Gå til innhold

Krisesenter - Noen spm. til noen med kompetanse (Gjerne noen som jobber der)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder et pågående tilfelle som jeg er "priviligert" nok til å ha inngående kjennskap til ettersom jeg er søsken med personen som oppholder seg der, og nær venn med dennes partner. 

I et forsøk på å være så objektiv som mulig klarer jeg ikke å se annet enn at dette er en -meget- spesiell "case" med en rekke overraskende moment (bare for å ha det sagt så er begge parter klare på at det aldri har vært noen (fysisk) vold eller tilløp til sådan)  

Jeg kunne godt tenkt meg å pratet med noen med inngående kjennskap til krisesenter, selvsagt anonymt, som jeg kan kontakte på PM da det er i ingen sin interesse at denne saken kan bli igjenkjent her inne, den er såpass spesiell at den fort kan igjenkjennes. 

Dette kun for å få en objektiv analyse av bildet. 

Anonymkode: cd05b...218

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet på krisesenter i 2021. Det ble aldri tatt noen inn med mindre det forelå faktisk fysisk vold, eller alvorlig trussel om fysisk vold.

Anonymkode: ec493...b91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan jeg kontakte deg på PM eller du meg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobbet på krisesenter i 2021. Det ble aldri tatt noen inn med mindre det forelå faktisk fysisk vold, eller alvorlig trussel om fysisk vold.

Psykisk vold er også vold? Og økonomisk! Mange måter å utøve vold på. Vi har alle varianter på krisesenteret hos oss.

Anonymkode: ae73c...51a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor trenger du en objektiv analyse av bildet? Ditt søsken forteller det du skal vite. 

Anonymkode: 88185...6ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor trenger du en objektiv analyse av bildet? Ditt søsken forteller det du skal vite. 

Fordi jeg er blitt personlig involvert i saken mere eller mindre 24/7 i over en måned, som begge parters nærmeste samtalepartner. 

I den forbindelse har jeg en del spørsmål, som er best besvart av noen som jobber eller har jobbet på krisesenter eller lignende. Jeg skal forholde meg så objektivt som mulig, og anonymt.  

Jeg kommer ikke til å legge ut om saken her, da den som nevnt enkelt kan bli igjenkjent da jeg tviler på at det finnes særlig mange lignende saker, ihvertfall ikke som pågår under samme tidsrom. 

Derfor.

Skrevet

Spar meg, dette har da ingenting med deg å gjøre. 

Anonymkode: 4abe3...bef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spar meg, dette har da ingenting med deg å gjøre. 

Anonymkode: 4abe3...bef

Spar deg selv hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med. Dette er helt legitime spørsmål rundt en meget spesiell sak. 

Skrevet

Ville vært særs forsiktig med å svart ut dine «objektive» spørsmål. Du får bare forholde deg til at du kjenner noen som er på krisesenteret nå, som nå får den oppfølgningen og samtalene hun trenger der. 

Anonymkode: c67d1...992

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kan jeg kontakte deg på PM eller du meg? 

Da må du avsløre nicket ditt, eller så må den som har jobbet på ett krisesenter avsløre hvem dem er... 

Og husk veldig godt at du ikke har noen garanti for at personen faktisk har jobbet på ett krisesenter, eller bare utgir seg for det... For alt du vet er det en person som har relasjon til den som utøver vold, og fisker etter informasjon om ditt søsken..... 
Du har aldri noen garanti for anonymitet på nettet, spesielt på ett forum hvor folk bruker nick framfor navn, og kan utgi seg for å være hva som helst. Du har heller ingen garanti for at din sak ikke blir spredd videre. 

Skal du ha sikre svar, som du kan stole på, så kontakter du ett krisesenter eller andre som jobber med lignende direkte. 

Anonymkode: 7c9c7...58f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg er blitt personlig involvert i saken mere eller mindre 24/7 i over en måned, som begge parters nærmeste samtalepartner. 

I den forbindelse har jeg en del spørsmål, som er best besvart av noen som jobber eller har jobbet på krisesenter eller lignende. Jeg skal forholde meg så objektivt som mulig, og anonymt.  

Jeg kommer ikke til å legge ut om saken her, da den som nevnt enkelt kan bli igjenkjent da jeg tviler på at det finnes særlig mange lignende saker, ihvertfall ikke som pågår under samme tidsrom. 

Derfor.

Da ringer du det aktuelle krisesenteret. 

Den som er utsatt for vold (på krisesenter) vil trolig også benytte seg av samtaletilbud der. Jeg ville vært svært varsom med å betro meg til en som også er voldstøver nærmeste samtalepartner. 

Du som pårørende og "nærmeste samtalepartner til begge" skal ikke posisjonere deg som noen allmektig allviter som skal fikse. 

• Liker 6
Skrevet

kan du be om samtale på krisesenteret? de må jo også være objektive, med mindre de det gjelder løser deg fra taushetsplikten. Ikke heldig at noen her bistår, da man aldri vet om de faktisk er den de utgir seg for heller. :( lykke til, og lykke til til de i familien din som opplever dette

Anonymkode: fa1dd...31f

• Liker 1
Skrevet

Er det kona di som er på krisesenter?

Anonymkode: df2d3...607

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å ringe nærmeste krisesenter. De tilbyr veiledning.

Anonymkode: cb581...212

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på krisesenter og har gjort det i mange år. 

Jeg kan svare deg rent generelt om at det finnes flere former for vold, og man får også bo på krisesenter om man er utsatt for andre former enn fysisk. Vokdsutsatte forteller som regel at den psykiske volden er verre å leve med enn den fysiske f.eks, fordi den er så usynlig. Og det er "lettere" å ta i mot slag som eventuelt også gir merker, enn at hodet og psyken blir fucka med.

Vet at noen krisesentre, bl.a Oslo, har så påtrykk at de ikke har mulighet til å ta inn om det ikke er alvorlig fysisk vold og fare for liv. Men på de fleste sentre får man også botilbud om det er behov ved de andre voldsformene. Om det er plass på senteret. Ellers hjelper de ansatte til med å finne plass på et annet senter.

Jeg tenker at du bør ha tiltro til de ansatte på krisesenteret hvor ditt søsken oppholder seg. Når det er gitt et botilbud så er det fordi det fortelles om vold og en situasjon som gjør dette nødvendig.

Volden er sjeldent synlig for de andre rundt, fordi både offer og utøver ønsker å skjule det for nettverket sitt. Så når du anser saken som spesiell så er det antageligvis fordi du ikke kjenner hele bildet.

Krisesenteret har taushetsplikt og vil ALDRI gi opplysninger til deg. Om ikke ditt familiemedlem har gitt dem tillatelse til det.

Så anbefaler deg å eventuelt lese deg opp på vold og voldsformer på

www.dinutvei.no eller www.krisesenter.com

Nå går jeg ut ifra at det stemmer det du skriver om at du er en "objektiv" part.

Men om det viser seg at det er du som er voldsutøver så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat...

Anonymkode: 5c900...e27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette sier dessverre sitt om «kompetansen» om vold på norske krisesentre.

Noen har mye kunnskap og engasjement, og skal ha ros for det. Men det varierer veldig!

Til TS:

Dersom du får noen som jobber på krisesenter til å diskutere din sak på PM, tenker jeg at det sier sitt om profesjonaliteten til vedkommende. Og ja, veldig mange av disse sakene er «veldig spesielle». Det er ikke uvanlig at de er forvirrende og komplekse. Noen ganger er det gjensidig vold, andre ganger er det én person som er utsatt, men av ulike grunner har lav troverdighet (volden kan også ha konsekvenser som gjør at den som er utsatt mister troverdighet over tid, f.eks. som et resultat av at man må lyve eller blir psykisk nedbrutt).

De som jobber på krisesentre bør kjenne denne kompleksiteten og disse problemstillingene. Jeg sier bør, fordi kompetansen varierer veldig.

Ut fra innlegget ditt virker det som at du tviler på troverdigheten til den som har oppsøkt hjelp, og det er ikke din sak å bedømme. Det er heller ikke lurt at du opptrer som samtalepartner for begge parter, dersom du ikke er kvalifisert til det. Overlat det til Familievernkontoret eller andre kvalifiserte instanser.

Dersom du absolutt vil søke råd hos noen angående denne saken, synes jeg at du bør bestille time hos privatpraktiserende psykolog. 

Du har også fått god informasjon fra Anonymkode: 5c900...e27 

Anonymkode: 880d6...3f4

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er du samtalepartner både for voldsoffer og voldsutøver? Sistnevnte vil jo prøve å stille seg selv i best mulig lys og ofte få seg selv framstilt som det ekte offeret..Det er en maktubalanse der. 

Anonymkode: 45610...6d7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er du samtalepartner både for voldsoffer og voldsutøver? Sistnevnte vil jo prøve å stille seg selv i best mulig lys og ofte få seg selv framstilt som det ekte offeret..Det er en maktubalanse der. 

Anonymkode: 45610...6d7

Og så tenker jeg at det må jo være å svikte søsteren sin i dette også. Kan aldri i verden tenke meg at hun er på krisesenter "på gøy" og at hun trenger støtten fra søsteren sin. Som da sitter og snakker med den som fikk henne til å søke seg til et krisesenter. 

Anonymkode: 09c43...019

• Liker 1
Skrevet

TS her.  

Nå har jeg grublet, og kommet til at jeg ikke kommer til å legge ut noenting om denne saken her inne.  

Etter timesvis samtaler med min søster hver dag (med unntak av noen veldig få dager) samt hennes ektemann, er jeg både dypt emosjonelt involvert og har et ganske klart bilde av hva som har hendt og ikke hendt da deres versjoner stemmer godt overens.  

Jeg hadde egentlig tenkt å komme med en så anonymisert versjon av hendelsesforløpet som mulig, men på grunn av responsen i denne tråden har jeg valgt å la være med det, her spinner folk videre på sine egne teorier fra alt fra at jeg er "voldsutøveren selv" til at det er jeg som har rådet henne til å oppsøke krisesenter. Ingenting av dette stemmer.  

Essensen i spørsmålet mitt er hvorvidt krisesenter er riktig instans overhodet. Men for å stille det spørsmålet må jeg forklare mere eller mindre hele konteksten. 

Det er jeg mildt sagt skremt vekk fra å gjøre nå. Spesielt med tanke på hen som refererte til personer som fisker etter info om hvem hva hvor. Og ikke minst alle som sier "voldsutøver" - Jeg tror dere hadde brukt andre ord om jeg la frem saken. 

Men mtp. at saken er høyst spesiell, og det er en rekke aspekter som tilsier at krisesenter er feil instans, og det er -mulig- at noen igjenkjenner saken, finner navn osv. Så velger jeg å la være.   

Så bare la denne tråden dø ut, steng den gjerne. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.  

Nå har jeg grublet, og kommet til at jeg ikke kommer til å legge ut noenting om denne saken her inne.  

Etter timesvis samtaler med min søster hver dag (med unntak av noen veldig få dager) samt hennes ektemann, er jeg både dypt emosjonelt involvert og har et ganske klart bilde av hva som har hendt og ikke hendt da deres versjoner stemmer godt overens.  

Jeg hadde egentlig tenkt å komme med en så anonymisert versjon av hendelsesforløpet som mulig, men på grunn av responsen i denne tråden har jeg valgt å la være med det, her spinner folk videre på sine egne teorier fra alt fra at jeg er "voldsutøveren selv" til at det er jeg som har rådet henne til å oppsøke krisesenter. Ingenting av dette stemmer.  

Essensen i spørsmålet mitt er hvorvidt krisesenter er riktig instans overhodet. Men for å stille det spørsmålet må jeg forklare mere eller mindre hele konteksten. 

Det er jeg mildt sagt skremt vekk fra å gjøre nå. Spesielt med tanke på hen som refererte til personer som fisker etter info om hvem hva hvor. Og ikke minst alle som sier "voldsutøver" - Jeg tror dere hadde brukt andre ord om jeg la frem saken. 

Men mtp. at saken er høyst spesiell, og det er en rekke aspekter som tilsier at krisesenter er feil instans, og det er -mulig- at noen igjenkjenner saken, finner navn osv. Så velger jeg å la være.   

Så bare la denne tråden dø ut, steng den gjerne. 

"Jeg hadde egentlig tenkt å fortelle deg, men pga oppførselen din kan jeg ikke"

Vi som svarer deg har ingen informasjon, annet enn at du mener saken er spesiell og at det er krisesenter involvert. Vi har ingen forutsetning for å vite om du er voldsutsatt, pårørende, voldsutøver eller nettroll. 

De som jobber på krisesenter vil neppe diskutere en sak (selv om du vil ha generell info) med en anonym. Nettopp fordi det er umulig å vite hvem du er. 

Du gjør klokt i å ikke publisere detaljer. 

Jeg håper også ditt søsken får hjelp, og får en god nøytral samtalepartner. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...