Gjest Abendstern Skrevet 20. februar 2023 #41 Del Skrevet 20. februar 2023 Fiskeburger Sushi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #42 Del Skrevet 20. februar 2023 Kutt ut svin, innfør kylling i alt du lager ellers og thats it Anonymkode: 6d918...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #43 Del Skrevet 20. februar 2023 Pølse med lompe. Anonymkode: c1aa8...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 20. februar 2023 #44 Del Skrevet 20. februar 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Pølse med lompe. Anonymkode: c1aa8...f9d Jeg støtter dette forslaget. For jeg regner med at du mente kalkunpølse, og ikke bare var i det hatefulle hjørnet i dag? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #45 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun spiser kun halalkjøtt, det får jeg ikke tak i innen vi reiser. Anonymkode: 0839b...428 Jeg kjøper ikke halalkjøtt, men lager vegetar i stedet dersom det trengs. Lager f.eks pasta fra bunnen av og god tomatsaus eller indiske vegetarretter, ellers så er det en del andre gode retter man kan lage som ikke inneholder kjøtt. Anonymkode: 6e768...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #46 Del Skrevet 21. februar 2023 Kom til å lure på en ting...må fisk være halal også? Anonymkode: d6883...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. februar 2023 #47 Del Skrevet 21. februar 2023 Ikke svinekjøtt i allefall 🙂🙂🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #48 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun spiser kun halalkjøtt, det får jeg ikke tak i innen vi reiser. Anonymkode: 0839b...428 Urwa skrev (6 timer siden): Vi spiser kun halal kjøtt. Så når ungene skal bort sender jeg med pølser/halal filet osv. Ellers funker jo fisk eller vegetarmat også😊 Men er ikke alt kjøtt slaktet i Norge å regne som halal? Anonymkode: 01368...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 21. februar 2023 #49 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er ikke alt kjøtt slaktet i Norge å regne som halal? Anonymkode: 01368...582 Nei det er ikke det. Halal kjøtt er merket «halal». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. februar 2023 #50 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg fikk ei Muslimsk jente til å spise ostegrill på Shell 🙂🙂🙂 hysj må ikke si noe til pappa sa hun 🙂🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. februar 2023 #51 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg skal for første gang lage mat til en muslim og aner ikke hva jeg kan servere. 🙈 En av tenåringene mine skal ha med en muslimsk venninne på hytta vår i vinterferien, så jeg må finne på flere middager. Er usikker på hvordan disse matreglene for muslimer fungerer fullt ut. Anonymkode: 0839b...428 Hei jeg har en datter som er muslim.. Det er ikke så vanskelig. Kutte ut svin. Sats på kylling og oksekjøtt eller elg stek eller noe, fisk er og greit. Nå vet jeg ikke hvor nøye hun jenta der er, men dattera mi er nøye på at det ikke skal være gelatin i ting. Som smågodt. Så hun er nøye på å plukke ut det. Men de vet som regel best sjøl da når de har bodd i Norge i hvertfall hva som er bra aller ikke.. Ellers så sjekker de i full fart på google. Men det må jeg si at jeg syns det er hyggelig å høre at en norsk familie inkluderer en muslimsk jente til å bli med på hytta med dem. Det varmet mitt hjertet. 💖 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #52 Del Skrevet 21. februar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Men er ikke alt kjøtt slaktet i Norge å regne som halal? Anonymkode: 01368...582 Det var det før. Omtrent alt av kjøtt som ble slagtet i Norge var halal. Det var en iman som sa noen ord før dyret ble slaktet, ellers var det helt likt som haram slakt. Nortura (Prior, Gilde, Norgården, ++++) mente at det var lettere å bare gjøre alt halal enn å drive å markere to forskjellige produkter. Noe som høres veldig logisk ut. At en person sier noen ord går jo ikke ut over hverken dyr eller smak. Men i 2017 sluttet de med dette på grunn av en krangel med Islamsk Råd Norge. Nå lager de to produkter, med to forskjellige markeringer. Anonymkode: 5d7d1...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 21. februar 2023 #53 Del Skrevet 21. februar 2023 Når vi har muslimer på besøk lager vi gjerne hjemmelagd grønnsakssuppe med brød, hamburgere (men kjøper gode vegetarburgere til muslimene), pizza (hvor man har på ønsket fyll selv), taco (med vegetarkjøttdeig), grillet laks eller ørret med diverse tilbehør, pasta med ostesaus og sopp etc. Vi har alltid noe frossen fiskefilet liggende slik at vi enkelt kan lage det i tillegg og ellers bruke samme tilbehøret, men en del (spesielt barn og unge) er ikke så begeistret for fisk så da blir det gjerne vegetar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firtina Skrevet 21. februar 2023 #54 Del Skrevet 21. februar 2023 så koselig av deg å tenke på dette jeg tror jeg ville spurt henne eller foreldrene og forklart at jeg ikke får tak i halal før avreise. kanskje de kan sende med noe som du kan steke ved siden av det dere skal ha? om det ikke blir for mye jobb? jeg bor selv i tyrkia og må ta hensyn til familien her (selv om mannen ikke er muslim så spiser ikke familien hans svin ) kos dere på tur ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #55 Del Skrevet 21. februar 2023 Halal kjøtt har jeg sett i frysedisken på vanlig matbutikk så ville sjekket der. Jeg har en venninne som er muslim, hun spiser alt untatt svin og ting med gelatin. Spiser mye ris som tilbehør. Vet også at moren hennes bruker mye bønner, kikkerter og linser i matlaging. Hvis du ikke kan bruke kjøtt pga slaktemåte kan du erstatte kjøttet med det, det er jo veldig lettvindt og billig også. Anonymkode: 0ccd8...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. februar 2023 #56 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg ble servert lasagne her om dagen, og den var kjempegod. Det jeg ikke visste før etterpå var at den var vegetarisk, laget med kjøtterstatning fra Hälsans Kök. Ellers har jeg bare lyst til å si at du, ts, vinner på å være en inkluderende mamma. Og det er faktisk ikke så vanskelig å være vennlig og imøtekommende. Jeg tror de "idiotsvarene" du har fått i denne tråden må komme fra mennesker med lite empati. Jeg ville aldri servert svin til en jøde eller en muslim, jeg ville ikke servert oksekjøtt til en hindu og jeg ville ikke servert kjøtt til en vegetarianer. Det handler om respekt for at noen tar andre valg enn jeg gjør. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #57 Del Skrevet 21. februar 2023 MyMichelle skrev (13 timer siden): Nei. Slaktingen foregår på en spesiell måte. Dyret må være vendt mot Mekka, og strupen må kuttes slik at det blør ut. Heldigvis aksepterer muslimer i Norge at dyret bedøves først. Det her er ikke sant. Det er godkjent halal så lenge en muslim har bed bønn innen slakting… Anonymkode: d6043...d6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #58 Del Skrevet 21. februar 2023 Chili sin carne er godt, kan serveres med pitabrød eller tortilla chips og rømme og salat Nachos med bønner. Dirty fries (dropp bacon). Kalkunpølser om hun kan spise det… Bakt potet med diverse tilbehør, da kan man velge selv hva man fyller med… Hjemmelaget pizza , bare droppe kjøtt og ha løk, purre, tomater, syltet paprika osv. Anonymkode: d6043...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. februar 2023 #59 Del Skrevet 21. februar 2023 Snakk med barnet/ foreldrene og ta med ungene på handling før turen. Ikke overtenk. Noen er strenge mens andre ikke bryr seg, som i alle religioner. Har opplevd begge deler. Hadde de vært strenge på det hadde nok sagt ifra eller ikke sendt ungen sin på hyttetur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #60 Del Skrevet 21. februar 2023 Du finner ofte noe halal i frysedisken på rema. De fleste av våre muslimske venner spiser også alt annet enn svin hvis man ikke får tak i halalkjøtt. Kylling, kalkun, lam, okse er oftest trygt. Lag allikevel gjerne nok grønnsaker/ vegetarisk til at det er et alternativ hvis ikke. Bønner/ linser i saus/ gryte for eksempel. Og brød, ris/ poteter/ gratinerte poteter. Det er forskjell hva som er preferanse i følge tro og nødvendighet. Det vil si at man kan spise ikke halal hvis det ikke er å oppdrive/ i nød. (Dette praktiseres selvfølgelig forskjellig, noen er sikkert også veldig strenge). Anonymkode: 706a6...01a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå