Gå til innhold

Gravid og nattevaktsjobb, er det alltid et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer det ann på hva slags jobb man har? Om det er stressende, mye og gjøre, tungt arbeid? Jeg er nylig blitt gravid og jobber natt i en rolig bolig. Det er minimalt å gjøre og veldig stille. Er det noe problem da? Eller er det skadelig bare det å være våken om natta? 

Jeg har en 15 mnd hjemme som ofte er våken på nettene, er det skadelig også da?

Anonymkode: e7c1c...daa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså nattarbeid er ikke akkurat helsefremmende for noen i utgangspunktet... Ei heller nattevåk, men sånn er det ofte med småbarn. Man bør uansett ikke sammenligne arbeidsforhold med hjemmesituasjon. 

Angående jobb så bør du snakke med jordmor eller bedriftshelsetjenesten.

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/

Anonymkode: 6c4c4...99d

Skrevet

Alle leger jeg kjenner (mange gjennom jobb) går nattevaktene sine frem til vaktfritaket de får i 3.trimester. Med mindre de har noen spesielle plager da. Og det er snakk om en stressende jobb i akuttmottak..

Anonymkode: 07d88...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Alle leger jeg kjenner (mange gjennom jobb) går nattevaktene sine frem til vaktfritaket de får i 3.trimester. Med mindre de har noen spesielle plager da. Og det er snakk om en stressende jobb i akuttmottak..

Så siden de velger å risikere spontanabort og gå i mot helsemyndighetene, så burde alle gjøre det?

Nei? Nei, akkurat. Selv om noen hopper over bruen burde ikke alle følge etter. Selv om noen er utdannet lege er det ikke gitt at de gjør best og vet best.

Anonymkode: cb433...05d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så siden de velger å risikere spontanabort og gå i mot helsemyndighetene, så burde alle gjøre det?

Nei? Nei, akkurat. Selv om noen hopper over bruen burde ikke alle følge etter. Selv om noen er utdannet lege er det ikke gitt at de gjør best og vet best.

Anonymkode: cb433...05d

Enig. Mye rart som blir praktisert rundt omkring som absolutt ikke er til arbeidstakers beste, men gjøres likevel av andre hensyn.

Anonymkode: 6c4c4...99d

• Liker 1
Skrevet

Jobber nattevakt på bolig, er i min første graviditet, fastlegen min sier at forskning på å være gravid og jobbe natt er ikke forsket på i norge eller har en egene retningslinjer her. Men jeg fikk velge selv, jobber kveld og dag vakter nå, føle det ikke var trygdt. Neste graviditet kommer jeg til å prøve meg på å jobbe natt, mister mye penger🙈 mistet 5000kr i måneden på å skifte turnus

Skrevet

Tenker at en må se an arbeidet, er det rolig og stille vakt, sovende vakt osv, og en kan slappe av innimellom og  slikt så burde det vel være greit så lenge kroppen og hodet føles ok. Og st man får tatt igjen søvn på dagen

Løper man rundt og er stressa og jobber masse så nei

Anonymkode: 5f163...74a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, hæ. Alle leger du kjenner? Er det så mange kvinnelige leger du kjenner, som jobber stikk i strid med deres egne helseråd? Det er ikke anbefalt å jobbe mye natt som gravid. Og en stressende jobb i tillegg. Høres ut som svært merkelig leger du kjenner isåfall. 

Anonymkode: 4b2b1...726

Skrevet

Jobber på en stressende sykehusavdelig, og ble fritatt. Var risikosvangerskap da pga tvillinger. Men husker det var en turnuskandidat som var gravid, og hun jobbet lange vakter og netter. 

Anonymkode: bc51b...f26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, hæ. Alle leger du kjenner? Er det så mange kvinnelige leger du kjenner, som jobber stikk i strid med deres egne helseråd? Det er ikke anbefalt å jobbe mye natt som gravid. Og en stressende jobb i tillegg. Høres ut som svært merkelig leger du kjenner isåfall. 

Ikke den du svarer, men er lege selv. De aller fleste går vaktene sine ja. Ikke merkelige leger. 

Leger jobber mye og hardt, og slik har det alltid vært. Det er en tradisjon som er seig å snu, selv om det (kanskje) er forsiktig bedring. Når det ikke er vikarer, alt arbeid må dekkes opp av dine kollegaer, og vikariatet ditt er på 3-6 mnd som du gjerne vil ha forlenget, så står man i det...

Anonymkode: 1374a...2aa

• Liker 1
Skrevet
Heiheiheidi skrev (5 timer siden):

Jobber nattevakt på bolig, er i min første graviditet, fastlegen min sier at forskning på å være gravid og jobbe natt er ikke forsket på i norge eller har en egene retningslinjer her. Men jeg fikk velge selv, jobber kveld og dag vakter nå, føle det ikke var trygdt. Neste graviditet kommer jeg til å prøve meg på å jobbe natt, mister mye penger🙈 mistet 5000kr i måneden på å skifte turnus

Du skal ikke tape penger på endret turnus grunnet graviditet! Dette bør du ta opp med arbeidsplassen.

Anonymkode: 94c0d...74f

• Liker 2
Skrevet

Første graviditet jobbet jeg som nattevakt nattevakt, spontanaborterte i uke 7. 

Andre graviditet ble jeg flyttet til dag/kveld arbeid i uke 5 etter sterk anbefaling fra bedriftshelsetjenesten og denne graviditeten ble til min to mnd gamle baby. Mistet selvsagt ingen tillegg da det er svangerskapstilrettelegging. 

Neste gang jeg blir gravid vil jeg helst fortsette som nattevakt og kanskje heller be om tilrettelegging for å fortsette som det - kanskje færre vakter i uka hjelper? Siden jeg sover utrolig dårlig når jeg jobber dag/kveld. Vet jo ikke om jeg spontanaborterte første gang pga nattevaktene eller tilfeldigheter 😶

Anonymkode: 0365d...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Legene hos oss jobber også 18 timers vaktene sine ( akuttmedisin). Noen tar fritak i 3 trimester, andre ikke. Gynekologene jobber også vaktene sine her på sykehuset. 

Anonymkode: 66ce5...1f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke den du svarer, men er lege selv. De aller fleste går vaktene sine ja. Ikke merkelige leger. 

Leger jobber mye og hardt, og slik har det alltid vært. Det er en tradisjon som er seig å snu, selv om det (kanskje) er forsiktig bedring. Når det ikke er vikarer, alt arbeid må dekkes opp av dine kollegaer, og vikariatet ditt er på 3-6 mnd som du gjerne vil ha forlenget, så står man i det...

Anonymkode: 1374a...2aa

Enig med deg. Og jeg tror ikke det er sånn at leger spontanaborterer mer enn andre. 

Anonymkode: 66ce5...1f4

• Liker 1
Skrevet

Vil tro det kommer mye an på arbeidsbelastning og om du er A eller B menneske, nattevakt er så klart mer stressende for noen som egentlig er A menneske, også kommer det an på om en får hvile etter vakten.

Snakk med lege/jordmor om det så følger de ekstra godt med på endringer ved målinger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser andre har bekreftet for meg og, men ja, jeg kjenner MANGE leger som har jobbet nattevakter som gravide. Det er ikke så en tydelig at det er skadelig, men på den andre siden har leger og et veldig høyt sykenærvær, altså det sitter langt inne for dem å «melde seg udyktig» til tjeneste.

Skrevet

"I denne studien har forskerne undersøkt svangerskapet til omtrent 22 700 danske kvinner.
Resultatene viser at å jobbe to eller flere nattevakter på en uke kan øke den gravide kvinnens risiko for spontanabort uken etter med 32 prosent (etter uke åtte).

Både totalt antall nattevakter under graviditeten og antall nattvakter på rad, økte risikoen for spontanabort. Sammenhengen mellom nattarbeid og risikoen for spontanabort var sterkere etter svangerskapsuke åtte."

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/

Anonymkode: 40314...457

• Nyttig 1
Skrevet

Det er over 30% størrerisiko for spontanabort mellom uke 8-12 om man jobber natt. Anbefaler å bli sykemeldt/tilrettelegging over på dag den perioden/kanskje tilrettelegging som hvilende nattevakt hvis det lar seg gjøre? 

Jeg var sykemeldt de 4 ukene. Etter det gikk jeg fra å jobbe 75% til ca 50%. Men dette var pga andre plager. Likte godt å jobbe natt. Det var travelt til tider, men langt i fra like fysisk tungt som på dag. Det var også stort sett mulighet til å legge seg nedpå sofa eller sitte med beina høyt en liten stund.

Anonymkode: be4c2...0b1

Skrevet
Heiheiheidi skrev (På 21.2.2023 den 12.10):

Vil anbefale ts og da  er om tilrettelegging og gå i dialog med bedriftshelsetjenesten. Man skal kunne gå fra natt til dag som tilrettelegging under graviditet, da skal en ikke gå ned i lønn!

Anonymkode: be4c2...0b1

Skrevet

Kona fikk fra på natt med en gang hun fant ut at hun var gravid, og fikk full lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...