Gå til innhold

Hva angrer du på at du IKKE gjorde/valgte da du pusset opp badet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke sørger for bedre lys ved speilet. Har lys som lyser bak på veggen rundt speilet, men ingen lys over eller på siden av speilet. 
Spottene er ikke nok for å lyse opp deg selv i speilet. Eller elsker jeg badet mitt, får spa-følelse hver gang jeg går inn der. 
Hvis dere kan dusje rett på fliser så er det mest behagelig og hvis dere får plass til 100cm x 100cm dusj med hjørne- eller veggsluk så er det helt magisk. 

Anonymkode: 5f690...8de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har pusset opp tre bad de siste årene, og det er litt forskjellige ting jeg er fornøyd og misfornøyd med.

Jeg er fornøyd med:

-veggsluk
-hel porselensservant
-dusjvegg
-dusjhylle (flislagt) i veggen i dusjen
-vindu som kan åpnes
-smale fuger
-Geberit dusjtoalett
-helling i dusjen så det ikke er noen kanter noe sted
-stor dusj
-håndkletørker
-stort høyskap 
-masse oppbevaring i skuff
-god ventilasjon 
-varmekabler på gulv (trodde alle bad hadde det)
-nattlys med sensor under servantskap
-stort nok bad (8-10 kvm)

Jeg er ikke fornøyd med:

-epoxy-fuger
-sluk midt i dusjen
-baderomsutstyr fra Vikingbad
-kant i dusjen
-dobbel servant 
-for høyt plassert toalett
-WC-kasse (ville hatt den helt innebygget)
-dårlig planlagte knagger
-lite bad (6 kvm)

Endret av Rosa Dartle
  • Nyttig 2
Skrevet
Oppgitt78 skrev (På 21.2.2023 den 16.13):

Fugeproblematikken unngås enkelt ved å velge epoksybasert fugemasse. 

Vi valgte epoxy til det ene badet etter tips om det. Helt umulig å rengjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 13.34):

Vi pusset nettopp opp, og har gjort oss noen dyrekjøpte erfaringer. Vi valgte et kjent og stort firma til å være totalentreprenør (de Lilla), og det er vel noe av det vi angrer mest på. De var ekstremt vanskelige å kommunisere med, og selv om vi selv hadde laget detaljerte skisser og planer, så insisterte de på å selv komme med en ekstremt grov skisse tegnet på ruteark og ba oss "godkjenne" denne. Det var vanskelig å se presis plassering på den grove skissen deres, men det insisterte de på at ikke var et problem. Selv da ting ble feilmontert TRE ULIKE GANGER så var det bare tilfeldig.. De kjøpte inn og satte inn ting vi eksplisitt hadde bedt om å unngå - og som hadde blitt avtalt skriftlig nettopp fordi vi ikke stolte på muntlig kommunikasjon lenger. De rettet opp feilene på en måte som bare gjorde det verre. Vi hadde sendt inn lister over alt av møbler og tilbehør som vi hadde bestilt i god tid før oppstart, men til tross for dette kom det beskjeder om at "oi, dere må selv kjøpe inn fliselim til sementflisene, fordi det har ikke vi inne. Vennligst ha det klart i løpet av to dager" - til tross for at vi hadde informert om at vi hadde kjøpt sementfliser allerede før de sendte oss tilbudet på arbeidene (Og de hadde priset inn fug og flislim som de dermed ikke fikk brukt - men fikk vi noen rabatt for dette? Nei). Jeg forstår ikke hvordan folk kan reise bort mens badet pusses opp - vår totalentreprenør krevde enormt mye oppfølging.

Uansett, jeg vil anbefale dere å være forberedt på å være veldig delaktige i prosjektet selv med et selskap som er ansvarlig for hele prosjektet, og dere bør planlegge godt i forkant. Når dere innhenter tilbud fra ulike firma bør dere også høre litt om hvordan prosessen deres er.

Anonymkode: c50d7...dde

Oj, det hørtes skikkelig ille ut! Takk for at du deler erfaringene dine. 

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 13.44):

Moren min bor i et nybygg som har tørkenisje med avtrekk på badet. Skikkelig misunnelig på det, siden jeg hater hvordan det ser ut når man har tørkestativ synlig. 

Anonymkode: e8820...820

Det skulle jeg gjerne hatt, men det har vi dessverre ikke plass til. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Må ha: Varmekabler på gulv, vegghengt toalett, dusjhjørne med god plass med fossefall eller hva den der store delen kalles, 2 vasker (familie på 4), spotter i tak + egen belysning til speil, god automatisk avtrekksvifte. 

Vi kjøpte nylig hus og her var det et nytt bad, men ingenting passer sammen - svart og beige plater på vegg (2 ulike typer), gulvfliser i annen farge, brun innredning, hvite vasker/toalett, sorte blandebatteri, sølvfarget ramme på dusj + armatur i dusj og gullfargede knotter/stang på veggen. Ser ekstremt rotete ut, vi lager nytt bad i en annen etasje nå, men gleder meg til å bytte ut alt tullet på badet fra 2021 😛

om du skal ha vaskemaskin og trommel på badet er det kjekt å ha benkeplate over disse :)

Anonymkode: 07c99...d8e

Vi skal ha alt det som er på den første lista di, med unntak varmekabler (vi har vannbåren gulvvarme). 
Tørketrommelen må stå oppå vaskemaskinen av plasshensyn, så vi kan dessverre ikke ha noen benkeplate. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke sørger for bedre lys ved speilet. Har lys som lyser bak på veggen rundt speilet, men ingen lys over eller på siden av speilet. 
Spottene er ikke nok for å lyse opp deg selv i speilet. Eller elsker jeg badet mitt, får spa-følelse hver gang jeg går inn der. 
Hvis dere kan dusje rett på fliser så er det mest behagelig og hvis dere får plass til 100cm x 100cm dusj med hjørne- eller veggsluk så er det helt magisk. 

Anonymkode: 5f690...8de

Takk, jeg har innsett at vi nok må ha mer belysning ved speilet enn jeg hadde tenkt opprinnelig! 

Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Vi har pusset opp tre bad de siste årene, og det er litt forskjellige ting jeg er fornøyd og misfornøyd med.

Jeg er fornøyd med:

-veggsluk
-hel porselensservant
-dusjvegg
-dusjhylle (flislagt) i veggen i dusjen
-vindu som kan åpnes
-smale fuger
-Geberit dusjtoalett
-helling i dusjen så det ikke er noen kanter noe sted
-stor dusj
-håndkletørker
-stort høyskap 
-masse oppbevaring i skuff
-god ventilasjon 
-varmekabler på gulv (trodde alle bad hadde det)

Jeg er ikke fornøyd med:

-epoxy-fuger
-sluk midt i dusjen
-baderomsutstyr fra Vikingbad
-kant i dusjen
-dobbel servant 
-for høyt plassert toalett
-WC-kasse (ville hatt den helt innebygget)
-dårlig planlagte knagger

Hva var problemet med epoxyfuger og Vikingbad? 

Anonymkode: 2b0b3...d2d

Skrevet

Jeg jobber med fliser og bad. Ganske få velger badekar i dag, nesten alle velger takdusj, gjerne innebygd om man har råd. Svart toalett ser visstnok helt motbydelig ut når det blir brukt av menn som tisser stående. Valg av farge på gulv; alltid lurt å velge en mellomtone hvis målet er å skjule skitt. Lyst hår synes ekstra godt på mørkt gulv og motsatt. Flere kunder sier de har hatt dobbelvask og vil vekk fra det og heller få større benkplass. Nesten ingen av mine kunder velger runde speil lenger og ingen kjøper baderomsmøbel i hvitt lenger. Det er trefarger som gjelder, evt møbler som er laget etter ønsker og mål fra kunde, men dette er ikke for budsjettbad. Bollevask er ut. Hvitt armatur er en flopp. Store formater på fliser er inn. Nisjer i vegg kan være lurt til oppbevaring,  evt å bygge en smal kasse bak møbelet som også fungerer som hylle. Mosaikkfliser er ut.

