Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk! Tenker du jeg må gjennom utredning på nytt..? Det er tre-fire år siden aap-perioden gikk ut…
Ts

Anonymkode: c1728...0cc

Arbeidsevnen din må avklares på nytt ja. Men det er jo ikke sikkert at det vil se likt ut nå som forrige gang. Avklaring av arbeidsevne kan se ulikt ut fra person til person. Men når du sier at du har dokumentasjon på at arbeidsevnen din er nedsatt med 50%, hva mener du da? Mener du at du har blitt avklart med varig nedsatt arbeideidsevne mot en gradert uføretrygd, men bare ikke søkt? Eller mener du at du forrige gang du søkte AAP oppfylte vilkåret om nedsatt arbeidsevne med 50% eller mer?

Anonymkode: 32e2f...066

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk! Tenker du jeg må gjennom utredning på nytt..? Det er tre-fire år siden aap-perioden gikk ut…
Ts

Nav vil nok ha nyere dokumentasjoner på din helsetilstand, og du må innom legen også. Men du har kanskje hatt en dialog med legen ang ufør? Det er viktig at du har legen på ditt lag i uføre prosessen, noe jeg håper du har. Du vil også få en ny veileder hos Nav, og håper dere forstår hverandre og jobber sammen mot ditt mål. 

Du må nok forberede deg på en ny runde på AAP og alt hva det medfører. I snitt så tar det ca 7 1/2 år fra oppstart på AAP til ufør. Men du kan jo være heldig. Jeg skal søke ufør nå etter drøye 2 år på AAP, men jeg er tydeligvis en av de heldige som har sluppet mange år på AAP. Er klar over at jeg kan få avslag da. 

Anonymkode: 193f2...ff0

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Tok kontakt med nav og søkte om aap. Var vel innom fastlegen også. Fikk det og etter en kort periode kom vi frem til det var på tide for å endelig søke ufør. Var etterpå hos legen for en oppdatert legeerklæring. 

Anonymkode: 21c06...f4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen av dere mener jeg må kontakte fastlege først og andre at jeg må kontakte Nav. Jeg er grundig utredet så det er ikke mer å gjøre, men jeg har vel bare stukket hodet i sanden og håpet at kroppen min skulle bli bedre av seg selv…jeg har omskolert meg og tatt en ny utdanning (var en del av tiltaksplanen, sammen med utredning) men har vel gradvis innsett at jeg ikke vil fungere i noen typer jobb. Kroppen min fungerer ikke lenger…

Høres ut som fastlegen er veien å gå som første skritt? 

Ts

Det letteste er å gå veien gjennom fastlege. Du har jo ikke arbeid nå så du må bli sykmeldt og det må følge med legeerklæring på søknad om AAP. Går du til nav først må du fortsatt få dette av fastlege. 

Siden du har gått på AAP før og omskolert deg er det vel grenser på hvor mange ulike arbeidsyrker og behandlinger du må teste så løpet blir nok kortere enn for de som ikke har gått på AAP tidligere. 

Masse lykke til TS ❤️ Jeg ble ufør i fjor etter å ha kjempet meg gjennom høyere utdanning og noen år i arbeidslivet. Det er kjipt når man allikevel ender opp i denne situasjonen, men du har gjort ditt beste. Nå må du prøve å akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av hverdagen. 

Anonymkode: a6ad8...f6c

• Liker 1
Skrevet

Du må registrere deg som arbeidssøker hos NAV for å komme i kontakt med en lokal veileder. Fortell veilederen at du ønsker å få vurdert din rettighet til uføretrygd, og du vil bli innkalt til en samtale. NAV vil innhente en legeerklæring fra fastlegen din for å få besvart relevante spørsmål tilknyttet muligheter for behandling, aktivitet osv. 

Det kan være at veileder vurderer at du må gjennom noe form for arbeidsrettet tiltak for å få avklart arbeidsevnen din, men ikke nødvendigvis. Dette avhenger blant annet av hvor tydelig fastlegen din er på funksjonsnedsettelsen din. 

Veileder vil skrive en arbeidsevnevurdering og gi deg beskjed når det er klart til at du kan søke om ufør. Det er greit å vite at du ikke nødvendigvis får innvilget ufør selv om veilederen din mener du har varig nedsatt arbeidsevne - det er NAV arbeid og ytelser som vil ta den endelige vurderingen og beslutningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...