Gå til innhold

Han snakker om «need to have or nice to have» da jeg kjøper en jakke til 799,-, selv kjøpte han ny sykkel til 75.000,-.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trengte strengt tatt ikke ny jakke, men glidelåsen var gått på den andre jeg har og jeg hadde lyst på en annen farge. Så kjøpte en til 799,-. Han sier det er helt i orden, men jeg kunne jo byttet glidelås på den andre (kjenner ei som det billig). 
Selv kjøpte han ny sykkel for litt siden til 75.000 pluss noe sykkeltøy. 
Jeg syntes det er helt sinnsvagt å bruke så mye på en sykkel, men føler ikke jeg kan si noe siden han tjener dobbelt så mye som meg. Etter hans ønske så har vi felles økonomi. 
Selv om vi har felles økonomi, så kvier jeg meg for å bruke penger på «dill» da jeg føler at min lønn MÅ holde hele mnd. Vi har hver vår konto og jeg vil ikke be han om penger, selv om han sier at jeg må bare si fra så skal jeg få penger. 
Det gjør jeg bare ikke. 
Men, som sagt så merker jeg han syntes det var tullete å kjøpe en ny jakke da jeg billig kunne fikset den gamle, mens å kjøpe sykkel til 75.000 er helt i orden. Begynner å lure på om det er pga vi tjener så forskjellig så ser vi så forskjellig på penger. Han har gjerne 25.000 igjen dagen før lønn, jeg har maks 1500,- hvis jeg er heldig. 

Er så kjedelig å ha det slik, men som sagt så kan jeg ikke si noe siden han tjener så mye bedre enn meg. 

Anonymkode: e8b66...5f9

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødt flagg.. Kan være starten på et kontrollerende og nedbrytende forhold der han skal ha makten og kontrollen fordi han tjener best. Å begynne å kritisere og hakke på deg fordi du kjøpte en jakke til 799 er helt fjernt, ingen normal mann hadde engang blandet seg opp i det!

Du burde ikke ha felles økonomi i dette forholdet. Du kommer til å ende som underkuet og som må føle at du er verd å kjøpe det du trenger og må føle at du får lov selvom det er dine penger, det er ekstremt nedbrytende og på sikt føre til isolasjon og mindre selvstendighet.

Her bør dere ha separat økonomi. Han bør betale mer for felles utgifter enn deg beregnet ut fra lønnsnivå.

Du bør ha all kontroll og makt over dine egne penger. Å ikke ha makt over egen økonomi er hva som holder kvinner fanget i forhold med vold, utroskap eller død kjærlighet også. Her må du ta forhåndsregler!

Anonymkode: 020b4...3a1

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rødt flagg.. Kan være starten på et kontrollerende og nedbrytende forhold der han skal ha makten og kontrollen fordi han tjener best. Å begynne å kritisere og hakke på deg fordi du kjøpte en jakke til 799 er helt fjernt, ingen normal mann hadde engang blandet seg opp i det!

Du burde ikke ha felles økonomi i dette forholdet. Du kommer til å ende som underkuet og som må føle at du er verd å kjøpe det du trenger og må føle at du får lov selvom det er dine penger, det er ekstremt nedbrytende og på sikt føre til isolasjon og mindre selvstendighet.

Her bør dere ha separat økonomi. Han bør betale mer for felles utgifter enn deg beregnet ut fra lønnsnivå.

Du bør ha all kontroll og makt over dine egne penger. Å ikke ha makt over egen økonomi er hva som holder kvinner fanget i forhold med vold, utroskap eller død kjærlighet også. Her må du ta forhåndsregler!

Anonymkode: 020b4...3a1

Han betaler mye mer enn meg, men likevel så har han mye mer. 
Jeg har kontroll på min lønn, men er forsiktig fordi jeg ikke vil be han om en eneste krone.
Er det noe jeg syntes er fint, så kjøper han det gjerne til meg og da blir jeg jo så klart veldig glad og vet han gjør det fordi han er glad i meg.  Men, litt bittert føles det innimellom da jeg gjerne skulle kjøpt det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakker har man alltids bruk for i Norge. Om den gamle jakka kan repareres har du snart 2. Si takk for tipset, og at du har råd til begge denne våren. 

Svindyr sykkel han kjøpte seg, men hans kjære hobby tydeligvis. Let it go.

Anonymkode: 4c063...cb7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noe jeg syntes er fint, så kjøper han det gjerne til meg og da blir jeg jo så klart veldig glad og vet han gjør det fordi han er glad i meg.  Men, litt bittert føles det innimellom da jeg gjerne skulle kjøpt det selv. 

