Gå til innhold

Svigermor som bor her når hun er besøk. Grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nei, dette er ikke en "jeg misliker svigermor" tråd, i utgangspunktet i alle fall. Min svigermor bor 5 timer unna oss, og kommer på besøk i vinterferien. Vi har to barn, en i barnehagen og en på barneskolen. jeg lurer på hvordan dere andre som får svigerforeldre eller foreldre på tilreisende besøk organiserer dere med tanke på soving. Vi har et eget gjesterom hun kan bo på, men hver eneste gang insisterer hun på å sove sammen med barna. Før hadde sønnen min en 120 seng og da ville hun alltid sove sammen med han, men da han fikk seg pc og skrivebord kjøpte vi en litt smalere seng, så nå kan hun ikke det da. Jeg har aldri skjønt hvorfor hun absolutt må dele seng med han når hun har et eget rom hun kan sove på. Men uansett, nå slipper vi  i alle fall det "problemet", men da jeg snakket med henne i går sa hun at hun kunne jo sove inne på rommet hans på en madrass slik at de i alle fall sov på samme rom. Jeg synes hele greia er litt rart, men mannen min blir bare irritert hvis jeg sier noe. Kan også nevne at hun tidligere har tilbudt seg å sove inne på rommet til minste slik at hun kunne ta han tidlig på morgenen før han vekker oss. Da sa vi at minste sønnen vår er en vandrer på natten og kommer alltid opp i senga vår uansett i løpet av natten, og vi alle sover godt der. Men da endte det med at hun kom inn på soverommet vårt på morgenen fordi hun hørte en lyd og trodde minste var våken. Hun vil jo bare hjelpe så tanken er jo god, men ender opp med å egentlig lage mer styr fordi minste ville jo ikke stå opp med henne, og da våknet jo vi alle! Jeg synes også det er ubehagelig at hun kommer inn på rommet vårt når vi sover. Jeg har bedt mannen min fortelle henne at vi kan sende barna inn på gjesterommet til henne når de våkner, men hun hører ikke etter. Eller så kan det godt hende at han ikke har sagt noe tidligere, og løyet til meg.  Jeg liker henne godt som person, men akkurat dette når hun bor her plager meg skikkelig. Jeg er kanskje mer privat, og reagerer også på at hun vasker og bretter undertøyet mitt osv. Jeg skjønner tanken er god, men jeg synes det er skikkelig ubehagelig å komme hjem fra jobb å se at hun har vasket og hengt opp mine truser blant annet. Er dette noe dere ville reagert på eller må jeg bare finne meg i dette når hun bor langt unna og skal treffe barnebarn? 

Anonymkode: 02e35...e82

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avsnitt... Det der orker ikke jeg lese. 

Anonymkode: 0da68...4ec

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke for å være hun helt gærne dama, men jeg hadde sagt nei til at hun skulle dele seng med barna. Hva i alle dager er greia med det? Høres nesten litt ekkelt ut. 

Anonymkode: d5ada...3dd

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Men et barn på skolealder, vil han eller hun dele rom med bestemor da?? Hva sier barnet? 

Anonymkode: 5f533...fd4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Avsnitt... Det der orker ikke jeg lese. 

Anonymkode: 0da68...4ec

Beklager, så det selv nå, får ikke redigert😏 

ts

Skrevet

Velg dine kamper, tenker jeg her. Er hun ofte på besøk? Om dette er noen få ganger i året så hadde jeg bare latt det ligge og tatt det på «litt overentusiastisk svigermor»-kvota.

Hva synes barna om at hun vil sove på rom med dem? Skjønner du synes det er ekkelt at hun kommer inn på rommet deres mens hun sover, så det ville jeg ha sagt ifra om, typ «jeg hadde satt pris på om du banket på før du kom inn på soverommet».

Anonymkode: b8fa3...c91

• Liker 5
Skrevet

Høres nesten oppdiktet ut. Psycho hvis ikke!

Anonymkode: 51cd4...6f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke for å være hun helt gærne dama, men jeg hadde sagt nei til at hun skulle dele seng med barna. Hva i alle dager er greia med det? Høres nesten litt ekkelt ut. 

Anonymkode: d5ada...3dd

Er det ekkelt? Barnebarnet vårt sover alltid mellom oss når hun er på besøk ❤️

Til ts: jeg (også svigermor!) skjønner at hun bryter med dine intimgrenser, å få svigermor inn på soverommet hadde ikke jeg heller likt, så det tror jeg bare du må si i fra om! Men når det gjelder samsoving på barnas rom tenker jeg mest det må være opp til barna selv, hvis de vil er det vel helt ok, dersom de ikke vil må svigermor få beskjed om at de sover helst (eller best) alene. Vask av undertøy: pass på at skittentøykurven er tom neste gang hun kommer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

1. Barna må nesten få si om bestemor skal få sove på samme rom som dem eller ikke. 

2. Skittentøyet (eventuelt trusene dine) får du vaske før hun kommer, eller ikke putte de i skittentøyskurven.

3. Velg dine kamper som en over her sier. 

Anonymkode: c344d...cf1

• Liker 4
Skrevet

Tror greien med at hun vil sove på rommet med eldste er at hun synes det er koselig. Jeg tror ikke hun er psycho som noen tidligere sa her, men overentusiastisk var kanskje mer passende beskrivelse. Og jeg lover at dette ikke er oppdiktet, dette er situasjoner som oppstår hver gang hun er her. Hun er her omtrent hver eneste skoleferie og når noen i familien har bursdag, og av og til noen andre helger i løpet av året. 

Barnet som alltid må sove med farmor har aldri sagt noe på det, men så har jeg aldri spurt heller. Det blir bare alltid bestemt slik. Men hun kommer i ettermiddag og jeg har redd opp sengen på gjesterommet, så planen min er å bare være litt bestemt på hvor tingene hennes skal. Jeg er bare litt glad flere skjønner meg for mannen min synes jeg lager problem av ingenting. Og selv om jeg synes det er unødvendig å holde på slik i mitt eget hus får jeg gjemme unna skittentøyet jeg ikke vil hun skal borti..  

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Reagerer også på det at hun insisterer på å sove samme med barnebarnet. Veldig rart. Jeg hadde ikke godtatt det. 

Anonymkode: 8f598...a54

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde det var normalt å sove på samme rom som besteforeldrene sine. Jeg gjorde det, og nå gjør sønnen min det med sine bestemødre.

Når det gjelder klesvask så tenker jeg bare at hun prøver å hjelpe dere. Besteforeldre vet jo selv hvor mye avbeid det er å være barnefamilie. Jeg hadde takket for hjelpen og akseptert at slik er det de få dagene i året hun er på besøk. Det er så mange som har besteforeldre som gir totalt bang, og det er verre.

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner jo at hun vil få med seg småpratingen på kvelden, og å sove tett med en liten lubben kropp. Det er jo nydelig.

Men du kan si at ungene begynner å bli større, så de behøver plassen på rommet sitt. Hun får sove på gjesterommet, men hun kan godt være den som leser på sengekanten om kvelden så hun får den kvalitetstiden. Ellers hadde jeg sagt at jeg ordner klesvasken selv. Hvis hun blir rastløs så kan hun lage mat eller bake med ungene. Eller ta en runde med støvsugeren. 

Anonymkode: 4b92c...df9

• Liker 5
Skrevet

Tenker dere har ulike «kulturer» og vokst opp forskjellig. Du legger mest sannsynlig mere i det enn nødvendig. Hun prøver nok bare å hjelpe. Ser andre skriver at det er ekkelt også, men det er helt normalt (for mange). En annen generasjon og hun synes sikkert det er koselig å være med barna. 

Anonymkode: d010f...efc

Skrevet

Kan barnebarn sove på gjesterommet med bestemor?

Anonymkode: 42b42...d50

Skrevet

Ang klesvasken får du si til henne at det er hyggelig at hun ønsker å bidra, men at det er unødvendig og du foretrekker å ta det selv.

Om ungene, vel. Du legger jo fram som et spørsmål til henne som om der er et valg. Si at hun skal sove på gjesterommet, og at barnebarna kommer inn til henne om de ønsker det. Fortell henne at hun vekker hele huset når hun kommer inn på rommet deres og at hennes intensjoner da gir motsatt effekt.

Minn henne på at hun er gjest i huset, og ikke bor der.

Anonymkode: 27b03...763

• Liker 5
Skrevet (endret)

Si til svigermor at det er redd opp til henne på gjesterommet - ferdig med det.. Og at ungene selv velger om de vil gå til henne eller dere, og at hun gjerne må vaske og styre så mye hun ønsker men det er fint med kommunikajson begge veier :D

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet

Snakk med henne selv, når mannen din nekter å ta det opp. Si at du ikke vil at hun kommer inn på soverommet deres på morgenen, og at du foretrekker å fikse klesvasken selv da du har dine rutiner. Hvis hun begynner med motargumenter, så se på henne og si: «vet du, det er kjempefint at du vil komme hit, men dette er vårt hjem og du må jo forholde deg til det. Det var ikke et forslag fra min side».

Hvis det ikke funker, så si at det ikke passer neste gang hun vil komme. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår godt bestemor som har lyst til å sove med barna. Mine barn sov også med besteforeldrene og jeg håper at jeg en gang i fremtiden får lov til det samme. 

Jeg var heller ikke så fan av at svigermor vasket klær, men jeg lot henne med glede rydde og vaske kjøkkenskuffer, garderobeskap ol. Så når hun sa at hun kunne fikse klær så sa jeg "tusen takk, men kan du ikke heller vaske i kjøkkenskap/skuffer, det hadde vært virkelig til hjelp". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke mye hjelp, men vi har det mye likt. Husker når jeg fikk min største skulle hun absolutt bade med de. Jeg likte ikke noe særlig godt at hun lå i badekaret med min baby, og hun sluttet da jeg sa det ikke var nødvendig. 

Hver gang vi er der skal barna pakkes oppi deres seng. De ligger der om morgenen og snakker, hun bare i trusa. Som en stor lykkelig familie. Det er koselig ment, men det ble så mye. Hun vasket også klærne når hun var her,, Hun flyttet om i skapene til barna også. Min mann syntes det ble greit og ble også irritert på meg.. Men så måtte han si ifra. Det ble langt over mine grenser. 

Utfordringen er jo at to familier skal forenes sammen. Man må virkelig gi og ta. Det å ligge på madrass er ikke så ille tenker jeg da? 

Anonymkode: ca8ef...939

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...