AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 (skriver på vegne av mine litt frustrerte foreldre) Jeg har en søster på 6 år som har blitt veldig gira på å starte på fotball. Problemet er at hun har blitt fryst ut tidlig på trening. Siden fotball er nytt for henne er hun naturligvis ikke helt inni det enda, og dette har ført til at ingen sentrer til henne, og ingen vil ha henne med når de deles inn i grupper. Noe jeg var vitne til sist, var at ikke en gang treneren inkluderte henne når han spilte litt sammen med barna, noe de gjør på slutten av treningen, for å bli bedre på skudd. De få gangene hun fikk ballen virka han nesten irritert når hun ikke klarte å treffe rett på ballen. Hun er jo helt ny, og blir jo ikke bedre av at de holder henne utenfor på den måten. Treneren sender jo helt feil signal til de andre barna når han også holder henne utenfor! Per nå har hun enda lyst til å holde på, men jeg er veldig redd for at hun skal bli motløs og kanskje redd for å prøve ut annen sport dersom dette ikke funker for henne. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Vi bor på en liten plass hvor alle kjenner alle (og alle elsker å sladre), og er litt redde for at det blir dårlig stemning, og at hun ikke blir inkludert på andre plasser også, hvis vi sier i fra om hva vi syns om denne situasjonen. Hvor lenge ville dere latt barnet fortsette med treningen hvis dette ikke endrer seg? Hva ville dere eventuelt sagt til henne når hun merker at hun blir holdt utenfor og kanskje mister motivasjonen? Dette ble veldig langt, men jeg syns dette er litt hjerteskjærende. Jeg vokste opp ensom, og det endte med at jeg trakk meg unna folk generelt. Er veldig redd for at hun skal oppleve det samme.. Anonymkode: 9ada2...11e 5
Wednesday Addams Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Her tenker jeg umiddelbart at dere må ta en prat med treneren. Ærlig talt, jeg blir faktisk skikkelig provosert av å lese det her. Det er seksåringer det er snakk om - selvfølgelig er ingen av de proffe, og uansett om de andre barna er mye flinkere (noe jeg egentlig tviler på, jeg tenker at de fleste seksåringer spiller som barn flest) så er hun ny, og spesielt treneren må jo gå foran som et godt forbilde! Nei, vet du hva. Jeg hadde ringt til treneren og forklart situasjonen på en direkte måte, og sagt at det overhodet ikke er greit. 8 4 1
Tomas77 Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Regner med at det er foreldretrener. Det er helt uakseptabelt at en trener opptrer sånn men viktig å ta det via dem likevel. Er selv fotballtrener gutter 7 år og det er jo alltid enorme forskjeller i den alderen der noen er virkelig gode mens noen er mest opptatt av å løpe rundt med venner. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 De fleste 6-åringer som spiller klarer jo knapt å sentre! Man er jo på trening for å lære,feile og prøve seg. Det er ikke sikkert trener har så mye kompetanse, men trenerrollen er ofte basert på frivillighet. Har du mulighet til å bistå og være hjelpetrener? Anonymkode: 7910b...65c 1
Amys Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Ettersom du skriver at det er et lite sted, er de andre barna i samme årskull, eller er det f.eks flest 7 og 8-åringer på laget? Ikke at det unnskylder treneren, men det kan jo isåfall forklare frustrasjonen til de andre barna (2 og 3. klassinger som har spilt i flere år kan bli litt i overkant fokusert på prestasjoner).
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Hvorfor spiller ikke du litt med henne på fritiden da, så hun klarer å treffe ballen? Hvis du og dine foreldre mener dere vet hvordan trening av et lav småbarn bør gjøres, så er det bare å melde seg som trenere. Sannsynligvis er det en voksen som må stille opp for at det skal bli noe fotballag i det hele tatt, og her er dere frekk nok til å kritisere den ene fordi deres lille gullegull ikke får det slik hun vil. Hjelp søsteren din å bli bedre, still opp selv eller klapp igjen. De som aldri bidrar er merkelig nok de som syns det er helt grei å kritisere også. Anonymkode: 08a02...03a 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 Er dette barn fra klassen eller fra andre skoler/klasser? Hvordan er det ellers i klassen, er hun med noen av de på fritiden? Jeg opplevde det samme her. Her vi bor er det ingen lag, og på nærmeste lag (bygd) var alle fra samme grend og skole. Umulig å komme innpå de. Opplevde at de andre barna så på barnet som en outsider, og ble sure når barnet scorte eller andre sentret. Løsningen vår ble å bytte lag. Nå kjører vi 10min ekstra og går på bylaget. Her er det barn fra mange forskjellige skoler, og ingen kjenner alle. Mye bedre miljø. Hadde vi ikke hatt den muligheten, hadde jeg nok prøvd å bli bedre kjent med de andre barna. Feks invitere til løkkefotball en søndag og div. Anonymkode: 67c73...b35
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor spiller ikke du litt med henne på fritiden da, så hun klarer å treffe ballen? Hvis du og dine foreldre mener dere vet hvordan trening av et lav småbarn bør gjøres, så er det bare å melde seg som trenere. Sannsynligvis er det en voksen som må stille opp for at det skal bli noe fotballag i det hele tatt, og her er dere frekk nok til å kritisere den ene fordi deres lille gullegull ikke får det slik hun vil. Hjelp søsteren din å bli bedre, still opp selv eller klapp igjen. De som aldri bidrar er merkelig nok de som syns det er helt grei å kritisere også. Anonymkode: 08a02...03a Jeg kritiserer ingen, jeg bare reagerer på at en trener ikke gir henne sjansen til å prøve seg. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er frekt? Og hva vet du om vi trener med henne eller ikke på fritiden? Hun har en far og en storebror som er glade i fotball og som spiller med henne! Det var derfor hun ville begynne selv. Vi bor på en plass hvor idrett blir satset på, og det er mer enn bare én voksen som sørger for at lagene her overlever. Det er ikke mangel på flinke, erfarne og engasjerte foreldre, og mine har fått beskjed om at de ikke trenger frivillige ved flere anledninger, også når det har vært turnering. Dette er en liten plass, og det er vanskelig for tilflyttende å komme inn i et allerede veletablert miljø. Anonymkode: 9ada2...11e 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Amys skrev (1 time siden): Ettersom du skriver at det er et lite sted, er de andre barna i samme årskull, eller er det f.eks flest 7 og 8-åringer på laget? Ikke at det unnskylder treneren, men det kan jo isåfall forklare frustrasjonen til de andre barna (2 og 3. klassinger som har spilt i flere år kan bli litt i overkant fokusert på prestasjoner). På dette laget er alle i samme årskull. Men de fleste har spilt lengre enn henne, så det er sikkert frustrerende for de andre barna at det kommer inn ei som er uerfaren og litt usikker. Anonymkode: 9ada2...11e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor spiller ikke du litt med henne på fritiden da, så hun klarer å treffe ballen? Hvis du og dine foreldre mener dere vet hvordan trening av et lav småbarn bør gjøres, så er det bare å melde seg som trenere. Sannsynligvis er det en voksen som må stille opp for at det skal bli noe fotballag i det hele tatt, og her er dere frekk nok til å kritisere den ene fordi deres lille gullegull ikke får det slik hun vil. Hjelp søsteren din å bli bedre, still opp selv eller klapp igjen. De som aldri bidrar er merkelig nok de som syns det er helt grei å kritisere også. Anonymkode: 08a02...03a Oj. Dette må være årets rævhøl svar. Gratulerer! Nok en gang bekrefter dette mine fordommer mot fotballforeldre ts. Det er helt innafor å gi beskjed. eller i det minste høre med treneren hva han synes. Det er 6 åringer som spiller fotball. Ingen er gode. Anonymkode: 22bf2...f9a 7 1
Anonym90059005 Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 At 6 år gamle jenter "fryser ut" og ikke vil sentre osv har jeg vondt for å tro. De aller fleste 6-åringer klarer ikke sentre en ball en gang, i hvert fall vil det være mange av jentene som ikke har peiling på det. Og treningene består for det meste av lek med ball, og hauk og due og alt mulig annet. Spillfase vil gjerne bare være en klynge med barn som alle løper etter ballen samtidig. Men opplys meg gjerne hvor i landet det er lag for 6-årige jenter som er så "profesjonaliserte" som ts beskriver her. Står ikke helt til troende. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 Anonym90059005 skrev (1 minutt siden): At 6 år gamle jenter "fryser ut" og ikke vil sentre osv har jeg vondt for å tro. De aller fleste 6-åringer klarer ikke sentre en ball en gang, i hvert fall vil det være mange av jentene som ikke har peiling på det. Og treningene består for det meste av lek med ball, og hauk og due og alt mulig annet. Spillfase vil gjerne bare være en klynge med barn som alle løper etter ballen samtidig. Men opplys meg gjerne hvor i landet det er lag for 6-årige jenter som er så "profesjonaliserte" som ts beskriver her. Står ikke helt til troende. Nei det høres rart ut. Men hvis det ts sier er sant så er det hårreisende. Anonymkode: 22bf2...f9a
Illuminatum Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Ville nok trent mye ball med henne selv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 Uvanlig. Min 14-åring og min 16-åring har spillere på laget som knapt kan sende pasning og kan ikke nå målet ved skudd fra 16meter. I denne alderen er det 3er og her er det kaos inni «kassen» når de spiller. Med 1 trener og mange spillere er det vanskelig å følge opp. Anbefaler 1 trener pr 5 spillere. Anonymkode: d8121...5c1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 Anonym90059005 skrev (3 minutter siden): At 6 år gamle jenter "fryser ut" og ikke vil sentre osv har jeg vondt for å tro. De aller fleste 6-åringer klarer ikke sentre en ball en gang, i hvert fall vil det være mange av jentene som ikke har peiling på det. Og treningene består for det meste av lek med ball, og hauk og due og alt mulig annet. Spillfase vil gjerne bare være en klynge med barn som alle løper etter ballen samtidig. Men opplys meg gjerne hvor i landet det er lag for 6-årige jenter som er så "profesjonaliserte" som ts beskriver her. Står ikke helt til troende. Det er en blanding av gutter og jenter, og guttene er i overtall. De tar dette mer seriøst enn man skulle tro. Jeg ville ikke skrevet dette innlegget hvis det ikke var sant. Ville rett og slett bare få noen råd Anonymkode: 9ada2...11e 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 Glemte å si st min 14-åring klager på at de andre jentene på laget ikke sender pasninger, de er rett og slett ikke gode nok. 6-åringer er kun konstant sparking. min 14-åring dømte 3er og så ikke EN rettet pasning, alle bare sparket ballen bortover. Anonymkode: d8121...5c1 1
AprilLudgate Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 Anonym90059005 skrev (19 minutter siden): At 6 år gamle jenter "fryser ut" og ikke vil sentre osv har jeg vondt for å tro. De aller fleste 6-åringer klarer ikke sentre en ball en gang, i hvert fall vil det være mange av jentene som ikke har peiling på det. Og treningene består for det meste av lek med ball, og hauk og due og alt mulig annet. Spillfase vil gjerne bare være en klynge med barn som alle løper etter ballen samtidig. Men opplys meg gjerne hvor i landet det er lag for 6-årige jenter som er så "profesjonaliserte" som ts beskriver her. Står ikke helt til troende. Hvorfor det? Sånn opplevde jeg som barn ofte, og så det også skje med andre i ulike settinger. Hos oss (i Oslo) kan man melde seg på fotball fra 5-6års alder, altså siste år i barnehagen. Noen av småungene på skolen er faktisk ganske gode. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er en blanding av gutter og jenter, og guttene er i overtall. De tar dette mer seriøst enn man skulle tro. Jeg ville ikke skrevet dette innlegget hvis det ikke var sant. Ville rett og slett bare få noen råd Anonymkode: 9ada2...11e Hva med at du tar en liten prat med treneren om du er med? »Du, jeg skjønner hun er fersk og alt - men kunne det vært mulig å finne en måte å inkludere litt positivt på i spillet? Er det noe jeg kan hjelpe med her eller hjemme så hun lettere blir mer med?» Om han spør «hva mener du» beskriver du jo det du ser - men ikke si noe etter en enkelt trening. Si det mer enn en 3-4. «Jeg mener at jeg jo ser hun er ferskere, men gjerne vil bli inkludert. Og hun får ikke blitt bedre uten å inkluderes ordentlig i spillet med å få ballen avogtil. Det gjelder selvsagt alle, men ila 4 treninger på X timer så har hun fått ballen 1/0 ganger. Så jeg tar gjerne noen tips til hvordan hun kan bli bedre og dermed inkluderes lettere». 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #18 Skrevet 20. februar 2023 AprilLudgate skrev (11 minutter siden): Hvorfor det? Sånn opplevde jeg som barn ofte, og så det også skje med andre i ulike settinger. Hos oss (i Oslo) kan man melde seg på fotball fra 5-6års alder, altså siste år i barnehagen. Noen av småungene på skolen er faktisk ganske gode. Hva med at du tar en liten prat med treneren om du er med? »Du, jeg skjønner hun er fersk og alt - men kunne det vært mulig å finne en måte å inkludere litt positivt på i spillet? Er det noe jeg kan hjelpe med her eller hjemme så hun lettere blir mer med?» Om han spør «hva mener du» beskriver du jo det du ser - men ikke si noe etter en enkelt trening. Si det mer enn en 3-4. «Jeg mener at jeg jo ser hun er ferskere, men gjerne vil bli inkludert. Og hun får ikke blitt bedre uten å inkluderes ordentlig i spillet med å få ballen avogtil. Det gjelder selvsagt alle, men ila 4 treninger på X timer så har hun fått ballen 1/0 ganger. Så jeg tar gjerne noen tips til hvordan hun kan bli bedre og dermed inkluderes lettere». Takk tipset! Skal vise denne til foreldrene mine Det er som du sier: noen er veldig gode selv om de er så små. Det er virkelig gøy å se dem spille. Skulle tro enkelte ble født med fotballsko på beina Anonymkode: 9ada2...11e
AprilLudgate Skrevet 20. februar 2023 #19 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk tipset! Skal vise denne til foreldrene mine Det er som du sier: noen er veldig gode selv om de er så små. Det er virkelig gøy å se dem spille. Skulle tro enkelte ble født med fotballsko på beina Anonymkode: 9ada2...11e Ja, det kan jo være fint å følge litt med på hva som skjer - og også spørre på skolen om samme mønster gjentar seg der. Er dette sosialt, eller er det bare at hun «henger etter» og dermed blir nedprioritert? Sistnevnte er jo ikke greit, men om barnet selv er veldig motivert må man heller øve hjemme på fritiden og gjøre det gøy. Om hun egentlig ikke er så interessert: bytt aktivitet. Er det ikke gøy er det poengløst.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #20 Skrevet 20. februar 2023 Jeg har trent denne aldersgruppen, 5 - 10 år. Det er en vanskelig gruppe å trene (lede) av mange årsaker. Det er mye armer og bein, gutter er fysisk sterkere enn jenter, de fleste guttene var klart mer interessert/fokusert enn jentene, like mange meninger som det var foreldre, fedre sine enorme drømmer og ambisjoner på vegne av kidsa, utakknemlige foreldre, og selvfølgelig endeløse avsporinger med å slå hjul og bygge gummigranulatslott. Det jeg ser går igjen er at om barnet med de minste ferdighetene viser interesse og faktisk prøver, så kan man bli inkludert. Hvis man helst gjør andre ting, så er det lett å forbigå denne personen. Uansett så er det treneren sitt ansvar å inkludere alle, og legge tilrette for mestring på de ulike sitt nivå. Mine råd er: Snakk med treneren. Delta selv på trening, altså hjelpe til. Kjøp en 3'er ball til 6-åringen, og spill ball med henne i hverdagen utenom trening. Husk at det som regel er klyngefotball i den alderen og turneringer e 3 v 3 uten keeper og med vanter. De andre har ikke spilt fotball i åååååårevis, det er ikke et enormt gap å tette. Om man ikke mestrer basisferdigheter enda så kan man ikke forvente å bli automatisk inkkudert i et spill som flyter godt, for da er det ikke noe spill. Demping, innsidepasning, løpe med ball i beina, er helt grunnleggende ting som må på plass tidlig om barnet skal oppleve mestring. Her kan dere bidra mye selv til rask utvikling og mestring 😉 Anonymkode: 875f5...aba 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå