Gå til innhold

Nå skal Don Rosas Liv og levnet sensureres!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Disney har nå bestemt at 2 av historiene fra Don Rosas Liv og levnet aldri lenger skal trykkes. Don Rosas Liv og levnet er etter min mening en av de beste tegneseriene noensinne laget og som jeg og mange andre har lest drøssevis av ganger. Trist at Disney velger å sensurere denne boka. For de som ikke vet så er også hver historie i boka ett kapittel i Skrue McDucks biografi slik at å fjerne 2 historier er som å fjerne 2 kapitler fra en bok.  Så det er ikke "kun" å fjerne 2 historier, det er også å gjøre helheten vesentlig dårligere. Ene kapittlet er også siste kapittel som er helt vesentlig i boka. Mulig Liv og levnet aldri blir trykket igjen. 

Grunnen til at Disney ikke lenger vil trykke disse historiene er pga en mørkhudet zombie. 

20230220_141052.jpg?chk=0F54F7

https://www.nettavisen.no/nyheter/disney-dropper-to-gamle-donald-duck-klassikere-passer-ikke-lenger-med-deres-verdier/s/5-95-922220

Endret av SVK
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Disney har nå bestemt at 2 av historiene fra Don Rosas Liv og levnet aldri lenger skal trykkes. Don Rosas Liv og levnet er etter min mening en av de beste tegneseriene noensinne laget og som jeg og mange andre har lest drøssevis av ganger. Trist at Disney velger å sensurere denne boka. For de som ikke vet så er også hver historie i boka ett kapittel i Skrue McDucks liv slik at å fjerne 2 historier er som å fjerne 2 kapitler fra en bok. 

Grunnen til at Disney ikke lenger vil trykke disse historiene er pga en mørkhudet zombie. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/disney-dropper-to-gamle-donald-duck-klassikere-passer-ikke-lenger-med-deres-verdier/s/5-95-922220

Men Nazi-Kina samarbeider de med…🤮

Disney har blitt sinnssykt og perverst 🤮

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt latterlig! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Disse Skrue-historiene er selvsagt ikke rasistiske. Om noe så er det motsatt. Historiene det er snakk om er kritikk av kolonseringen og hvites utnyttelse av Afrika. 

Skrevet (endret)
3 hours ago, Entern said:

Men Nazi-Kina samarbeider de med…🤮

Disney har blitt sinnssykt og perverst 🤮

Enig i at det er sinnsykt og perverst. 

3 hours ago, Peanut said:

Man får lese tegneseriene på nett da ^^,

På engelsk, vel og merke: https://viewcomics.me/walt-disney-uncle-scrooge-and-donald-duck-the-don-rosa-library/issue-tpb-1-part-1/full

Takk! Nå har jeg to utgaver av denne boka. Så jeg får lest den. Men dumt at senere generasjoner kanskje ikke får lest boka.

Endret av SVK
Skrevet

Folk blir bare mer og mer krenket av bilder, tegneserier... Roald Dahl..bytte ut tykk med enorm... Helt latterlig at vi plutselig nå ikke tåler ting lenger...

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes jeg det er dårlig gjort mot Don Rosa å sensuere boka han har lagt så mye arbeid i og som han ikke engang har fått en krone i royalities fra. Samt dette med å gi kunstverket hans et stempel som rasistisk når historien faktisk er kritikk av hvordan de hvite oppførte seg i Afrika under kolonitiden. 

Skrevet
3 hours ago, SVK said:

Denne zombien er igjen hentet fra Carl Barks historier så da blir vel de også sensurert. 

Skrevet

Hvilken boknummer er historien i?

Anonymkode: 69ca2...e73

Skrevet (endret)

Og slik har vel tekst/bilder blitt sensurert/omskrevet/slettet jevnlig i ×-antall tusen år🙄 

Endret av Gullsjakal
Skrevet
SVK skrev (27 minutter siden):

Synes jeg det er dårlig gjort mot Don Rosa å sensuere boka han har lagt så mye arbeid i og som han ikke engang har fått en krone i royalities fra. Samt dette med å gi kunstverket hans et stempel som rasistisk når historien faktisk er kritikk av hvordan de hvite oppførte seg i Afrika under kolonitiden. 

Ja enig.

• Liker 3
Skrevet
Gullsjakal skrev (15 minutter siden):

Og slik har vel tekst/bilder blitt sensurert/omskrevet/slettet jevnlig i ×-antall tusen år🙄 

Det har gått i perioder.

På 1700-tallet var det in å skrive om Shakespeare og gi tragediene hans happy ending fordi «tragedier er teit».

• Liker 2
Skrevet

Det er helt hårreisende at bøker sensureres.

Hvis man ikke tåler å lese en bok, så må man la være å lese den.

Hvis man ikke evner å forstå tiden og konteksten en bok er skrevet i, så må man la være å lese den.

Jeg er så lei denne venstrevridde pk-masingen hele tiden.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Elsket Don Rosa-fortellingene når jeg vokste opp, men sensur? Er det riktig ord da?

Disney eier disse tegneseriene. Disney velger å ikke gi ut alt på nytt. Er det sensur?

Om de eksempelvis valgte å ikke gi ut Dumbo på ny på DVD er da ikke det sensur. Dumbo finnes fortsatt. 

• Liker 2
Skrevet
Talentedmrripley skrev (7 timer siden):

Elsket Don Rosa-fortellingene når jeg vokste opp, men sensur? Er det riktig ord da?

Disney eier disse tegneseriene. Disney velger å ikke gi ut alt på nytt. Er det sensur?

Om de eksempelvis valgte å ikke gi ut Dumbo på ny på DVD er da ikke det sensur. Dumbo finnes fortsatt. 

Det er sensur.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (13 timer siden):

Disney har nå bestemt at 2 av historiene fra Don Rosas Liv og levnet aldri lenger skal trykkes. Don Rosas Liv og levnet er etter min mening en av de beste tegneseriene noensinne laget og som jeg og mange andre har lest drøssevis av ganger. Trist at Disney velger å sensurere denne boka. For de som ikke vet så er også hver historie i boka ett kapittel i Skrue McDucks biografi slik at å fjerne 2 historier er som å fjerne 2 kapitler fra en bok.  Så det er ikke "kun" å fjerne 2 historier, det er også å gjøre helheten vesentlig dårligere. Ene kapittlet er også siste kapittel som er helt vesentlig i boka. Mulig Liv og levnet aldri blir trykket igjen. 

Fyyy søren dette er ikke greit.

• Hjerte 4
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Det er sensur.

Hvis jeg skrev en bok på 80-tallet, og jeg ikke velger å publisere den på ny, har jeg da sensurert meg selv? 

Skrevet

Så møkk lei dette tullet med sensurere gamle bøker.Godt Ingvar Ambjørnsen står på sitt.For er snakk om at pelle og proffen banner for mye. Er det mulig.Hvem er alle disse krenka folka?🙈🙈

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...