c...258

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha det i hus. Jeg slet med det samme, og tenkte alltid at lørdagsgodt må jo ungene ha, og at det lønner seg økonomisk å storhandle godteri i Sverige eller taxfree eller tilbud i butikken. Men da blir det liggende å friste, man spiser mer og må handle mer. 

Har gått tilbake til hvordan det var da jeg vokste opp. Barna får et visst beløp å handle for selv på lørdagen, så kjøper vi ikke inn mer. Oss voksne trenger ikke lørdagsgodt. Det er nok med det vi får hos andre. Skal vi ha venner over så handler jeg inn til det, ikke mer. Det som blir til overs kaster jeg. 

Det funker. Etter middag så er det slutt på spisingen. 

Anonymkode: c4563...2ad

Skrevet

Jeg spiste både chips og sjokolade til kvelds i flere år. Var nok heldig og la ikke på meg alleverden, men himmel for en usunn livsstil.

Bestemte meg at 1. januar var det slutt, kastet meg på 16:8 "kuren" og kuttet chips og sjokolade + tenkte gjennom om det jeg puttet i meg er bra for kroppen min. Har gått ned ca 5 kg på 7 uker + diverse vondter i kroppen er helt borte. 

Hører med til historien at den første uken var pyton og kjedelig, siden jeg var vant med å kose meg med snacks, men etter den uken klarte jeg å snu vanen. Nå tenker jeg ikke særlig på det lenger og blodsukkeret mitt er stabilt.

Anonymkode: 86f88...479

• Nyttig 1
Skrevet

For meg er det viktig å spise nok mat tidligere på dagen for å ikke få full craving på kvelden. Har også innført et kveldsmåltid etter barna har lagt seg (middag er i 16-17-tiden) Feks en halv avokado most med salt og pepper på et knekkebrød, og et par skiver spekeskinke. Pluss Pepsi max. Jeg kan ikke ha godteri liggende uten å spise, så det kjøper jeg kun inn når det er planlagt at vi skal ha det den dagen. Har aldri vært overvektig, men den godterikosen på hverdagskvelder ønsker jeg å unngå.

Anonymkode: ed880...88d

Skrevet

Ikke ha usunne ting hjemme, spis nok på dagtid slik at du ikke får søtsug om kvelden, legg deg tidlig.

Den som sover, spiser ikke 😉

Anonymkode: 983aa...2ad

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Har var det mange gode tips.

Jeg tror rett og slett jeg skal prøve å ikke spise noe legging av ungene. Jeg spiser godt gjennom dagen og er jo ikke særlig sulten på kvelden, bare sugen. Og hvis jeg absolutt vil ha sjokolade så får jeg spise noen biter etter middag, eller etter lunsj, men ikke etter ungene er lagt, for da går det bare en vei. 

Tanken om at kos kan være så mye annet enn noe en stapper i munnen, vekket noe i meg. Jeg koser meg jo med en god serie eller en god bok! Men slik har jeg ikke tenkt på det før og det skal jammen begynne å gjøre. 

Anonymkode: ebf33...865

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...