Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har akkurat innrømmet utroskap. Det skjedde for nesten et år siden og varte en stund (flere måneder) Hun legger seg langflat, er lei seg, skammer seg, delte frivillig, åpen for spørsmål og sier jeg har lov til å føle det jeg vil og avslutte forholdet hvis det er tett for meg.

Hva fan gjør jeg med dette?

Anonymkode: 641bb...8fa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samboeren min har akkurat innrømmet utroskap. Det skjedde for nesten et år siden og varte en stund (flere måneder) Hun legger seg langflat, er lei seg, skammer seg, delte frivillig, åpen for spørsmål og sier jeg har lov til å føle det jeg vil og avslutte forholdet hvis det er tett for meg.

Det som føles riktig for deg.

Anonymkode: 35095...489

• Liker 6
Skrevet

Gjør det som føles riktig for deg. Utroskap er et stort tillitsbrudd og det at hun har valgt å holde det skjult for deg over en så lang tid gjør ikke saken bedre. 

Skrevet

Kast henne ut. 

Anonymkode: 2f753...10b

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig, følelsen av å ha blitt forrått. Men ting går over. Er det ei jente du elsker og er glad i, så er jeg sikker på at hun er verdt å satse på. 

Det er ikke enkelt å fortelle om dette. Dette har plaget henne. 

Tilgir, så tror jeg du kan være mer trygg enn med noen andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Sa hun det ut av det blå, uten at du har hatt mistanker? Om så, så har hun nok slitt med veldig dårlig samvittighet og det er kanskje håp for dere om du ønsker det. 

Hvis du derimot presset frem innrømmelsen så stiller det seg kanskje litt vanskeligere. Har dere barn sammen som kan bli påvirket at dette?

Endret av Useless
  • Liker 2
Skrevet

Så vond situasjon for deg!💕

Du trenger ikke bråbestemme deg for løsning her. Og DERSOM du tenker du vil prøve å tilgi og fortsette forholdet, står du helt fritt til å ombestemme deg om noen måneder hvis du kjenner du ikke klarer legge det bak deg.

Pluss for at hun fortalte uten at du måtte konfrontere henne, og at hun ikke kommer med feigt fjas som "du ga meg ikke oppmerksomhet ifjor vår og jeg hadde det fælt og trengte noen". 

Jeg tenker avgjørelsen er din alene, det er du som må leve med konsekvensene av ditt valg enten det er å fortsette forholdet eller bryte. 

Skrevet

Hun sa det helt ut av det blå jeg har ikke hatt mistanke.

Jeg var en skikkelig dust i den perioden og jeg vet hun var redd for meg men hun skyldte ikke på det heller. Sa det var hennes ansvar uavhengig av hva jeg hadde gjort.. Nå har jeg roet meg og hun kjente vel det kunne komme ut nå. Sa jeg fortjente å ta et valg basert på mine følelser. Egentlig gjorde hun alt riktig. Men det er likevel litt jævlig

men det er henne jeg elsker

ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Spør deg selv… 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kastet dama herifra til helvete. Takler ikke utroskap

Anonymkode: c7b81...74c

• Liker 3
Gjest Beelzebub
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tilgir og dumper. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sa det helt ut av det blå jeg har ikke hatt mistanke.

Jeg var en skikkelig dust i den perioden og jeg vet hun var redd for meg men hun skyldte ikke på det heller. Sa det var hennes ansvar uavhengig av hva jeg hadde gjort.. Nå har jeg roet meg og hun kjente vel det kunne komme ut nå. Sa jeg fortjente å ta et valg basert på mine følelser. Egentlig gjorde hun alt riktig. Men det er likevel litt jævlig

men det er henne jeg elsker

ts

Hvis du føler at du kan tilgi henne så gjør det, denne gang siden du elsker henne. Men for all del få hjelp til å deale med det, for du kommer ikke til å glemme det. Bruk Familievernkontoret for felles samtaler og psykolog for deg slik at du har noen å prate med for å håndtere følelsene. Hvis dere ikke begge får pratet skikkelig om det som har hendt og om dine følelser rundt det så kommer det til å spise deg opp over tid. Du må også jobbe mye for å bygge opp tilliten igjen og det tar veldig lang tid og du må for all del huske på å ikke klandre henne i ettertid når dere har fått jobbet dere gjennom dette.

Det er veldig lett å bruke slike hendelser som "våpen" i andre krangler som kan oppstå og i allefall hvis det har noen som helst relevanse. Det må du for all del unngå, da det vil være ødeleggende for henne og til slutt deg selv. Så ta tak i det, få hjelp utenfra og fordøy det og deretter legg det bort. 

For min del så trodde jeg kjærligheten min til den som sviktet meg var nok, det er det ikke desverre for det kommer opp når du minst venter det og da kan det eksplodere av negative følelser som sinne, avmakt, bitterhet, liten selvrespekt og håpløshet over å ikke være elsket like mye som du elsker. 

Skrevet

Hei, 

Så kjipt å høre! Samboeren min var utro mot meg i 2021, men fortalte det dagen etterpå. Før dette skjedde meg trodde jeg aldri at jeg skulle akseptere at noen var utro mot meg. Jeg var utrolig usikker på hva jeg skulle gjøre, fordi jeg følte at jeg måtte slå opp, samtidig som jeg ville være sammen med vedkommende, og alle de ulike følelsene slår til samtidig: hvorfor? hva faen er galt med deg? hva faen er galt med meg siden du tydeligvis har et behov for å være med andre? skam, sinne, tristhet, usikkerhet, bitterhet, tomhet. Alle følelsene som kroppen innehar kjente jeg på :)

jeg måtte gjennom flere prosesser med meg selv for å finne ut om vedkommende var verdt å være sammen med. her var det viktig for meg å tenke på relasjonen vår FØR utroskapen. Det er trossalt du som sitter med makten, og hvis du tenker: næææ, jeg tror faktisk ikke denne dama er dama i mitt liv,  så har du allerede svaret ditt :) . men hvis du tenker at dette er dama i ditt liv, og du elsker denne personen må du liste opp:

1) jeg digger denne personen (men hater at vedkommende har sviktet meg på denne måten).

2) vi har masse felles interesser

3) vi har en bra hverdag

4) jeg vil egentlig være sammen med denne personen (men vet ikke om jeg klarer det på grunn av sviket). 

ta denne runden med deg selv, fleeeere ganger. Gi deg selv TID. du trenger ikke å bestemme deg i dag, i morgen, eller neste uke. Jeg bestemte meg for at personen var verdt det, men 2022 var et lærerikt år - for oss begge. I dag er jeg glad for at jeg valgte å bli.  Vi har blitt mye bedre kjent, vi kommuniserer på en helt ny måte, og helt ærlig vil jeg egentlig si at forholdet vårt har blitt mye sterkere (selv om det høres så teit ut når man selv sitter i den verste perioden). OG i retroperspektiv: jeg tror faktisk det er VERRE å være personen som har begått utroskap, så du kan trøste deg med det. 

denne setningen hjalp meg veldig mye: "det å leve et godt liv er mitt ansvar". 

så hvis du velger å gå - gå, ikke bli sittende i offerrollen, å være trist er lov, men å komme seg videre i livet er også viktig (begynn med en hobby du har hatt lyst til, flytt til en ny by, begynn på kokkekurs). 

hvis du velger å bli - bestem deg for å bli og slutt å overtenke, kommuniser hvordan du vil ha det i forholdet og sett grenser for fremtiden, ikke tilgi men aksepter situasjonen, og husk at det er ikke din feil at hun var en idiot (det er aldri det), og begrens bitterheten etterhvert (men noen kommentarer må være lov i starten), og det blir bedre med tiden :).

Masse lykke til - uansett hva du bestemmer deg for håper jeg at du om 1,5 år kan tenke tilbake på denne perioden som lærerik (uansett hva utfallet blir). 

Anonymkode: c5b57...6a9

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke. Jeg prøvde å tilgi utroskap en gang men forholdet var uansett ødelagt, null tillitt og det gnagde på selvfølelsen min. Mye krangling fordi jeg følte han ville fort videre og legge det bak oss mens for meg preget det meg i årevis. Og akuratt når jeg følte tillitsjobben snart var i mål og psyken min begynte å bli bedre så avslørte jeg han i utroskap igjen så å kjempe for å få det til å fungere var bortkastet og ødela kun meg selv!

Anonymkode: 31cd2...f75

Skrevet

Hun var redd for deg??

Altså, jeg er en som vanligvis sier at man bør gå om partner er utro over lengre tid... Men jeg kan derimot også absolutt forstå at man søker til noen andre, noen som kan gi trygghet, dersom man over tid er redd for partneren sin.

Jeg har opplevd begge, utroskap klarte jeg å glemme, men at den jeg elsket skremte meg så mye at jeg gikk rundt å var redd for han, det tilgir jeg aldri... 

Hva gjorde du siden partneren din var redd for deg over en lengre tidsperiode? Var det noe som kun var ett engangstilfelle, eller ga du henne gjentagende grunn for å frykte deg?

Anonymkode: a898f...17e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun var redd for deg??

Altså, jeg er en som vanligvis sier at man bør gå om partner er utro over lengre tid... Men jeg kan derimot også absolutt forstå at man søker til noen andre, noen som kan gi trygghet, dersom man over tid er redd for partneren sin.

Jeg har opplevd begge, utroskap klarte jeg å glemme, men at den jeg elsket skremte meg så mye at jeg gikk rundt å var redd for han, det tilgir jeg aldri... 

Hva gjorde du siden partneren din var redd for deg over en lengre tidsperiode? Var det noe som kun var ett engangstilfelle, eller ga du henne gjentagende grunn for å frykte deg?

Anonymkode: a898f...17e

Det var ikke et engangstilfelle. Jeg var sinna og tok hardt i henne. Hun dro fra meg men kom tilbake fordi jeg lovet å ta sinnemestringskurs (noe jeg gjorde)

• Hjerte 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke et engangstilfelle. Jeg var sinna og tok hardt i henne. Hun dro fra meg men kom tilbake fordi jeg lovet å ta sinnemestringskurs (noe jeg gjorde)

Hvordan var det kurset? Fungerte det som forventet?

Jeg spør siden jeg er påmeldt et sånt kurs nå og skal ta det selv.

• Hjerte 1
Skrevet
Useless skrev (1 minutt siden):

Hvordan var det kurset? Fungerte det som forventet?

Jeg spør siden jeg er påmeldt et sånt kurs nå og skal ta det selv.

Funker så lenge du selv innser du har et problem og vil endre deg. Mye jobb og tungt å gå i barndommen for å rippe opp i mønstrene dine

• Liker 2
Skrevet

Du er jo voldelig. Håper det blir brudd. For hennes del.

Anonymkode: b7b84...ebe

• Liker 3
Skrevet

Hiv hun ut, ingen sympati for sånne. 

Anonymkode: 42bd8...bf1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo voldelig. Håper det blir brudd. For hennes del.

Anonymkode: b7b84...ebe

Ja jeg var det, er ikke det nå lengre. Har ikke reagert med sinne på 6 mnd. Ikke etter hun fortalte dette heller

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...