Gå til innhold

Hva ville du hatt på nytt kjøkken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt en sliten enebolig og skal pusse opp kjøkkenet. Vil gjerne ha litt innspill til hvordan layout som kan bli fint, og hva som er lurt å tenke på av løsninger 😀 Legger ved bilder.

Screenshot_20230220_210215.thumb.jpg.7fabb99aadd8b5e4f39e85f28f1a4591.jpgScreenshot_20230220_210219.thumb.jpg.8e4ddafa0e0a55681e2fe19e42b63671.jpgScreenshot_20230220_210224.thumb.jpg.832de6891ce2808c155943e492c83e06.jpgScreenshot_20230220_210206.thumb.jpg.55d19c293a419fd18e3dfb72f5dd628c.jpg

Anonymkode: 1bb62...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så hadde jeg slått ut veggen mot stuen og lagd åpen kjøkkenløsning mot stuen. Hadde også hatt en øy mot stuen med kokeplate der og hatt sitteplasser ved øya.  Da kan barna være med på matlaging. Ellers så hadde jeg valgt stikk kontakter som kan trykkes opp og ned i benken. Hadde også hatt en del stikkkontaker med usb uttak. Kanskje bygd en skjult ladestasjon. Står x antall iPader og lader hos oss. 

En annen ting jeg elsker ved kjøkkenet mitt nå er en så svær oppvaskkum at jeg får hele bakebrett oppi der og quooker. Har kokende vann rett fra springen.  Og integrert vifte i kokeplaten. Samt integrert kaffemaskin. Slipper altså en Haug med apparater på benken. Og et helt fryseskap. Vi er småbarns familie og har ikke tid til å handle hver dag med fulle dager. 

Anonymkode: 46c73...368

• Liker 5
Skrevet

Her synes jeg faktisk kjøkkenet er veldig fint som det er. Jeg hadde ikke kastet ut det.

Anonymkode: db440...110

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her synes jeg faktisk kjøkkenet er veldig fint som det er. Jeg hadde ikke kastet ut det.

Anonymkode: db440...110

Det ser ok ut på bildene men det er virkelig slitt. Knust rute i den ene døra, malte fliser, hjørnekjøleskap som har tatt kvelden, generelt slitte overflater. 

Anonymkode: 1bb62...6c4

Skrevet

To oppvaskmaskiner

Pocket-skap 

Anonymkode: c6aeb...466

Skrevet

To oppvaskmaskiner, om dere er noen stykker i familien. Vi er 5 stk, og det blir alltid stående noe på benken, som ikke kom med på den runda. Kjøres hver dag, noen ganger to pr.dag. ville hatt den i arbeidshøyde om jeg skulle gjøre det på nytt. 

Sånn til å tuche borti med tåa, åpne søppelskuff 

I de dype hjørneskapene er jeg glad for sånn halvkarusell, som kan trekkes ut.

Integrert stikkontakt og lademuligheter, som nevnt 

Ville ikke hatt hengende vifte, men integrert i kokeplata 

Stor kum, som ble nevnt 

Skuff i skuff er praktisk

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde villet kjørt på med en høyskapsvegg på kortveggen der, kjøl/frys, steikovn/mikro, eventuelt matksap om det er plass. Ingen overskap på andre veggen, men en vegghengt ventilator. Ventilator i platetopp ser pent ut, men den er dyr, tar stor plass av benkeskapet og mister fort 10cm av kokesonen på platetoppen. Får mange fine vegghengte ventilatoren. 

Kanskje dra kjøkkenbenken også under vinduene?

Har man økonomi til det ville jeg også gått for en benkeplate i dekton, da de tåler det aller meste. 

Anonymkode: 23bc7...f96

• Nyttig 1
Skrevet

To oppvaskmaskiner?? 😅

Vi er 5 stykker og klarer ikke fylle maskina daglig engang. 

Anonymkode: 933da...b7e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det første jeg ville fått på plass er en god spiseplass under vinduet mot kortveggen.  (Selv er jeg veldig glad i slagbenk med bord, men det er smak og behag)

Den eksisterende løsningen har mye lagringsplass, og overskap som går helt opp til taket, og det ville jeg hatt på nytt.

Jeg ville tenkt grundig over en praktisk arbeidstrekant, den synes jeg ikke er optimal på den eksisterende løsningen.

Anonymkode: c7ce8...252

Skrevet

Eget skap til kjøkkenmaskin med sånn hylle som vippes ut/opp når den skal brukes. 

Anonymkode: 57151...3ea

• Liker 2
Skrevet

To stekeovner, forholdsvis ofte jeg skulle ønske jeg hadde det når flere ting skal i ovnen samtidig og ved forskjellige grader. Kanskje en vanlig og en kombiovn av en eller annet slag.

Anonymkode: d2f02...5e9

• Liker 3
Skrevet

Sokkelgarasje til robot-støvsuger

• Liker 3
Skrevet

Garasje til robotstøvsuger, avlang koketopp med ventilator innebygget, masse skapplass 

Anonymkode: 9efd7...53f

• Liker 1
Skrevet

Den trenden med å kutte ut overskap er jeg ikke fan av. Man mister så sinnsykt mye skapplass! Ikke ser det så fint ut heller, synes jeg. Og jeg ville gjerne hatt en hel vegg med høyskap. For oss som liker å lage mat og har masse gadgets, så får man nesten ikke nok plass. Og jeg liker ikke å ha noe stående på kjøkkenbenken. Jeg vil ha ALT skjult. 

Jeg er veldig fan av åpen kjøkkenløsning, men jeg bor alene. Jeg har forståelse for at noen ønsker å kunne lukke døra når de kokkelerer.

Sokkelskuffer! Jeg synes det er overraskende mange som glemmer denne muligheten...

Sånne høye, smale uttrekkbare skuffer ser jo bare så praktisk ut!

Hvis jeg kunne bygget drømmekjøkkenet mitt nå så ville jeg hatt kjølehjørne eller kjølerom, og så ville jeg hatt en walk-in bod ved siden av. Delvis matbod og delvis oppbevaring av maskiner og store verktøy og beholdere. 

Anonymkode: 70bba...d5b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

To oppvaskmaskiner?? 😅

Vi er 5 stykker og klarer ikke fylle maskina daglig engang. 

Anonymkode: 933da...b7e

Seriøst, hvilke triks har du å lære bort? 😅 Her bruker vi glass om igjen, og prøver å være nøye med å ikke sløse på bruk av redskaper og tallerkener. Vasker også nesten alltid opp kasseroller og boller.. likevel kjøres den hver dag, noen ganger to.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt noen langskap, og droppet det meste av overskap. Og på både langskap og overskap, ha de opp til taket!! 
Oppvaskkum stor nok til stekebrett, og gjerne en ekstra for å bruke til f.eks fylling av vann og lignende når ting står i bløtt i den andre. 
Jeg ville ha vurdert en kombinasjon av kjøkkenbenk og spiseplass, hvis dere bruker spisestue mest for måltider. 
Integrert ventilasjon, og gjerne en komfyr med plass til seks kasseroller! 

Med fem stykker i familien, så ville jeg ha vurdert ismaskin også :) 

emlia skrev (36 minutter siden):

Seriøst, hvilke triks har du å lære bort? 😅 Her bruker vi glass om igjen, og prøver å være nøye med å ikke sløse på bruk av redskaper og tallerkener. Vasker også nesten alltid opp kasseroller og boller.. likevel kjøres den hver dag, noen ganger to.. 

Nå er jeg bare en person da, og gjenbruker glass, men jeg lager mye mat, og fyller knapt nok en maskin pr uke! 
Vasker opp kasseroller og vinglass for hånd, men redskaper og ildfast form går i maskin. 

Anonymkode: ad66f...60b

Skrevet

Fjernet det kjøleskapet og kommoden i hjørnet, ihvertfall😅

Der ville jeg fått laget en L-formet sittebenk med plass til oppbevaring av ting dere sjelden bruker. Og benken må være så lav at det er plass til madrass oppå, ingen koser seg på harde benker! Da kan man lukke døra til stua og ha en egen liten boble på kjøkkenet. Det er undervurdert hvor deilig det er å kunne sone opp hjemmet! Da kan man f eks slappe av med en bok i kosekroken på kjøkkenet selv om barna har venner i stua eller partner har besøk av en kompis. Eller sitte i fred i stua mens fjortisene lager pizzaparty på kjøkkenet. 
Når ingen barn bor hjemme, først da ville jeg vurdert åpen løsning.

Grattis med nytt hus og stort og deilig kjøkken! Jeg ville beholdt layouten og satt inn det jeg ønsket meg, f eks stor kum og stor steketopp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror jeg hadde villet kjørt på med en høyskapsvegg på kortveggen der, kjøl/frys, steikovn/mikro, eventuelt matksap om det er plass. Ingen overskap på andre veggen, men en vegghengt ventilator. Ventilator i platetopp ser pent ut, men den er dyr, tar stor plass av benkeskapet og mister fort 10cm av kokesonen på platetoppen. Får mange fine vegghengte ventilatoren. 

Kanskje dra kjøkkenbenken også under vinduene?

Har man økonomi til det ville jeg også gått for en benkeplate i dekton, da de tåler det aller meste. 

Anonymkode: 23bc7...f96

Dette! Overskap er min "pet peeve" og en av tingene jeg elsker ved kjøkkenet vårt (det var helt nytt da vi kjøpte huset) var at det har en vegg med høyskap og ingen overskap over benkene. 

Anonymkode: c488c...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...