Gå til innhold

Hva serverer vi til en muslim?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du ikke ta med jentene på butikken og høre hva de har lyst på? 🙂

Noen liker vegetarpølser, andre ikke. Snakk litt med datteren din, og gjerne venninna også ift hva hun liker. 

Fiskekakeburger, fiskenuggets i wrap, blomkålsuppe, ostesmørbrød, løksuppe, søtpotetsuppe, bakt potet med godt kryddersmør etc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Morten1 said:

Jeg hadde bare laget vanlig mat utenom svin, sagt at det var halal, tviler sterkt på at de smaker forskjell

Hvorfor i alle dager skulle du gjøre det? Det er respektløst som bare det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skriver heller ikke at det er "alle" som krever halal. Men du skrev som at det var nok bare å ikke servere svin, ellers var de enkle å forholde seg til (i matveien antar jeg vi snakket om). Det er så enkelt alltid, nei. Man vet aldri hva de praktiserer, og man er rett og slett nødt til å spørre den det gjelder. TS bør spørre gjesten til sin datter, må kjøttet være halal? Er svaret nei, er det jo som du sier, mye enklere.

Anonymkode: b4f30...3a2

Ok. Ingen grunn til å ta på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg skal for første gang lage mat til en muslim og aner ikke hva jeg kan servere. 🙈 En av tenåringene mine skal ha med en muslimsk venninne på hytta vår i vinterferien, så jeg må finne på flere middager. Er usikker på hvordan disse matreglene for muslimer fungerer fullt ut.

Anonymkode: 0839b...428

gå på IMS og kjøp noe HALAL kjøtt?

Anonymkode: 73f39...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av måltidene kan være taco? Muslimen kan bruke bønner/linser med tacokrydder, dere andre tar kjøtt? 

Anonymkode: 1643e...6e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva som helst, de må spise det som serveres. Uansett.

Anonymkode: edca0...cc4

Jeg har lyst til at denne jenta skal føle seg velkommen. Og vil heller ikke at hun skal føle seg til bry.

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun spiser kun halalkjøtt, det får jeg ikke tak i innen vi reiser.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Be henne ta med eget. 

Det gjør unger med sterke allergier i selskaper også, så det er helt innafor og spørre om hun har mulighet til å ta med kjøtt for seg selv og si at så ordner du med tilbehøret..

Anonymkode: 73f39...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare servere masse god vegetarisk mat? Så spiser alle det samme og dere slipper å styre med halal osv. vi gjør alltid det når vi har besøk av barnas muslimske venner. Taco med bønner eller vegetardeig, gryte med baguetter, pizza osv. veldig mye enklere for dere alle. 

Anonymkode: 64dcf...ec9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ett av måltidene kan være taco? Muslimen kan bruke bønner/linser med tacokrydder, dere andre tar kjøtt? 

Hvilke type bønner er godt til taco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke type bønner er godt til taco?

Jeg liker best store, hvite bønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (16 minutter siden):

Ok. Ingen grunn til å ta på vei.

Vedkommende tok da ikke på vei. Det må da være greit å rette opp misforståelsen, når du gir inntrykk av at alt er greit så lenge det ikke er svin. Det stemmer sikkert for noen, men det er ikke noe man kan ta for gitt. 

Anonymkode: 6e2ea...615

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring foreldrene og spør hva barnet liker. 

Muslimer spiser like mye forskjellig som kristne gjør. 

Mulig hun er veganer, mulig hun ikke liker sjømat, mulig hun ikke tåler gluten. 

Anonymkode: 50eef...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedkommende tok da ikke på vei. Det må da være greit å rette opp misforståelsen, når du gir inntrykk av at alt er greit så lenge det ikke er svin. Det stemmer sikkert for noen, men det er ikke noe man kan ta for gitt. 

Anonymkode: 6e2ea...615

Jeg tenker at når en tenåring har en venninne som er så nær at hun skal være med på hytta, så vet datter eller mor eller begge om hun skal ha halal eller ikke. Barn og ungdommer har som regel fått greie påminnelser hjemmefra om at de må informere om at de skal ha halal. Når dette ikke er nevnt så er det rimelig å anta at hun er av typen som ikke trenger halal.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun spiser halal kan du jo be henne ta med egne pølser og eventuelt kjøttdeig. Vet også at fks Rema ofte har halal pølser i frysedisken. Ellers har du bare vegetarisk alternativ til den vanlige maten deres (fks bønner eller linser) . Og ta med noe godteri uten gelatin. Sikkert hyggelig for henne å bli med på tur uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hun spiser kun halalkjøtt, det får jeg ikke tak i innen vi reiser.

Alt kjøtt som selges i Norge er halal foruten svin 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

For noen muslimer er det ok med kjøtt som er slaktet på vanlig måte i Norge. For andre er det veldig viktig med halalsertifisering. 

Anonymkode: 41edc...d0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djungelvrål skrev (2 minutter siden):

Nei. Slaktingen foregår på en spesiell måte. Dyret må være vendt mot Mekka, og strupen må kuttes slik at det blør ut. Heldigvis aksepterer muslimer i Norge at dyret bedøves først.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern

Sprøstekt makrell med brokkoli og poteter. Serveres med en god saus.

Røkelaks, eggerøre, godt brød

Tomatsuppe med egg

Bacalao 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...