AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Hei jeg og mannen lurer på om vi skal reise i Jostedalsbreen i påskeferien. Noen som har vert der og vil anbefale? Vi har ikke gått i bre før, men tror det er en opplevelse for livet. Begge er veldig interessert i langrenn og sjøliv og slikt. Og gamledager. Stemmer det at de har vikingby også der? Noen som har hoteller/restauranter å anbefale? Gjerne brerelatert men ikke et must. Tenker også å kombinere med litt by ferie så ser på kartet at det ikke er så langt til Ålesund. tenker dagstur dit evt å kanskje eventyrland/badeland der. Hvilke aktiviteter er det for de minste i Jostedalsbreen. Syns det var veldig lite info på Google så derfor spør jeg her dere som har vert der på ferie. Snakker de helt kaudervelsk der hehe eller er det mår sånn Stryn/Molde aktig. Jobbet med en fra Molde så tenker det skal gå bra. Anonymkode: 8e46f...8df
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 I bre? Jeg tror dere skal lese dere opp hva en bre er i første omgang, høres ikke ut som dere har peiling. Når dere er helt nye på det så må dere være med på tur med fører . Anonymkode: e7237...165 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I bre? Jeg tror dere skal lese dere opp hva en bre er i første omgang, høres ikke ut som dere har peiling. Når dere er helt nye på det så må dere være med på tur med fører . Anonymkode: e7237...165 Dette. I tillegg er det vel ikke lurt å ha med små barn på en bre. Anonymkode: fb657...a80 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Vikingbyen ligger i Gudvangen, et stykke fra breen. Men man kan jo ta en tur opp i Jostedalen å se på breen, men for all del ikke finn på å gå på den. Lustrabadet (badeland) i Gaupne er jo veldig geit hvis man har barn. Ellers er det jo et flott område med mange attraksjoner, Flåmsbanen Nærøyfjorden m.m. Men kortere til Bergen enn Ålesund da. Anonymkode: 9c5ac...683 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 I breen bør dere ikke gå. Dere må ha brefører og utstyr tilpasset høyfjellet, samt kondis og evner til å takle det. Det er store avstander og kjøretider. Ålesund er ikke nødvendigvis nærme Jostedalsbreen. Det er mye fint å se på i områdene rundt breen, men i påska ville jeg ha sjekka hva som er åpent først. Anonymkode: 24177...77d 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei jeg og mannen lurer på om vi skal reise i Jostedalsbreen i påskeferien. Noen som har vert der og vil anbefale? Vi har ikke gått i bre før, men tror det er en opplevelse for livet. Begge er veldig interessert i langrenn og sjøliv og slikt. Og gamledager. Stemmer det at de har vikingby også der? Noen som har hoteller/restauranter å anbefale? Gjerne brerelatert men ikke et must. Tenker også å kombinere med litt by ferie så ser på kartet at det ikke er så langt til Ålesund. tenker dagstur dit evt å kanskje eventyrland/badeland der. Hvilke aktiviteter er det for de minste i Jostedalsbreen. Syns det var veldig lite info på Google så derfor spør jeg her dere som har vert der på ferie. Snakker de helt kaudervelsk der hehe eller er det mår sånn Stryn/Molde aktig. Jobbet med en fra Molde så tenker det skal gå bra. Anonymkode: 8e46f...8df Hvor i landet er du/dere fra? Særlig peiling på breer har dere ikke! Det heter "å GÅ på breen" Det krever kondis og riktig utstyr. Det er nå et stykke å kjøre mellom jostedal og Ålesund, 4-5 timer en vei. Og om dere lurer på hvordan de snakker der så er det sognemål som er mest utbredt. Ikke vanskelig å forstå.. Og Molde ligger LANGT ifra Sogn, så dialekten er helt forskjellig. Anonymkode: 4c4bc...249 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Generelt så er påsken for tidlig for å gå i blåis på breen. Hvis dere skal på ski så vet jeg ikke hvordan det er, men siden det er mye sprekker så bør dere nok gå i tau noen steder iallefall. I påsken vil det være mye snø på breene så hvis du skal gå i blåis(og dere MÅ ha fører hvis du ikke har egen erfaring, kurs ok) så vil jeg heller anbefale senere på sommeren. Ellers er Jostesdalsbreen en stor bre, mens det er føring og turer på brearmene, feks Nigardsbreen. Se feks jostedalen breførerlag hvor det er turer man man melde seg på.. https://www.bfl.no/josten-pa-langs/ Anonymkode: 545fa...a7e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Ja, de snakker helt kaudervelsk der hehe Anonymkode: 60b72...3ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå