AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Er det pappa penger som rår? Hvem er alle disse boligkjøpere i Oslo som kjøper Norges dyreste boliger som om det er småpenger for dem? Snart er det ingen vanlige folk som har råd til å kjøpe i Oslo. — «Boligmarkedet i full oppsving: – Smekkfulle visninger» 🚀🚀🚀 «Det koker godt i boligmarkedet i Oslo om dagen»🔥🔥🔥 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/boligmarkedet-i-full-oppsving-smekkfulle-visninger/15510386/ Anonymkode: e8444...033
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Yep, men likevel skal det ikke bygges flere boliger i Oslo! Markagrensa bevares, man får ikke fortette rundt knutepunkter, så prisene drives jo bare oppover. Anonymkode: 2b853...849 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Jepp, det koker. Anonymkode: fa9af...24c
Portia Catonis Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Hvorfor så mange tråder om dette? Mistenker at det er meglere som prøver å piske opp stemningen. Personlig har jeg null interesse av å bo i Oslo. 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Portia Catonis skrev (5 minutter siden): Hvorfor så mange tråder om dette? Mistenker at det er meglere som prøver å piske opp stemningen. Personlig har jeg null interesse av å bo i Oslo. Vi er mange som syns det er interessant å følge boligutviklingen i Oslo (og egen verdistigning) selvom vi ikke er meglere Anonymkode: 8628f...291 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Litt frustrerende når media melder om fulle visninger en dag og varslet prisnedgang neste. Jeg skal kjøpe selv, har vært på mange visninger i Lillestrøm-området og mye går over prisantydning. Nybygg er utrolig dyre blitt, så jeg skjønner at bruktmarkedet går godt. Anonymkode: f1499...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt frustrerende når media melder om fulle visninger en dag og varslet prisnedgang neste. Jeg skal kjøpe selv, har vært på mange visninger i Lillestrøm-området og mye går over prisantydning. Nybygg er utrolig dyre blitt, så jeg skjønner at bruktmarkedet går godt. Anonymkode: f1499...7e2 Jeg lurer på når nybygg-prisene skal smitte over på bruktmarkedet i andre deler av landet også. Her hvor jeg bor (liten by, ikke på Østlandet) bygges det en god del, byen er i vekst - og nybygg er veldig mye dyrere enn brukte boliger (selv om de brukte boligene er nyoppusset og som regel har bedre beliggenhet enn nybyggene - og de har selvsagt minst 3x større tomt). Anonymkode: dbed3...d19 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Å ikke flytte til Oslo var nok det lureste valget jeg har gjort. Anonymkode: 8d572...747 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ikke flytte til Oslo var nok det lureste valget jeg har gjort. Anonymkode: 8d572...747 Ja, det er mange flotte plasser man kan bo i dette landet! Når jeg en dag selger meg ut av Oslo, vil jeg tenke at det var ett av de lureste valgene _jeg_ har gjort å kjøpe der i utgangspunktet. Kan ta et par år ulønna perm for mellomlegget i pris mellom Osloboligen og det jeg da flytter til 😅 Anonymkode: be5e6...b26 5
Portia Catonis Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er mange flotte plasser man kan bo i dette landet! Når jeg en dag selger meg ut av Oslo, vil jeg tenke at det var ett av de lureste valgene _jeg_ har gjort å kjøpe der i utgangspunktet. Kan ta et par år ulønna perm for mellomlegget i pris mellom Osloboligen og det jeg da flytter til 😅 Anonymkode: be5e6...b26 Akkurat det samme kan man jo oppnå ved å bo på et billigere sted og spare i aksjer og fond😉
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Akkurat det samme kan man jo oppnå ved å bo på et billigere sted og spare i aksjer og fond😉 Det stemmer ikke. 1. Banken låner ikke penger til kjøp av aksjer og fond. 2. Ved realisasjon av bolig i Oslo vil hele gevinsten være skattefri. Men ved salg av aksjer og fond vil man måtte skatte nesten 38 % av gevinsten. Og skattesatsen her øker hvert år, spesielt med de rødgrønne ved roret. Konklusjon: vedkommende har rett, det er et av de lureste valgene, altså å eie bolig i Oslo på sikt. Anonymkode: e8444...033 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 11 hours ago, Portia Catonis said: Hvorfor så mange tråder om dette? Mistenker at det er meglere som prøver å piske opp stemningen. Personlig har jeg null interesse av å bo i Oslo. Enten det, eller noen som er bekymret for å ikke få solgt. Mange sånne tabloide overskrifter her for tiden. Nå er det jo uansett ikke så rart om leiligheter går unna, mange som vil bo i Oslo og mange som fortsatt har råd. Anonymkode: cf874...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 Portia Catonis skrev (8 timer siden): Akkurat det samme kan man jo oppnå ved å bo på et billigere sted og spare i aksjer og fond😉 Det har jeg ikke satt meg inn i, men enn så lenge bor jeg i Oslo på grunn av at her har jeg mye av nettverket mitt, en spennende jobb, og muligheten til å drive med hobbyen min uten å reise i flere timer først :-) Anonymkode: be5e6...b26
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 8 hours ago, Portia Catonis said: Akkurat det samme kan man jo oppnå ved å bo på et billigere sted og spare i aksjer og fond😉 Man betaler for kulturtilbudene. Det er det verdt, mener jeg. Kunne aldri bodd noe annet sted enn i Oslo her i Norge. Prisene går opp fordi vi ikke bygger nok. Vi burde utvide markagrensa og rive gamle bygg i sentrum for å sette opp skyskrapere. Anonymkode: 81003...7cf 1
c_buk Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man betaler for kulturtilbudene. Det er det verdt, mener jeg. Kunne aldri bodd noe annet sted enn i Oslo her i Norge. Prisene går opp fordi vi ikke bygger nok. Vi burde utvide markagrensa og rive gamle bygg i sentrum for å sette opp skyskrapere. Anonymkode: 81003...7cf Kulturtilbud + jobbmuligheter 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 c_buk skrev (9 minutter siden): Kulturtilbud + jobbmuligheter 🙂 Kulturtilbud + jobbmuligheter + større forhold (bygdedyret er mindre fremtredende) Anonymkode: da845...bae 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 Portia Catonis skrev (14 timer siden): Hvorfor så mange tråder om dette? Mistenker at det er meglere som prøver å piske opp stemningen. Personlig har jeg null interesse av å bo i Oslo. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enten det, eller noen som er bekymret for å ikke få solgt. Mange sånne tabloide overskrifter her for tiden. Nå er det jo uansett ikke så rart om leiligheter går unna, mange som vil bo i Oslo og mange som fortsatt har råd. Anonymkode: cf874...8ac Eller så er det fordi folk er overrasket over at det går så bra i Oslo-området, på grunn av alle katastrofeoverskriftene som har vært i media. Så viser det seg at situasjonen ikke er så dramatisk som man skulle tro. Det er mange som vil bo i Oslo, eller investere i eiendom her. Jeg tror at det er mange steder i Norge som er mer utsatt for prisnedgang enn det Oslo er. Anonymkode: 4bc0b...966 1
Portia Catonis Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. 1. Banken låner ikke penger til kjøp av aksjer og fond. 2. Ved realisasjon av bolig i Oslo vil hele gevinsten være skattefri. Men ved salg av aksjer og fond vil man måtte skatte nesten 38 % av gevinsten. Og skattesatsen her øker hvert år, spesielt med de rødgrønne ved roret. Konklusjon: vedkommende har rett, det er et av de lureste valgene, altså å eie bolig i Oslo på sikt. Anonymkode: e8444...033 Eh.. Jo. Det kalles gearing. Det er mye færre utgifter rundt å eie aksjer enn å eie bolig, og aksjer har historisk sett slått bolig avkastningsmessig, så jo, det jeg sier stemmer stemmer. Det betyr ikke at du tar feil. Det betyr at vi begge har rett.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 Hahaha! Den godeste megler Simon er desperat og prøver å hausse opp markedet. Og hva med journalisten i tv2? Redd for at den overprisede boligen du har kjøpt skal gå ned i verdi? Leser dere artikkelen nærmere så ser dere; "Han forteller at 35 prosent av boligene blir solgt over prisantydning og 50 prosent under. Resten går for prisantydning." Skjønner dere?? 50% av alle boliger i Oslo blir solgt for UNDER prisantydning. Dette er dramatiske tall. For ett år siden ble 99% av alle boliger solgt for prisantydning eller over. I fjor høst var det bom stopp og nå vil folk selge unna i desperasjon. Det er denne lille effekten (nyttårsrushet) megler Simon merker nå og vil melke for alt det er verdt. Men jeg skjønner han er i fyr og flamme etter å ha solgt Vida Lills leilighet til 400 K over prisantydning. Det var sikkert et godt objekt. De dårlige/halvdårlige objektene derimot.. Gleder meg til neste renteheving og nye tall i april/mai. Haha! Anonymkode: 45ee0...674 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Noen bor midt i Oslo og trives med å bo tett i tett. Jeg som bor litt utenfor byen her i nord, har skogen rett bak huset og kan spenne på meg fjellskia utenfor ytterdøra og gå på fjellet. Har også utsikt over fjord og fjell fra stuevinduet. I enebolig med god avstand til naboene har vi også fred og ro. Det har vært en drøm i mange år å kunne bo sånn som jeg gjør nå, og tenk så heldig jeg er som bor sånn når jeg er i 20-åra fremfor en trang leilighet i Oslo Anonymkode: 64d9d...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå