T.N Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Hei! jeg skal i praksis neste uke, og da skal jeg lage didaktisk plan! Jeg synes dette er fryktelig vanskelig, å skjønner ikke helt hvordan. Skolen min er ganske rar, vi får ingen eksempler for de vil at vi skal finne ut av dette selv og det er da øvingslæreren som får alt ansvaret med de didaktiske planene. Jeg vil jo så klart være litt før, har bare 5 uker på å lage 4 planer. Så det jeg lurer på er om noen har vært igjennom dette for ikke så lenge siden å har lyst til å dele eksempler? Kanskje jeg kan plukke opp noen ideer.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 http://adsiti.ru/blog/didaktisk-plan-barnehage-mal/ Anonymkode: fe914...923
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 En didaktisk plan er en oversikt over hva/hvordan/hvorfor og eventuelt tiden du skal bruke. Jeg har gått lærerutdanning så kan ikke akkurat gi noen eksempler rettet mot barnehage, men hver undervisningstime jeg hadde måtte ha en didaktisk plan. feks en norsktime: Hva: 1. presentere timens mål 2. gjennomgå bøying av verb 3. elevene jobber selvstendig med oppgaver i boka Hvordan: 1. frontalundervisning 2. frontalundervisning 3. elevene jobber individuelt i hver sin bok Hvorfor: 1. for å gi elevene en oversikt over hva timen skal inneholde 2. vi gjennomgår dette felles slik at alle elevene får den samme informasjonen, og fordi det er lettere å gjennomgå nytt fagstoff felles 3. elevene jobber individuelt for å få øvd seg på å bruke det nye fagstoffet ————— Hensikten med skjemaene er med andre ord å reflektere over hva du gjør, og hvorfor du gjør det. Linken over inneholder en tabell som viser mye av det samme som jeg har presentert her, så jeg ville bare kopiert den tabellen og brukt den! Lykke til :) Anonymkode: 434c7...83f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Du har vel en pensumbok å forholde deg til? Målet er jo at du skal kunne tenke, reflektere og bruke fantasien din, ved å bruke en didaktisk plan som utgangspunkt. Da jeg lærte om didaktisk relasjonsmodellen, fikk vi bare modellen som utgangspunkt (deltakerforutsetninger, mål, rammefaktorer, arbeidsmetoder, innhold, evaluering). Hvordan vi skulle utforme opplegget måtte vi finne ut av selv, og det er jo en del av læringen. Uansett så ligger den en del eksempler ute hvis du Googler. Anonymkode: 4386e...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå