AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Jeg har vært sammen med en mann i 10 år. Helt siden starten av forholdet har vi kranglet mye, om både stort og smått. Dette tærer veldig på.. Når vi kommer inn i en krangel sier han veldig sårende ting. Det kan enten være skjellsord, eller at han bruker ting mot meg som han vet sårer for å «ta» meg, eller han har sagt stygge ting om familien min. Vi er i gang med parterapi. Jeg har satt ned foten og sagt at jeg ikke finner meg i drittslengingen lenger og at jeg går hvis det fortsetter. Han uttrykker at han ønsker å endre seg og han skjønner at han har et veldig destruktivt reaksjonsmønster. Noen som har erfaring med at slikt reaksjonsmønster kan endres? Jeg går og kjenner på en bitterhet som har bygd seg opp over mange år, og alle de stygge tingene han har sagt til meg har brent seg fast, men verst er kanskje nettopp det at han sier disse tingene kun med hensikt å såre meg for å «vinne» kranglene. Noen som har erfaring med at disse emosjonelle sårene gror, og at man kan legge det bak seg og gå videre (hvis hans reaksjonsmønster endrer seg selvsagt)? Anonymkode: 3e0ff...d14
mEditari Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Ja, av deg selv. Ikke han. Min erfaring er at dette skjer når forholdet avsluttes. Aldri ellers. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Ja! Så bra du har satt ned foten! Hørt om podcasten kjærlighetsmønster ? Anonymkode: 6efaa...094
mEditari Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Jeg må bare legge til, at denne mannen har null respekt for deg. At han har oppført seg sånn fordi han har det vondt er en ting, men sier man så mye stygt til et menneske at det er som overgrep å regne, så har man ikke respekt. Det er grunnleggende psykologi. Han må få igjen respekten for deg, og det er ikke din jobb med mindre du har svart med samme mynt. Men det er en annen historie. Min erfaring er at sånne menn er helt stuck. De er smarte nok til å forstå at det de gjør er feil, men for egoistiske til å gjøre noe med det. Hvor ille det har vært vet jo bare du. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja! Så bra du har satt ned foten! Hørt om podcasten kjærlighetsmønster ? Anonymkode: 6efaa...094 Nei, den har jeg ikke hørt, men skal sjekke ut. Takk for tips. Ts Anonymkode: 3e0ff...d14
Tradegy Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Det er noe med å ta tak i livet sitt. Om forholdet er en bro, og kun den ene delen virker, blir det vanskelig å komme seg over noe som helst. Dette er ikke kjærlighet, men avhengighet. Bruk terapien for alt den er verdt, og få hjelp til å avslutte. I gjennomsnitt blir en kvinne i destruktive forhold syv år på overtid. Mens en mann, går når han har en annen som venter. Når det gjelder ting som man er bevisst på og kjenner igjen, så starter det som forklaringer og ender opp som valg. Håper virkelig du kommer deg ovenpå og legger dette bak deg ❤️❤️❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 mEditari skrev (4 minutter siden): Jeg må bare legge til, at denne mannen har null respekt for deg. At han har oppført seg sånn fordi han har det vondt er en ting, men sier man så mye stygt til et menneske at det er som overgrep å regne, så har man ikke respekt. Det er grunnleggende psykologi. Han må få igjen respekten for deg, og det er ikke din jobb med mindre du har svart med samme mynt. Men det er en annen historie. Min erfaring er at sånne menn er helt stuck. De er smarte nok til å forstå at det de gjør er feil, men for egoistiske til å gjøre noe med det. Hvor ille det har vært vet jo bare du. Det er også min følelse, at han ikke respekterer meg. Vanskelig å forstå at man kan si så stygge og sårende ting til noen man respekterer, uansett hvor såret og sint man selv er. Hvor ille det har vært.. vanskelig å svare på. Det har ikke vært på daglig basis, men det kommer frem i diskusjoner som eskalerer til krangler. Anonymkode: 3e0ff...d14
Hjelpsom Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er i gang med parterapi. Jeg har satt ned foten og sagt at jeg ikke finner meg i drittslengingen lenger og at jeg går hvis det fortsetter. Han uttrykker at han ønsker å endre seg og han skjønner at han har et veldig destruktivt reaksjonsmønster. Det er jo en god start. Han innrømmer og ønsker å gjøre noe med det og endre seg. Da har du i allefall noe å bygge på. Du sier han sier ting for å "ta" deg. Jeg har sakt ting til min eks som har vært sårende, men det var aldri for å "ta" henne, det f,eks forsvar og relevante ting. Men det var likevel dumt å si dem, men i krangler kan det være svært vanskelig å stoppe seg selv. I mitt tilfelle hadde jeg enorm respekt for min eks, men i kranger gjør man dumme ting og sier sårende ord. Uansett så er det bare du som vet om forholdet deres kan berges og om du tror han kan endre seg. Det er du som kjenner han på godt og vondt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Useless skrev (17 minutter siden): Det er jo en god start. Han innrømmer og ønsker å gjøre noe med det og endre seg. Da har du i allefall noe å bygge på. Du sier han sier ting for å "ta" deg. Jeg har sakt ting til min eks som har vært sårende, men det var aldri for å "ta" henne, det f,eks forsvar og relevante ting. Men det var likevel dumt å si dem, men i krangler kan det være svært vanskelig å stoppe seg selv. I mitt tilfelle hadde jeg enorm respekt for min eks, men i kranger gjør man dumme ting og sier sårende ord. Uansett så er det bare du som vet om forholdet deres kan berges og om du tror han kan endre seg. Det er du som kjenner han på godt og vondt. Jeg har vanskelig for å se at man har respekt for en person dersom man gjentatte ganger (i krangler) sier stygge ting. Hvis det ikke er for å «ta» personen eller å såre personen man sier stygge og sårende ting, hvorfor er det ellers? Anonymkode: 3e0ff...d14 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 Har erfaring. Det kommer ikke til å endre seg. Han tar seg sammen en periode for å få deg inn i garnet igjen så fortsetter det som før, og han later som han angrer og skal skjerpe seg så holder han seg en periode bare for å få deg inn i garnet igjen så fortsetter det som før. Dessuten skjer det noe med både selvbildet ditt som ikke kan bli bedre så lenge du er med han og det skjer noe med respekten du har/mister for han og etterhvert begynner å forakte han for hvordan han har behandlet deg. Det er best å bare gå, kjærlighet er ikke nok for at et forhold skal være bra Anonymkode: f5573...c9f 1 1
Hjelpsom Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vanskelig for å se at man har respekt for en person dersom man gjentatte ganger (i krangler) sier stygge ting. Hvis det ikke er for å «ta» personen eller å såre personen man sier stygge og sårende ting, hvorfor er det ellers? Anonymkode: 3e0ff...d14 Vel for min del så ville jeg aldri såre partneren i krangler i allefall ikke bevist. Hun var den jeg elsket høyest men i krangler så mister man ofte hodet og kan si brutale ting man ikke mener. Eller man rasjonaliserer seg fram til at "det" er det greit å si for nå føler jeg meg angrepet eller veldig såret. Ofte så bruker kvinner og menn forskjellig språk, kvinner bruker ikke ord på samme måte som menn, men de bruker andre reaksjoner som kan være vell så sårende. Jeg vil tro at i de fleste krangler som foregår i norge i dag så menes under 5% av de stygge tingen som sies da det er vanskelig å være rasjonell i en kraftig krangel. Endret 20. februar 2023 av Useless
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 Hvor er ditt bidrag opp i alt dette. Er du perfekt? Anonymkode: a65a7...c46
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Useless skrev (4 minutter siden): Jeg vil tro at i de fleste krangler som foregår i norge i dag så menes under 5% av de stygge tingen som sies da det er vanskelig å være rasjonell i en kraftig krangel. Det handler ikke om å være "rasjonell" men hva man er oppdratt med hjemme at man gjør for å uttrykke negative følelser. Mine foreldre kranglet men aldri med stygge ord, derfor ville det vært absurd for meg å si til min kjære stygge ord i en krangel. For meg er det sånn barn krangler. Anonymkode: a9231...df7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor er ditt bidrag opp i alt dette. Er du perfekt? Anonymkode: a65a7...c46 Jeg er langt ifra perfekt, og det må to til for å diskutere og å krangle. Men jeg går ikke til det nivået med å si stygge ord eller ting jeg vet vil såre. Når han gjør det så prøver jeg å forklare og forsvare meg, samtidig som jeg prøver å si at han er urimelig i sin oppførsel, før jeg til slutt trekker meg inn i meg selv Ts Anonymkode: 3e0ff...d14
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har vært sammen med en mann i 10 år. Helt siden starten av forholdet har vi kranglet mye, om både stort og smått. Dette tærer veldig på.. Når vi kommer inn i en krangel sier han veldig sårende ting. Det kan enten være skjellsord, eller at han bruker ting mot meg som han vet sårer for å «ta» meg, eller han har sagt stygge ting om familien min. Vi er i gang med parterapi. Jeg har satt ned foten og sagt at jeg ikke finner meg i drittslengingen lenger og at jeg går hvis det fortsetter. Han uttrykker at han ønsker å endre seg og han skjønner at han har et veldig destruktivt reaksjonsmønster. Noen som har erfaring med at slikt reaksjonsmønster kan endres? Jeg går og kjenner på en bitterhet som har bygd seg opp over mange år, og alle de stygge tingene han har sagt til meg har brent seg fast, men verst er kanskje nettopp det at han sier disse tingene kun med hensikt å såre meg for å «vinne» kranglene. Noen som har erfaring med at disse emosjonelle sårene gror, og at man kan legge det bak seg og gå videre (hvis hans reaksjonsmønster endrer seg selvsagt)? Anonymkode: 3e0ff...d14 Pessimistisk av meg, men folk endrer seg ikke. De kan gjøre det i korte perioden. Belag deg på at du må akseptere at slikt skjer eller leve uten han. Anonymkode: 3dd02...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå