Gå til innhold

"Degenerativ" - er vel en dårlig greie når det kommer til ryggraden...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått utskrift av legen på funnene som ble gjort etter en MR-undersøkelse av ryggen min. Jeg har hatt ryggsmerter og til dels store plager i mange år. Et av ordene i svarrapporten fra røntgeninstituttet der MR ble foretatt, er ordet "degenerativ". Det sto en del mer også, men jeg lurer litt på tolkningen av dette.

Skal jeg tolke det sånn at det er pga slitasje og skader, og at jeg dessverre bare har forverring å se frem til med min økende alder?

Anonymkode: de730...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Men det var altså ikke det eneste som sto der. Trekvart A4 side. Men jeg hang meg opp i det ordet. 

Men takk!

Ts

Skrevet

Det ikke nødvendigvis si noe om hvordan det vil gå fremover, men det sier kanskje noe om hvordan det har blitt sånn?

Håper du har en time hos legen din snart så du slipper å gå og lure på dette. Det er ikke noen god følelse å måtte gjette hva ting betyr angående ens egen helse!

Anonymkode: 9822b...ae9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått utskrift av legen på funnene som ble gjort etter en MR-undersøkelse av ryggen min. Jeg har hatt ryggsmerter og til dels store plager i mange år. Et av ordene i svarrapporten fra røntgeninstituttet der MR ble foretatt, er ordet "degenerativ". Det sto en del mer også, men jeg lurer litt på tolkningen av dette.

Skal jeg tolke det sånn at det er pga slitasje og skader, og at jeg dessverre bare har forverring å se frem til med min økende alder?

Hvis du ikke trener , så vil jeg anbefale deg å begynne. Gå til fysio for å få treningsprogram. Har du store smerter så vil det ikke bli noe særlig bedre fremover, siden du tydeligvis har for store degenerative forandringer.  Viktig også å vite hvorfor og hva man kan gjøre for å sinke utviklingen. Dette kan en fysio eller manuell terapeut hjelpe deg med. Går du i en jobb som ødelegger ryggen din, så vil jeg anbefale deg å slutte. 

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet

Degenerative forandringer i ryggsøylen er svært vanlig, og som noen skriver over her så er det ikke alltid samsvar mellom hvor store degenerative forandringer man har og smerter/plager i hverdagen. 

Jeg er selv 35 år og under en bentetthetsmåling ble det tilfeldigvis påvist store degenerative forandringer i korsryggen, men jeg har ingen symptomer eller smerter. 

Anonymkode: a8f95...837

• Liker 1
Gjest Beelzebub
Skrevet

Ikke bra. "Degenerativ" er som et medisinsk skjellsord å regne, et ord leger bruker når de trenger et kraftuttrykk for å beskrive tilstanden til noe. "Degenerative forandringer i ryggraden" er fagspråk for "føkkings herpa ryggrad".

Skrevet
Beelzebub skrev (35 minutter siden):

Ikke bra. "Degenerativ" er som et medisinsk skjellsord å regne, et ord leger bruker når de trenger et kraftuttrykk for å beskrive tilstanden til noe. "Degenerative forandringer i ryggraden" er fagspråk for "føkkings herpa ryggrad".

Nei. Dette stemmer ikke. Alle over en viss alder har degenerative endringer i ryggraden. Helt normalt og som noen skrev over her - ofte er det ikke sammenheng mellom MR-funn og klinikk

Anonymkode: e7586...c31

• Liker 2
Skrevet

Det står mer også, som sagt, i utskriften. Hva er f.eks. "Schmorlske impresjoner i øvre og nedredekkplate"?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det står mer også, som sagt, i utskriften. Hva er f.eks. "Schmorlske impresjoner i øvre og nedredekkplate"?

ts

Det står noe om det i lenken du allerede har fått, om at det er et vanlig funn som ofte ikke betyr noe.

Anonymkode: 0d6cc...71b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...