Gå til innhold

Pleier dere å gå til lege for årlig sjekk uten at det er noe sykdom eller symptomer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, er det vanlig å gå til legen for en årlig sjekk uten at man nødvendigvis har noen symptomer eller dårlig helse som tilsier at man trenger å oppsøke lege? Litt som med tannlegen hvor man går årlig for kontroll selv om man ikke nødvendigvis han tannverk.

Hva sjekker isåfall legen, er det noe å "sjekke" når man ikke har symptomer? Jeg tenker da om noe kan gjøres for forebyggingingens del, og at eventuelle sykdommer kan oppdages i et tidlig stadie, at vitamin og minerallagre er som de skal. Og at hvis man har noen småting som kanskje ikke er vesentlig fra dag til dag, så kan de tas opp. Leser stadig om folk som har kreft uten å ane noe som helst og at sjokkbeskjeden plutselig slippes. Er jo litt redd for at den neste kan være meg. Men vet ikke engang om det er noe som en generell blodprøve kan avsløre uten at det ligger mistanke.

Anonymkode: 47a50...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke vanlig før etter fylte 60.

Anonymkode: eef8b...409

• Liker 2
Skrevet

Er det rart fastlegene er overarbeidet sier jeg bare….

Anonymkode: 01824...2bb

• Liker 5
Skrevet

Du må ha noe spesifikt de skal gjøre iallfall. Vitaminer?

Anonymkode: 40ced...58c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som tittelen sier, er det vanlig å gå til legen for en årlig sjekk uten at man nødvendigvis har noen symptomer eller dårlig helse som tilsier at man trenger å oppsøke lege? Litt som med tannlegen hvor man går årlig for kontroll selv om man ikke nødvendigvis han tannverk.

Hva sjekker isåfall legen, er det noe å "sjekke" når man ikke har symptomer? Jeg tenker da om noe kan gjøres for forebyggingingens del, og at eventuelle sykdommer kan oppdages i et tidlig stadie, at vitamin og minerallagre er som de skal. Og at hvis man har noen småting som kanskje ikke er vesentlig fra dag til dag, så kan de tas opp. Leser stadig om folk som har kreft uten å ane noe som helst og at sjokkbeskjeden plutselig slippes. Er jo litt redd for at den neste kan være meg. Men vet ikke engang om det er noe som en generell blodprøve kan avsløre uten at det ligger mistanke.

Anonymkode: 47a50...6a8

Vil si det er fornuftig å sjekke blodtrykk, ta blodprøver 1 gang pr år. Ulike former for kreft er jo blitt vanlig….

Skrevet

Nei. Det er ikke nødvendig med mindre en er i risikosonen for noe og legen gir beskjed om det. 

Anonymkode: 73b6f...f3b

Skrevet

Jeg går aldri til legen med mindre jeg symptomer eller plager over lengre tid som jeg normalt sett ikke har.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er fornuftig. Sjekke blodtrykk, som jo hvis det er høyt kan føre til mange problemer. Blodprøver viser feks om nyreprøver, leverprøver, kolesterol osv er som de skal. Oppdages noe unormalt så kan man følge opp det og sette i gang medisinering på et tidlig tidspunkt. 

Anonymkode: 5736a...09f

Skrevet

Nei, dette har verken jeg eller fastlegen tid til. Jeg sjekker ikke etter "vondter" og løper ned døren til legen hele tiden. Er det ikke noe i veien med meg så går jeg ikke til legen for unødvendig tester.

Anonymkode: fca79...1cc

• Liker 2
Skrevet

Vil tipse om en podkastepisode 😊

»Kvallm» episode 327 - STFD Screening for sykdom (9 min)

Egentlig en podcast for allmennleger, av allmennleger. Men han ene, Morten Munkvik, har skrevet en bok (anbefales!) som heter «Sånn tenker fastlegen din» (derav STFD) med oss vanlig dødelige som publikum. 4 episoder av denne podcasten er da en lydbok av denne. I akkurat denne episoden handlet det bl.a om hvorfor det ikke er en generell anbefaling å ta en årlig «eu-kontroll» av kroppen.

Anonymkode: 73f13...f1e

• Liker 2
Gjest Ramona1970
Skrevet

Nei aldri, har aldri gått på noen screening heller, og kommer aldri til å gjøre det. 

Skrevet

Ja, en gang i året. Sjekker vitaminer og alt som er.

Anonymkode: 1b8e4...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...