AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Jeg fikk en inkassovarsel her om dagen fra intrum ang. semesteravgift hos sonans. Fakturaen skulle vært betalt 27.1, men vet at jeg glemte den og betalte den 15.2 istedenfor. Ringte intrum nå for å dobbeltsjekke. Han på tlf kunne ikke finne navnet eller fødselsnummeret mitt. Ikke stod det noe saksnummer på fakturaen heller. Ikke fant jeg noe på «mine sider» på intrum heller Hva skjer nå? Jeg har betalt den og den er trekt… Anonymkode: 30e53...532
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Husket du KID? Jeg opplevde noe lignende, og det viste seg at jeg rett og slett hadde glemt KID. Anonymkode: bc9e3...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husket du KID? Jeg opplevde noe lignende, og det viste seg at jeg rett og slett hadde glemt KID. Anonymkode: bc9e3...c7d Er trekt fra kontoen og det står til og med «betalt til sonans gymnas» Anonymkode: 30e53...532
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er trekt fra kontoen og det står til og med «betalt til sonans gymnas» Anonymkode: 30e53...532 Ja, men selv om du har kontonummer riktig, så må du ha riktig KID nummer, om ikke aner de ikke hvilken faktura som er betalt. Har du betalt gjennom nettbank, så kan du gi dette som bevis. Selv om du har glemt KID, så skal de slette kravet. Men mulig de har rett på fakturagebyret. Det er jo mer jobb når folk glemmer dette. Men det skjer også at de ikke klarer å registrere innbetaling. Anonymkode: 41f93...37b 1 1
FruR Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Ta en screenshot av innbetalingen i nettbanken og send til de pr e-post som bevis på at du betalt ? 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men selv om du har kontonummer riktig, så må du ha riktig KID nummer, om ikke aner de ikke hvilken faktura som er betalt. Har du betalt gjennom nettbank, så kan du gi dette som bevis. Selv om du har glemt KID, så skal de slette kravet. Men mulig de har rett på fakturagebyret. Det er jo mer jobb når folk glemmer dette. Men det skjer også at de ikke klarer å registrere innbetaling. Anonymkode: 41f93...37b Sjekket KID nummeret og det er riktig Anonymkode: 30e53...532
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 Sjekk datoen på inkassovarselet. Er den før betalingen din fant sted? man kan sende inkassovarsel med purregebyr og forsinkelsesrenteloven til privatpersoner fra 14 dager etter forfall. Du betalte jo mer enn 14 dager for sent. Betalingen din er nok registrert inn, men etter at brevet ble sendt. Eventuelt så er ikke betalingen registrertt av en eller annen grunn (feil ført, ocr-filene er ikke overført, manuell feil etc…) men siden du har kvittering på betalingen er det bare å sende den og så be saksbehandler lete etter betalingen manuelt. Anonymkode: d71b7...b21
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 På inkassovarselet skal det være referert til fakturanummer, kundenummer eller saksnummer. Eventuelt et brev-ID. Står det virkelig ingenting på dette du har mottatt? Da er det ikke et gyldig inkassovarsel og du kan se bort fra hele driten. Spesielt at Intrum har godkjent å sende ut et inkassovarsel som ikke møter alle formkrav. Dette SKAL stå på varselet. Anonymkode: d71b7...b21 1
Jaytee Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 (endret) Alle krav fra inkassoselskapet skal være inne på deres hjemmesider når du logger inn med bank-id. Hvis du ikke finner fakturaen det gjelder der inne, så er ikke kravet gyldig, og de muligens har slettet det. Anbefaler deg uansett å kontakte Sonans som i dette tilfellet er (kreditor) for å høre om er kravet er mottatt. Da skal de i så tilfelle kontakte Intrum for å slette eventuelle krav de har på deg. Mulig du må betale noe forsinkelsesrente pga. forfall. Endret 20. februar 2023 av Jaytee
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 Er ikke sikkert saken er overført til inkasso selvom du får inkassovarsel. Koster tross alt litt for kreditor å sende saken til inkasso. Ville heller hørt med kreditor, de som må trekke inkasso saken tilbake Anonymkode: 51dd1...501
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Du er heeeeelt, helt sikker på at det er et ekte inkassovarsel? Har du fått brev i posten? Eller er det kun en melding på tlf…? For det er fryktelig mye svindel, og fake ting en kan få, hvor de forsøker å lure en til å logge inn med personopplysningene sine på uekte sider. —— Ellers - ta kontakt med skolen din. Sjekk at de har betalingen registrert på deg. Anonymkode: eb5e1...38c 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 19.57): Jeg fikk en inkassovarsel her om dagen fra intrum ang. semesteravgift hos sonans. Fakturaen skulle vært betalt 27.1, men vet at jeg glemte den og betalte den 15.2 istedenfor. Ringte intrum nå for å dobbeltsjekke. Han på tlf kunne ikke finne navnet eller fødselsnummeret mitt. Ikke stod det noe saksnummer på fakturaen heller. Ikke fant jeg noe på «mine sider» på intrum heller Hva skjer nå? Jeg har betalt den og den er trekt… Anonymkode: 30e53...532 Snakk med sonans kan være de har stoppet den nettopp pga at du har betalt. Er sikkert bare auto gått til inkasso og krysset med din innbetaling
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Om jeg har betalt med feil kid har pengen blitt tilbakeført til kontoen min. Så har jeg fått ny faktura med purring. Det har skjedd noen gang på bom/ferge og legeregning faktura. Anonymkode: 73e75...76c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Siden du betalte nesten en måned for sent er det ikke unormalt at man får et inkassovarsel, som i bunn og grunn kun er en betalingspåminnelse. Hvis fakturaen er sendt fra Intrum og dei ikke kan finne deg i sitt system virker det merkelig. Normalt blir inkassovarsel sendt fra den som faktisk sendte fakturaen (i dette tilfelle Sonans), så min tro er at dette er en betalingspåminnelse fra Sonans, som hvis ikke blir betalt oversendes Intrum for inkasso. Om fakturaene er krysset er det kun evt purregebyr du skal betale på siste faktura. Anonymkode: 2419a...074
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Det ordnet seg! ts. Anonymkode: 30e53...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå