Gå til innhold

Hva enkelt kan man servere til noen som kommer på lunsj/kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sluttet helt å spise sånn som "vanlige folk", og spiser nå bare frukt og grønnsaker, bladgrønt og bær. Så jeg får et problem når jeg skal invitere folk, for jeg aner ikke hva jeg skal servere dem lenger. Ikke har jeg vært noe vant til å invitere folk før heller, men nå har jeg blitt mer sosial og kommer til å ha mer besøk. men jeg kan jo ikke kjøpe inn en masse som ikke blir brukt heller, så hvordan gjør man det når man ikke spiser det samme som dem?

En ting jeg kan gjøre, er å lage noe av det jeg har i huset, som kan f.ex. bli potetvafler med nyrørte blåbær med honning, eller en enkel grønnsaksrett med poteter. Og hvis jeg f.ex. lager en lapskaus, kan jeg tilsette pølser i deres.
Jeg trenger likevel noe i bakhånd i tilfelle de ikke liker det...og ideer fra andre som spiser annerledes enn gjestene sine hadde vært fint.

Anonymkode: 328d7...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med bananbrød eller en bær-crumble? Bruk det du har i fryseren av bær. Proteinmuffins med osteglasur og oppkuttet søt frukt som mango kan du også ha. Hvis ikke de liker det trenger de ikke spise :)

Skrevet

Du kan vel ha en pizza, toast, rundstykker osv. i fryseren? Går raskt å tine. Varme rundstykker med rørte bær på er kjempegodt. Pizza og toast kan være ferdig til bare å varmes i ovn eller toastjern.

Muffins kan du ha liggende i fryseren, de tiner raskt. 

Noe kan du jo ha til besøkende selv om du ikke spiser det selv, send med dem restene om du ikke vil kaste.

Anonymkode: 50934...dac

Skrevet

Tror ikke du trenger å tenke så veldig mye på dette egentlig, de fleste er vel blitt mye mer åpne for å spise vegetarretter? Hadde syntes det var bare fint å få servert noe jeg kanskje ikke hadde tenkt på å lage selv :) 

Setter vanligvis bare fram litt frukt selv, om det stikker innom plutselige kaffegjester.

En pakke kjeks kanskje? Det holder seg jo til evig tid nesten i skapet. Bare lukk pakken lufttett med poseklemme.

Fryste rundstykker kan være greit å ha i fryseren, da mange er veldig vant med å spise brødmat ved siden av f.eks salat.

Men ville ellers bare servert det samme som du spiser til lunsj og slikt. :) 

Anonymkode: a3c56...94a

Skrevet

Potetvafler hørtes godt ut!

Anonymkode: 5edd4...b43

• Liker 1
Skrevet

Rart å invitere til lunsj og ikke spise sammen med gjestene sine.

Anonymkode: 93be2...014

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du kan vel ha en pizza, toast, rundstykker osv. i fryseren? Går raskt å tine. Varme rundstykker med rørte bær på er kjempegodt. Pizza og toast kan være ferdig til bare å varmes i ovn eller toastjern.

Muffins kan du ha liggende i fryseren, de tiner raskt. 

Noe kan du jo ha til besøkende selv om du ikke spiser det selv, send med dem restene om du ikke vil kaste.

Anonymkode: 50934...dac

Takk! Det med frysevarer var smart, det holder seg jo og jeg kan velge hvor mye jeg bruker. TS

Anonymkode: 328d7...c39

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Potetvafler hørtes godt ut!

Anonymkode: 5edd4...b43

Ja, særlig med nyrørte blåbær! 

Skrevet

Hadde servert ala afternoon tea. Slike snitter (brød, agurk, kremost) med noe søtsaker som feks makroner. Kjører du fult ut er det scones med sylte/cottage cheese mellom snittene og søtsakene.

Anonymkode: b0c6e...82f

Skrevet

Når du skriver lunsj og kaffe så forventer man ikke å få servert en større rett. 

Du kan jo kjøpe eller bake noen rundstykker med noe pålegg og tilbehør som er i din stil. Ellers så kommer du ganske langt med knekkebrød, ost og tomat.  😃 så er kaffen og praten det en komme for! 

Anonymkode: 7118c...fee

Skrevet

Hvis jeg blir invitert på lunsj og får servert en salat med skikkelig god dressing til og et varmt rundstykke med (meieri)smør ved siden av så blir jeg kjempeglad.

Om jeg er invitert på kaffebesøk og "bare" får kaffe, så er det også helt ok. Om jeg skal til noen jeg kjenner godt, så hender det at jeg tilbyr meg å ta med noen boller, enten helt nystekte eller fra fryseboksen.

Jeg prøver å leve forholdsvis sunt i hverdagen, men jeg har alltid et par pakker kjeks liggende i skapet og noen boller, vafler eller en kakerest liggende i fryseboksen som jeg kan ta opp hvis jeg får uventet besøk.

Om jeg inviterer på kaffe så baker jeg nesten alltid boller eller lager vafler. På høsten lager jeg eplekake med norske epler og serverer med vaniljeis. Alt dette er ting som kan fryses hvis det ikke blir spist opp, da blir det servering til en annen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...