Gå til innhold

Han snakker om «need to have or nice to have» da jeg kjøper en jakke til 799,-, selv kjøpte han ny sykkel til 75.000,-.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ærlig talt så syntes jeg du virker litt kuet, ts. Dette er, som alle andre i tråden sier, IKKE felles økonomi. Mannen må ta flere av de løpende utgiftene slik at du ikke sitter igjen med 0 kr på slutten av måneden. Kan du ikke si til mannen at du ikke vil spørre han om penger? Du er vel ikke en 13-åring som spør pappa om penger for å gå på kino? 🤔 for et håpløst opplegg. Dette funker jo ikke. Det verste er jo at dere skal leve i et likeverdig parforhold. Hva et egentlig dette? Skal du ikke få lov å kjøpe deg en jakke til 799? Uten at han skal kommenterte på det??? Du er en voksen dame for guds skyld. Sett foten ned. Du burde gjort det for lenge siden. Er du ikke verdig en ny jakke???? Hvor er selvfølelsen og selvtilliten din? 

Anonymkode: f5d00...cbd

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi eier 50/50 på huset og i samboerkontrakten står det at alt skal deles 50/50 ved brudd uavhengig av hem som har betalt hva på lånet. 

Anonymkode: e8b66...5f9

Du må si hvilken sykkel det er snakk om, for at vi skal kunne gi en vurdering av kjøpet.

Anonymkode: fe284...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker han ikke nødvendigvis kobler sykkel og jakke. Hva om du hadde hatt behov for en ny jakke, som du ikke hadde før. Hadde han synes det var greit å betale noen 4-5 000,-? 

Tenker du ikke skal tenke så mye på det. Dere har felles økonomi, så jeg tror han bare Tenker det hadde vært like greit å skifte glidelås. 

NB, håper dere har orden på felles bolig, at denne står på dere begge  hører fra tid til annen at den står på han. Da er man i skikkelig trøbbel om det blir slutt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må si hvilken sykkel det er snakk om, for at vi skal kunne gi en vurdering av kjøpet.

Nei! Sykkelen har ingen betydning her. 

Anonymkode: 7f5b6...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsmann70 skrev (1 time siden):

Tenker han ikke nødvendigvis kobler sykkel og jakke. Hva om du hadde hatt behov for en ny jakke, som du ikke hadde før. Hadde han synes det var greit å betale noen 4-5 000,-? 

Tenker du ikke skal tenke så mye på det. Dere har felles økonomi, så jeg tror han bare Tenker det hadde vært like greit å skifte glidelås. 

NB, håper dere har orden på felles bolig, at denne står på dere begge  hører fra tid til annen at den står på han. Da er man i skikkelig trøbbel om det blir slutt 

Vi eier 50/50. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke peiling…en dyr en 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktualia skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det du beskriver regnes som "felles økonomi".

Første jeg tenkte også. Jeg og mannen min har felles økonomi, da kommer begge lønningene inn på samme konto, så trekkes det til faste utgifter og regningskontoen, og så bruker vi resten som vi vil. Vi har begge hvert vårt kort til forbrukskontoen. 

Jeg diskuterer med ham hvis jeg tenker å kjøpe noe som koster noe særlig mer enn et par tusen kroner, ikke for å få tillatelse, mer sånn "jeg tenkte å kjøpe denne jakka, er det noe annet vi bør prioritere nå eller skal jeg bare kjøre på?". Han gjør det samme. 

Trenger ikke si noe til han om småbeløp så jeg kjøper meg ny bukse eller jakke uten å nevne det hvis jeg vil. Han gjør det samme med hobbyting. Hadde han brukt 75.000,- på noe som helst utenom ny bil til oss kanskje hadde jeg ringt akuttpsykiatrien, for da vet jeg at det hadde rablet for ham. 😵💫🤯

Vi har felles verdier og er enige om økonomi. Han tjener nesten 5x så mye som meg. 

Kjæresten din høres helt dust ut. 

Anonymkode: ebb59...7c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ber han ikke om penger, er derfor jeg er måteholden med pengebruken. 

Du hang deg opp i feil halvdel av mitt innlegg.

Anonymkode: 03749...3ff

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75000?? Kan denne sykkelen kjøre av seg selv? Er den elektrisk? Pyntet med diamanter?

Anonymkode: 4d158...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse

Det er en motorsykkel, kanskje? Man har vel ikke en trøsykkel til den prisen med mindre man er profesjonell og med i tour de France og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fortsettelse

Det er en motorsykkel, kanskje? Man har vel ikke en trøsykkel til den prisen med mindre man er profesjonell og med i tour de France og lignende?

https://sport1.no/varemerker/pfau-tec/scoobo-21-sct-04-00003-iron-glimmer-80030/

https://bikeshop.no/basso-bikes/nybasso2303/basso-diamante-landeveissykkel-karbon-ultegra-di2-2x12-re38-hjul

Anonymkode: 4c063...cb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trenger du egentlig en ny jakke?"

"Trenger jeg DEG? Nei. Likevel, her er du"

Enden på diskusjonen.

Voksne folk trenger ikke tillatelse til å kjøpe seg klær.

Anonymkode: e9426...72a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Rødt flagg.. Kan være starten på et kontrollerende og nedbrytende forhold der han skal ha makten og kontrollen fordi han tjener best. Å begynne å kritisere og hakke på deg fordi du kjøpte en jakke til 799 er helt fjernt, ingen normal mann hadde engang blandet seg opp i det!

Du burde ikke ha felles økonomi i dette forholdet. Du kommer til å ende som underkuet og som må føle at du er verd å kjøpe det du trenger og må føle at du får lov selvom det er dine penger, det er ekstremt nedbrytende og på sikt føre til isolasjon og mindre selvstendighet.

Her bør dere ha separat økonomi. Han bør betale mer for felles utgifter enn deg beregnet ut fra lønnsnivå.

Du bør ha all kontroll og makt over dine egne penger. Å ikke ha makt over egen økonomi er hva som holder kvinner fanget i forhold med vold, utroskap eller død kjærlighet også. Her må du ta forhåndsregler!

Anonymkode: 020b4...3a1

Wow ut ifra det lille du hørte greier du å komme frem til dette. Wow bare wow.

Dette er en kommentar  som hvem som helst kunne sakt til noen under en samtale uansett relasjon (mor/far/bestemor/bestefar/tante/onkel/bror/søster/venn/arbeidskollega osv). Her er det ikke det som sies som er problemet. Vi vet ikke måten dette er blitt sakt på overlegen/tøysete/alvorlig/osv tone. Vi vet heller ikke i hvilken setting dette ble sakt i. 

Føler du deg kritisert og hakket på viss mor di eller bestevenninen hadde kommentert under en kaffekopp "åhh hvor fin jakke du har fått" så sier du ditt, og hun sier "Men den du hadde var jo veldig fin den også" så sier du "... glidelås...". Og så sier hun " Du kunne jo bare fikset glidelåsen, hun Guddrunn er flink til det". Og du sier "jo sant det men ville ha en ny en, var lei av fargen". Og så fortsetter dere å prate om noe annet.

Hadde du virkelig følt deg hakket på og kritisert? Hadde du vurdert vennsapet og om du orket noe videre kontakt med mor di, selv om samtalen ellers var hyggelig?

Anonymkode: 82c15...dd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

"Trenger du egentlig en ny jakke?"

"Trenger jeg DEG? Nei. Likevel, her er du"

Enden på diskusjonen.

Voksne folk trenger ikke tillatelse til å kjøpe seg klær.

Anonymkode: e9426...72a

Nei, men vi kan trenge innspill på budsjett. Ja, mannen kjøper seg dyre ting, men han har også god råd. Ts har ikke god råd og må tenke seg om. Men det ville selvsagt vært bedre om det kom oppfordringer til å hver for seg eller sammen gi til veldedige formål og/eller spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvilke fremtidsplaner har dere? Har dere noe verdt å spare til? Hva kan dere begge avse for å nå målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (22 timer siden):

Dere har jo ikke felles økonomi. Men det viktigste her er jo at du uttrykker at du ikke er lykkelig.

Ta det opp med mannen. Får du ikke gehør? Dump han. 

Begge skal trives i forholdet. Han høres ut som en kontrollerende drittsekk basert på det lille du skrev. Mulig det er feil. Så da må han i det minste få sjansen til å høre h orden du har det i forholdet, og til at dere sammen kan finne en løsning som fungerer for begge.

Enig her, gjør han en tjeneste og dump han så han kan finne seg en på eget nivå.

Anonymkode: 58d0b...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selv kjøpte han ny sykkel for litt siden til 75.000 pluss noe sykkeltøy. 

Regner med du snakker om motorsykkel?

Anonymkode: 620ea...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Regner med du snakker om motorsykkel?

Anonymkode: 620ea...5dd

Det selges faktisk tråsykler til den prisen eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at partneren til ts tjener mer, eller hvordan han bruker penger - problemet er TS og hennes holdning til penger, til forholdet og til seg selv. 

Hun unngår jo å svare på konstruktive spørsmål og fortsetter marme på den samme kveda visa om bla bla bla uten å innse at hun faktisk har et ansvar for selv for sin situasjon. 

Anonymkode: 835b6...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig her, gjør han en tjeneste og dump han så han kan finne seg en på eget nivå.

Anonymkode: 58d0b...92b

For så vidt enig i at like barn leker best.

Men her så ville jeg sett det som at hun dumper han pga kontrollerende og alarmerende atferd 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...