Anonymkode: a3a3a...15f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi planlegger renovering av et bad enten i år eller neste år. Aktuelt bad er ca 5,5 kvm, vaskemaskin står på annet bad.

Det jeg har merket meg, er at dagens speilskap gir større speilflate enn de gamle gjorde. Og selv om de er grunne, rommer de mye, så det skal jeg velge til badet.

Jeg foretrekker enkeltservant, da høyre- eller venstrestilt slik at man får ok frastillingsplass på den ene siden av vasken (altså ikke midtstilt vask).

Svart vask er jeg sterkt frarådet fordi såperester og ikke minst tannkrem vises utrolig godt. 

Hvis du må ha trommel oppå vaskemaskinen, så fins det uttrekkbar hylle å ha imellom. Slik at når du åpner trommel med tørt tøy, så kan du dra ut hyllen og bruke den når du bretter tøy. 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (42 minutter siden):

Epoksyen er veldig lett rengjøringsmessig. Ikke trenger man å impregnere den, eller noe som helst annet etterarbeid. 

• Liker 1
Skrevet
Oppgitt78 skrev (5 minutter siden):

Epoksyen er veldig lett rengjøringsmessig. Ikke trenger man å impregnere den, eller noe som helst annet etterarbeid. 

Men den får veldig raskt misfarging? Flisene kan jeg skrubbe, men der epoxyen har fått misfarging får jeg det ikke bort. Nytt gulv for 6 mnd siden.

Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Må jo være en produktfeil, evt at flislegger har gjort en feil under fugejobben. En korrekt fuget epoxyfug er helt glatt og skal detfor være lettere å rengjøre enn vanlig sementfug. Proffkjøkkener bl a blir fuget med epoxy. Den holder seg også lik over tid fordi den ikke drar til seg skitt og smuss som sementfug gjør. 

Vi er kurset i produkter og produsenten forteller at en del erfarne og eldre flisleggere ikke liker epoxy. Hvorfor? De tror de skal fuge på samme måte som de alltid har gjort med sementfug, epoxy er et nyere produkt de ikke kjenner så godt. Det skal man ikke. Erfarne flisleggere gidder sjelden å lese bruksanvisninger dessverre. Ved fuging; Epoxyen og rommet må holde minimum 18 grader for at epoxyen skal bli myk, hvis ikke er den for hard å jobbe med. Her bommer gjerne flisleggere! Man skal holde på på et lite område av gangen og bruke masse vann, dvs stikk motsatt av når man jobber med sementfug, hvor sementen vannes ut dersom man bruker for mye vann. Kort tid etter fuging SKAL det vaskes over med en spesiell vaskespray som fjerner fugesløret fra flisene. Følger man bruksanvisningen til punkt og prikke er epoxyfug suverent det beste alternativet.

Er fu misfornøyd, bør du klage til flisleggeren.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 19.20):

Vi skal pusse opp bad for første gang, og det er en jungel! Så mange valg… Så: Dere som har gjort det før - hvilke erfaringer har du å dele? 

Bakgrunn: Badet er ganske lite (ca 7 kvadrat), dusj, dobbel servant, speilskap, tørketrommel/vaskemaskin. Vi setter bort hele jobben. Tror vi kjører flislagt på alt. 

Jeg vurderer for eksempel do med vifte og luktfilter - verdt det?? Bare tull? Leker også med tanken på å ha håndkleholder med varme (ala hotell). Hva med lyssetting, annet enn downlights i taket? Nå har vi spylemulighet (liten hånddusj) ved doen - det var praktisk med småbarn, men trenger vi egentlig det nå? Etc etc. 

Nesten alle kjøper elektrisk håndklevarmere til nye bad i dag, det er ikke en luksusting.

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (På 20.2.2023 den 22.32):

Vårt ekstrabad på 4 kvm ble pusset opp for 2-3 år siden. Vi angrer på at vi la fliser på golv og vegger.  Flisene er enkle, ys grå og mellomstore.   Dusjen går fra vegg til vegg med skyvedør i glass.  Synes det er vanskelig og arbeidskrevende å holde fugene rene og fine.  Har kun vask, speil og håndklevarmer der i tillegg.  Siden rommet er så lite satte vi opp åpent veggskap utenfor døren for håndklær, såper etc.   Vi er også fornøyd med vår automatiske vifte og at vi satte inn et lite vindu som kan åpnes.    

Nå planlegger vi oppussing av hovedbadet.  Det blir som deres, 7 kvm.  Men vi har separat toalett og separat vaskerom.  På min huskeliste har jeg notert: 
*  ikke fliser
* ikke innfelte spotter
* ikke dusjkabinett
*  ikke badekar

Det blir ikke pusset opp i år, men håper til neste år.  Mange ting å tenke på når man pusser opp av de dyreste rommene i huset :)  

Jeg ville IKKE droppet fliser, det er det desidert mest slitesterke gulvet du kan ha på badet. Liker du ikke fuger, velger du store fliser og epoxyfug. Nesten alle nye bad i dag har fra 60x60 cm-fliser og større. Mindre fliser er rett og slett ut, nesten ingen nye flisserier kommer i små formater. Det er nesten bare utbyggere som bygger for salg som velger fliser i 30x60 og mindre, fordi de får kjøpe inn upopulære størrelser til en billigere penge. En del utbyggere tilbyr fliser som var moderne for 20 år siden som standard,  gjerne noen små, kvadratiske grå på gulvet og rektangulære hvite på vegg. 

Styr unna ting som er ekstremt poppis en kort periode, som spiler og microsement, det vil fort få badet til å se umoderne ut. Det er også svært få håndverkere som vil ta på seg jobben med microsement fordi de ikke har erfaring med det, så sjekk ihvertfall at du finner en håndverker som vil ta jobben før du evt kjøper inn. Sjekk også at produktene du kjøper er sintef godkjente og egner seg til våtrom. Og vær litt kritisk med hvem du spør. Ser jo gull-bedriften Lindas dekor svarer villig i vei på sine Facebook-sider at, joda, folie er egnet for våtrom. NEI, dette er IKKE en Sintef godkjent løsning til bad! Er du i tvil om et produkt, ser du etter om produktet er Sintef godkjent eller du spør i en faghandel eller en seriøs håndverker MED fagbrev, evt en takstmann. 

• Nyttig 2
Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Men den får veldig raskt misfarging? Flisene kan jeg skrubbe, men der epoxyen har fått misfarging får jeg det ikke bort. Nytt gulv for 6 mnd siden.

Da MÅ du klage! Den skal ikke være sånn. Epoxy er hard plastikk og veldig hardfør, men jobben må være gjort korrekt. 

• Liker 1
Skrevet

Fra mitt perspektiv i faghandel,  ser det ut til at det blir mest kommunikasjonsproblemer mellom håndverker fra svære firmaer og kunder i private hjem fordi de store firmaene bruker en del utenlandske håndverkere som snakker dårlig norsk, som både kommuniserer dårlig med kunden imog egne ledere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må jo være en produktfeil, evt at flislegger har gjort en feil under fugejobben. En korrekt fuget epoxyfug er helt glatt og skal detfor være lettere å rengjøre enn vanlig sementfug. Proffkjøkkener bl a blir fuget med epoxy. Den holder seg også lik over tid fordi den ikke drar til seg skitt og smuss som sementfug gjør. 

Vi er kurset i produkter og produsenten forteller at en del erfarne og eldre flisleggere ikke liker epoxy. Hvorfor? De tror de skal fuge på samme måte som de alltid har gjort med sementfug, epoxy er et nyere produkt de ikke kjenner så godt. Det skal man ikke. Erfarne flisleggere gidder sjelden å lese bruksanvisninger dessverre. Ved fuging; Epoxyen og rommet må holde minimum 18 grader for at epoxyen skal bli myk, hvis ikke er den for hard å jobbe med. Her bommer gjerne flisleggere! Man skal holde på på et lite område av gangen og bruke masse vann, dvs stikk motsatt av når man jobber med sementfug, hvor sementen vannes ut dersom man bruker for mye vann. Kort tid etter fuging SKAL det vaskes over med en spesiell vaskespray som fjerner fugesløret fra flisene. Følger man bruksanvisningen til punkt og prikke er epoxyfug suverent det beste alternativet.

Er fu misfornøyd, bør du klage til flisleggeren.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da MÅ du klage! Den skal ikke være sånn. Epoxy er hard plastikk og veldig hardfør, men jobben må være gjort korrekt. 

Tusen takk for innspill. Litt usikker på hvordan vi skal håndtere det i så fall 😕 Veldig kjipt å ha betalt ekstra og at vi er så misfornøyde. 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Da er det noe feil et eller annet sted.. Hvilken produsent/fugemasse ble brukt? 

• Liker 1
Skrevet

- IKKE ha lyst gulv! (Ser hvert et hårstrå som havner der)

- ikke velg speil uten oppbevaring (hvis du ikke har så mye lagringsplass ellers på badet)

- har du plass for eget skap til håndduker, kjøp det! Har kun ei skuff og det er helt håpløst

- godt lys over speilet, og gjerne speil på innsiden av skapdører (slik at du kan åpne begge skapdører og speilet deg fra "baksiden"/begge sider også)

- varmekabler!

Anonymkode: 748cd...441

Skrevet
Oppgitt78 skrev (1 time siden):

Da er det noe feil et eller annet sted.. Hvilken produsent/fugemasse ble brukt? 

Laticrete

Skrevet
Rosa Dartle skrev (23 minutter siden):

Laticrete

SpectraLOCK fra Laticrete har oppført seg fint de stedene jeg har brukt den, selv om jeg foretrekker Mapei sine produkter. 

Jeg ville tatt problemene dere opplever opp med leverandør/flislegger. Det hadde vært interessant med et bilde av problemene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber med fliser og bad. Ganske få velger badekar i dag, nesten alle velger takdusj, gjerne innebygd om man har råd. Svart toalett ser visstnok helt motbydelig ut når det blir brukt av menn som tisser stående. Valg av farge på gulv; alltid lurt å velge en mellomtone hvis målet er å skjule skitt. Lyst hår synes ekstra godt på mørkt gulv og motsatt. Flere kunder sier de har hatt dobbelvask og vil vekk fra det og heller få større benkplass. Nesten ingen av mine kunder velger runde speil lenger og ingen kjøper baderomsmøbel i hvitt lenger. Det er trefarger som gjelder, evt møbler som er laget etter ønsker og mål fra kunde, men dette er ikke for budsjettbad. Bollevask er ut. Hvitt armatur er en flopp. Store formater på fliser er inn. Nisjer i vegg kan være lurt til oppbevaring,  evt å bygge en smal kasse bak møbelet som også fungerer som hylle. Mosaikkfliser er ut.

Takk, dette var veldig nyttige råd! 
Jeg ser problemene mtp mangel på benkeplass ved dobbeltvask, men vi trenger virkelig to vasker + benkeplassen fører i praksis til at det blir masse rot stående fremme! 

Skrevet

Hvor mye mer koster det forresten med innebygd takdusj vs ikke innebygd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...