AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har noe som jeg ikke klarer å slutte å tenke på. for en tid tilbake ute på gåtur på natta (jeg fikk ikke sove) møtte jeg på en overstadig beruset kvinne originalt fra et Anne Røsne . Hun gråt og var fortvilet, hadde tisset på seg og var våt og kald . Jeg passet på henne og pratet henne mens vi venter på politiet. Hun forteller da at hun er redd for å dra hjem fordi hennes norske mann utøver vold mot henne. Han slår og banker henne , hun var redd og hyperventilerte. Sa han truer henne. da politiet endelig kom etter 1 time var hun blitt mer susete og fortalte ikke så mye til dem. Hun hviska meg at hun var redd de siden de var menn. jeg fortalte til ene politi betjenten at hub fortalte om grov vold hjemme og var redd. Han virket nermest litt uinteressert i p høre om det. Jeg måtte spørre «skal du ikke ha personaliaen min?» .. Ååh joda det var vel kjekt å ha… det som gnager i hodet mitt er om politiet sendte henne hjem til volden sin? Jeg får hi aldri vite grunnet taushetsplikt. Men noen som vet noe om partnervold. Sender politiet personer hjem om de sier de blir utsatt for vold? Eller kommer de alltid et trygt sted ? Håper noen kan betrygge meg her og gi Meg svar på det som gnager . håper hun får hjelp. Får så vondt for henne stakkars . Flyttet til et annet land på andre siden ab jorda for kjærlighet , men så viser deg det at «kjærligheten» er voldelig. Anonymkode: 3872c...fae 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Politiet har en plikt til å sjekke opp de faktiske forhold før de kjører en person hjem. Sannsynligvis så har de hatt en lang prat med kvinnen, kanskje de har sett at hun har trengt medisinsk hjelp og følgelig kjørt til et krisesenter m.m. Hvis hun insisterer på at alt er ok og ønsker å bli kjørt hjem så har de en plikt til å gjøre seg observasjoner i hjemmet før de drar Dessuten, 70% av kommunikasjon er ikke verbal, politiet er trent opp til å se på kvinnens kroppsspråk. Hvis politiet registrerer at hun er påført vold så kan de se bort fra om kvinnen ønsker å anmelde forholdet eller ei. Politiet har plikt til å opprette sak. Men så må det føyes til, dette med vold i nære relasjoner er ikke så ensidig som mange skal ha det til. Det kan ikke repeteres ofte nok siden mange tror og mener at det kun er menn som er voldelige. Det er forståelig at mange tror at det er slik siden det 99% av studier de siste 50 år er gjort med det som utgangspunkt. Ofte er det gjensidig vold i forholdet enn at kun den ene er voldelig. Og i de tilfeller hvor det ikke er gjensidig vold så er det like ofte at kvinner er voldelige mot sin mann som mannen er voldelig mot sin kone. Det er gjort utallige studier av denne problemstillingen de siste årene. Og godt er det, for det har virkelig skapt nyanser om at det bare er menn som er voldelige. Et kjapt googlesøk om vold i nære relasjoner gir deg kunnskap, alt i fra artikler i media til bachelorstudier, masterstudier, forskninger m.m. Flere av studiene viser også at det er kvinner som er den giftige i relasjonen, som selv ikke ser at de er voldelige, eller som mener at den volden de utøver må mannen tåle, for den er ikke så skadelig som menns vold. Denne artikkelen oppsummerer det ganske greit: – En myte at kvinner ikke mishandler menn | ABC Nyheter Anonymkode: 49d08...9e1 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 De gjør ikke alt de skal. Ble voldtatt og jult opp ei hel natt. De prata med han, som påsto at han måtte dra pga jobb (løgn) og de spurte meg om han hadde slått (snsiktet mitt var helt hovent) og jeg forbløffet svarte ja, merkelig de ikke så noe. Og de sa: men du har ingen blåflekker. Vel… jeg blødde nedentil etter all voldtekten. Hjernerystelse, skadd nakke, kjeve og strupehode etter kvelertak. De lot han gå, og trodde jeg var ustabil som gråt… Anonymkode: 67ae4...4e0 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De gjør ikke alt de skal. Ble voldtatt og jult opp ei hel natt. De prata med han, som påsto at han måtte dra pga jobb (løgn) og de spurte meg om han hadde slått (snsiktet mitt var helt hovent) og jeg forbløffet svarte ja, merkelig de ikke så noe. Og de sa: men du har ingen blåflekker. Vel… jeg blødde nedentil etter all voldtekten. Hjernerystelse, skadd nakke, kjeve og strupehode etter kvelertak. De lot han gå, og trodde jeg var ustabil som gråt… Anonymkode: 67ae4...4e0 TS her herregud så grusomt. Håper du kom det unna den fæle mannen der. At politiet skjermet deg og tok det vekk fra han. Blir både sint og lei meg på dine vegne Håper ikke politiet sendte kvinnen jeg måtte hjem til volden sin Anonymkode: 3872c...fae
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Politiet samarbeider med krisesenter og barnevern. Om de gjorde en god jobb i denne saka, er vanskelig å si. Anonymkode: 4348c...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Politiet sender bare hjem til voldsutøver ja. Politiet er «gutta» og kvinner er «hysteriske». Beste plassen å få hjelp er krisesenter, neste gang ringer du heller dit. Anonymkode: 34093...d1e 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 Desverre så tar ikke politiet partnervold alvorlig. Det ser man også hvordan de uttaler seg om det og noterer det som "husbråk" (som kan bety alt fra bjeffende hund til høylydt festing). Jeg levde i et grovt voldelig forhold og opplevde to ganger at politiet sviktet meg. Hadde politiet gjort det de skulle første gangen hadde jeg ikke vært så ødelagt i dag, ufør med PTSD og ikke noe liv. Politiet hadde vitner som fortalte de hadde sett han banke meg, jeg var hardt skadet og forslått i ansikt og på kroppen og politiet så det men satte ikke igang etterforskning. Den ene gangen tok de han med seg i arresten og slapp han ut igjen morgenen etter, volden fortsatte noen dager etter. Den andre gangen ba de han finne seg et annet sted å sove og dro igjen. Han kom tilbake og volden fortsatte samme natt og jeg holdt på å bli drept. Jeg har ingen tillitt til politiet og er i dag like redd for politiet som jeg er for menn som minner meg om ekssamboeren min. De informerte meg ikke om krisesenter eller noen beskyttende tiltak og tok ingen medisinske undersøkelser av skadene Anonymkode: 90f85...8b4 1 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Min erfaring er at politiet er raskt på pletten når det er noe akutt som haster. For noen måneder siden hørte jeg lyden av det jeg tror var en av naboene som hylte høyt (akkurat som om vedkommende ble banket). Ringte politiet og fra jeg plukket opp røret til de var her tok det maks 5 minutter! Som noen over skriver skal politiet alltid sjekke at det e trygt for den voldsutsatte før de sender hun/han hjem. Anonymkode: 29a60...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Politiet har en plikt til å sjekke opp de faktiske forhold før de kjører en person hjem. Sannsynligvis så har de hatt en lang prat med kvinnen, kanskje de har sett at hun har trengt medisinsk hjelp og følgelig kjørt til et krisesenter m.m. Hvis hun insisterer på at alt er ok og ønsker å bli kjørt hjem så har de en plikt til å gjøre seg observasjoner i hjemmet før de drar Dessuten, 70% av kommunikasjon er ikke verbal, politiet er trent opp til å se på kvinnens kroppsspråk. Hvis politiet registrerer at hun er påført vold så kan de se bort fra om kvinnen ønsker å anmelde forholdet eller ei. Politiet har plikt til å opprette sak. Men så må det føyes til, dette med vold i nære relasjoner er ikke så ensidig som mange skal ha det til. Det kan ikke repeteres ofte nok siden mange tror og mener at det kun er menn som er voldelige. Det er forståelig at mange tror at det er slik siden det 99% av studier de siste 50 år er gjort med det som utgangspunkt. Ofte er det gjensidig vold i forholdet enn at kun den ene er voldelig. Og i de tilfeller hvor det ikke er gjensidig vold så er det like ofte at kvinner er voldelige mot sin mann som mannen er voldelig mot sin kone. Det er gjort utallige studier av denne problemstillingen de siste årene. Og godt er det, for det har virkelig skapt nyanser om at det bare er menn som er voldelige. Et kjapt googlesøk om vold i nære relasjoner gir deg kunnskap, alt i fra artikler i media til bachelorstudier, masterstudier, forskninger m.m. Flere av studiene viser også at det er kvinner som er den giftige i relasjonen, som selv ikke ser at de er voldelige, eller som mener at den volden de utøver må mannen tåle, for den er ikke så skadelig som menns vold. Denne artikkelen oppsummerer det ganske greit: – En myte at kvinner ikke mishandler menn | ABC Nyheter Anonymkode: 49d08...9e1 Fy faen så forbanna jeg blir av den mannssjiten som alltid skal komme inn i tråder som handler om grov vold og overgrep mot kvinner og fuckings ødelegge tråden med det forbanna "Kvinner voldtar også/kvinner mishandler også"!!!!!!! Dere bryr dere ikke en dritt om partnervold eller overgrep ellers men har et kjempe behov for å late som det er viktig for dere NÅR DERE KAN BRUKE DET FOR Å FJERNE FOKUSET FRA AT MENN ER FARLIGE OG GJERNINGSMANNEN, og rette fokus mot at kvinner også kan være jævlig. Ja for faen vi vet det, du trenger ikke ødelegge tråden for å si det! Om du virkelighhadde brydd deg så hadde du hatt din egen tråd om det, gått i toget på den internasjonale mannsdagen og kvinnedagen, engasjert deg i arbeidene organisasjonene som jobber med partnervold gjør og møtt opp i demoer. Du hadde ikke posta drittinnlegg som dette! Dessuten tar du helt feil når det kommer til dynamikken i voldelige forhold. Det stemmer at i noen voldelige forhold er også offeret voldelig, det kalles reaktiv vold og kommer etter LANG TIDS MISBRUK OG MISHANDLING, i forsøk på å sette grenser når en har blitt trakassert i timesvis for 500 gang og når en blir slått og truet på livet igjen for å forsvare seg selv. Det er ikke sånn at offeret angriper den andre uten grunn og trakasserer og bryter ned den andre daglig som hen selv blir utsatt for. Det at du fremstiller voldelige parforhold som to gærninger som er sammen viser jo at du ikke kan en dritt om dette her!!! Og påstanden din om at kvinner er like mye voldelig som menn er også FEIL!!! Den myten kommer fra en undersøkelse som ble gjort av Nasjonalt kunnskapssenter for vold og traumatisk stress der deltakerne ble bedt om å krysse ja eller nei på spørsmål som "har din partner kløpet deg?" "har din partner vært sjalu?" etc. Mange menn krysset av ja, og svarene ble satt i samme boks som mild fysisk vold og psykisk vold. MEN ETT ÅR SENERE ble deltakerne fulgt opp og da kom det frem at handlinger som var gjort på tull og på kos (som å kaste en pute eller klype partner på tull) og normal sjalusi i forbindelse med f eks at partner er på fest var det guttene hadde ment, og IKKE handlinger der hensikten eller resultatet var at de ble skadet, redd, krenket, truet eller trakassert. Så myten om at kvinner utøver like mye mild vold som menn STEMMER IKKE. Dette har de som holdt undersøkelsen gått ut med i årevis på seminarer, universiteter og kursrom vold i nære relasjoner fordi undersøkelsen ble mistolket og noen idioter går rundt å sprer den myten som en sannhet uten å engang ha satt seg inn i en dritt ! Det fins naturligvis tilfeller der kvinner er voldelige mot partneren sin, men det er for faen ikke det denne tråden handler om, denne tråden handler om hvordan politiet ivaretar eller neglisjerer kvinner som er utsatt for grov vold og frykter for sitt liv!! Dette er ikke tråden for å dra inn at det er synd på menn!!! Det er hovedsakelig menn som begår ALLE typer partnervold, den fysiske milde volden, den psykiske volden, den materielle volden, og for ikke å snakke om den seksuelle volden