AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Hvor mye betyr dine verdier for deg og hvor mye betyr ditt barns helse? Som mor ser jeg stadig at influensere og mennesker med dårlige forbilder fronter media. Disse menneskene får oppmerksomhet gjennom alle tilgjengelige kanaler og vi voksne sitter og heier disse frem. Vi diskuterer hver enkelte av de og engasjerer oss i sosiale medier. Facebook og kommentarfelt bekrefter at det er godt voksne mennesker som i de fleste tilfeller sitter og har meninger. Vi er med på å skape et samfunn der det er slike mennesker som blir forbilder. Vi lager tv og underholdning. Barna våre preges i negativ retning. Flere unge får dårligere helse og selvtillit. Flere sammenligner seg med andre og er aldri fornøyd med seg selv. Flere sitter på internett og deltar i ulike fora der de finner sine likesinnede og vi mister kontrollen. Hvordan skal vi beskytte våre barn og verne de mot en farlig utvikling? Dette var spørsmål jeg stilte meg og jeg ble nysgjerrig og laget meg en konto på en av disse kanalene. Inne der møtte jeg flere unge som lurte på hvordan de kunne ta livet sitt. Noen var veldig ensomme og følte de ikke hadde noe å leve for. De var misfornøyd med både velt og utseende. De ønsket operasjoner. Ei jente ønsket å hoppe fra en bro. Dette gjorde meg vanvittig trist. I tillegg møtte jeg på andre bekymringsverdige forhold. Det var menn som ønsket kontakt med disse unge jentene. Igjen ble jeg nysgjerrig på hvilke folk som deltok og når jeg fikk en forespørsel om jeg var hunder 18, så tok nysgjerrigheten overhånd enda en gang. Jeg sa jeg var 14. Mannen tok kontakt privat og sa han var voksen. Han begynte plutselig med barnslig språk og stilte uskyldige spørsmål. Jeg spilte med. Videre i samtalen eskalerte han og ble pågående. Startet med spørsmål og jeg ønsket å kose. Lot som jeg ikke visste hva han snakket om. Det endte selvfølgelig med at han ønsket kontakt på en annen plattform og ønsker å vite hva jeg hadde på meg ig om jeg kunne sende bilder. Enda jeg gjentok at jeg var 14! Alt dette i løpet av noen få timer en kveld her i Norge. Det jeg lurer på, kan du med barn og hånda på hjertet vite om ungdommen èin egentlig har det bra? Vet du at barnet ditt blir mobbet? Vet du at dine barn kan være de som lar seg friste og blir trakassert av eldre menn på nettet? Hva slags tanker har folk om denne utviklingen og hvordan vi setter grenser og videreformidler våre verdier til våre barn? De fleste vil nok si at de har åpne forhold til sine barn. At de er gode foreldre, og skryte sine barn opp i skyene. Men jeg ser ingen som diskuterer dette og som ønsker å gjøre noe med dette. Jeg ser ikke folk som går til motmæle i kommentarfelt på en saklig måte. Anonymkode: c90cb...7ca 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Ingen som har noen tanker? Anonymkode: c90cb...7ca
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Huff så ekkelt. Anonymkode: fd14a...f8b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Jeg tenker at elefanten i rommet er internett og skjerm. Verden og alt det negative som er der ute, kommer rett hjem til barna/ungdommen. At foreldre og samfunnet har gitt dagens generasjon tilgang til smarttelefoner og nettbrett, er vel det største sviket mot denne generasjonen. Men det er ikke lett, alle drar i samme retning, noen forsøker å stritte i mot. Anonymkode: 3472d...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg tenker at elefanten i rommet er internett og skjerm. Verden og alt det negative som er der ute, kommer rett hjem til barna/ungdommen. At foreldre og samfunnet har gitt dagens generasjon tilgang til smarttelefoner og nettbrett, er vel det største sviket mot denne generasjonen. Men det er ikke lett, alle drar i samme retning, noen forsøker å stritte i mot. Anonymkode: 3472d...a8c Internet og skjerm er jo en ting. Men Tv har vi hatt før denne utviklingen. Det er heller ikke de unges feil at de blir født i en tid der det skjer en utvikling innenfor teknologien. Heller ikke at voksne prøver å pakke på dem en urealistisk verden og svada underholdning? Anonymkode: c90cb...7ca
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva slags tanker har folk om denne utviklingen og hvordan vi setter grenser og videreformidler våre verdier til våre barn? Sosiale medier så sent som overhodet mulig. At voksne menn tar kontakt med unge tenåringer (og yngre) er overhodet ingen nyhet. Anonymkode: 5d13b...5d7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sosiale medier så sent som overhodet mulig. At voksne menn tar kontakt med unge tenåringer (og yngre) er overhodet ingen nyhet. Anonymkode: 5d13b...5d7 Nei, ingen nyhet. Men verden vi skaper rundt oss gjør det lettere tilgjengelig. Ungdommer og barn er deprimerte og sammenligner seg med falske forbilder. Vi lager underholdning av det og ingen gjør noe med det. Folk synes det tydeligvis er greit. Anonymkode: c90cb...7ca
Danseskjørt Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Skulle ønske vi kunne skru tiden tilbake til da det ikke fantes sosiale medier. Er så drittlei influensere og alle andre overfladiske mennesker som opererer seg og skal være perfekte. 1 1
Anonymburker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen som har noen tanker? Anonymkode: c90cb...7ca Foreldre må være flinke til å informere barna om farene ved sosiale medier, være kritiske til hvem de prater med og ALDRI gå med på å dele bilder etc. Sosiale medier burde barn strengt tatt ikke ha i det hele tatt. Dessverre er status viktigere enn barnets be og vel, så da gir foreldre 10-åringen iPhone 13 x eller hva det nyeste er.. Ingen kan gjøre noe med at det finnes ekle menn (og kvinner) der ute, men hva barn får tilgang til av sosiale medier er et FORELDREANSVAR.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 Dette var godt skrevet og tankevekkende. Noe som absolutt burde stå som kronikk i avisa. Ja, vi har ansvar for barna våre og min jobb er å snakke med dem og følge med. Sosiale medier burde hatt aldergrense det samme med internettbruk og chattetjenester. Innlogging med id styrt av foreldre. Det kunne forhindret noe? Jeg er mer for foreldrekontroll. Anonymkode: 5187e...80f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Anonymburker skrev (32 minutter siden): Foreldre må være flinke til å informere barna om farene ved sosiale medier, være kritiske til hvem de prater med og ALDRI gå med på å dele bilder etc. Sosiale medier burde barn strengt tatt ikke ha i det hele tatt. Dessverre er status viktigere enn barnets be og vel, så da gir foreldre 10-åringen iPhone 13 x eller hva det nyeste er.. Ingen kan gjøre noe med at det finnes ekle menn (og kvinner) der ute, men hva barn får tilgang til av sosiale medier er et FORELDREANSVAR. Skal barna straffes fordi at vi som samfunn ikke tar ansvar. Hvem er det som står bak denne underholdningen? Hvem lager sirkus og søppeltv? Det er vi voksne. Vi lager underholdning av unge naive mennesker for unge naive mennesker. Vi kjører over det meste vi kan så lenge det kan skaffe publikum. De berørte elsker jo selvfølgelig dette og tjener store summer. Hvilken verdighet sitter de igjen med da? Hvilke signaler sender vi til barna om at dette er greit? Hvem har ansvaret? Anonymkode: c90cb...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette var godt skrevet og tankevekkende. Noe som absolutt burde stå som kronikk i avisa. Ja, vi har ansvar for barna våre og min jobb er å snakke med dem og følge med. Sosiale medier burde hatt aldergrense det samme med internettbruk og chattetjenester. Innlogging med id styrt av foreldre. Det kunne forhindret noe? Jeg er mer for foreldrekontroll. Anonymkode: 5187e...80f Takk for fine ord. Blir oppriktig lei meg av denne utviklingen. Av tanken på alle unge som sliter. At vi glemmer dette for å kunne tilfredsstille egne behov, og samtidig sender barna signaler om at deres helse og velbefinnende ikke betyr noe. Alle er så lukket til sine skjermer i dag at ingen ser den personen eller det lille mennesket ved siden av som skriker innvendig. Som lar seg påvirke. Som lar seg lure og manipulere fordi samfunnet godtar det. Anonymkode: c90cb...7ca
Maestro Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Internet og skjerm er jo en ting. Men Tv har vi hatt før denne utviklingen. Det er heller ikke de unges feil at de blir født i en tid der det skjer en utvikling innenfor teknologien. Heller ikke at voksne prøver å pakke på dem en urealistisk verden og svada underholdning? Anonymkode: c90cb...7ca Tv kan man ikke legge ut ting slik det passer seg. På tiktok som blir hyppig brukt av min niese på 12 og hennes venner. Fri tilgang om alt innen psykisk helse feks, og de fikk ikke akkurat tiktok sist uke 😬 Samt ser og hvor stygge folk kan være, der man legge inn kommentarer. Eller de som er veldig åpne om sin helse, viser bla arr etter skading der ungdommer kan bli påvirket, prøve selv, og leser kommentarer om hvor bra det er og være åpen og stå fram med dette. Blir da vinkla tik noe positivt? Skad deg, legg ut på SoMe, og få applaus?
Maestro Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 Ekle creeps på nettet som kontakter småjenter, eksisterte da jeg brukte internet som 14 åring. Nettby, chat.no, la fremmede til på msn, sol chat, 123spill.no der man kunne og chatte. For og ikke snakke om deiligst.no 🙃 1
Maestro Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 Ei jeg kjenner som la ut tanker faktisk rundt dette; Jeg er redd 💗 Avstand øker. Mennesker tar større avstand fra hverandre. Verden har et økt konfliktnivå. Norge har et økt politikerskepsis. Borgere har økte forventning til at systemet redder. Sosiale medier fjerner akseptabel adferd. Det er mer legitimt å kritisere uten ansikt og ansvar. Gode diskusjoner spises av å Google svar, heller enn å diskutere. Vi tør ikke skåne barn fra å gi dem verdens grusomheter og håpløshet i neven ved å gi dem smarttelefoner i neven i for ung alder. Dette til tross for at vi voksne blir advart om at det selges nakenbilder, overgrep og opplæring i selvskading og diagnoser. Vi vegrer oss for å være (upopulære) trygge voksne. Fordi "alle andre" får lov. Fordi redsel for at barnet er dømt til utenforskap ved å velge for dem i en sårbar alder. Enosomhet vokser og avstand bygges i takt med at verden blir mindre, men samtidig mer brutal. Håper på at vi tør overføre fjellvettreglene blir tellende som livsvettregler: 1. Legg ikke ut på langtur uten trening. 2. Meld fra hvor du går. 3. Vis respekt for været og værmeldingene. 4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. ... 5. Lytt til erfarne fjellfolk. 6. Bruk kart og kompass. 7. Gå ikke alene. Og mest av alt: 8. Vend i tide – det er ingen skam å snu, Ønsker jeg alle sammen en god natt og bestill en god drøm alle sammen 🥰 Dette bør vi ikke bare dele i nettverk, men globalt 💗 Ikke lett, men absolutt mulig. Husk at endring skaper støy. Ingen støy, ingen endring ⭐
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 Maestro skrev (3 minutter siden): Tv kan man ikke legge ut ting slik det passer seg. På tiktok som blir hyppig brukt av min niese på 12 og hennes venner. Fri tilgang om alt innen psykisk helse feks, og de fikk ikke akkurat tiktok sist uke 😬 Samt ser og hvor stygge folk kan være, der man legge inn kommentarer. Eller de som er veldig åpne om sin helse, viser bla arr etter skading der ungdommer kan bli påvirket, prøve selv, og leser kommentarer om hvor bra det er og være åpen og stå fram med dette. Blir da vinkla tik noe positivt? Skad deg, legg ut på SoMe, og få applaus? Dessverre er dette en del av denne negative utviklingen. Barn ig unge konkurrerer om hvem som har det verst, hvem som har den mest alvorlige psykiske diagnosen og hvem som kan bruke dette for å få fokus på seg. vi har eksempler av det blant voksne i media også. Det er heller ikke bare barn som bruker TikTok, men voksne som driter seg loddrett ut. Den ene vil bli mer berømt enn den andre og de sprer mye feilinformasjon. Skadelig informasjon. TikTok fremstår som veldig fordummende, men vi voksne er jo der. Må vel være trygt da, eller? Anonymkode: c90cb...7ca
Maestro Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dessverre er dette en del av denne negative utviklingen. Barn ig unge konkurrerer om hvem som har det verst, hvem som har den mest alvorlige psykiske diagnosen og hvem som kan bruke dette for å få fokus på seg. vi har eksempler av det blant voksne i media også. Det er heller ikke bare barn som bruker TikTok, men voksne som driter seg loddrett ut. Den ene vil bli mer berømt enn den andre og de sprer mye feilinformasjon. Skadelig informasjon. TikTok fremstår som veldig fordummende, men vi voksne er jo der. Må vel være trygt da, eller? Anonymkode: c90cb...7ca Skjer hos voksne og det å ha det verst. Ei venninne som er 7 år yngre enn meg er slik. Er ikke rom for at andre sliter, har smerter med mindre det faktisk er krise alvorlig typ dødelige greier. Sier at hun har diagnoser som hun ikke har, men på utredning for. Den første diagnosen hun skulle bli utredet for, nevnes ikke lenger da noe annet tok oppmerksomhetrn istedenfor, og holder på med utredning, der hun kaller seg den type person man kaller med den diagnosen, uten og faktisk fått det bekreftet av dps at hun har den diagnosen. Gjør seg selv sykere og graver seg selv ned, mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ingen nyhet. Men verden vi skaper rundt oss gjør det lettere tilgjengelig. Ungdommer og barn er deprimerte og sammenligner seg med falske forbilder. Vi lager underholdning av det og ingen gjør noe med det. Folk synes det tydeligvis er greit. Anonymkode: c90cb...7ca Derfor sosiale medier så sent som mulig! Gjerne 18 års grense på det. Anonymkode: 5d13b...5d7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Derfor sosiale medier så sent som mulig! Gjerne 18 års grense på det. Anonymkode: 5d13b...5d7 Hvilke tanker har du rundt å lage underholdning rundt unge sårbare grupper da? Eller å fremme dårlige forbilder i media og tv? Om voksnes oppførsel i sosiale medier? Anonymkode: c90cb...7ca
Aristoteles Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Foreldre får vel ta tilbake kontrollen, da? Nett, creeps, SoMe og dårlige forbilder forsvinner ikke, så da må man ta tak hjemme. Det var en hel mengde ting vi ikke fikk lov til fordi det kunne være farlig. Det TS beskriver er farlig. Ta kontrollen tilbake - og legg vekk telefonen selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå