Gå til innhold

Få kattunge ril å sove hele natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre puser, alle relativt unge, to av de er søsken. Det ene søskenet har siden jeg fikk han blitt veldig "pappadalt", langt mer en de to andre, ekstremt klengete og kosete. Det er selvfølgelig koselig, men jeg begynner å bli lei av at han skal vekke meg flere ganger om natten fordi han vil leke med meg.

Leker 15-20 min før sengetid, og før det i små økter nå og da. 

Har noen tips til hvordan jeg kan få han til å lære seg å sove hele natten? Er jo ikke noe problem for de to andre.

(Ja, nødløsningen er bare stenge døra til soverommet, men synes jo det er hyggelig å la de sove med meg)

Anonymkode: a0095...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leke mye med han før sengetid så han blir trøtt.

Anonymkode: 7fe61...73c

Skrevet (endret)

Er han flink til å leke alene? Kanskje du kan ha en leke ved senga og kaste ut i stua/gangen så kan han underholde seg selv litt før han kommer til deg? Ellers så får du trøste deg med at han kommer til å vokse det av seg som andre barn vokser av seg uvaner. Også kan du jo prøve å leke enda mer i løpet av dagen og før leggetid. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 17.32):

Har tre puser, alle relativt unge, to av de er søsken. Det ene søskenet har siden jeg fikk han blitt veldig "pappadalt", langt mer en de to andre, ekstremt klengete og kosete. Det er selvfølgelig koselig, men jeg begynner å bli lei av at han skal vekke meg flere ganger om natten fordi han vil leke med meg.

Leker 15-20 min før sengetid, og før det i små økter nå og da. 

Har noen tips til hvordan jeg kan få han til å lære seg å sove hele natten? Er jo ikke noe problem for de to andre.

(Ja, nødløsningen er bare stenge døra til soverommet, men synes jo det er hyggelig å la de sove med meg)

Anonymkode: a0095...f0d

Katter er nattdyr så dette skulle du vitterlig tilegnet deg kunnskap om før du valgte å få dyr. Når katter er unge er de mer våken om natten, enn når de er gamle - når de er gamle kan de fint sove en del om natten også, men alt i alt - katter er nattdyr.

Anonymkode: 527a0...ac5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leke mye med han før sengetid så han blir trøtt.

Det hjelper ikke med unge katter, katter er nattdyr og de justerer ikke døgnet eller livet etter oss mennesker. Uavhengig hvor mye du kunne ønske det. Når man vil ha dyr så skal man vitterlig tilegne seg den kunnskapen som trenges først. Eller går du til anskaffelse av en ku, høner og sauer - uten å ha kjennskap først? Katter og hunder er også husdyr som man må ha kunnskap om, for å kunne gi de et optimalt dyrehold og det livet de fortjener. 

Mennesker er egoistiske. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katter er nattdyr så dette skulle du vitterlig tilegnet deg kunnskap om før du valgte å få dyr

Feil. Katter er skumringsdyr. 

Anonymkode: 4be11...da9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Katter er nattdyr så dette skulle du vitterlig tilegnet deg kunnskap om før du valgte å få dyr. Når katter er unge er de mer våken om natten, enn når de er gamle - når de er gamle kan de fint sove en del om natten også, men alt i alt - katter er nattdyr.

Gøy med folk som maser om å tilegne seg kunnskap uten å tilegne seg kunnskap. 😄

Anonymkode: 53efe...6eb

Skrevet

Hvor gamle er de? 

Min er 1 år og begynte først å roe seg ned for 1 måned siden 😅 Dette må du bare regne med. Er som å ha babyer i hus.

Anonymkode: 079e2...5e2

• Liker 2
Skrevet

Hvis du tror at du kan bestemme når en katt skal sove og ikke, burde du ikke skaffe deg katt.

Anonymkode: f12e0...6e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest CatPerson123
Skrevet (endret)

Katter er ofte aktive ila natten, det er bare sånn katter lever. De sover ikke gjennom en hel natt, og sover ofte på dagen. De er ikke som hunder.

Tror ikke du kan få han til å sove gjennom natten, men kanskje ha noen leker med godbiter osv i stua eller gangen, så han går til dem når han våkner? Han stopper nok å vekke deg etterhvert, men er ikke som en hund, de sover ikke gjennom hele natta. 

Når mine to katter var unge, hadde de hverandre å leke med på natten. Ellers hadde de definitivt vekket meg, det er bare sånn katter er. De sover mer og mer når de blir eldre, da vekker den deg sikkert ikke så mye lenger. 

Endret av CatPerson123
Skrevet
Polyester skrev (2 timer siden):

Er han flink til å leke alene? Kanskje du kan ha en leke ved senga og kaste ut i stua/gangen så kan han underholde seg selv litt før han kommer til deg? Ellers så får du trøste deg med at han kommer til å vokse det av seg som andre barn vokser av seg uvaner. Også kan du jo prøve å leke enda mer i løpet av dagen og før leggetid. 

Wtf?

Mente selvfølgelig til ts, ikke katta. Trodde det sa seg selv.

Anonymkode: 9c41b...49e

Skrevet
CatPerson123 skrev (2 timer siden):

Katter er ofte aktive ila natten, det er bare sånn katter lever. De sover ikke gjennom en hel natt, og sover ofte på dagen. De er ikke som hunder.

Tror ikke du kan få han til å sove gjennom natten, men kanskje ha noen leker med godbiter osv i stua eller gangen, så han går til dem når han våkner? Han stopper nok å vekke deg etterhvert, men er ikke som en hund, de sover ikke gjennom hele natta. 

Når mine to katter var unge, hadde de hverandre å leke med på natten. Ellers hadde de definitivt vekket meg, det er bare sånn katter er. De sover mer og mer når de blir eldre, da vekker den deg sikkert ikke så mye lenger. 

Katter sover hele natten hvis de blir aktivisert nok iløpet av skumringen. Da sover de til grålysningen. Min erfaring. 

Anonymkode: 43a9e...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke med unge katter, katter er nattdyr og de justerer ikke døgnet eller livet etter oss mennesker. Uavhengig hvor mye du kunne ønske det. Når man vil ha dyr så skal man vitterlig tilegne seg den kunnskapen som trenges først. Eller går du til anskaffelse av en ku, høner og sauer - uten å ha kjennskap først? Katter og hunder er også husdyr som man må ha kunnskap om, for å kunne gi de et optimalt dyrehold og det livet de fortjener. 

Mennesker er egoistiske. 

Jeg har katt selv. De er nok forskjellige da. Min pleier å sove om natta hvis han er aktiv om kvelden. Men betyr ikke at alle katter er sånn.

Skrevet

Dagsaktiviteter gjør også nattsovingen lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Katter sover hele natten hvis de blir aktivisert nok iløpet av skumringen. Da sover de til grålysningen. Min erfaring. 

Kanskje det, kommer nok an på katten. Mine og andre jeg kjenner begynte å sove gjennom hele natten når de ble litt eldre.

Anonymkode: ed5de...32b

Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Perelandra, mod.  

Skrevet

Lek lenger enn 15-20 minutter om kvelden, før du skal legge deg. Lek også minst 15-20 minutter et par ganger i løpet av dagen, hvis du jobber dagtid, kan du ta en lekeøkt når du kommer hjem og en etter middag, samt en lengre lekeøkt fra en times tid før du legger deg. Da har du brukt opp mesteparten av energinivået og det er større sjanse for at kattungene sover hele natta gjennom frem til du skal stå opp.

Pinner med fjær, pinner med en pelsgreie på enden av en lang tråd, fiskestang med fjær eller pelshale i enden, ting de kan jakte på som du har litt kontroll over slik at de ikke bare løper etter en ball som havner under sofaen, slike ting. Evt sånne katteleker med batteri, hvor det er en mus under et teppe, eller en fjær på en stang som vifter litt rundt eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...