og den grove, gjentakende og livstruende volden. Dette er et MANNSPROBLEM OG MENNS VOLD MOT KVINNER KOSTER SAMFUNNET 25 MILLIARDER I ÅRET. MILLIARDER!!!! HVERT ÅR!!! https://ys.no/nyheter/likestilling-og-inkludering-2/10928/ Ikke fuckings prøv å kom her å gjør det til noe annet. Og før du prøver å be meg om å roe meg ned så skal du vite at jeg er helt rolig men man må tydeligvis skrive i klartekst til sånne som deg! PS! Se på Debatten i kveld https://tv.nrk.no/serie/debatten/202302/NNFA51022123/avspiller Ha nå såpass respekt at du ikke sier et køyva ord til i denne tråden nå Anonymkode: 90f85...8b4 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 PS PS!! Du Tror politiet følger sin plikt til å anmelde partnervold når offeret ikke vil anmelde? Tro om igjen!!!! Du har tydeligvis altfor mye tillitt til politiet men ingen erfaring og det virker som du prøver å feie under teppet det STRUKTURELLE PROBLEMET med at voldsutsatte og overgrepsutsatte kvinner ikke blir tatt på alvor, ved å bare tro at ting fungerer sånn som er enklest for deg å forholde seg til. Det finnes hundrevis, tusenvis av tilfeller der politiet ikke har gjort en dritt. 80% av de som blir drept av partneren sin har vært i kontakt med politiet før om partnervold. Hadde politiet gjort jobben sin så hadde disse 80% av partnerdrapene ikke skjedd! Anonymkode: 90f85...8b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Til alle ofre: det er ikke bortkastet å ringe politiet. Det viktigste er at voldsutøver blir avbrutt enten av naboer som griper inn eller av politiet som kommer. Da stopper volden der og da i det minste istedet for at det blir gjort mer skade. I tillegg er det viktig å få det inn i loggen til politiet for om du en dag blir drept eller kastet utfor en balkong og han påstår du prøvde å ta selvmord så vil de etterforske han, og om det en dag er en annen kvinne som anmelder han så er det at han har partnervold på seg fra før styrkende for hennes sak og kan resultere i en samlet sak for alle ofrene sånn at gjerningspersonen får en ordentlig straff på mange år og ikke bare 50 dager. Ring krisesenter Ring VO linjen Søk hjelp og bryt tausheten Anonymkode: 90f85...8b4 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Jeg må dessverre støtte hylekoret her. Var i et voldelig forhold som gravid. Ringte politiet to ganger. Det ble loggført som husbråk og potensiell vold (??) og overført til konfliktrådet såvidt jeg husker. Jeg ble ikke tatt på alvor. Jeg sluttet å ringe politiet. Men en dag, da jeg var alvorlig redd for egen og babys sikkerhet (vi kunne dødd begge to) OG jeg hadde fått tilstrekkelige fysiske bevis for mishandling både den dagen og på bilder som jeg hadde tatt i månedene før, ringte jeg igjen. Da tok de meg på alvor. Kanskje det har noe med at de vet at det er vanskelig å få igjennom siktelse og domfellelse? At de ikke gjør så mye før de er sikre på at saken tåler rettsapparatet og vil føre til dom? Anonymkode: cbf7f...f00 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Politiet kjører til legevakt, politiet kjører til krisesenter, politiet oppretter sak, osv. Det som er et stort problem, er at svært mange kvinner flytter tilbake til voldsutøveren. Dette skjer gang etter gang. Og til den som tror politiet kun består av menn, sånn er det ikke. Anonymkode: 52b3e...3fe 2
Fremmed fugl Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er et stort problem, er at svært mange kvinner flytter tilbake til voldsutøveren. Dette skjer gang etter gang. Anonymkode: 52b3e...3fe Og det kan påvirke noen av oss som i ulike roller har prøvd å hjelpe disse i kvinnene. Når jeg leser en del av disse fortellingene i tråden, så tror jeg at vi ikke har vært gode nok med debrief når en kvinne som blir systematisk mishandlet, drar hjem til gjerningsmannen, og vegrer å bidra i straffeforfølgelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå