Gå til innhold

Mulig å si ifra seg barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Lurer på om det er mulig å si i fra seg barnet sitt, på alle måter?

Har en sønn som jeg aldri har hatt samvær med, ikke noe kontakt. Er det mulig for meg å si i fra meg det barnet? 

Regner med en del hat her, med rett, men håper noen faktisk kan svare på spørsmålet.

Anonymkode: f4b8c...13b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: c6ada...6a4

• Liker 6
Skrevet

Er du far eller mor? Du kan vel ikke si fra deg barnet? Ditt navn står vel i dokumentet etc? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Har en sønn som jeg aldri har hatt samvær med, ikke noe kontakt. Er det mulig for meg å si i fra meg det barnet? 

Regner med en del hat her, med rett, men håper noen faktisk kan svare på spørsmålet.

Du kan si fra deg foreldreansvaret, men må framdeles betale bidrag,  så du slipper ikke unna økonomisk nei. Det var vel det som var målet her?

Anonymkode: fdc25...39b

• Liker 9
Skrevet

Må spørre..men hvor gammel er barnet? Er dette fra eks one night stand? Et du i kontrast med mor? Betaler du barnebidrag 

Skrevet

Du kan gå med på at en annen adopterer det.

Anonymkode: 86a54...ae4

• Liker 7
Skrevet

Nei, barnet har lovfestet rett til å vite hvem sine foreldre er og til barnebidrag som sikrer en trygg oppvekst og utdanning.

Anonymkode: cc009...ef9

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke mulig i Norge. 

Anonymkode: 4f809...6f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. 

Nei du kan ikke fjernet farskapet, men du kan si fra deg foreldreansvaret hvis du har det. Bidrag må du betale uansett. Dette handler om barnets lovfestede rettigheter. 

Anonymkode: 09e92...823

• Liker 3
Skrevet

Du kan høre med mor om du kan adoptere bort barnet, men da må det vel strengt tatt være noen å adoptere barnet bort til (mors nye samboer/mann) og mor må samtykke. Utover det er du heldigvis stuck med å betale for barnet du var med på å lage.

Anonymkode: 13b15...bc7

• Liker 3
Skrevet

Du kan si fra deg foreldreansvaret om du har det. Men juridisk vil barnet alltid være ditt. Det vil si at du har forsørgerplikt og barnet har arverett etter deg. Hvor mye du gidder å engasjere deg i barnet ellers er ditt valg. 

Barnet kan ikke noe for den situasjonen dere foreldre har rotet dere opp i. 

Anonymkode: 8a487...4f0

• Liker 4
Skrevet

Eneste mulighet er vel stebarnsadopsjon. Altså at mors nye mann/samboer søker om å få adoptere barnet. 

Det virker ikke som om det er så lett å få godkjent, selv om alle de tre voksne er enige. Det skal være tungtveiende grunner, og til barnets beste. 

• Liker 2
Skrevet

Du fader, blir KVALM

Anonymkode: 14fd6...a36

Skrevet

Det ER barnet ditt. Det vil aldri endre seg, intet papir kan forandre på det. Etter min mening bør man ta ansvar for et barn man har vært med og sette til verden. Det barnet er totalt hjelpeløs og ba ikke om å bli født, det er foreldrenes verk. Så da synes jeg nesten at man må ta konsekvensene av det og følge opp barnet til det blir selvstendig. Da får man eventuelt heller kutte bånd, hvis det er så grusomt å kjenne til og være i livet til sitt eget barn. Jeg ser virkelig ned på folk som driter i sine egne barn når de har ressurser og økonomi til å være der. Kjærlighet til barnet bør også være en selvfølge, uansett hvor mye man hater eller forakter den andre forelderen. Barnet er et nytt menneske , et individ som har rett til å bli ivaretatt. Men jeg har forstått at vi mennesker er ekstremt ulike, og noen driter i egne barn. Det er vel ikke forbudt det, minimumskrav er vel å betale bidrag. Men tror dere vil angre. Virkelig. 

Anonymkode: 7ea37...dd4

• Liker 2
Skrevet

Ja, bare bruk returretten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...