Gå til innhold

Hva angrer du på at du IKKE gjorde/valgte da du pusset opp badet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde aldri valgt flis igjen! 🤷‍♀️ nettop pga renholdet og fugene.. 

Anonymkode: 5fbf4...6a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fugeproblematikken unngås enkelt ved å velge epoksybasert fugemasse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I dag får man kjøpt 60x60-flis, fuger er ikke et stort problem.

Anonymkode: 0609d...fc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi pusset opp bad i 2018. Veldig fornøyd med at vi har speil med lys på begge sider og dimbare spotter i taket. Eneste jeg angrer på er at vi ikke la en varmetråd bak speilet slik så det ikke dugger når man dusjer. Så det i en boligannonse her forleden og tenkte at det må være veldig kjekt!

Skrevet

Jeg er særlig fornøyd med:

• vindu som gir lys og man kan lufte om man ønsker det.
  • spotter som kan dimmes helt ned
  • ekstra lys over speil
  • innebygde hyller i dusjveggen ( dusjnisje med fliser)
  • vegghengt toalett, så mye lettere å rengjøre. 
  • stikkontakter til tannbørste, føner ol over vask/ved siden av speil el.
  • en form for avtrekkvifte. Vi har ventilasjonsanlegg som fungerer gull både mtp fukt og lukt.
Skrevet

Denne gangen er det faktisk bare en eneste ting jeg angrer på;

At vi valgte horisontaldelt vask under dobbel servant, i stedet for vertikaldelt. For hver morgen når vi er på badet sammen må den andre ta et steg tilbake om en av oss skal finne frem tannbørste, deo, kremer, eller noe. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med;

Frittstående badekar som enkelt kan dras frem for vask. Mye lagringsplass i vegghengte skap/skuffer. Dobbelt servant. Ekstra stor dusj. Integrert lys og varme i speil. Vegghengt toalett. Rikelig med skjulte stikkontakter. 

Anonymkode: 57868...40d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg er null problem. Men bruker dampvasker jevnlig. Og impregnerer årlig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville faktisk også vurdert belegg på gulvet om jeg skulle renovert bad for å bo der selv i hele badets brukstid 😅 Synes det ser litt billig ut, men akk så enkelt å vaske! Det enkleste badet å vaske som jeg har hatt, var i en studentbolig med belegg på hele badet inkludert dusjsonen. Etter å ha bodd noen år i egeneid bolig med fliser både på gulv og vegger var det veldig godt å få dampvasker - men selv om den gjør det enklere, så føler jeg den må brukes to ganger i uken om jeg skal ha noenlunde rent bad! Dusjer rett på flisene, og synes det blir raskt skittent selv om det bare er jeg som bor her. Ville også sett på alternativer til hvit benk/vask, for støvet vises tydelig allerede dagen etter vask! Aner ikke om svart/mørk vask er bedre, men ville i hvertfall undersøkt det.

For min del er det også viktig med nok knagger på badet, da det går noen dager mellom hver klesvask. Da er det fint å henge opp våte treningsklær og håndklær over natten, før de puttes i skittentøyskurven...

Anonymkode: 1aa70...d4f

Enig i at dampvasker er supert! 
Jeg er også enig i at hvit vask kan være en utfordring mtp støv. Men vi har mørk vask nå, og ulempen er at tannkrem vises utrolig godt, det ser ikke ut! 

Anonymkode: 2b0b3...d2d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det synes jeg er null problem. Men bruker dampvasker jevnlig. Og impregnerer årlig. 

Enig i at dampvasker utgjør en stor forskjell! Jeg ville nok ikke valgt fliser igjen uten dampvasker. Den gjør det også enkelt å vaske veggene. Genialt!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Angrer ikke på noe selv, men forrige eier pusset opp badet i 2020 og valgte å IKKE installere elektrisk baderomsvifte... Kun naturlig avtrekk, og badet har ingen vinduer. Kjempefint bad, men helt håpløs situasjon mtp. fukt, damp og lukt.

Anonymkode: 90744...113

Vi skal absolutt ha elektrisk vifte. Ventilasjonen i dag er ikke god nok, på tross av ventilasjonsanlegg. Det er vindu, men det vil man ikke nødvendigvis ha åpent midt på vinteren (kaldt og kondens).

Skrevet

Hviken dampvasker bruker dere?😊

Anonymkode: fc08e...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hviken dampvasker bruker dere?😊

Anonymkode: fc08e...d2e

Jeg har Karcher SC 5, med ulike munnstykker. Så den brukes også på armatur, i sluk, og slikt.

Bruker den og på fett på kjøkkenet, jeg forstår blant annet ikke hvordan jeg renset kjøkkenvitfa skikkelig før jeg fikk denne. 

Og på vaskerommet der kattedoen står, da den desinfiserer uten noen rengjøringsmidler, og fliser gang. 

(sorry avsporing, men er litt nyfrelst selv tre års tid etter at denne kom i hus) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi skal pusse opp bad for første gang, og det er en jungel! Så mange valg… Så: Dere som har gjort det før - hvilke erfaringer har du å dele? 

Bakgrunn: Badet er ganske lite (ca 7 kvadrat), dusj, dobbel servant, speilskap, tørketrommel/vaskemaskin. Vi setter bort hele jobben. Tror vi kjører flislagt på alt. 

Jeg vurderer for eksempel do med vifte og luktfilter - verdt det?? Bare tull? Leker også med tanken på å ha håndkleholder med varme (ala hotell). Hva med lyssetting, annet enn downlights i taket? Nå har vi spylemulighet (liten hånddusj) ved doen - det var praktisk med småbarn, men trenger vi egentlig det nå? Etc etc. 

Jeg pusset opp bad for et par år siden. Angrer ikke på noe foreløpig, men vil dele min erfaring - kanskje er noe for deg.

Jeg satt også bort hele jobben til en proff part som tok seg av alt fra A til Å for en fastpris. I fastprisen var mye inkludert. Ville jeg ha noe mer fancy enn standard løsning, risikerte jeg at det ble dyrere. Alt jeg måtte gjøre var å velge fliser, dusjdører, servant, skap, speil, belysning, toalett, osv som skulle monteres inne.

Vi tegnet sammen badet slik jeg så for meg det skulle se ut, så fikk jeg tips om butikker og nettbutikker med bra utvalg å velge fra. Det var butikker og nettbutikker firmaet hadde avtale med om rabatt, så jeg kunne spare penger på å kjøpe derfra. 

Jeg ventet til desember og januar da det var store rabatter på det meste og bestilte flisene jeg ville ha med 40% rabatt og alt annet jeg ville ha med 30-40% rabatt. Sparte ganske mye penger der og koste på meg et ekstra fint badekar som ble gratis sånn sett - betalt med pengene jeg hadde spart opp fordi jeg kjøpte ting med rabatt.

Fordi badekaret ble forsinket fra fabrikken i Italia (heia, pandemi), ble hele prosjektet forsinket og vi startet ikke før i april. Det plaget meg ikke noe særlig, jeg hadde jo kjøpt alt annet med stor rabatt allerede og alt var på plass :)

Do med vifte og luktfilter er unødvendig hvis du har god ventilasjon på badet ellers. 

Min beste tips er å planlegge godt, nøye og ta deg god tid. Da angrer du ikke på valget senere.

Anonymkode: cd6fc...944

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har Karcher SC 5, med ulike munnstykker. Så den brukes også på armatur, i sluk, og slikt.

Bruker den og på fett på kjøkkenet, jeg forstår blant annet ikke hvordan jeg renset kjøkkenvitfa skikkelig før jeg fikk denne. 

Og på vaskerommet der kattedoen står, da den desinfiserer uten noen rengjøringsmidler, og fliser gang. 

(sorry avsporing, men er litt nyfrelst selv tre års tid etter at denne kom i hus) 

Jeg er TS og fortsetter avsporingen, hehe, hvordan bruker du dampvaskeren på kjøkkenvifta? 

Og jeg har ikke svart på alle innleggene for det ble mange (takk!), men jeg leser alle og setter pris på at dere deler dere erfaringer! 

Skrevet

Vi pusset nettopp opp, og har gjort oss noen dyrekjøpte erfaringer. Vi valgte et kjent og stort firma til å være totalentreprenør (de Lilla), og det er vel noe av det vi angrer mest på. De var ekstremt vanskelige å kommunisere med, og selv om vi selv hadde laget detaljerte skisser og planer, så insisterte de på å selv komme med en ekstremt grov skisse tegnet på ruteark og ba oss "godkjenne" denne. Det var vanskelig å se presis plassering på den grove skissen deres, men det insisterte de på at ikke var et problem. Selv da ting ble feilmontert TRE ULIKE GANGER så var det bare tilfeldig.. De kjøpte inn og satte inn ting vi eksplisitt hadde bedt om å unngå - og som hadde blitt avtalt skriftlig nettopp fordi vi ikke stolte på muntlig kommunikasjon lenger. De rettet opp feilene på en måte som bare gjorde det verre. Vi hadde sendt inn lister over alt av møbler og tilbehør som vi hadde bestilt i god tid før oppstart, men til tross for dette kom det beskjeder om at "oi, dere må selv kjøpe inn fliselim til sementflisene, fordi det har ikke vi inne. Vennligst ha det klart i løpet av to dager" - til tross for at vi hadde informert om at vi hadde kjøpt sementfliser allerede før de sendte oss tilbudet på arbeidene (Og de hadde priset inn fug og flislim som de dermed ikke fikk brukt - men fikk vi noen rabatt for dette? Nei). Jeg forstår ikke hvordan folk kan reise bort mens badet pusses opp - vår totalentreprenør krevde enormt mye oppfølging.

Uansett, jeg vil anbefale dere å være forberedt på å være veldig delaktige i prosjektet selv med et selskap som er ansvarlig for hele prosjektet, og dere bør planlegge godt i forkant. Når dere innhenter tilbud fra ulike firma bør dere også høre litt om hvordan prosessen deres er.

Anonymkode: c50d7...dde

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Moren min bor i et nybygg som har tørkenisje med avtrekk på badet. Skikkelig misunnelig på det, siden jeg hater hvordan det ser ut når man har tørkestativ synlig. 

Anonymkode: e8820...820

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har kjøpt et hus der badet ble pusset opp for noen år siden, men det er ikke varmekabler i badegulvet. Vi er nok litt fin på det, vant til å bo på steder med varmekabler på badet. Vi skal ordne det selv, på sikt. :) 

Skrevet

Må ha: Varmekabler på gulv, vegghengt toalett, dusjhjørne med god plass med fossefall eller hva den der store delen kalles, 2 vasker (familie på 4), spotter i tak + egen belysning til speil, god automatisk avtrekksvifte. 

Vi kjøpte nylig hus og her var det et nytt bad, men ingenting passer sammen - svart og beige plater på vegg (2 ulike typer), gulvfliser i annen farge, brun innredning, hvite vasker/toalett, sorte blandebatteri, sølvfarget ramme på dusj + armatur i dusj og gullfargede knotter/stang på veggen. Ser ekstremt rotete ut, vi lager nytt bad i en annen etasje nå, men gleder meg til å bytte ut alt tullet på badet fra 2021 😛

om du skal ha vaskemaskin og trommel på badet er det kjekt å ha benkeplate over disse :)

Anonymkode: 07c99...d8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må ha: Varmekabler på gulv, vegghengt toalett, dusjhjørne med god plass med fossefall eller hva den der store delen kalles, 2 vasker (familie på 4), spotter i tak + egen belysning til speil, god automatisk avtrekksvifte. 

Vi kjøpte nylig hus og her var det et nytt bad, men ingenting passer sammen - svart og beige plater på vegg (2 ulike typer), gulvfliser i annen farge, brun innredning, hvite vasker/toalett, sorte blandebatteri, sølvfarget ramme på dusj + armatur i dusj og gullfargede knotter/stang på veggen. Ser ekstremt rotete ut, vi lager nytt bad i en annen etasje nå, men gleder meg til å bytte ut alt tullet på badet fra 2021 😛

om du skal ha vaskemaskin og trommel på badet er det kjekt å ha benkeplate over disse :)

Anonymkode: 07c99...d8e

Høres rotete ut, ja. De burde nok ha lest litt her, for eksempel, før de startet 😆

Anonymkode: 432cc...70e

Skrevet

To dusjer ved siden av  hverandre sånn at vi kan dusje sammen er noe av det jeg ønsker meg mest når vi skal pusse opp badet

Anonymkode: f841e...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...