Gå til innhold

Hva serverer vi til en muslim?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (6 timer siden):

Jeg fikk ei Muslimsk jente til å spise ostegrill på Shell 🙂🙂🙂 hysj må ikke si noe til pappa sa hun 🙂🙂

Virker som mange muslimer som spiser svinekjøtt når andre muslimer ikke ser det ja.

Jeg jobbet med matservering på et sykehus og der fikk vi streng beskjed om å opplyse muslimer om at f.eks.karbonadene til dagens lunsj inneholdt svinekjøtt, så vi kunne tilby dem noe annet om de ville. Flertallet ga blaffen. Jeg var veldig overrasket over det, fir vi hadde jo egne halal-alternativer å tilby.

Har også en venninne som er gift med en muslim som utad fremstår som veldig religiøs, men han spiser gjerne svinekjøtt til middag når ingen andre enn han og konen (min venninne) er tilstede.

En muslimsk fyr jeg studerte med var utad så opptatt av dette med halal at han måtte ha egne gryter for å kunne lage middag i felleskjøkkenet på studenthjemmet vi bodde på. Men jeg fersket han to ganger, ene gangen med en pose baconsvor og andre gang på flyplassen der han kjøpte vårruller rullet i frityr med svinekjøtt.

En muslimsk kollega av min mann forsyner seg åpenlyst av ribben i julebuffeten, men han er også tydelig til alle på at han spiser svinekjøtt. 

Anonymkode: 40585...f9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kom til å lure på en ting...må fisk være halal også?

Anonymkode: d6883...948

Nei. Sjømat trenger ikke å være det.

Anonymkode: 024e1...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun spiser kun halalkjøtt, det får jeg ikke tak i innen vi reiser.

Anonymkode: 0839b...428

Det hadde ikke jeg tilrettelagt for.

Fritt for svin er null problem, men jeg drar ikke til spesialslakter.

Om foreldrene vil sende med eget pålegg eller liknende er det helt fint for meg. 

Anonymkode: 20dc8...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre hva jenta liker? Sånn ellers hadde jeg bare unngått svin. Får da være måte på hysteri..

Anonymkode: b06ec...164

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skal for første gang lage mat til en muslim og aner ikke hva jeg kan servere. 🙈 En av tenåringene mine skal ha med en muslimsk venninne på hytta vår i vinterferien, så jeg må finne på flere middager. Er usikker på hvordan disse matreglene for muslimer fungerer fullt ut.

Anonymkode: 0839b...428

Jeg hadde hørt med moren. Kanskje sender de med kjøtt jenta kan spise. 

Anonymkode: bc04e...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville unngått svin (husk at det ofte kan være svinegelatin i godteri). Om hun kun spiser halal, tenker jeg at hun eller foreldrene må informere om det først. Om de ikke sier noe om det, regner jeg med at det går bra. 

Eksempler kan være taco med kjøttdeig av storfe og/eller kylling. 

Kyllingsuppe: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/hot-kyllingsuppe

En gryte, som feks. finnbiff, viltgryte, chili con (evt. sin) carne. 

Lakseform med grønnsaker eller foliebakt laks

Og om dere har tenkt til å grille på bål, så husk å ha noen kyllingpølser i bakhånd😊

Anonymkode: 71370...621

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gode vegetarretter dere kan lage 🤩 Jeg lager en del currygryter og det blir utrolig godt. Kjøp eller lag nanbrød og erstatt eventuell kylling med søtpotet og kikerter. Vær obs på at hvis du skal bruke buljong må du bruke grønnsaksbuljong og ikke kjøtt 😊 Lett å glemme i farten, så husk på det. 

Eplebiter og sesamfrø på toppen. Og litt koriander for dem som liker det😍

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er halal uansett merking, ellers tror jeg de fleste som spiser halal godtar norsk kylling fordi den er så godt som halal slaktet, bare ikke bedt for kniven, ellers kan du jo kjøpe vegetar variant av det dere ellers hadde tenkt å ha så har man samme tilbehør, dere har det dere vil av kjøtt og steker en vegetar/kylling/fisk som passer til det samme tilbehøret til henne. Enkleste er en rask tlf til foreldrene og bare spørre, det er jo vanlig uansett før En unge blir med på tur, kanskje de foreslår å sende med noe hun liker som er lett å suoplere de vanskeligere middagene med😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med foreldrene hva hun spiser og ikke spiser. 

Det er ikke alle muslimer som er så nøye på hva de spiser - mens andre er kjempenøye på både svin og halal osv. 

Anonymkode: f42b5...ef5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (17 timer siden):

Jeg støtter dette forslaget. For jeg regner med at du mente kalkunpølse, og ikke bare var i det hatefulle hjørnet i dag? 

For eksempel, ja, eller kyllingpølse. Prior har mye godt innen den kategorien. 

Anonymkode: c1aa8...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var det før. Omtrent alt av kjøtt som ble slagtet i Norge var halal. Det var en iman som sa noen ord før dyret ble slaktet, ellers var det helt likt som haram slakt. Nortura (Prior, Gilde, Norgården, ++++) mente at det var lettere å bare gjøre alt halal enn å drive å markere to forskjellige produkter. Noe som høres veldig logisk ut. At en person sier noen ord går jo ikke ut over hverken dyr eller smak.

Men i 2017 sluttet de med dette på grunn av en krangel med Islamsk Råd Norge. Nå lager de to produkter, med to forskjellige markeringer.

Anonymkode: 5d7d1...db0

Det er jo helt vanvittig! For meg er dwt imot min religiøse overbevisning å spise halal, det er totalt respektløst å ikke informere om det.

Når det er sagt, så er det selvsagt å respektere muslimer som kun spiser halal,  f eks som andre har sagt, servere vegetarmat, fisk, f eks på toro gryteretter finnes mange gode forslag til grønnere retter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporinger, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Virker som mange muslimer som spiser svinekjøtt når andre muslimer ikke ser det ja.

Jeg jobbet med matservering på et sykehus og der fikk vi streng beskjed om å opplyse muslimer om at f.eks.karbonadene til dagens lunsj inneholdt svinekjøtt, så vi kunne tilby dem noe annet om de ville. Flertallet ga blaffen. Jeg var veldig overrasket over det, fir vi hadde jo egne halal-alternativer å tilby.

Har også en venninne som er gift med en muslim som utad fremstår som veldig religiøs, men han spiser gjerne svinekjøtt til middag når ingen andre enn han og konen (min venninne) er tilstede.

En muslimsk fyr jeg studerte med var utad så opptatt av dette med halal at han måtte ha egne gryter for å kunne lage middag i felleskjøkkenet på studenthjemmet vi bodde på. Men jeg fersket han to ganger, ene gangen med en pose baconsvor og andre gang på flyplassen der han kjøpte vårruller rullet i frityr med svinekjøtt.

En muslimsk kollega av min mann forsyner seg åpenlyst av ribben i julebuffeten, men han er også tydelig til alle på at han spiser svinekjøtt. 

Anonymkode: 40585...f9c

Det gjør de 🙂🙂 ja mulig de likte vanlige karbonader bedre kjenner en Muslim som ble rasende når klassen til barnet hadde kjøpt kalkun pølser da faren mente barna skulle vokse opp til å bli Norske 🙂 koselig at de kan spise samme middag ja merkelig student han der sånn hehe koselig at han forsyner seg med ribbba på julebordet 😀😀😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kun spiser halal, og ikle får tak i det, så står du igjen med vegetar og fisk.

Til vår muslimske venn pleier jeg å servere torskenachos. Veldig godt!

Pokebowl med salmalaks anbefales på det sterkeste.

Gode fiskeoppskrifter her: https://fiskesprell.no/oppskrifter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta med begge jentene i butikken for å handle inn mat? Så kan hun selv vise hva hun kan spise og ikke spise? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Adobyen

Det er jo mye god fisk, lakseburgere og panert fisk.  Det er også godt med fisk i taco.  Ordentlig og best nå er jo skrei med tilbehør, men det blir sikkert litt for spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 21.2.2023 den 3.17):

Jeg fikk ei Muslimsk jente til å spise ostegrill på Shell 🙂🙂🙂 hysj må ikke si noe til pappa sa hun 🙂🙂

Wow! Så kult gjort av deg! Du er awesome ass

Anonymkode: 61b95...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske uvitende/vanskelig. 

Det er jo null problem å kutte ut svin noen dager. Kjøp kyllingpølser om dere skal grille pølser. Kjøp vanlig pålegg som egg, ost, syltetøy, kyllingfilet. 

Anonymkode: c2bda...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
On 2/20/2023 at 7:56 PM, AnonymBruker said:

gå på IMS og kjøp noe HALAL kjøtt?

Anonymkode: 73f39...117

Og støtt den dyremishandlinga der? 
det hadde jeg aldri gjort! 
da hadde det blitt fisk! 

muslimer er pro teknologisk fremgang på absolutt alle andre måter enn dyrevern. Forstå det den som kan. 
men av de mange logiske brister i denne religionen. Igrunnen burde de nektes å benytte seg av alt som det ligger forskning bak inntil de respekterer norsk dyrevernslovgivning.

Anonymkode: 12440...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...