AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Hei, jeg er nå kommet til et punkt der uføretrygd dessverre blir mer og mer aktuelt. Jeg har vært på aap tidligere, og har dokumentasjon på at arbeidsevnen min er nedsatt med 50% eller mer. Er det bare å søke digitalt, eller bør jeg ta kontakt med fastlegen først? Eller NAV? Det må nevnes at jeg gikk på aap for noen år siden, og deretter har jeg levd på mannen min/Lånekassen/ekstravaktstillinger/arv i håp om at helsen skulle bli bedre. Det blir den ikke, tvert i mot. All erfaring tas i mot med takk ❤️ Og vær grei å svar med en grei tone...dette er ikke en ønskelig situasjon å være i... Anonymkode: c1728...0cc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Hvis det er flere år siden du gikk på aap, så må du søke om aap på nytt. Nav ber da om oppdatert medisinsk informasjon fra fastlegen din. Også kan du og veilederen din sammen gå igjennom hva som finnes av dokumentasjon og hva som gjøres videre. Mye kan ha skjedd på flere år, så det går ikke bare å søke om uføretrygd nå. Du må altså starte med aap. Anonymkode: 45ddf...67a 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Ta kontakt med fastlegen og NAV så hjelper de deg videre. Som bruker over her skriver så må du gjennom ny periode på AAP for å avklare arbeidsevnen din. Anonymkode: fa81d...5db 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): deretter har jeg levd på mannen min/Lånekassen/ekstravaktstillinger/arv i håp om at helsen skulle bli bedre. Det blir den ikke, tvert i mot. Skikkelig dumt av deg dette. Ditt beregningsgrunnlag (inntekt de siste årene) blir da lavt og aap/ufør blir i verste fall minstesats. For å søke ufør, må du via nav. Om du søker uten at nav har åpnet for det, er du garantert avslag. Du må søke om aap på nytt, starte et avklaringsløp. Du må gjennom all vanlig behandling for dine sykdommer, du må antakeligvis innom et sted for arbeidsavklaring, kanskje opptil flere. Her er det kun nav som setter begrensinger. Nav kontakter fastlegen for legeerklæring. Om du har vært hos legen i det siste slik at legen er oppdatert på din helsesituasjon, trenger du ikke gjøre noe der foreløpig med mindre der er behandling legen kan gi deg eller henvise deg til. Anonymkode: aa809...6ee 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 NAV må åpne for at du kan søke, hvis ikke kan du regne med å bli avslått med en gang. Sannsynligvis må du gjennom aap på nytt, men ta kontakt med fastlegen din og start der. Anonymkode: 7d056...96d 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Fastlege -> ny runde AAP -> mer avklaring -> vent på at nav åpner for å søke uføretrygd -> søke. Umulig å si hvor lang tid prosessen tar. Anonymkode: a6ad8...f6c 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 Start med å registrere deg som arbeidssøker og søk om aap. Før du kan søke uføretrygd må nav vurdere arbeidsevnen din. Det gjør de gjerne gjennom arbeidsutprøvning hos en tiltkaksbedrift eller lignende. Når du har registrert deg som arbeidssøker får du tilgang til en aktivitetsplan. Der kan du sende en melding til veileder og forklare situasjonen. Alt av behandling som kan bedre arbeidsevnen må også være utprøvd før du kan søke. Anonymkode: 15673...190
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Noen av dere mener jeg må kontakte fastlege først og andre at jeg må kontakte Nav. Jeg er grundig utredet så det er ikke mer å gjøre, men jeg har vel bare stukket hodet i sanden og håpet at kroppen min skulle bli bedre av seg selv…jeg har omskolert meg og tatt en ny utdanning (var en del av tiltaksplanen, sammen med utredning) men har vel gradvis innsett at jeg ikke vil fungere i noen typer jobb. Kroppen min fungerer ikke lenger… Høres ut som fastlegen er veien å gå som første skritt? Ts Anonymkode: c1728...0cc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skikkelig dumt av deg dette. Ditt beregningsgrunnlag (inntekt de siste årene) blir da lavt og aap/ufør blir i verste fall minstesats. For å søke ufør, må du via nav. Om du søker uten at nav har åpnet for det, er du garantert avslag. Du må søke om aap på nytt, starte et avklaringsløp. Du må gjennom all vanlig behandling for dine sykdommer, du må antakeligvis innom et sted for arbeidsavklaring, kanskje opptil flere. Her er det kun nav som setter begrensinger. Nav kontakter fastlegen for legeerklæring. Om du har vært hos legen i det siste slik at legen er oppdatert på din helsesituasjon, trenger du ikke gjøre noe der foreløpig med mindre der er behandling legen kan gi deg eller henvise deg til. Anonymkode: aa809...6ee Ja jeg er klar over at jeg får minstesats…grunnen til at det ble slik handler vel om at man vil klare seg selv, og at man kjenner seg som en belastning for samfunnet. Men jeg har per nå ingen inntekt utenom det jeg får fra ekstravakter jeg tar, og det er ikke nok å leve på. Hvis mannen min skiller seg fra meg, eller setter foten ned og nekter å forsørge meg mer, er det rett på sosialhjelp for min del. TS Anonymkode: c1728...