Gå til innhold

Add/adhd diagnose til tross for ingen utslag på skoleobservasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ansvarlig psykolog på utredningstid hos Bup har langt på vei sagt at vårt barn sannsynligvis har add/adhd, og at vi må forberede oss på dette mht hva vi mener om medisinering f.eks. Dette på grunnlag av at alle observasjoner psyk. har gjort, tester han selv og vi foreldre har tatt, peker mot den diagnosen.

Utredning er ikke helt ferdig pga sykdom som har utsatt skoleobservasjon noen ganger, og jeg lurer på om denne observasjonen kan få de til å skifte mening. Sett bort fra en del skolefravær («vegring») oppfører barnet seg eksemplarisk på skolen (noe som psykolog vet) men han forklarer selv at timene er vanskelige, «det bobler inni han», kjenner på sinne, uro osv. Og alle disse følelsene kommer ut når han kommer hjem fra skolen.

Er det noen som har opplevd at observasjon på skolen har gått «knirkefritt» og allikevel fått diagnosen? Evnt hvilke andre tester gjøres hvis de er i tvil? Til nå har vi fullt ut utallige skjema, han har vært i samtaler, fyllt ut skjema, tatt evnetest/wisc.

Tenker det er litt rart om psykologen snakker så åpent om diagnosen hvis det står og faller på denne skoleobservasjonen. Har jo hørt at noen klarer å maskere langt opp i barneskolen og at lærere derfor ikke ser noe unormalt, men så hører vi andre igjen som fnyser litt av det når jeg forteller hva psykolog har antydet av diagnose før denne skoleobservasjonen er gjort. Så nå er vi der at vi ikke helt vet hva vi skal forberede oss på. Ja jeg vet, er kun psykologen som kan gi de rette svarene her, men hun er vanskelig å komme i kontakt med så vil gjerne høre andres erfaringer.

Anonymkode: bd734...314

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som lærer og vil si det kommer an på den som observerer.. Et øyeblikksbilde i et klasserom gir ikke så mye informasjon. For adhd uoppmerksom type vil observasjonen nok i stor grad handle om å se hvordan barnet takler flere beskjeder, overganger og eget driv i arbeidet, om de drømmer/tenker seg bort og slikt. Mye kan sees selv om barnet oppfører seg eksemplarisk, så det ville jeg ikke bekymret meg så mye over. For adhd hyperaktiv type vil atferden vise seg mer som å forlate plassen sin i utide, skravling, forstyrre andre, ta beskjeder, overganger osv. 

Noen av de jeg har møtt fra BUP er fantastiske. Andre har frustrert meg da jeg ikke opplevde at de faktisk «så» barnet. 

Anonymkode: 6b412...cbb

• Liker 3
Skrevet

Det kom nye retningslinjer for utredning av adhd/add i fjor. Der står det blant annet at det ikke alltid er samsvar mellom ulike arenaer og at informasjon fra hjemmet skal tillegges stor vekt. Observasjoner kan gå veldig bra pga. feks god tilrettelegging på skolen. Eller selvfølgelig at barnet ikke har de vanskene. Evt at de maskerer der og tar ut alt hjemme. Mange muligheter. Men jeg synes det er rart at dere "forberedes" på diagnose uten at det er landet helt.

Anonymkode: c378a...7ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sett bort fra en del skolefravær («vegring») oppfører barnet seg eksemplarisk på skolen (noe som psykolog vet) men han forklarer selv at timene er vanskelige, «det bobler inni han», kjenner på sinne, uro osv. Og alle disse følelsene kommer ut når han kommer hjem fra skolen.

Ja, og dette er også typisk adhd. Den indre uroen. Noen tar seg så hardt sammen på skolen at de sliter seg ut og ventilerer det ut hjemme. 

Anonymkode: 889e5...ecb

• Liker 2
Skrevet

Jobber i BUP med dette og skoleobservsjon er et ledd i en mye større utredning (hvis man gjør den skikkelig). Ville legge til at vi i tillegg til å se på barnet jo også ser på klassen. Er den rolig, bråkete, hvordan er lærer og dennes stil, miljø osv. Så vi får et bilde av arenaen i sin helhet. Spør også lærer på tomannshånd om denne dagen er annerledes/typisk osv. 

Anonymkode: 47911...27a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jobber i BUP med dette og skoleobservsjon er et ledd i en mye større utredning (hvis man gjør den skikkelig). Ville legge til at vi i tillegg til å se på barnet jo også ser på klassen. Er den rolig, bråkete, hvordan er lærer og dennes stil, miljø osv. Så vi får et bilde av arenaen i sin helhet. Spør også lærer på tomannshånd om denne dagen er annerledes/typisk osv. 

Anonymkode: 47911...27a

Godt poeng dette. Dette er i utgangspunktet en krevende klasse men flere diagnoser, så de har allerede gjort mange tiltak og de har alltid med seg en ekstra lærer/assistent. Læreren virker til å være utrolig flink og prøver å tilpasse undervisningen godt til de utfordringer de har. De har også lagt inn småpauser i timen form av «strekk og tøy», som jeg vil anta kommer mitt barn tilgode også i hans utfordringer. Er litt derfor jeg tror han klarer å «holde ut»…Er dette typisk ting en merker seg, at undervisning allerede er tilpasset barn som har adhd og andre utfordringer?

Siden du jobber i Bup, hvilke type andre undersøkelser gjøres? Som nevnt har vi foreldre svart på utallige skjema, barnet har gjort disse sammen med psykolog, han tar tatt stilling til diverse påstander, de har hatt samtaler, lekeobservasjon, evnetest/wisc.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kom nye retningslinjer for utredning av adhd/add i fjor. Der står det blant annet at det ikke alltid er samsvar mellom ulike arenaer og at informasjon fra hjemmet skal tillegges stor vekt. Observasjoner kan gå veldig bra pga. feks god tilrettelegging på skolen. Eller selvfølgelig at barnet ikke har de vanskene. Evt at de maskerer der og tar ut alt hjemme. Mange muligheter. Men jeg synes det er rart at dere "forberedes" på diagnose uten at det er landet helt.

Anonymkode: c378a...7ed

Ja, det virker som Bup allerede legger stor helt på hva vi foreldre og barnet selv forteller, for skjemaene som var utfylt på forhånd av skolen og som ble lagt ved henvisning var også «plettfrie» uten bemerkninger. Bup valgte allikevel å ta oss inn, og fortsette utredning etter innledende runder og etter samtale med skolen der det fortsatt var ingen bemerkninger.

Men ja, jeg stusser på denne forberedelsen. Det kom fram da vi bad om råd mht voldsom utagering, og det ble nevnt at vi ville jo få tilbud om medisinering da alt (utenom skole) peker mot en add/adhd diagnose, og at disse medisinene kunne dempe utagering hvis dette var noe vi kunne tenke oss å prøve. Men vi får se på neste konsultasjon, men er her jeg er litt engstelig ettersom psykologen sa at de neste timene ble satt opp etter hva de kom frem til etter skoleobservasjon, så nå sitter vi her på vent da….

TS

Skrevet

Vi har en datter med aspergerdiagnose. Lærerne hadde ikke merket noenting (bortsett fra at hun ikke syntes det var gøy med gruppeoppgaver, og gjorde alltid alt arbeidet for hele gruppa selv).

På barneskolen gikk alt bra, det var rutiner der som fungerte for henne. Hjemme tok hun ut all frustrasjonen som hun hadde maskert i løpet av skoledagen, så vi fikk en helt annen versjon av jenta vår enn det lærerne så. Bup stolte heldigvis på det vi foreldrene sa om hvordan hun er hjemme, pluss deres egen observasjon selvfølgelig.

Vår saksbehandler sa at det med barn (spesielt jenter) med vår diagnose i alle fall (vet ikke hvorden det er med ADHD) er vanlig at de maskerer på skolen, slik at lærere ikke merker noe. De holder seg i bakgrunnen og går under radaren når det er mange andre i klassen med betydelig større utfordringer. Jeg er glad for at Bup er klar over dette, og trodde på oss.

Anonymkode: 79058...6d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har en datter med aspergerdiagnose. Lærerne hadde ikke merket noenting (bortsett fra at hun ikke syntes det var gøy med gruppeoppgaver, og gjorde alltid alt arbeidet for hele gruppa selv).

På barneskolen gikk alt bra, det var rutiner der som fungerte for henne. Hjemme tok hun ut all frustrasjonen som hun hadde maskert i løpet av skoledagen, så vi fikk en helt annen versjon av jenta vår enn det lærerne så. Bup stolte heldigvis på det vi foreldrene sa om hvordan hun er hjemme, pluss deres egen observasjon selvfølgelig.

Vår saksbehandler sa at det med barn (spesielt jenter) med vår diagnose i alle fall (vet ikke hvorden det er med ADHD) er vanlig at de maskerer på skolen, slik at lærere ikke merker noe. De holder seg i bakgrunnen og går under radaren når det er mange andre i klassen med betydelig større utfordringer. Jeg er glad for at Bup er klar over dette, og trodde på oss.

Anonymkode: 79058...6d1

Så bra at dere ble hørt. Er noe med det at noen barn går under radaren så lenge de er flinke å tilpasse seg, men på et tidspunkt vil det nok skjære seg. Det samme skjedde med et par barn i slekta, de har blitt diagnotisert altfor sent fordi skolen har ikke merket noe. Og så kommer de opp i ungdomskolen og får det skikkelig vanskelig…så derfor vi er litt på nå, har sett hvordan det kan gå når det ikke tas tak i tidlig nok, og er nok derfor vi bekymrer oss litt ekstra for denne observasjonen.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Det er krav om at vanskene skal sees på to ulike arenaer. Helt i hjem og på skole/bhg. Men mange maskere eller det er andre grunner til at vi ikke ser vanskene under observasjon. Og da kan vi selvfølgelig bruke observasjon på BUP istedenfor. 

Anonymkode: ad0c9...877

Skrevet

Første utredning her i 1 klasse endte med ikke diagnose, da skolen påsto hardnakket at de så ingenting av det vi foreldrene så. Og selv om BUP observerte det samme som oss, mente de at de kunne ikke sette diagnose på den timen. Så da ble det ikke diagnose.

3 uker etterpå så skolen plutselig det samme som oss, og vi fikk ny utredning 1 år etterpå, da fikk jenta ADD diagnose. 

Anonymkode: 030f0...a63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ansvarlig psykolog på utredningstid hos Bup har langt på vei sagt at vårt barn sannsynligvis har add/adhd, og at vi må forberede oss på dette mht hva vi mener om medisinering f.eks. Dette på grunnlag av at alle observasjoner psyk. har gjort, tester han selv og vi foreldre har tatt, peker mot den diagnosen.

Utredning er ikke helt ferdig pga sykdom som har utsatt skoleobservasjon noen ganger, og jeg lurer på om denne observasjonen kan få de til å skifte mening. Sett bort fra en del skolefravær («vegring») oppfører barnet seg eksemplarisk på skolen (noe som psykolog vet) men han forklarer selv at timene er vanskelige, «det bobler inni han», kjenner på sinne, uro osv. Og alle disse følelsene kommer ut når han kommer hjem fra skolen.

Er det noen som har opplevd at observasjon på skolen har gått «knirkefritt» og allikevel fått diagnosen? Evnt hvilke andre tester gjøres hvis de er i tvil? Til nå har vi fullt ut utallige skjema, han har vært i samtaler, fyllt ut skjema, tatt evnetest/wisc.

Tenker det er litt rart om psykologen snakker så åpent om diagnosen hvis det står og faller på denne skoleobservasjonen. Har jo hørt at noen klarer å maskere langt opp i barneskolen og at lærere derfor ikke ser noe unormalt, men så hører vi andre igjen som fnyser litt av det når jeg forteller hva psykolog har antydet av diagnose før denne skoleobservasjonen er gjort. Så nå er vi der at vi ikke helt vet hva vi skal forberede oss på. Ja jeg vet, er kun psykologen som kan gi de rette svarene her, men hun er vanskelig å komme i kontakt med så vil gjerne høre andres erfaringer.

Hm, vårt barn har ikke hatt noen skoleobsevasjoner under utredningen, har fylt ut addes skjema hjem og skole. Skolen hadde utslag på nedre normalområde. Hjem hadde vi lavere funksjonsnivå. 

Vårt barn har dysleksi og har utført en del tester over tid. Og har fått Adhd konsentrasjonstype. (Add).

Ungen er helt opphengt i å følge regler på skolen, så å se noe på hen der skal godt gjøres.  Var assistent som uttalte til ungen at hun ikkje hadde noe tro på at hen har adhd. Så feil kan man ta. Vår unge har eldre søsken med adhd også, som har betydelig mer synlige symptomer. 

Anonymkode: a6fbf...687

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hm, vårt barn har ikke hatt noen skoleobsevasjoner under utredningen, har fylt ut addes skjema hjem og skole. Skolen hadde utslag på nedre normalområde. Hjem hadde vi lavere funksjonsnivå. 

Vårt barn har dysleksi og har utført en del tester over tid. Og har fått Adhd konsentrasjonstype. (Add).

Ungen er helt opphengt i å følge regler på skolen, så å se noe på hen der skal godt gjøres.  Var assistent som uttalte til ungen at hun ikkje hadde noe tro på at hen har adhd. Så feil kan man ta. Vår unge har eldre søsken med adhd også, som har betydelig mer synlige symptomer. 

Anonymkode: a6fbf...687

Jeg vet ikke om alle har observasjon, men tror det er veldig vanlig. Men det er samme med vår gutt, ekstremt opptatt i reglene på skolen, men hjemme skulle man ikke tro han trodde det fantes regler, men jo, det har vi altså😅 Men dette viser jo at folk får diagnoser selv om skolen stiller ikke fatter hva som et problemet, noe jeg synes er litt greit å vite. Ønsker jo ikke en diagnose, men samtidig hadde det vært en liten lettelse å svar på noe av det vi har grublet på i nesten 10 år…

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Første utredning her i 1 klasse endte med ikke diagnose, da skolen påsto hardnakket at de så ingenting av det vi foreldrene så. Og selv om BUP observerte det samme som oss, mente de at de kunne ikke sette diagnose på den timen. Så da ble det ikke diagnose.

3 uker etterpå så skolen plutselig det samme som oss, og vi fikk ny utredning 1 år etterpå, da fikk jenta ADD diagnose. 

Anonymkode: 030f0...a63

Så bra dere fikk en ny runde da, selv om det strengt tatt ikke burde vært nødvendig… Har faktisk en nabo som fikk diagnosen nå som 14-åring, dette var 3. omgang hos bup på 6 år. Bra at de ikke setter diagnosen når de er usikre altså, men når foreldrene ser den gode virkningen av medisiner så er de jo litt oppgitt over at det tok så lang tid før gutten fikk hjelp…

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke alt som ses på skolen så det er mange som ikke blir diagnoisert før de er voksen! For mange er det mange tunge år på skolen før de får den og hjelpen gjennom skoletiden er for sent!

Mange sliter seg gjennom. Spesielt jenter. Men også gutter!

Har ett barn som har det men siden barnet ikke kaster stoler vegg i mellom og klikker på skolen og får til litt skolearbeid blir det ikke diagnose! Så da må h*n kjempe gjennom skolen som meg! 

Forbanna system!

Anonymkode: e2b2c...755

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alt som ses på skolen så det er mange som ikke blir diagnoisert før de er voksen! For mange er det mange tunge år på skolen før de får den og hjelpen gjennom skoletiden er for sent!

Mange sliter seg gjennom. Spesielt jenter. Men også gutter!

Har ett barn som har det men siden barnet ikke kaster stoler vegg i mellom og klikker på skolen og får til litt skolearbeid blir det ikke diagnose! Så da må h*n kjempe gjennom skolen som meg! 

Forbanna system!

All medfølelse fra meg❤️ Det er så slitsomt å stå i, og nesten enda verre når ingen rundt skjønner hva det går i😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All medfølelse fra meg❤️ Det er så slitsomt å stå i, og nesten enda verre når ingen rundt skjønner hva det går i😢

Ja det er ikke lett. Ofte kommer frustrasjonen ut hjemme. Men vi vet hvordan vi skal takle det på best mulig måte som hjelper barnet. Men skal ikke være så tungt for barnet på skolen. Forstår ikke hvorfor alt skal ses når barn er stor nok til å fortelle seøv hvordan alt føles og er!

Og når du ikke får tilpassninger på skole uten diagnose er det ikke lett!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...