AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Den som "mottar" pliktsex får ofte ei skyllebøtte av hetsing her inne - men, hvis man bruker frontallappen til å tenke med, da er det ikke avansert rakket forskning å skjønne at den som "mottar" pliktsex av den hen elsker, vil garantert ikke ha sex med hen om hen har sagt tydelig ifra at hen gjør det av plikt. Ergo er pliktsex ensidig bedrag av den som "gir" det. Jeg, Ts. mener at løgnen og det å føre sin partner bak lyset, med å ha sex med - og uten å informere vedkommande, er like stort tillitsbrudd og utroskap. Så vi for kalle en spade, for en spade - pliktsex er svik. Anonymkode: bc72b...387 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 NB. dette gjelder ikke når det er snakk om korte perioder som for eksempel barseltid eller sykdom. Dette gjelder om tilfeller der den som "gir" pliktsex ikke vil finne ut av hvorfor vedkomande ikke vil ha sexliv med den hen er sammen med. Ts. Anonymkode: bc72b...387 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Driver med begge deler, jeg. ( og forøvrig så hater jeg benevnelsen «hen»). Anonymkode: fd51d...ac3 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Driver med begge deler, jeg. ( og forøvrig så hater jeg benevnelsen «hen»). Anonymkode: fd51d...ac3 Ok... Er du en mann eller dame? "Gir" du pliktsex og har en annen på si eller "mottar" du pliktsex og har en annen på si? Anonymkode: bc72b...387
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Pliktsex er voldtekt så det er værre enn utroskap men utroskap er også uakseptabelt selvom om partneren ikke vil ha sex med deg Anonymkode: e68ff...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pliktsex er voldtekt så det er værre enn utroskap men utroskap er også uakseptabelt selvom om partneren ikke vil ha sex med deg Anonymkode: e68ff...e9e Ingen "mottar" pliktsex med full bevitenhet. Pliktsex er ensidig selvbedrag av den som "gir" det. Den som "gir" pliksex er uærlig til sin partner. Å ha sex med noen mot dens vlje er voldtekt, ja. Men det er ikke voldtekt om den hen har sex med ikke informerer om det og later som alt er bra. Anonymkode: bc72b...387 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pliktsex er voldtekt så det er værre enn utroskap men utroskap er også uakseptabelt selvom om partneren ikke vil ha sex med deg Anonymkode: e68ff...e9e Nei, nå får du gi deg. Det er et hån mot folk som blir voldtatt. Anonymkode: eda8c...984 10 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, nå får du gi deg. Det er et hån mot folk som blir voldtatt. Anonymkode: eda8c...984 Nei det er det ikke. Det er bare noe du finner på for å prøve å ufarliggjøre pliktsex. Anonymkode: e68ff...e9e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det er det ikke. Det er bare noe du finner på for å prøve å ufarliggjøre pliktsex. Anonymkode: e68ff...e9e Pliktsex er LØGN over for seg selv og over for partner. Så lenge den som "gir" pliktsex holder det hemmelig. Med en gang løgnen blir avslørt, forlater forhåpentligvis alle mennesker med veten i behold forholdet. Hvis pliktsex er voldtekt, da er det selbevisst selv-voldtekt over for en selv. Anonymkode: bc72b...387 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen "mottar" pliktsex med full bevitenhet. Selvfølgelig gjør de det, det er da fullt av menn som forlanger pliktsex av dama og blir sur osv hvis hun ikke bøyer seg. De driter i om dama sier hun ikke har lyst, og straffer med dårlig humør osv hvis de ikke får sex. Anonymkode: f443f...52c 8 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig gjør de det, det er da fullt av menn som forlanger pliktsex av dama og blir sur osv hvis hun ikke bøyer seg. De driter i om dama sier hun ikke har lyst, og straffer med dårlig humør osv hvis de ikke får sex. Anonymkode: f443f...52c Du sliter med å tenke logisk her. Det å føle at det er plikt å ha sexliv med den du skal liksom elske, er din partner, har et helt liv sammen, familie - og ikke ha vije til å finne ut hvorfor det er slik. Det er spikeren i forholdets likkiste. Det er så enkelt. Du kan prøve å bortforklara men det er livsløgn. Anonymkode: bc72b...387 1
Fremmed fugl Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei det er det ikke. Det er bare noe du finner på for å prøve å ufarliggjøre pliktsex. Anonymkode: e68ff...e9e Vi bør skille på pliktsex som er voldtekt, og det som ikke er voldtekt. Tidligere var voldtekt juridisk umulig i et ekteskap og sex var en gjensidig plikt. I eldre norsk ekteskapslov var en av de få mulighetene til skilsmisse impotens hos mannen, han kunde da ikke oppfylle sin plikt til sin kone, og hun hadde rett til å skille seg. Vi bør også skille på det som er strafferettslig voldtekt, og det å tilegne seg sex ved for eksempel manipulasjon. Men dette er en avsporing fra trådens tema. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pliktsex er voldtekt så det er værre enn utroskap men utroskap er også uakseptabelt selvom om partneren ikke vil ha sex med deg Anonymkode: e68ff...e9e Enig, det er også rasistisk og diskriminerende. Anonymkode: 9bc96...fcb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 Løgner er det verste uansett. Anonymkode: b0cb2...cd1 1
Fremmed fugl Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den som "mottar" pliktsex får ofte ei skyllebøtte av hetsing her inne - men, hvis man bruker frontallappen til å tenke med, da er det ikke avansert rakket forskning å skjønne at den som "mottar" pliktsex av den hen elsker, vil garantert ikke ha sex med hen om hen har sagt tydelig ifra at hen gjør det av plikt. Ergo er pliktsex ensidig bedrag av den som "gir" det. Jeg, Ts. mener at løgnen og det å føre sin partner bak lyset, med å ha sex med - og uten å informere vedkommande, er like stort tillitsbrudd og utroskap. Så vi for kalle en spade, for en spade - pliktsex er svik. Anonymkode: bc72b...387 Skal prøve å reflektere over den problemstilling som du fører til torgs. Etter å ha tenkt meg om, så tenker jeg at vi alle som er i langvarige forhold kan stille oss to enkle kontrollspørsmål: - Hadde min partner fått bedre muligheter til et godt liv og til å utvikle seg som menneske, hvis vi ikke var sammen? - Vet jeg noe om nå- eller fremtid som hadde gjort at min partner hadde vurdert å avslutte samlivet hvis den hadde vært kjent med det jeg vet? Hvis svaret er ja, på begge spørsmålene, så er det vel plankekjøring. Da trenger vi å ta den ubehagelige samtalen med vår partner for å fortsatt kunne se et godt menneske når vi ser oss selv i speilet. Hvis svaret er ja på et men et klart nei på et av spørsmålene, da trenger vi en god begrunnelse for å ikke si noe. Hvis svaret er nei på begge spørsmålene... så er det vel bare å bruke hodet vedrørende hva man skal gjøre, eller kanskje stille et spørsmål på KG. Ok, la oss si at min kone forteller meg et av det nedenfor nå idag: "Jeg har dårlig samvittighet, og er noe jeg må fortelle deg. Du vet han Niels på jobben, vi har holdt på i flere år nå. Den hytteturen jeg var på sist helg med alene tid, det var ikke alene tid, men Niels tid." Eller.. "Jeg har dårlig samvittighet, er noe jeg byrde ha snakket med deg om lenge. Men jeg vet at du vil bli lei deg. Helt siden jeg fødte, så har jeg aldri hat lyst på deg. Vet ikke helt hvorfor, men klarer ikke. Har ikke ønsket at du ikke skulle få noe, så har latet som jeg har hatt lyst, og prøvd å late som jeg liker det. Tror nok du har merket noe. Men er sånn at jeg får angst bare å tenke på at du skal prøve deg. Vet ikke hvorfor, skjønner ikke det. Har tenkt at det er noe som går over, elsker deg... og vil at vi skal ha det bra sammen." Hvordan hadde jeg reagert på pliktsex fortelling. Jeg hadde opplevd det som tillitsskapende og at det hadde gitt oss mer fortrolighet i forholdet. Jeg hadde takket henne, sikkert bedt om unnskyldning for at jeg ikke hadde klart å se det, eller hatt mot til å selv stille spørsmålet. Så hadde jeg søkt oppdatert forskning på området, lest hva som er faglige anbefalinger, sett på om det fanns noe tilbud med gode referanser i inn eller utland. Laget en tiltaksplan, og presentert den for henne. Lurt på hva som var viktig for henne. Hvordan hadde jeg reagert på fortellingen om Niels? Med sorg og skuffelse. Hadde ødelagt tillit og fortrolighet. Kanskje jeg hadde blitt sint. Jeg hadde begynt å lage praktisk plan for seperasjon. Hadde vi med sikkerhet blitt skilt? Vet ikke nå, må vente til det skjer, men er nok det som hadde skjedd. Nei, syns ikke utroskap og det å gi pliktsex er likt. Men hvis pliktsex er en del av et større bedrageri. La oss si at min kone kun ser på meg som en hyggelig fyr som hun kan drifte AS familien sammen med til hun kan bli fri når det ikke er noe barn i huset... ja... da begynner jeg å bli enig med påstanden din. 2 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 Både pliktsex/sexnekt og utroskap er brudd på den implisitte kontrakten som underligger et monogamt, forpliktende forhold. Så hva som er verst kommer an på hvem som brøt kontrakten først. Dersom noen bedriver sexnekt/pliktsex fordi partner først var utro, er det utroskapen som er det største sviket. Fra det øyeblikket er kontrakten "null and void" for den andre part. Og motsatt: Dersom noen er utro fordi de blir utsatt for sexnekt/pliktsex var allerede kontrakten brutt og ugyldig fra før vedkommende var utro. Anonymkode: 5b60c...553 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 Jeg ser ikke hva som er så galt med pliktsex, det er bedre å ha det i perioder enn å gå fra hverandre. Man gjør det jo for å glede partner. Vinn vinn. Og så er det jo ikke pliktsex hvis man tvinger eller forventer for husfreden, da ER det voldtekt. Pliktsex gir den ene parten hvis den andre har mer overskudd og lyst. Da er det en plikt man føler på , ikke presses til og gir pga frykt. Er det frykt så er det voldtekt og IKKE pliktsex. Anonymkode: 80d9b...1fe 2
Hjelpsom Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke hva som er så galt med pliktsex, det er bedre å ha det i perioder enn å gå fra hverandre. Man gjør det jo for å glede partner. Vinn vinn Skjønner hva du prøver å si her og er delvis enig, Men det blir ikke vinn vinn hvis den som gir gradvis mister følesene for den som mottar. 39 minutter siden, AnonymBruker said: Pliktsex gir den ene parten hvis den andre har mer overskudd og lyst. Da er det en plikt man føler på , ikke presses til og gir pga frykt. Er det frykt så er det voldtekt og IKKE pliktsex. Blir det ikke frykt hvis den som gir føler at partneren forlater en hvis en ikke gir? Er vel der mye av problemet ligger. Hvordan skal man definere det og hvordan kan den som får vite at partner gjør det ut av frykt dersom den som får ikke explisitt sier at får jeg ikke så går jeg.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Utroskap er garantert verst. Snakk, finn muligheter, kanske åpne forholdet i enighet kan være er alternativ. Slutt å vær så slemme mot mennesker. Anonymkode: 1d1ee...04c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå