Gå til innhold

Kjøp av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det man får pengene for huset?

Får jeg penger for huset når jeg overleverer nøkkelen eller får jeg pengene når avtale er inngått om pris?

Når man kjøper hus.

Anonymkode: 1f360...122

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte på hele kjøpesummen. 

Skrevet

Eller er det kun 10 prosent?

Skrevet

Vanligvis rett før overtakelsen. 

Anonymkode: b2e2b...b86

• Liker 1
Skrevet

Er det du som kjøper hus? Isåfall ordner banken slik at pengene kommer inn på meglers konto ved overtakelse og føres deretter over til selger når kontrakten er signer. 

Anonymkode: f70f9...75a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det du som kjøper hus? Isåfall ordner banken slik at pengene kommer inn på meglers konto ved overtakelse og føres deretter over til selger når kontrakten er signer. 

Anonymkode: f70f9...75a

Jeg som selger hus.

Men jeg får ikke mellomfinansiering så derfor får jeg ikke kjøpt hus før pengene er på konto. Eller har jeg misforstått?

Skrevet

Når man kjøper hus får man aldri pengene. Du må gi penger og de går direkte fra megler til selger. 

Når du selger hus (hvis det du mente) så står de på meglerkonto ved overtagelse og utbetales derfra etterpå.

Anonymkode: 0c155...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når man kjøper hus får man aldri pengene. Du må gi penger og de går direkte fra megler til selger. 

Når du selger hus (hvis det du mente) så står de på meglerkonto ved overtagelse og utbetales derfra etterpå.

Anonymkode: 0c155...b44

Jeg selger hus. Når blir de da utbetalt. 14 dager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg selger hus. Når blir de da utbetalt. 14 dager?

Det står i kontrakten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg som selger hus.

Men jeg får ikke mellomfinansiering så derfor får jeg ikke kjøpt hus før pengene er på konto. Eller har jeg misforstått?

Hvorfor spør du ikke om det i trådtittel da? Denne tråden handler om å kjøpe hus

Anonymkode: d40cb...69a

• Liker 1
Skrevet

Mener kjøper må betale inn til megler et par dager før overtakelse, så skal megler etter overtaelse overføre til selger. Så en til to dager etter overdragelse. 

Din bank kan nok gå med på mellomfinasiering dersom. Du har skrevet under på salget  

Ellers tenker jeg at mellomfinansiering i stor grad handler om hvor mye du skal betale for ny bolig,

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor spør du ikke om det i trådtittel da? Denne tråden handler om å kjøpe hus

Anonymkode: d40cb...69a

Ser nå at jeg skrev feil i trådtittel. Beklager det. Mente å selge hus. Går litt rundt her fordi driver med både salg av hus og planlegger å kjøpe hus samtidig.

Så pengene er mine ca. 14 dager etter at kjøperen har fått nøkkelen? Tar vell litt tid. Og først da kan jeg by på nye hus?

Skrevet

Tar vell litt tid med etterarbeid mente jeg over her.

Skrevet

Kjøper får aldri nøkkelen før pengene er overført meglers konto, og så tar det noen dager (mulig det er så mye som 14 dager) før du får dine penger. Har du lån skal vel dette dekkes inn sammen med meglerhonoraret, så får du overskuddet utbetalt.

Anonymkode: 891f0...58f

• Liker 1
Skrevet

Høres fryktelig upraktisk ut å selge uten å ha mellomfinansiering. Dyrt også - selv om mellomfinansiering også er «dyrt», så vil det jo potensielt bli enda dyrere å måtte flytte inn i leid leilighet i mellomtiden og kanskje også måtte leie lagerplass til tingene. MÅ du kjøpe nytt nå, eller kan du heller vente?

Du (/banken) får forresten ikke pengene før etter overtagelsen. Takk og pris for det...

Anonymkode: 49a78...b28

Skrevet
Friluftsmann70 skrev (3 timer siden):

Mener kjøper må betale inn til megler et par dager før overtakelse, så skal megler etter overtaelse overføre til selger. Så en til to dager etter overdragelse. 

Din bank kan nok gå med på mellomfinasiering dersom. Du har skrevet under på salget  

Ellers tenker jeg at mellomfinansiering i stor grad handler om hvor mye du skal betale for ny bolig,

Nei, pga tinglysning tar det 1-2 uker etter overtakelse. 

Anonymkode: e3d86...81c

Skrevet

Jeg snakka med banken og de sa at jeg ikke får mellomfinansiering. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg snakka med banken og de sa at jeg ikke får mellomfinansiering. 

Så hvor planlegger banken at du bor etter at du har solgt og overlevert bolig til ny eier? Har du ekstremt rotete økonomi siden de ikke aksepterer mellomfinansiering med garantert oppgjør? Det er jo null risiko for banken om du har mellomfinansieringsperiode på 4 uker. Du betaler jo ikke før du flytter inn i ny bolig

• Liker 1
Skrevet

Snakk med banken en gang til. Det er to varianter av mellomfinanisering:

1: Du kan kjøpe nytt hus før du har solgt det gamle. Risiko: usikkert hva du får for det huset du skal selge og når du får det solgt. Hvis du da sliter med å få solgt, havner du fort i økonomiske problemer når du må betale på to huslån.

2: Du kan kjøpe nytt hus etter at det er inngått kontrakt for salg av det gamle, men før overlevering. Da vet både du og banken hvor mye du får for det huset som er solgt og når du får pengene. Vesentlig lavere risiko både for deg og banken, bortsett fra at du risikerer å overlevere solgt hus før du har funnet et nytt og må skaffe en leiebolig for en periode.

Bankene er restriktive med å gi mellomfinansiering når det er alternativ 1, særlig når boligmarkedet er vanskelig og/eller usikkert. Ved alternativ 2, får de aller fleste mellomfinansiering. Unntaket er hvis økonomien er så svak at du ikke klarer å betale renter på to lån i noen få måneder eller økonomisk rotekopp.

Tipper at det er alternativ 1 banken har sagt nei til.

Anonymkode: 146f2...d8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...