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 Hva slags diagnose er dette? du sier du er grundig utredet men du ble jo ikke uføretrygdet i forrige aap-runde så må jo ha skjedd noe nytt med helsen din i etterkant. tror virkelig ikke det holder å bare si til fastlege at du vil søke uføretrygd, med mindre du mener det er åpenbart selv for en fastlege at her kan ingen spesialist utrede eller behandle noe som helst. Anonymkode: ea855...e6f 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Du må ikke snakke med legen først men legen setter pris på at du gjør det slik at den er forberedt på at nav sender krav om attest og at du kjenner at veien må gå mot ufør. Anonymkode: cbba2...25e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 At du ikke fungerer i noen type jobb, selv den du har utdannet deg til i forrige aap-løp må jo dokumenteres via arbeidsutprøvingstiltak med mindre dette er helt åpenbart umulig. Anonymkode: ea855...e6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen av dere mener jeg må kontakte fastlege først og andre at jeg må kontakte Nav. Jeg er grundig utredet så det er ikke mer å gjøre, men jeg har vel bare stukket hodet i sanden og håpet at kroppen min skulle bli bedre av seg selv…jeg har omskolert meg og tatt en ny utdanning (var en del av tiltaksplanen, sammen med utredning) men har vel gradvis innsett at jeg ikke vil fungere i noen typer jobb. Kroppen min fungerer ikke lenger… Høres ut som fastlegen er veien å gå som første skritt? Ts Anonymkode: c1728...0cc Ville begynt med fastlegen ja. Du må jo ha hn med i prosessen, så greit å starte der. Når det er flere år siden du ble utredet og var i systemet sist, så er det lurt å være forberedt på at NAV vil kreve nye ekspertuttalelser, ny arbeidsevnevurdering osv uansett om det medisinsk ikke er noe mer å gjøre. Du snakker tross alt om etaten som krever ny dokumentasjon på downs syndrom, amputasjon, blindhet osv med jevne mellomrom…. Du kan jo være heldig, at de mener det som ble gjort i sist runde holder. Men tror det er lurt å være mentalt forberedt på at det blir nye runder. Vet folk som gikk så lenge på AAP, hadde karensår og ny AAP, at nav forlangte ny utredning, ny rehabilitering, ny arbeidsevnevurdering osv før søknad om uflretrygd kunne vurderes. 😕 Anonymkode: da305...9fb
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags diagnose er dette? du sier du er grundig utredet men du ble jo ikke uføretrygdet i forrige aap-runde så må jo ha skjedd noe nytt med helsen din i etterkant. tror virkelig ikke det holder å bare si til fastlege at du vil søke uføretrygd, med mindre du mener det er åpenbart selv for en fastlege at her kan ingen spesialist utrede eller behandle noe som helst. Anonymkode: ea855...e6f Jeg ønsker ikke å dele min kompliserte sykdomshistorie. Jeg kunne nok søkt om uføretrygd da jeg var på aap, men som jeg skriver lenger oppe, valgte jeg å leve på andre midler for å unngå stigmaet ved å være ufør. Og fordi jeg i flere år har håpet helsa ble bedre av seg selv… Ts Anonymkode: c1728...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 Tusen takk for gode svar til dere som har svart. Jeg er klar over at det ikke er lett å få ufør, og sånn bør det jo være. Ts Anonymkode: c1728...0cc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 Om du tar kontakt med legen eller Nav først er av mindre betydning, Nav må uansett sende forespørsel om legeerklæring til legen før søknaden din blir behandlet. Du kan begynne med å søke om AAP, det tror jeg at jeg ville gjort. Jeg jobber som veileder i Nav. Anonymkode: 32e2f...066
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 Du bør ikke søke ufør uten at nav anbefaler deg det. Hva ble konklusjonen etter du var ferdig avklart på AAP? Jeg skjønte ikke helt hvorfor du lot være å søke ufør, det er jo en inntekt - og penger må man ha. Uføretrygd er jo heller ingen endestasjon, du kunne fortatt omskolert deg eller begynt å jobbe om helsa ble bedre. Anonymkode: c4fa0...d9c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #18 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Noen av dere mener jeg må kontakte fastlege først og andre at jeg må kontakte Nav. Jeg er grundig utredet så det er ikke mer å gjøre, men jeg har vel bare stukket hodet i sanden og håpet at kroppen min skulle bli bedre av seg selv…jeg har omskolert meg og tatt en ny utdanning (var en del av tiltaksplanen, sammen med utredning) men har vel gradvis innsett at jeg ikke vil fungere i noen typer jobb. Kroppen min fungerer ikke lenger… Høres ut som fastlegen er veien å gå som første skritt? Ts Anonymkode: c1728...0cc Du må nok gjennom ny utredning, dessverre. Anonymkode: c4fa0...d9c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #19 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du tar kontakt med legen eller Nav først er av mindre betydning, Nav må uansett sende forespørsel om legeerklæring til legen før søknaden din blir behandlet. Du kan begynne med å søke om AAP, det tror jeg at jeg ville gjort. Jeg jobber som veileder i Nav. Anonymkode: 32e2f...066 Takk! Tenker du jeg må gjennom utredning på nytt..? Det er tre-fire år siden aap-perioden gikk ut… Ts Anonymkode: c1728...0cc
Diry72 Skrevet 20. februar 2023 #20 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ønsker ikke å dele min kompliserte sykdomshistorie. Jeg kunne nok søkt om uføretrygd da jeg var på aap, men som jeg skriver lenger oppe, valgte jeg å leve på andre midler for å unngå stigmaet ved å være ufør. Og fordi jeg i flere år har håpet helsa ble bedre av seg selv… Ts Anonymkode: c1728...0cc Så enden på visa er at du ble ufør likevel, så det stigmaet kom du ikke unna. Eneste forskjellen er at nå får du minstesats. Slutt å tenk på hva andre tenker om deg, tenk på deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå