Gå til innhold

Mat og prestasjon - gjør jeg rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

M47

Jeg har en travel arbeidshverdag, med mye overtid og lite tid til trening. For å greie holde vekta noenlunde så har jeg begynt droppe frokost og spiser ikke før til lunsj. Prøver å få meg et varmt måltid rundt kl 16 og et par knekkebrød før jeg legger med kl 22-23. Vekt og sultmessig fungerer dette helt supert, men jeg er litt mer usikker på hvordan det påvirker min prestasjon på jobb. Akkurat det kan være litt vanskelig å avdekke i tide...

Lørdagene kobler jeg av med tungt fysisk arbeid; skogsarbeid eller bygg/anlegg. Her merker jeg at strategien med å droppe frokost kanskje ikke er så smart, for jeg får gå jeg tom litt for tidlig på ettermiddagen. 

Hva og hvordan bør jeg spise på lørdagene for å stå dagen ut?

Anonymkode: b329d...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost istedenfor kvelds? Og heller ha middag litt senere.

Anonymkode: c4f2a...026

• Liker 1
Skrevet

Det med at man ikke "fungerer" uten frokost, går vel helst på barn og ungom i vekst. Med mindre du trener om morgenen, skal det ikke være noen grunn til at du bør spise frokost. 

Det kommer mer og mer forskning på dette. Periodisk faste er bra på mange måter. 

På lørdagene kan du godt spise før du skal ut og gjøre fysisk arbeid. Havregrøt, nøtter, egg, grøvt brød. Hva som helst egentlig, av normal sunn mat. Jobber du mye trenger du den ekstra energien. Alternativt kan du droppe kveldsmat den dagen. 

Anonymkode: abc52...04f

Skrevet

For meg har frokost og prestasjon vært en vanesak. Jo mer vant jeg var til frokost, jo dårligere presterte jeg om jeg ikke fikk det.

De første ukene hvor jeg hadde fysisk jobb og ikke rakk frokost, så hadde jeg litt nøtter med meg istedet. Etterhvert så fungerte jeg bedre og bedre. Og da presterte jeg dårligere om jeg spiste før jobb faktisk.

Jobbet rundt 9 timer, med fysisk arbeid, av den typen man ble både svett og anpusten med jevne mellomrom. Spiste en neve nøtter i første pausen, så havregrøt til lunsj, og en yoghurt litt senere. Eventuelt en skyr. Så var det middag i 18-19 tiden, og da spiste jeg ikke kvelds senere. Spiste nøtter og mandler om jeg var sulten.

Anonymkode: a76bf...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...