Gå til innhold

Har glemt å sterilisere pumputstyr i 6 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen mente at det holder å vaske pumpeutstyr med zalo og da trodde jeg det også helt fra vi fikk med baby hjem....

Og nå snublet jeg tilfeldigvis over en artikkel som sier at utstyret skal sterilisere en gang om dagen!!!! 

Og vi har ikke sterilisert en eneste gang i babyens første 6 mnd av livet... 

Jeg har helt panikk. Mannen sier at han ikke visste. Hvilken skade har vi gjort på babyen vår nå??? Blir den syk? 

Anonymkode: 3a757...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ville nok vært syk allerede. Man burde sterilisere for å minske risiko for å bli syk. Det har gått bra hittil. Heldigvis. Bare begynn å koke de fra nå av :)

Anonymkode: 1490c...ca0

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Men herregud da, menneske. Hvorfor sjekker du ikke opp fakta selv? Det står jo "over alt" at utstyret skal steriliseres en gang om dagen, sykt godt gjort å overse det. Og hvorfor spurte du ikke mannen din om hvordan han visste det var greit å la være? Hva annet er det dere bare antar er greit, som viser seg å ikke være det? Noe så tafatt.

Uansett så blir ikke babyen syk om dere begynner å sterilisere utstyret nå, så ingen skade skjedd. Blir bare litt oppgitt av voksne mennesker som ikke klarer å tilegne seg veldig tilgjengelig informasjon.

Anonymkode: be3ff...489

• Liker 13
Skrevet

Babyen har jo ikke blitt syk, så ingen skade skjedd. Dere får sterilisere fra nå av.

Ville brukt svanemerket oppvaskmiddel og ikke Zalo. Anglamark eller Klar.

Anonymkode: da215...288

• Liker 5
Skrevet

Den hadde vært syk for lenge siden. Nå er den så stor at du snart ikke trenger sterilisere noe som helst.

Anonymkode: 561b9...445

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den hadde vært syk for lenge siden. Nå er den så stor at du snart ikke trenger sterilisere noe som helst.

Anonymkode: 561b9...445

Alt utstyr i kontakt med morsmelkerstatning skal steriliseres så lenge det gies til barnet.

Helt utrolig at dere har klart å overse dette TS, anbefaler deg å lese om morsmelkerstatning på helsenorge for det er garantert mye dere har gjort feil hvis dere har misset det grunnleggende. Der er det mye info å hensynta. Har ikke barnet blitt syk til nå så flott, men gjør det riktig framover ihvertfall for å forebygge. 

Anonymkode: 1e94c...7a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alt utstyr i kontakt med morsmelkerstatning skal steriliseres så lenge det gies til barnet.

Helt utrolig at dere har klart å overse dette TS, anbefaler deg å lese om morsmelkerstatning på helsenorge for det er garantert mye dere har gjort feil hvis dere har misset det grunnleggende. Der er det mye info å hensynta. Har ikke barnet blitt syk til nå så flott, men gjør det riktig framover ihvertfall for å forebygge. 

Man pumper ikke morsmelkerstatning. 

Anonymkode: 27d60...946

• Liker 16
Skrevet

Slapp av, TS! 

Pumpeutstyr har vært borti puppene dine, de samme puppene som babyen (kanskje) spiser av. Det er samme bakterieflora! Har babyen det fint? I så fall er den ikke syk 😊 Og nå er vel tiden inne for å spise alt som ligger på gulvet, slikke under sko og i hundens øye og bak do, så babyen skal nok få langt verre ting å Bryne seg på framover 😊 

Ikke rart folk i dag har mye angst. Slapp av… 

Anonymkode: 75278...f25

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det går heilt fint. Sterilisering er eit viktig føre var prinsipp som alle burde følja. Du har faktisk vaska med Zalo (som dreper bakterier) som er veldig bra. Sterilisering er betre.

Anonymkode: 51443...622

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Står ingenting om morsmelkerstatning. 

Anonymkode: 32ba5...ae5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen mente at det holder å vaske pumpeutstyr med zalo og da trodde jeg det også helt fra vi fikk med baby hjem....

Og nå snublet jeg tilfeldigvis over en artikkel som sier at utstyret skal sterilisere en gang om dagen!!!! 

Jeg har helt panikk. Mannen sier at han ikke visste. Hvilken skade har vi gjort på babyen vår nå??? Blir den syk? 

Du har ikke gjort noen skade på babyen.

Sterilisering er for å fjerne 100% av alle bakterier og bør gjøres i hvertfall til å begynne med når babyens immunforsvar ikke er bygd opp ennå for å minske faren for sykdom.

Nå som babyen er 6mnd så er den vel mer aktiv og biter i det meste som den får tak i, dermed er ikke sterilisering like viktig lenger men kan allikevel god gjøres for å minske bakterievekst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig at du har klart å overse at dette ikke handler om morsmelkerstatning.

Gi nå en panisk forelder litt forståelse og støtte i stedet for dette sure oppstøtet.

Anonymkode: a7ee4...d18

• Liker 5
Skrevet

Slapp av. Går fint. Ikke hør på alle fanatikerne her.

Nå er barnet så stort at sterilisering uansett ikke er like viktig.

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Barnet har jo ikke blitt sykt, så det har gått bra. Sykdom som eventuelt kan komme av manglende sterilisering er jo akutte saker som mageproblemer, babyen kan ikke være syk uten at dere vet det. Nå er babyen også så stor at dere snart ikke trenger å sterilisere i det hele tatt. Det er viktigst i starten.

Skrevet

Ingen fare TS!! :)I rene, norske hjem hvor oppvask blir tatt unna fortløpende er nok ikke sterilisering så nødvendig. I andre land, med dårligere hygiene er det et must å sterilisere. Tror teksten bakpå pakka er universell og at den skal passe til alle land. 

Jeg har aldri sterilisert noe som helst, men lar heller ikke melkeflaskene stå å surne. Vasker ting kjapt. Aldri hatt syke barn. Hva er uansett det verste som kan skje egentlig? Litt diare en dag? Jeg syntes faktisk det er viktigere at ungene får i seg varierte bakterier, så her får de spise ting de mister på bakken o.l. 

Anonymkode: 35913...c2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men herregud da, menneske. Hvorfor sjekker du ikke opp fakta selv? Det står jo "over alt" at utstyret skal steriliseres en gang om dagen, sykt godt gjort å overse det. Og hvorfor spurte du ikke mannen din om hvordan han visste det var greit å la være? Hva annet er det dere bare antar er greit, som viser seg å ikke være det? Noe så tafatt.

Uansett så blir ikke babyen syk om dere begynner å sterilisere utstyret nå, så ingen skade skjedd. Blir bare litt oppgitt av voksne mennesker som ikke klarer å tilegne seg veldig tilgjengelig informasjon.

Er det ikke vanlig å stole på mannen sin? Dobbeltsjekker du alt andre forteller deg?

Anonymkode: cb0d1...6ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det ikke vanlig å stole på mannen sin? Dobbeltsjekker du alt andre forteller deg?

Akkurat når det gjelder baby dobbeltsjekker jeg ting han sier. Min mann er av typen som mener aaaaalt gåååår så fiiiint. Han kunne nok finne på å mene at sterilisering av pumpe er hysterisk og at baby godt kan få spise sjokolade ved 5 mnd (ja, dette er ekte eksempler). Ikke alle menn er så nøye på det, og ts sin mann er tydeligvis som min, så jo, hun burde nok ha dobbeltsjekket!

Anonymkode: 76fd3...1b0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man pumper ikke morsmelkerstatning. 

Anonymkode: 27d60...946

Jeg fatter faktisk ikke hvor jeg klarte å få morsmelkerstatning inn i det innlegget 😂😂😂 Ser nå veldig tydelig at det står pumpe. I alle dager. Takk for meg.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har det gått bra til nå så går det bra😊 Fra 6 mnd sterilisert jeg en gang i uka til en gang i måneden. Aldri etter ett år. Men dette er bare mine erfaringer, selv om det står på ammehjelpen/helsenorge, så har jeg inntrykk av at folk her inne mener man skal sterlisere hver gang, hver dag i flere år😂

Anonymkode: 2bcbb...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg etterspør i hvert fall en kilde om ikke det kommer klart frem, når det gjelder så viktige ting. Er jo bare å spørre hvor han har lest det. Hadde ikke stolt på samboeren min om han hadde for vane å slenge ut sånne påstander, nei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...