AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #21 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har prøvd det, synes det ble litt slitsomt med er sånt selvhjelpskurs. Må ha noen søvnterapeuter som følger meg personlig. Men for all del, mange nyttige tips i kurset jeg vil si at jeg lærte mye om søvn, det hadde bare ikke så stor effekt på min insomni.. Anonymkode: 5124b...8e6 Kontakt kommunen og spør om de holder søvnkurs. Anonymkode: 580cc...edd
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #22 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så fint at det ordnet seg for deg etter hvert. Slike tips synes jeg er gull verdt, tusen takk! Skjønner ikke hvorfor legen aldri har nevnt noe om det, jeg har konstant d-vitamin mangel. Dette med tankekjør er også veldig ødeleggende.. Anonymkode: 5124b...8e6 Jeg var ut og inn av legekontoret i årevis, jeg var så fortvilet. Brukte 3-4 timer på innsovning, og våknet etter halvtime. Eneste de tilbød var selvsagt medisiner, medisiner, og mer medisiner. Aldri ble jeg fortalt noe rundt vitaminer og mineraler, og det er vel fordi dem ikke vet. Har lært at d vitamin må være høyt nok, og ikke bare rett innenfor. Lærte også at d vitamin påvirker kroppstemperatur, så nattesvetten forsvant også da jeg fikk opp nivåene. B-9/folat må også være godt, for det påvirker hvordan kroppen klarer å bruke b-12. Magnesium hos mange vises ok på blodprøver. Men fordi mye av kilden vi får magnesium fra i kosten er fra plantemat, så forstyrres det av at plantemat inneholder mye antinæringsstoffer. Det gjør at mineraler som sink, kalsium, magnesium, og jern, ikke klarer å brukes i kroppen. Så selv om jeg spiste veldig mye mat rik på magnesium hver dag, hadde jeg mye symptomer på mangel, selv om jeg ikke visste det da. Tankekjør kan jeg fortsatt ha, påvirkes av dårlige dager og kaos såklart. Da tar jeg i bruk pusteteknikker og fokuserer på setninger jeg sier rolig i meg selv, for å få fokus vekk fra tanker. Det fungerer veldig bra, men det krever øvelse. Setningen kan være hva som helst. Kan være at du rolig sier 1 - 2 på innpust, og 3 - 4 på utpust. Noe som er kort og greit, og holder takt med pusten. Anonymkode: 4d681...a06
_popcorn_ Skrevet 21. februar 2023 #23 Skrevet 21. februar 2023 Ryddet for diskusjon rundt dosering av kosttilskudd. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #24 Skrevet 21. februar 2023 Har dessverre ingen råd men som småbarnsmor til to under to har du all min sympati og medfølelse😫 man kan jo gå på veggen av denne søvnmangelen🙈 Anonymkode: 605f6...04a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #25 Skrevet 21. februar 2023 D-vitamin absolutt hver dag, finne ut hva som roer deg, gå på kurs mot tankekjør ol og medisiner når det er ekstra ille (tolvon, imovane, allergimedisiner som er søvndyssende). Og prøve å ikke stresse hvis man sover dårlig noen netter - det er bare tull at man ikke kan ta igjen søvn etter min mening. Synes det er litt rart at man «ikke orker selvhjelpskurs» hvis man virkelig sliter med søvn. Anonymkode: d7da8...b1e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #26 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dessverre ingen råd men som småbarnsmor til to under to har du all min sympati og medfølelse😫 man kan jo gå på veggen av denne søvnmangelen🙈 Anonymkode: 605f6...04a Jeg har sluttet å prate om hvordan jeg egentlig har det pga. konstant søvnmangel, ikke det at jeg pleier å snakke om egne «greier» til alle. Tenker at alle har sitt. Men når jeg først nevner at jeg sliter med store søvnvansker, kronisk insomni sier ofte kolleger og til og med leder «men det er sikkert ikke så ille da». Insomni er noe man må ha for å forstå hva folk med store søvnvansker står i. Unner ingen insomni. Det er en dritt.. Anonymkode: 5124b...8e6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #27 Skrevet 21. februar 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Stress og bekymringer må jeg jo innrømme at jeg ofte sliter med. De fleste gjør vel det? Det med kaffe og skjermbruk osv. begrenser jeg. Aldri kaffe etter kl 15.00 og aldri mobil eller skjerm minst 1 time før leggetid. Anonymkode: 5124b...8e6 Ville nok jobbet med stresset og bekymringene, jeg da. Virker som det er der det kan være noe å hente. De fleste kan ha stress og bekymringer, men til slutt renner glasset over. Vi tåler ikke uendelig med belastning i år etter år etter år. Anonymkode: 1990f...f81 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #28 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Stress og bekymringer må jeg jo innrømme at jeg ofte sliter med. De fleste gjør vel det? Det med kaffe og skjermbruk osv. begrenser jeg. Aldri kaffe etter kl 15.00 og aldri mobil eller skjerm minst 1 time før leggetid. Anonymkode: 5124b...8e6 Koffeinet bruker 15 timer på å komme ut av kroppen. Jeg har ikke insomni, men slet da jeg hadde baby, med stress for ikke å få sove når jeg hadde muligheten. Det ble en ond sirkel der jeg til slutt fikk sobril, og klarte sove tre timer med den. Prøver du å lese bok? kanskje droppe skjerm enda tidligere enn en time før du legger deg? Anonymkode: bcaa7...938 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #29 Skrevet 21. februar 2023 Ikke så ille som du beskriver. Men jeg sliter av og på. Innsovning har aldri vært problemet, der er jeg heldig. Kan gjerne legge meg 22, og ha god søvn frem til 2. Men veldig mange netter er jeg lys våken fra 2-3 tiden, til det er på tide å begynne arbeidsdagen. Det vil si at jeg gjennomfører mange dager på 2-4 timers søvn. De rutinene jeg har, som fungerer, er; sen middag, ingen snoping. En god kopp te rett før sengetid. Melatonin. Teknikkene for å finne søvnen igjen er å bare anerkjenne at jeg er våken, ikke sjekke klokka, ikke drikke vann, tenke på noe helt ubetydelig - fokus på noe jeg har drømt er ofte det beste. Det viktigste jeg gjør er å ignorere hvor trøtt jeg er, hele dagen. Ikke begynne å sove ut, eller ta igjen søvn. Bare holde meg i gang. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok ikke hatt de gode nettene med søvn jeg faktisk får. Det å "rømme soveommet" fungeer også veldig godt for meg, og er mulig det beste tipset jeg noen gang har lest. Om man er våken mer enn 20 minutter - stå opp. For ellers forbinder man senga med denne uroen og søvnløsheten. Anonymkode: 998e4...de9 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #30 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): D-vitamin absolutt hver dag, finne ut hva som roer deg, gå på kurs mot tankekjør ol og medisiner når det er ekstra ille (tolvon, imovane, allergimedisiner som er søvndyssende). Og prøve å ikke stresse hvis man sover dårlig noen netter - det er bare tull at man ikke kan ta igjen søvn etter min mening. Synes det er litt rart at man «ikke orker selvhjelpskurs» hvis man virkelig sliter med søvn. Anonymkode: d7da8...b1e Grunnen til at jeg ikke orker er at det blir bare masse generell loggføring, bli ferdig med modul 1 før modul 2, svar på spørsmål fra modul 1 før du går videre osv, osv.. For meg personlig blir det bare stress når jeg i utgangspunktet er helt utslitt. Vil heller ha personlig hjelp, mer skreddersydd. Anonymkode: 5124b...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #31 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Koffeinet bruker 15 timer på å komme ut av kroppen. Jeg har ikke insomni, men slet da jeg hadde baby, med stress for ikke å få sove når jeg hadde muligheten. Det ble en ond sirkel der jeg til slutt fikk sobril, og klarte sove tre timer med den. Prøver du å lese bok? kanskje droppe skjerm enda tidligere enn en time før du legger deg? Anonymkode: bcaa7...938 Jeg sluttet helt med koffein i 2 måneder, hadde null effekt på meg. Før i tiden da jeg ikke hadde insomni kunne jeg ta en svart kaffe kl 19.00 og allikevel sove godt etter noen få timer. Sobril har jeg ikke prøv. Tar 1 Apodorm innimellom, synes ikke det hjelper stort. Anonymkode: 5124b...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #32 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ville nok jobbet med stresset og bekymringene, jeg da. Virker som det er der det kan være noe å hente. De fleste kan ha stress og bekymringer, men til slutt renner glasset over. Vi tåler ikke uendelig med belastning i år etter år etter år. Anonymkode: 1990f...f81 Takk! Stress er den største sykdommen av dem alle… Anonymkode: 5124b...8e6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #34 Skrevet 22. februar 2023 NordNord skrev (På 20.2.2023 den 23.35): Jeg fikk tips om dette kurset fra min nevrolog. Det skal hjelpe litt på å kontrollere tankekjør. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Også sa han at når man kommer dit at man sliter så mye med søvn at det er ødeleggende, så skal man sove når man kan og klarer. Han rådet meg til å sove på ettermiddagene, om det gikk, heller en å bli utmattet. For meg var det veldig fint å høre, da det har vært redningen mange ganger, selv om "normen" er å prøve å holde seg våken til kvelden. Jeg fikk streng beskjed om å lytte til egen kropp, og gjøre det som er best for akkurat meg. Takk for rådet om å sove når man kan og klarer! Jeg har brukt å sette på vekkerklokke for å våkne etter vanlig mønster, i stedet for å sove ut, fordi jeg har blitt fortalt at det er så viktig. Fra nå av skal jeg sove når jeg kan, med god samvittighet! Anonymkode: 28c2b...ed0 1
NordNord Skrevet 23. februar 2023 #35 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 21.05): Takk for rådet om å sove når man kan og klarer! Jeg har brukt å sette på vekkerklokke for å våkne etter vanlig mønster, i stedet for å sove ut, fordi jeg har blitt fortalt at det er så viktig. Fra nå av skal jeg sove når jeg kan, med god samvittighet! Anonymkode: 28c2b...ed0 Tenker at du gjør lurt i å lytte til kroppen din, i stedet for å følge normen... Sov godt 💙
lotti__s Skrevet 5. september 2024 #36 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 22.33): Jeg har brukt innsovningatabletter i mange år. For to uker siden sluttet jeg på de og har tatt en tablett siden da. Det jeg bruker nå som hjelper er melatonin fra iHerb, tar en stk en time før jeg legger meg og for første gang på 20 år sover jeg nå stort sett 8 timer hver natt. Har hatt ett par netter hvor søvnen ikke har vert kjempegod men det har vert pga overgangsalder og svette. Anonymkode: 580cc...edd har du bilde av pakken du bruker? er så mange på Iherb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #37 Skrevet 5. september 2024 lotti__s skrev (30 minutter siden): har du bilde av pakken du bruker? er så mange på Iherb Disse har jeg brukt. Anonymkode: 580cc...edd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #38 Skrevet 5. september 2024 https://www.life.no/kosttilskudd/vitaminer/b-vitamin/msm-pea-med-b6?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwreW2BhBhEiwAavLwfMcj-EVcaVZnCp1UvfrPtD2KKkDRG2gzN7psIWugvqnm3lS6ICZl3xoCiLgQAvD_BwE Anbefaler også disse, virker veldig bra. Jeg kjøper de på sunkost. Anonymkode: 580cc...edd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå