AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Hadde styrtfødsel for ca en uke siden, der jeg ble satt i gang med tabletter. Tablettene gav noe rier men kun 1-2 cm åpning, men det gjorde så vondt. Rett etterpå fikk jeg intense smerter, og var plutselig 7cm. Fikk lov å legge meg inn på fødestuen og før jeg hadde lagt meg ned var babyen på vei ut. Måtte bli tatt med tang og legen stod å «truet» meg med at om jeg ikke presset bedre ble det ingen baby. Var helt grusomt. Smertene var helt jævlige, jeg skreik og gråt og følte de voldtok underlivet mitt med fingre samtidig som jeg skulle presse. Er det normalt å føle slik etterpå? Jeg fikk beskjed at jeg må ta kontakt ved minste tegn ved neste fødsel men aldri livet om jeg vil føde igjen. Hadde ekstrem fødselsangst oppå det hele og hadde blitt lovet epidural, men følte ingen tok hensyn til meg eller angsten min og jeg følte meg helt hjelpesløs og som at legen prøvde å skremme meg mer for å få meg til å trykke ved å si at baby ikke hadde det fint. Anonymkode: f303d...866 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde styrtfødsel for ca en uke siden, der jeg ble satt i gang med tabletter. Tablettene gav noe rier men kun 1-2 cm åpning, men det gjorde så vondt. Rett etterpå fikk jeg intense smerter, og var plutselig 7cm. Fikk lov å legge meg inn på fødestuen og før jeg hadde lagt meg ned var babyen på vei ut. Måtte bli tatt med tang og legen stod å «truet» meg med at om jeg ikke presset bedre ble det ingen baby. Var helt grusomt. Smertene var helt jævlige, jeg skreik og gråt og følte de voldtok underlivet mitt med fingre samtidig som jeg skulle presse. Er det normalt å føle slik etterpå? Jeg fikk beskjed at jeg må ta kontakt ved minste tegn ved neste fødsel men aldri livet om jeg vil føde igjen. Hadde ekstrem fødselsangst oppå det hele og hadde blitt lovet epidural, men følte ingen tok hensyn til meg eller angsten min og jeg følte meg helt hjelpesløs og som at legen prøvde å skremme meg mer for å få meg til å trykke ved å si at baby ikke hadde det fint. Anonymkode: f303d...866 Ja. Både tangfødsel, styrtfødsel og fødsel uten epidural hos dem som har blitt lovet dette hver for seg kan gi traumatisering. Sender gode tanker - veldig synd det ble sånn for deg og du ikke engang ble emosjonelt ivaretatt i en så vanskelig situasjon. Anonymkode: 4b071...587 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Ja. Jeg måtte til psykolog etter min fødsel. Klarer forsatt ikke ha sex, 9 mnd siden Anonymkode: 3ea14...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Skjønner at opplevelsen er traumatisk. Har hatt flere styrtfødsler selv. Det er ikke tid til epidural når det går så fort. Legen kan ikke stoppe fødselen for din del. Når det går så fort kan det være farlig for babyen og hjertet kan stoppe. De må måle på hodet at babyen har hjertelyd, og da blir det hender opp der. Det er traumatisk for babyen å bli født så fort og mye kan gå galt. Istedenfor å tenke at legen truet deg, kan du heller tenke at hen reddet livet til barnet. Jeg ville også valgt å redde babyen framfor å ta hensyn til mors angst. Dette er noe du kan snakke med jordmor, helsesykepleier eller fastlegen om for å få bearbeidet. Anonymkode: 7b207...c2d 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Dette hørtes forferdelig ut Jeg ville klaget til sykehuset. Det er desverre ikke alle helsearbeidere som burde jobbet med mennesker. Jeg hadde reagert dersom en lege oppførte seg som det du beskriver. Uansett om det er en dramatisk situasjon, så er det rimelig å forvente at en lege som jobber med fødsler evner å trygge deg som pasient og ikke skremme deg. Jeg ville bedt om en samtale rundt denne fødselen, jo før du kan få snakket om det jo før kan du klare å legge det litt bak deg. Og neste gang kan du søke om planlagt keisersnitt. Anonymkode: df18c...6e6 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Det der er obstetrisk vold! Verdens beste land å føde i, jada. Likevel skjer sånt som dette. Anonymkode: 2a56a...761 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner at opplevelsen er traumatisk. Har hatt flere styrtfødsler selv. Det er ikke tid til epidural når det går så fort. Legen kan ikke stoppe fødselen for din del. Når det går så fort kan det være farlig for babyen og hjertet kan stoppe. De må måle på hodet at babyen har hjertelyd, og da blir det hender opp der. Det er traumatisk for babyen å bli født så fort og mye kan gå galt. Istedenfor å tenke at legen truet deg, kan du heller tenke at hen reddet livet til barnet. Jeg ville også valgt å redde babyen framfor å ta hensyn til mors angst. Dette er noe du kan snakke med jordmor, helsesykepleier eller fastlegen om for å få bearbeidet. Anonymkode: 7b207...c2d Hva skjedde med påstanden som ellers kommer om at epidural eller pudendal forsinker fødsel....? Kunne vært noe å prøve her. Eller spinal! Hvis du skal ha flere barn ts - be om planlagt keisersnitt eller igangsetting i uke 39 med innlagt epidural fra igangsettingstidspunkt. Etter hva som passer deg best. Dette er angivelig helt uproblematisk å få til i Norge i dag. (Keisersnitt er forøvrig best for babyen, vaginal fødsel fysisk best for deg - hvis du vil ha keisersnitt neste gang bør det være null problem) Enig i at du ble utsatt for overgrep! Sykehuset bør beklage. Og få forklart deg hva som skjedde. Lurer forøvrig også på hvorfor det var nødvendig med tang i en styrtfødsel? var det faktisk sånn at det sto dårlig til med barnet? Anonymkode: 4b071...587 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Herremin, det er snakk om en fødsel, og her snakkes det om smerter og voldtekt av underlivet 😮 Venter dere at babyen skal pakkes pent ut uten smerter og ubehag? Å man spør om hvorfor dagens unge lider av klima angst, fødselsangst osv... Hele deres generasjon er jo bare angst jo. Anonymkode: c63dc...ddf 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hadde styrtfødsel for ca en uke siden, der jeg ble satt i gang med tabletter. Tablettene gav noe rier men kun 1-2 cm åpning, men det gjorde så vondt. Rett etterpå fikk jeg intense smerter, og var plutselig 7cm. Fikk lov å legge meg inn på fødestuen og før jeg hadde lagt meg ned var babyen på vei ut. Måtte bli tatt med tang og legen stod å «truet» meg med at om jeg ikke presset bedre ble det ingen baby. Var helt grusomt. Smertene var helt jævlige, jeg skreik og gråt og følte de voldtok underlivet mitt med fingre samtidig som jeg skulle presse. Er det normalt å føle slik etterpå? Jeg fikk beskjed at jeg må ta kontakt ved minste tegn ved neste fødsel men aldri livet om jeg vil føde igjen. Hadde ekstrem fødselsangst oppå det hele og hadde blitt lovet epidural, men følte ingen tok hensyn til meg eller angsten min og jeg følte meg helt hjelpesløs og som at legen prøvde å skremme meg mer for å få meg til å trykke ved å si at baby ikke hadde det fint. Anonymkode: f303d...866 Min fødsel var per def en styrfødsel, men opplevde ikke noe traume av det. Fødte på abc og følte meg veldig godt ivaretatt av jordmødrene der. Ingen som sa skremmende ting, men såklart er det hender oppi der når en baby skal ut. Jeg hadde angst for fødsel før men dette ble borte mens jeg var gravid. Har hørt at tabletter kan gi intense rier. Jeg hadde ingen «hjelpemidler» kastet opp kontinuerlig under fødselen. Anonymkode: 13040...1c7
Ulven Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 Noen ganger, jeg sier ikke at det skjedde i ditt tilfelle, må legen være hard for at barnet skal komme trygt ut. Begynner hjertefrekvensen å gå ned, er det slik at mors følelser og behov nedprioriteres en stund slik at barnet kan komme trygt ut. Legen har ikke skremt deg og løyet for å få deg til å presse. Sa han dette var det fordi barnet viste tegn på stress. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herremin, det er snakk om en fødsel, og her snakkes det om smerter og voldtekt av underlivet 😮 Venter dere at babyen skal pakkes pent ut uten smerter og ubehag? Å man spør om hvorfor dagens unge lider av klima angst, fødselsangst osv... Hele deres generasjon er jo bare angst jo. Anonymkode: c63dc...ddf Obstetrisk vold er et velkjent begrep og brukes av fagfolk også i Norge. Fødsel er en voldsom og svært personlig opplevelse for mange, selvfølgelig kan det oppleves som et overgrep når fødselshjelper er invaderende og ufin. Det har INGENTING med snowflakes å gjøre. Dette er kunnskapsløst av deg. Håper ikke du har kontakt med fødende, slike holdninger trengs ikke i fødeomsorgen. Anonymkode: 2a56a...761 3 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Herremin, det er snakk om en fødsel, og her snakkes det om smerter og voldtekt av underlivet 😮 Venter dere at babyen skal pakkes pent ut uten smerter og ubehag? Å man spør om hvorfor dagens unge lider av klima angst, fødselsangst osv... Hele deres generasjon er jo bare angst jo. Anonymkode: c63dc...ddf Det er veldig stor forskjell mentalt på at babyen kommer ut av seg selv/av mors trykkekraft og at noen drar ut babyen med tang. Det skjønner alle med et snev av empati. Det er også veldig stor forskjell på å ha sterke smerter som ikke kan lindres - og å ha sterke smerter som kunne vært lindret men hvor maner underprioritert fordi smerten skyldes fødsel. Før i tiden (frem til ca 2005 tror jeg) trodde man for eksempel at epiduralbruk kunne gi økt risiko for vakuum/tangforløsning og dermed høyere risiko for skader på mor og barn. Slik at det hadde et poeng å prøve å hindre. Det tror man ikke lenger. Nå er det kun moralske holdninger om at kvinner skal ha smerter og økonomi, samt en svært sjelden gang at man er for sen (er for eksempel ikke for sent ved 10 cm åpning!) som hindrer. Er stor forskjell på det. Anonymkode: 4b071...587 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Hadde en veldig lignende opplevelse som deg og du har min fulle medfølelse! Det tok meg 2 år med psykologbehandling å komme sånn nogenlunde over hvordan jeg ble behandlet. Anbefaler deg å be om samtale med sykehuset og få tatt tak i det så fort som mulig, det gjorde ikke jeg. Jeg gråter ved gyn-undersøkelser og brukte godt over 1,5 på å klare å ha sex. Det går heldigvis bedre nå, og jeg skal føde igjen om 1 mnd. Gruer meg veldig, men har blitt lovet å få komme inn tidlig til sykehuset i tilfelle åpningen går like fort som sist. Anonymkode: 8e0e0...559 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hadde styrtfødsel for ca en uke siden, der jeg ble satt i gang med tabletter. Tablettene gav noe rier men kun 1-2 cm åpning, men det gjorde så vondt. Rett etterpå fikk jeg intense smerter, og var plutselig 7cm. Fikk lov å legge meg inn på fødestuen og før jeg hadde lagt meg ned var babyen på vei ut. Måtte bli tatt med tang og legen stod å «truet» meg med at om jeg ikke presset bedre ble det ingen baby. Var helt grusomt. Smertene var helt jævlige, jeg skreik og gråt og følte de voldtok underlivet mitt med fingre samtidig som jeg skulle presse. Er det normalt å føle slik etterpå? Jeg fikk beskjed at jeg må ta kontakt ved minste tegn ved neste fødsel men aldri livet om jeg vil føde igjen. Hadde ekstrem fødselsangst oppå det hele og hadde blitt lovet epidural, men følte ingen tok hensyn til meg eller angsten min og jeg følte meg helt hjelpesløs og som at legen prøvde å skremme meg mer for å få meg til å trykke ved å si at baby ikke hadde det fint. Anonymkode: f303d...866 Jeg føler med deg og kjenner meg igjen i deler av fødselen. Min første fødsel ble også igangsatt og åpningen gikk fra 0-7 cm på ca en time. Null smertestillende og lite forståelsesfull jordmor. Heldigvis gikk pressingen fort og uten drama, men fødselen preget meg i mange år etterpå. Angst i forskjellige former kom og gikk og det er sjokkerende at man ikke får tilbud om samtale i større grad enn på seksukerskontrollen.. Redningen for meg ble hjemmefødsel med barn nr to, men det var mange år etter nr en. Anonymkode: 63a7b...c69 1 1
Eva-Lena Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det der er obstetrisk vold! Verdens beste land å føde i, jada. Likevel skjer sånt som dette. Anonymkode: 2a56a...761 Hva skulle legen og jordmor gjort da? Kan hende babyen måtte ut raskt for å overleve og at de visste at tiden til å gjøre klar for keisersnitt ville vært døden for babyen. Ts kan snakke med fastlege, jordmor eller helsesøster om dette. Har selv hatt akutt keisersnitt så vet hvor traumatisk det kan bli plustelig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå