Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker ikke på når det er bruk av makt, trusler eller opplagt manipulasjon. Da vet begge, og en ønsker det. Men det er som jeg skjønner det, ikke den vanligste typen av pliktsex i Norge. Den vanligste typen er som jeg skjønner det, en dynamikk som utvikler seg over tid i et samliv. Til slutt kan det resultere i noe jeg oppfatter som en tosidig reaktiv angstlidelse, og virker ødeleggende på samlivet og begge parter.

Så også den vanlige, eller med Gjensidige gode hensikter pliktsexen er noe som man bør holde seg unna. Men når vet paret at dem har det, både fra den som "gir" og den som "tar"?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg tror at følgende er vanlig:

- En tanke om at et aktivt sexliv er bra i et romantisk forhold

- Et fokus på at man ønsker å gi positivt til sin partner. Nytelse, nærhet, bekreftelse... med mer.

- En annerkjennelse om at sex ikke alltid trenger å være sinsykt fantastisk.

- Innen man kommer over til pliktsex så har man hatt en kortere eller lengre periode med mye gjensidig god sex.

- Begge som er deltaker i pliktsexen har et underliggende ønske om gjensidig nytelse og et godt sexliv.

Kanskje forklarer spørsmålet litt uklart. Men kan kanskje litt tydligere:

- Hvordan vet man at det ikke kun er litt kjedelig hverdagssex, men pliktsex?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han har større behov enn henne, og hun gir etter for husfredens skyld. 

Anonymkode: 86dc0...e89

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, Fremmed fugl said:

- Hvordan vet man at det ikke kun er litt kjedelig hverdagssex, men pliktsex?

Noen ganger vet man rett og slett ikke og andre ganger mistenker man det og atter andre ganger så har man nærmest "tigget" seg til det.

De gangene man mistenker det og de gangene man har "tigget" seg til er forferdelige og ødeleggende, og i ettertid føler man seg lite elsket og kan ikke skjønne hvorfor.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det merker man på måten partneren er på. Lite deltagende, passiv med en bli-ferdig-holdning. 

Anonymkode: 6fd45...5c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du bør avstå fra sex om du ikke vet hva et samtykke fra fri vilje og lyst er for noe.

Et samtykke av press er ikke et frivillig samtykke

Anonymkode: 29cfa...66d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det merker man på måten partneren er på. Lite deltagende, passiv med en bli-ferdig-holdning. 

Ikke hvis kroppen er med på notene. Snakker litt av erfaring her. Underveis kommer kanskje lysten og ønsket om "mer", men da er allerede skaden gjort psykisk tror jeg. For etterpå, når kåtheten forsvinner så sitter vel kanskje skammen igjen og følelsen av å ha blitt "presset" til noe man egentlig ikke ønsket i utgangspunktet.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker du bør avstå fra sex om du ikke vet hva et samtykke fra fri vilje og lyst er for noe.

Et samtykke av press er ikke et frivillig samtykke

Anonymkode: 29cfa...66d

Spennende, spørsmålet var ikke om man vet hva et samtykke er. Pliktsex som ikke er samtykkebasert, det er voldtekt. Går helt fint å ha samtykkebasert pliktsex, er en guffen bransje som har det som foretningside. Så spørsmålet er om det vi aldri helt kan vite sikkert, hva ligger bak de handlinger som vi observerer.

Spennende at du ikke vil se at dette er et reelt problem. Hvordan vet jeg og andre, hva enn annen inners  inne, egentligen føler og ønsker?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan også være om man er trøtt, sliten eller pms. Da er kanskje kroppen ikke helt med i starten, selv om man er tent. 

Anonymkode: bd7f4...58b

Skrevet

Kommunikasjon er lurt. 

• Liker 1
Skrevet

Tja som "mottaker" bør du ta tegninga når partner over tid er uinteressert i sex, trekker seg unna fysisk kontakt, "gir etter", er lite engasjert i samleiet, ønsker ikke å bli tatt på under samleiet, uttrykker ønske om at du skal bli "fort ferdig".  Sier du fikk jo sex da og da, og prøver å drøye tiden til neste omgang.

Jeg mener denne situasjonen ikke kan sammenlignes med at man blir med på moroa uten å være supergira, fordi det blir bra etterhvert. I den settingen har man nemlig lyst til å være intim. Det har man ikke i den første situasjonen.

Jeg mener at samtykkebasert pliktsex er en illusjon, fordi det på samme måte som sexsalg, handler om seksuelle handlinger man ikke har lyst til/på. Noe som er annet enn at man ikke er tent ENDA, men har lyst på sex.

Anonymkode: a78ab...e66

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hva man mener med "pliksex". Ingen har plikt til å ha sex.

Jeg tror de fleste mener at en person velger å ha sex uten å være kåt.

Mange her antar at det bare skjer hvis den ene presser og manipulerer, men kan det ikke også skje fordi man er redd for å miste partneren

Kanskje man har et skikkelig godt forhold og ønsker å glede partneren?

Kan ikke noen velge å ha sex fordi de vet at det er viktig for partneren, helt uten at partneren maser eller presser?

Jeg tror veldig få synes det er ok å ha sex med noen som ikke er tent, men der kommer bedrag og selvbedrag inn.

Det var en tråd om faking av orgasme, og de fleste kvinner var helt overbevist om at mannen ikke merket noen ting. Hvis det stemmer så kan mange ha plikstex uten å vite det.

Anonymkode: fa331...ab8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gjort det (ikke med nåværende) hvis jeg har vært trøtt eller i dårlig form og jeg får dårlig samvittighet for at det har gått for lenge. Så lot jeg gjerne som jeg hadde lyst, selv om jeg sårt trengte å hente meg inn med søvn i stedet. Den dårlige samvittigheten kan ha vært pga at eksene gjerne koblet manglende sexlyst med manglende følelser. Men da er vi vel inne på manipulasjon. Men gjerne litt ubevisst

Anonymkode: 16790...5e3

Skrevet (endret)
On 2/21/2023 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Tja som "mottaker" bør du ta tegninga når partner over tid er uinteressert i sex, trekker seg unna fysisk kontakt, "gir etter",

Jeg har vært her der jeg har merket disse tingene og var ofte fortvilet fordi jeg ikke forsto hvorfor og siden vi kommusierte dårlig aldri fikk en tilfredstillende forklaring. 

On 2/21/2023 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

, er lite engasjert i samleiet, ønsker ikke å bli tatt på under samleiet, uttrykker ønske om at du skal bli "fort ferdig".  Sier du fikk jo sex da og da, og prøver å drøye tiden til neste omgang.

Dette skjedde aldri 99% av tilfellene der vi endte opp med sex. Hun responderte positivt i stedet og helt motsatt. Og fikk da beskjed om at jeg måtte minne henne på at vi måtte gjøre det oftere fordi hun ble så "kåt" og at det ble så bra og at hun ikke kunne skjønne hvorfor vi ikke gjorde det oftere.

Hva skal du da tenke. Man får to konfliktende følelser og forholde seg til...

Endret av Useless
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har gjort det (ikke med nåværende) hvis jeg har vært trøtt eller i dårlig form og jeg får dårlig samvittighet for at det har gått for lenge. Så lot jeg gjerne som jeg hadde lyst, selv om jeg sårt trengte å hente meg inn med søvn i stedet. Den dårlige samvittigheten kan ha vært pga at eksene gjerne koblet manglende sexlyst med manglende følelser. Men da er vi vel inne på manipulasjon. Men gjerne litt ubevisst

Anonymkode: 16790...5e3

Er dette egentligen pliktsex? Som mann har jeg vel opp gjennom årene gjort det samme noen ganger, men har aldri og ikke nå sett på det som pliktsex... Men er kanskje preget at jeg har lest en del om pliktsex... og mer ser på det som enn mer langvarig dynamikk inet forhold, enn enkelt episoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...