Gå til innhold

Hva angrer du på at du IKKE gjorde/valgte da du pusset opp badet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp bad for første gang, og det er en jungel! Så mange valg… Så: Dere som har gjort det før - hvilke erfaringer har du å dele? 

Bakgrunn: Badet er ganske lite (ca 7 kvadrat), dusj, dobbel servant, speilskap, tørketrommel/vaskemaskin. Vi setter bort hele jobben. Tror vi kjører flislagt på alt. 

Jeg vurderer for eksempel do med vifte og luktfilter - verdt det?? Bare tull? Leker også med tanken på å ha håndkleholder med varme (ala hotell). Hva med lyssetting, annet enn downlights i taket? Nå har vi spylemulighet (liten hånddusj) ved doen - det var praktisk med småbarn, men trenger vi egentlig det nå? Etc etc. 

Anonymkode: 2b0b3...d2d

Skrevet

Renoverte badet for ca et år siden, angrer foreløpig ikke på noe. Er fornøyd med at vi har belysning på hver side av speilet i tillegg til spottene i taket. Disse har separat bryter. 

Vet ikke om et toalett med filter og vifte har så mye for seg med mindre man sørger for å sitte slik at hele åpningen i toalettringen er dekket når man bruker toalettet, ellers vil jo gass/lukt uansett sive ut i rommet.

Anonymkode: 432cc...70e

• Liker 2
Skrevet

Angrer på at jeg ikke installerte innebygget dusjhylle på veggen i dusjen. Det er vanskelig å ordne oppbevaring i dusj uten å borre.

Anonymkode: fb192...ba5

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Sist jeg pusset opp bad var det 1,5 kvm, så føler i grunnen det jeg har nå på 6 kvm er stort 😜 Men det som er lurt å huske på er å ha nok stikkontakter i nærheten av badet, så det er plass til både elektriske tannbørster, rettetang, barbermasking + div i samtidig. Jeg skal også ha sånn tørkestativ som kan heises opp i taket, og skittentøysskap som monteres opp på veggen, så det er lett å holde gulvet rent. Jeg bruker også badet til å tørke vått regntøy, så her kommer det noen knagger på veggen med det formålet i mente. Jeg skal ikke ha fliser på badegulvet igjen når jeg pusser opp til våren, her blir det belegg på gulvet, som er mye lettere å holde rent og ikke minst tryggere mtp lekkasje. 

Anonymkode: 41eca...879

• Liker 6
Skrevet

Oppdaget at håndkletørkeren i grunnen var meningsløs (vi hadde bare plass til en slik enkel lang stang og når håndkleet ikke henger utstrakt tørker det ikke noe særlig heller). 

Toalett som er vegghengt, uten kriker og kroker på utsiden og uten skyllekant på innsiden er topp.

Spotlights i taket gir godt lys men det trengs ekstra lys ved speilet, ellers er det umulig å sminke seg eller se detaljer. Plass til et forstørrelsesspeil er også smart.

Og fornuftig plassering av stikkontakter med tanke på tannbørster og hårføner. 

Hånddusj ved toalettet hadde vært fint å ha. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Angrer på at jeg ikke installerte innebygget dusjhylle på veggen i dusjen. Det er vanskelig å ordne oppbevaring i dusj uten å borre.

Anonymkode: fb192...ba5

Det har jeg også vurdert, han som kom på befaring tok opp det. Hadde ikke tenkt på det i utgangspunktet, men det skal med på tegningen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sist jeg pusset opp bad var det 1,5 kvm, så føler i grunnen det jeg har nå på 6 kvm er stort 😜 Men det som er lurt å huske på er å ha nok stikkontakter i nærheten av badet, så det er plass til både elektriske tannbørster, rettetang, barbermasking + div i samtidig. Jeg skal også ha sånn tørkestativ som kan heises opp i taket, og skittentøysskap som monteres opp på veggen, så det er lett å holde gulvet rent. Jeg bruker også badet til å tørke vått regntøy, så her kommer det noen knagger på veggen med det formålet i mente. Jeg skal ikke ha fliser på badegulvet igjen når jeg pusser opp til våren, her blir det belegg på gulvet, som er mye lettere å holde rent og ikke minst tryggere mtp lekkasje. 

Ja, nok stikkontakter er på lista. 
Har du link til skittentøysskap som monteres på veggen? Jeg skulle gjerne hatt det, men er redd for at badet vårt er for smalt… 

Takk for at du minte meg på det med tørking. Det tørkes en god del regntøy og dresser på badet vårt også. 
Etter at jeg kjøpte dampvasker synes jeg det er veldig greit å vaske flis, men for ett år siden ville jeg vært enig i det siste! 

Skrevet
Elle Melle skrev (3 minutter siden):

Oppdaget at håndkletørkeren i grunnen var meningsløs (vi hadde bare plass til en slik enkel lang stang og når håndkleet ikke henger utstrakt tørker det ikke noe særlig heller). 

Toalett som er vegghengt, uten kriker og kroker på utsiden og uten skyllekant på innsiden er topp.

Spotlights i taket gir godt lys men det trengs ekstra lys ved speilet, ellers er det umulig å sminke seg eller se detaljer. Plass til et forstørrelsesspeil er også smart.

Og fornuftig plassering av stikkontakter med tanke på tannbørster og hårføner. 

Hånddusj ved toalettet hadde vært fint å ha. 

Skal sjekke håndkletørker (det må vel være en som er mer enn bare en stang ser jeg for meg), takk for at du delte erfaringen din. 
Vegghengt toalett er et must, ja! 
Ser flere nevner ekstra lys ved speilet, det skal jeg se på, takk for tips om det. 

Skrevet

Mulighet for godt dimmet lys så man slipper lyssjokk om man går på do om natta.

Anonymkode: e989c...d73

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva slags belegg på gulvet tenker du på?

Anonymkode: 19a4a...358

Skrevet

Ikke velg lyse, beige fliser til gulv. Man ser ALT av støv! Ville muligens valgt vinyl til en annen gang... Forøvrig fornøyd med sånt speil med innebygd lys!

Anonymkode: 593f7...4d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lekkasje fra flisene på gulvet? Uansett om du velger gulvbelegg må du ha en tett membran. Fliser er ikke tette, så uten membran under flisene er det ikke rart badet ditt lekker. Men da er det ikke flisene som er problemet, det er membranen.

Anonymkode: 0609d...fc1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vårt ekstrabad på 4 kvm ble pusset opp for 2-3 år siden. Vi angrer på at vi la fliser på golv og vegger.  Flisene er enkle, ys grå og mellomstore.   Dusjen går fra vegg til vegg med skyvedør i glass.  Synes det er vanskelig og arbeidskrevende å holde fugene rene og fine.  Har kun vask, speil og håndklevarmer der i tillegg.  Siden rommet er så lite satte vi opp åpent veggskap utenfor døren for håndklær, såper etc.   Vi er også fornøyd med vår automatiske vifte og at vi satte inn et lite vindu som kan åpnes.    

Nå planlegger vi oppussing av hovedbadet.  Det blir som deres, 7 kvm.  Men vi har separat toalett og separat vaskerom.  På min huskeliste har jeg notert: 
*  ikke fliser
* ikke innfelte spotter
* ikke dusjkabinett
*  ikke badekar

Det blir ikke pusset opp i år, men håper til neste år.  Mange ting å tenke på når man pusser opp av de dyreste rommene i huset :)  

Skrevet

Jeg ville faktisk også vurdert belegg på gulvet om jeg skulle renovert bad for å bo der selv i hele badets brukstid 😅 Synes det ser litt billig ut, men akk så enkelt å vaske! Det enkleste badet å vaske som jeg har hatt, var i en studentbolig med belegg på hele badet inkludert dusjsonen. Etter å ha bodd noen år i egeneid bolig med fliser både på gulv og vegger var det veldig godt å få dampvasker - men selv om den gjør det enklere, så føler jeg den må brukes to ganger i uken om jeg skal ha noenlunde rent bad! Dusjer rett på flisene, og synes det blir raskt skittent selv om det bare er jeg som bor her. Ville også sett på alternativer til hvit benk/vask, for støvet vises tydelig allerede dagen etter vask! Aner ikke om svart/mørk vask er bedre, men ville i hvertfall undersøkt det.

For min del er det også viktig med nok knagger på badet, da det går noen dager mellom hver klesvask. Da er det fint å henge opp våte treningsklær og håndklær over natten, før de puttes i skittentøyskurven...

Anonymkode: 1aa70...d4f

• Liker 2
Skrevet

Boblebad.

Anonymkode: 7805a...995

Annonse
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Aner ikke om svart/mørk vask er bedre, men ville i hvertfall undersøkt det.

Anonymkode: 1aa70...d4f

Om det er et sted der støv og flekker er lett synlige så er det på belyste mørke flater (lurer litt på når den mørke kjøkkentrenden kollapser). 

• Liker 8
Skrevet

Anbefaler viften, kjenner ikke drittlukt i det hele tatt. Trenger ikke dekke hele doen til som det skrives over her, viften trekker til seg luften utenfor doen slik at luftstrømmen går ned i doen og ikke ut i rommet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Angrer ikke på noe selv, men forrige eier pusset opp badet i 2020 og valgte å IKKE installere elektrisk baderomsvifte... Kun naturlig avtrekk, og badet har ingen vinduer. Kjempefint bad, men helt håpløs situasjon mtp. fukt, damp og lukt.

Anonymkode: 90744...113

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte relativt nytt hus i fjor, og har 2  bad som jeg elsker:

- Fossefall dusj er gull verdt (altså regndusjhode), samtidig som man har et mindre, vanlig dusjhode. 

- Vegghengt toalett, enklere å rengjøre og toalettet tar mindre plass.

- Stikkontakter inni skuffene under servanten. Utrolig praktisk! 

- Vinduer. Aldri hatt vindu på bad tidligere, og det er så praktisk å kunne la det stå åpent og få skikkelig trekk. Så blir det lyst og fint.

- Dimbare spotter i taket + egen bryter til lys over speil. 

Ene badet har fliser både på gulv og vegg, andre på gulv og bittelitt opp på vegg (som en list). Begge deler er veldig fint, men sistnevnte er estetisk penere kanskje.

Det vi savner er innebygd dusjhylle i veggen. Vi skal gjøre om litt på badene etterhvert, bytte ut skapene og servant og erstatte krom med svart, pluss ha badekar på ene badet (begge har dusj) for å få litt mer vårt preg over det, og da vil vi i samme slengen se om vi klarer å få noe innebygd hylle av noe slag. 

Anonymkode: d146c...b16

• Liker 1
Skrevet

nytt hus i fjor. 
Valgt noe annet enn beige fliser på gulv.. lekkert, men ser ALT av støv. Innebygget dusjhylle kunne jeg ønske vi hadde kostet på oss. 

speilskap på det minste badet er vi fornøyd med, rommer overraskende mye. 

Anonymkode: 6c38e...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...