Gå til innhold

Dere med barn som har vært sent ute med språket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en som er snart 3 år, han har lite språk sammenlignet med jevnaldrende. Jeg har virkelig stått på for å få han utredet. PPT har observert han i barnehagen, men de vil ha hørselstest fra spesialist før de vil ha møte med meg. Synes det siste er rart, men den beskjeden fikk jeg av pedleder i barnehagen. Barnet har fått henvisning til øre, nese, hals, men det tar fryktelig lang tid. Jeg har ikke inntrykk av at barnet hører dårlig i det hele tatt. Men han har veldig lite språk, han snakker lite setninger. Bare fraser  «jeg vil ikke» «jeg klarer ikke» osv. Han sier mange enkeltord og kombinerer 2 ord, men lite setninger. Uttaler mye feil. Jeg er veldig bekymret for barnet mitt og synes det er kjemperart at både henvisning og ppt tar så lang tid. 

Har dere andre noen gode råd å komme med? Jeg er også redd det kan være autisme eller noe i den duren…

Anonymkode: 36821...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker det som barnet forstår det du sier da? 

Anonymkode: 491e3...c46

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en som er snart 3 år, han har lite språk sammenlignet med jevnaldrende. Jeg har virkelig stått på for å få han utredet. PPT har observert han i barnehagen, men de vil ha hørselstest fra spesialist før de vil ha møte med meg. Synes det siste er rart, men den beskjeden fikk jeg av pedleder i barnehagen. Barnet har fått henvisning til øre, nese, hals, men det tar fryktelig lang tid. Jeg har ikke inntrykk av at barnet hører dårlig i det hele tatt. Men han har veldig lite språk, han snakker lite setninger. Bare fraser  «jeg vil ikke» «jeg klarer ikke» osv. Han sier mange enkeltord og kombinerer 2 ord, men lite setninger. Uttaler mye feil. Jeg er veldig bekymret for barnet mitt og synes det er kjemperart at både henvisning og ppt tar så lang tid. 

Har dere andre noen gode råd å komme med? Jeg er også redd det kan være autisme eller noe i den duren…

Mitt barn hadde vann i ørene OG hadde en grunn til den sene utviklingen som de fant ut var genetisk.

Autisme er ikke noe å frykte, verden er ikke like dømmende som den var for 20år siden...

Anonymkode: 1c66f...1a4

Skrevet

Alt sånt går sykt tregt, men du kan ringe ØNH og spør om de kan sette han på den listen der de ringer deg hvis noen ringer inn syk og timen blir ledig på kort varsel.

Anonymkode: 1c66f...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nevrofibromatose

Anonymkode: 1f56a...0d9

Skrevet

Ville ringt til statped for hjelp selv. De navigerer deg videre. Ikke vent å se. 

Kan også anbefale å søke opp AVT, tips til foreldre for stimulering av språk hjemme. 

Anonymkode: 5879a...2d8

Skrevet

Jeg har 3 barn. Nr 2 har autisme. Det var mye mer enn kun språk som skilte seg ut hos barnet med autisme altså. 

Dersom barnet har språkforståelse, ville jeg ikke bekymret meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg jobber i PPT. Kan bekrefte at hørselen MÅ sjekkes først. Vi kan ikke begynne utrede for f.eks språkvansker før vi vet om hørsel er normal. Så første steg er å pushe på der.

Hvis barnet ikke er henvist PPT enda gjør ikke de noe. En observasjon foregår ofte før henvisning (sier det bare fordi mange foreldre venter på PPT også har ikke bhg/skole henvist engang).

Anonymkode: 1c9be...9aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker det som barnet forstår det du sier da? 

Ja, barnet forstår enkle setninger, som f.eks må «skal vi kjøre bil». «Hent ballen og legg den på bordet». Forstår det vi foreldre sier når vi snakker om dagligdagse ting. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i PPT. Kan bekrefte at hørselen MÅ sjekkes først. Vi kan ikke begynne utrede for f.eks språkvansker før vi vet om hørsel er normal. Så første steg er å pushe på der.

Hvis barnet ikke er henvist PPT enda gjør ikke de noe. En observasjon foregår ofte før henvisning (sier det bare fordi mange foreldre venter på PPT også har ikke bhg/skole henvist engang).

Anonymkode: 1c9be...9aa

Jeg ønsker som sagt å få sjekket hørsel snarest, men henvisning tar kjempelang tid. Barnet har bare blitt observert av ppt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nevrofibromatose

Anonymkode: 1f56a...0d9

Feil tråd? Hva har den sykdommen med språkvansker å gjøre? 

• Liker 2
Skrevet

Gutten min kunne heller ikke lange setninger da han var 3, men ingen reagerte på det. Han er 4 nå og det har kommet seg betraktelig, men han uttaler fortsatt mye ord feil og kommer med mye rart som ikke står i noen norsk ordbok jeg har lest 😅 

Ingenting galt med ham i hvert fall. Men greit å få det sjekket om du er bekymret 😊

Anonymkode: 19ec6...605

• Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig  viktig og riktig av ppt å ikke utrede andre ting før man er sikker på at det ikke er noe galt med det sensoriske. Tenk å ende opp med en feil diagnose, hvis det var hørselen, det ville jo vært helt krise! Dra på Volvat eller lignende. Uansett om han har dårlig hørsel eller ikke, så vil du finne ut av deg kjapt. Det er verd noen kroner det. 

Anonymkode: b7695...5cc

• Liker 3
Skrevet

Er barnet tospråklig? Du har ikke sagt noe om det. Men jeg vil likevel nevne at om en av foreldrene ikke er norsk, og snakker sitt språk til barnet, så er det veldig vanlig at det tar lengre tid før barnet begynner å snakke selv. Det er veldig fornuftig at barnet får lære begge språkene, men man må da være klar over at barnet begynner å snakke selv senere enn andre barn.

Anonymkode: b5348...69b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, barnet forstår enkle setninger, som f.eks må «skal vi kjøre bil». «Hent ballen og legg den på bordet». Forstår det vi foreldre sier når vi snakker om dagligdagse ting. 

Test han ved å si slike ting helt uten gester og blikk. Si for eksempel «skal vi lese en bok?» uten å gestikulere noe, eller se mot bokhyllen. Prøv å nøste opp i om det er selve språket, eller om han er god til å lese andre tegn. 

Skrevet

vår yngste var veldig sen med språket og som treåring sa hun bare ord og aldri hele setninger, men barnehagen var ikke bekymret for hun viste at hun forsto det meste og hadde et kroppsspråk som sa like mye som ord. Plutselig kom alt på en gang og hun hadde tatt igjen de jevnaldrende. Det er når barnet ikke forstår at varsellampene bør lyse, eller ikke reagerer på å bli pratet til. Da er hørseltester og annet greit å få unnagjort. 

Anonymkode: a3a50...b11

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gutten min kunne heller ikke lange setninger da han var 3, men ingen reagerte på det. Han er 4 nå og det har kommet seg betraktelig, men han uttaler fortsatt mye ord feil og kommer med mye rart som ikke står i noen norsk ordbok jeg har lest 😅 

Ingenting galt med ham i hvert fall. Men greit å få det sjekket om du er bekymret 😊

Anonymkode: 19ec6...605

Vær obs på at den typen utvikling du beskriver her, ofte er den man ser hos de som senere utvikler dysleksi i skolealder. 

• Nyttig 5
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en sønn som blir fem nå i vår. Vi var kjempebekymra fra 2 til 3 års alder fordi han hang voldsomt etter språklig - snakket som en foss, og prøvde tydelig å snakke i setninger, men null av det var forståelig. Kun når han snakket i enkeltord skjønte vi hva han mente. Når han ble tre begynte vi å forstå mye av hva han sa når han snakket i korte setninger (3-4 ord). Jeg har vært utrolig oppgitt over barnehage (i så stor grad at vi byttet i fjor), og mitt beste tips er derfor å kjøre alt privat. Privat logopedobservasjon, og privat hørselstest. Det er verdt penga.

Vi har fått gjennomført Norsk Fonemtest og Nya SIT-test privat. Fonemtesten kartlegger uttale, Nya SIT kartlegger forståelse. De kan tas fra 3-4 års alder, så til våren kan du få gjennomført disse. Testene bekrefta for vår del at han har en veldig mild grad av språklydvansker kombinert med dårlig munnmotorikk, som trolig vil "gå over av seg selv". Men etter at vi bytta barnehage og "slo i bordet" med testresultater og krav om oppfølging har vi allikevel fått mer hjelp og støtte. Vi bor i Oslo, og her er det fagteamet i bydelen som er "førstelinja", Har en god dialog med saksbehandler der (har hatt to møter med henne, og snakket med henne flere ganger på telefon). Han er fast på språkgruppe og de gjør mye munnmotoriske øvelser, som har hjulpet en god del. 

Ingen er "bekymra" for sønnen vår nå, ting ble mye bedre etter barnehagebyttet i fjor, og når han runda fire begynte de korte setningene han sa å være mye mer forståelig for fremmede også. Nå skjønner de aller fleste det aller meste av hva han sier, og han snakker i kompliserte og lange setninger ("Jeg liker det ikke når Ole sier at jeg er sint når jeg egentlig er lei meg"). Så ting kan fort gå bra! Vi følger ekstra med de kommende årene mtp dysleksi, da språklydvanskene kan henge sammen med senere lese- og skrivevansker. Men enn så lenge tror jeg det er munnmotorikken som var/er problemet - han kan skrive navnet sitt helt fint og det meste av alfabetet. 

(og ikke stress med autismebekymringer osv enda - du ville merka mer enn lite språkproduksjon om det var (typisk) autisme). 

Anonymkode: ccc14...53c

Skrevet

Jeg har 3 barn og 2 av dem begynte å snakke rett etter at de fylte 3 år. Før det var det omtrent bare enkeltord. Rundt 4-årsalderen snakket de ca like bra som de fleste jevnaldrende. Begge var tidlig ute motorisk, klatret i trær, la puslespill på 30+ biter og kunne alfabetet FØR de klarte å sette sammen en setning på 3-4 ord. Ingen diagnoser så jeg tipper det er ganske normalt.

Anonymkode: bb172...29d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er veldig  viktig og riktig av ppt å ikke utrede andre ting før man er sikker på at det ikke er noe galt med det sensoriske. Tenk å ende opp med en feil diagnose, hvis det var hørselen, det ville jo vært helt krise! Dra på Volvat eller lignende. Uansett om han har dårlig hørsel eller ikke, så vil du finne ut av deg kjapt. Det er verd noen kroner det. 

Jeg vurderer å bare få testet han privat. Har søkt litt på nettet og ser at alle steder krever en henvisning og har lange ventelister. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...