Hvor kommer den bitre følelsen fra? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han betaler mye mer enn meg, men likevel så har han mye mer. 
Jeg har kontroll på min lønn, men er forsiktig fordi jeg ikke vil be han om en eneste krone.

Han betaler mer enn deg, sier du. Bor du over evne? Hva går din lønn til? Hvordan er fordelingen ellers på utgifter og arbeidsoppgaver i og utenfor hjemmet? 

Selv tjener jeg fire ganger mer enn partneren min og jeg kjøper det jeg har lyst på, mens han ikke har mulighet til det. Det er ikke sånn at jeg gir ham flere tusen i mnd bare fordi han skal få kjøpe seg noe. Har dere snakket om dette? 

Anonymkode: d09a0...502

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere felles økonomi om du vet hvor mye dere har igjen av hver enkelt lønn før ny lønn? Er ikke felles økonomi at alt sauses sammen i én pott og så bruker man det man trenger?

Anonymkode: af618...860

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo ikke felles økonomi. Men det viktigste her er jo at du uttrykker at du ikke er lykkelig.

Ta det opp med mannen. Får du ikke gehør? Dump han. 

Begge skal trives i forholdet. Han høres ut som en kontrollerende drittsekk basert på det lille du skrev. Mulig det er feil. Så da må han i det minste få sjansen til å høre h orden du har det i forholdet, og til at dere sammen kan finne en løsning som fungerer for begge.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke at 799 for en jakke var så veldig dyrt, du kunne sikkert funnet noen som kostet vesentlig mer enn det..
Men 75 000 til sykkel.. Er han aktiv syklist som sykler konkurranse eller er det bare for å ha noe som er bedre enn de andre..

Høres for meg ut som du tenker økonomisk, mens han sløser, greit han tjener mer, men om dere har felles økonomi, så bør det være enighet om hva dere bruker penger på. Uansett hvem som har tjent dem.

Hos oss tjener jeg vesentlig mer enn henne, vi har felles økonomi, Jeg går ikke ut å bruker så store beløp på meg selv, uten at vi har snakket om det på forhånd, vurdert om det er nødvendig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke det høres ut som felles øknomi når du sier at han har igjen 25 000 og du har igjen 1500. 

Hadde den vært felles, så hadde vel DERE hatt igjen 26 500?

Når det gjelder de to situasjonene, så vet jeg ikke om det er sånn som skjer hele tiden, eller om det var akkurat dette du reagerte på? Husk at folk er veeeeeldig forskjellige når det kommer til hva de synes er greit å bruke penger på og hva de synes er dyrt. Hobbyer er jo i særegen klasse her da, noen synes det er helt bananas å bruke 100 000 på en reise, andre synes det er sykt å bruke på alpint eller hest eller sykkel eller kunst eller HiFI eller hva det nå skal være. 

På klær og sko er også folk veldig forskjellige, noen har mye av det og bruker høye beløp på det, andre klarer seg med få plagg og synes ikke det er noe å bruke penger på. Samme med alt fra mat til kosmetikk. Jeg tror vi alle har noe vi er litt "gjerrige" på, for det er ikke noe vi synes er verdt mye penger, og så har vi noe vi sløser på, spanderer bare det beste på oss selv.

Så det er litt urettferdig å sammenligne to ytterpunkter og si at det betyr at en person er inkosekvent, for vi er nok alle litt sånn. 

Anonymkode: 054f5...95d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (2 minutter siden):

Han høres ut som en kontrollerende drittsekk basert på det lille du skrev.

Egentlig ikke. Hun sier jo selv at hun har lite til overs hver mnd, selv om han betaler mye mer av fellesen, og hun er jo selv litt bekymret for om ting går rundt. Så enten må hun leve ganske nøysomt eller hun må øke inntekt. Eller de må i felleskap kutte kraftig i faste utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geojak skrev (12 minutter siden):

Hos oss tjener jeg vesentlig mer enn henne, vi har felles økonomi, Jeg går ikke ut å bruker så store beløp på meg selv, uten at vi har snakket om det på forhånd, vurdert om det er nødvendig.

Helt enig med deg, men synes denne er litt artig. Vi går fint ut og bruker store summer uten å avklare. For begge oss er autonomien viktig, selv om økonomien er felles.

Men det var ikke kritikk fra meg. Bare gøy å høre når noen har noe likt, og annet ulikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har felles økonomi.

Og absolutt ulike preferanser for pengebruk. 

Når det er store kjøp nevner vi det for hverandre. Men aldri om vi har kritisert den andres prioriteringer. Uansett om det er en veske til 25 000, eller nye ski til tilsvarende beløp. 

Anonymkode: 8e742...82b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (2 minutter siden):

Helt enig med deg, men synes denne er litt artig. Vi går fint ut og bruker store summer uten å avklare. For begge oss er autonomien viktig, selv om økonomien er felles.

Men det var ikke kritikk fra meg. Bare gøy å høre når noen har noe likt, og annet ulikt.

Handler litt om hva man er blitt enige om tenker jeg.
Hos oss er det jo fordi jeg ikke vil "bruke opp" en større sum på meg selv, dersom det viser seg at hun hadde noe like "fornuftig" eller enda beder som hun hadde behov for å bruker penger på. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig ikke. Hun sier jo selv at hun har lite til overs hver mnd, selv om han betaler mye mer av fellesen, og hun er jo selv litt bekymret for om ting går rundt. Så enten må hun leve ganske nøysomt eller hun må øke inntekt. Eller de må i felleskap kutte kraftig i faste utgifter. 

De har felles økonomi. Så de har 26000 kroner igjen i det gitte eksempelet.

De har begge rett til å bruke penger på det de ønsker og trenger. Og det at han uttrykker negativitet rundt at hun kjøper en jakke til en svært nøktern pris, samtidig som han bruker store summer på sykkel, er for meg kontrollerende atferd.

Hun lever ikke på han nåde bare for han har høyest lønn i en felles økonomi. Det var jo til og med han som ønsket det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal han kjøre tour de france? Need to have and nice to have er vel den sykkelen perfekt eksempel på er NICE....

Anonymkode: 46ae7...13c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Han betaler mer enn deg, sier du. Bor du over evne? Hva går din lønn til? Hvordan er fordelingen ellers på utgifter og arbeidsoppgaver i og utenfor hjemmet? 

Selv tjener jeg fire ganger mer enn partneren min og jeg kjøper det jeg har lyst på, mens han ikke har mulighet til det. Det er ikke sånn at jeg gir ham flere tusen i mnd bare fordi han skal få kjøpe seg noe. Har dere snakket om dette? 

Anonymkode: d09a0...502

Jeg betaler det meste av faste utgifter som strøm, renovasjon, boligskatt osv. pluss at jeg betaler en fast sum inn på lånet hver mnd. Han betaler mest inn på lånet, ca. dobbelt så mye som meg. Jeg gjør mest hjemme. 
Det som er kjedelig her, er at om jeg ønsker å kjøpe meg noe, så har han alltid en løsning hvor hvordan gjøre det billigere. Men, er det noe til han, så er ikke pris et spørsmål engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geojak skrev (34 minutter siden):

Jeg synes egentlig ikke at 799 for en jakke var så veldig dyrt, du kunne sikkert funnet noen som kostet vesentlig mer enn det..
Men 75 000 til sykkel.. Er han aktiv syklist som sykler konkurranse eller er det bare for å ha noe som er bedre enn de andre..

Høres for meg ut som du tenker økonomisk, mens han sløser, greit han tjener mer, men om dere har felles økonomi, så bør det være enighet om hva dere bruker penger på. Uansett hvem som har tjent dem.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal han kjøre tour de france? Need to have and nice to have er vel den sykkelen perfekt eksempel på er NICE....

Anonymkode: 46ae7...13c

Han sykler på hobby basis, ikke konkurranse. Han har store mengder sykkeltøy, fire sykler og en haug med utstyr og sykkelsko. Jeg tenker også at en sykkel til 75.000 er nice to have.
Jeg trener også, men for meg holder det med noen thigts, trenings bh og trenings t skjorter. Et par treningsko.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (17 minutter siden):

De har felles økonomi. Så de har 26000 kroner igjen i det gitte eksempelet.

De har begge rett til å bruke penger på det de ønsker og trenger. Og det at han uttrykker negativitet rundt at hun kjøper en jakke til en svært nøktern pris, samtidig som han bruker store summer på sykkel, er for meg kontrollerende atferd.

Hun lever ikke på han nåde bare for han har høyest lønn i en felles økonomi. Det var jo til og med han som ønsket det. 

De har delvis felles økonomi, etter hennes beskrivelse. Og hennes økonomi går såvidt rundt. Kanskje er de felles utgiftene for høye etter prisoppgangen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...