Gå til innhold

Hva er galt med å jobbe deltid så lenge du er selvstendig økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor blir det det? Selv sparer jeg til egen pensjon. Er 32 og har allerede mer en min vennine har opptjent.  

Anonymkode: 9f679...577

Hvis man jobber deltid i mange år, får man lite pensjon fordi delen man sparer via arbeidsgiver blir liten. Jo mindre man tjener og jo mindre stillingsprosent, jo mindre pensjon.

Regner ikke med egen sparing her - hvem som helst kan jo spare til egen pensjon uavhengig av hvor mye eller lite man jobber.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (38 minutter siden):

Hvis man jobber deltid i mange år, får man lite pensjon fordi delen man sparer via arbeidsgiver blir liten. Jo mindre man tjener og jo mindre stillingsprosent, jo mindre pensjon.

Regner ikke med egen sparing her - hvem som helst kan jo spare til egen pensjon uavhengig av hvor mye eller lite man jobber.

Hva jeg får av statlig pensjon bryr meg ikke, jeg kommer til å leve godt, og ha mye tid i hverdagen hele livet, ikke kun etter fylte 60 😊

Selvfølgelig må man ta hensyn til egen oppspart pensjon når man beregner hvordan levestandard vil se ut når man er pensjonist. 

Hva jeg som deltidsansatt setter inn i min pensjon i året er mer enn hva som ville blitt satt inn om jeg jobbet 100 prosent som statlig ansatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bli syk og må da klare meg med 60% lønn.  60% lønn i en 50% stilling tar ikke jeg sjansen på.  Jeg bryr meg ikke om hva hva andre gjør, men synes selv det er en risiko. Lever heller litt på den sikte siden. Lever et godt liv selv om jeg jobber 100%. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det resonnementet hadde jeg vært helt enig i, dersom vi faktisk hadde "gode tilbud rundt omkring". Regjeringen har bygd ned helsevesenet i over 10 år nå, spesielt fødetilbud og psykatrien. Jeg tror ikke folk er så gira på å ofre helse for fellesskapet lenger, når det ikke finnes noe fellesskap. Syke og gamle må leve under fattigdomsgrensa, mens regjeringen sender hundrevis av milliarder til Ukraina... 

Anonymkode: 4ac48...b53

Men hvis vi sammenligner med mange andre land så står det ikke så ille til allikevel. Visste du forresten at Norge er verdens beste land for pensjonister? Jeg synes vi rett og slett har blitt et sutrete og bortskjemt folkeslag. De som ønsker og ikke jobbe eller jobbe deltid står da fritt til å gjøre det, men ikke klag på minstepensjon den dagen den kommer. Vi får forresten være glade for at vi ikke bor i Ukraina, når du klager på at vi sender penger dit.

Norge har vunnet i en internasjonal kåring over hvordan det er å være pensjonist.

Det er den franske banken Natixis som har laget rapporten. De har analysert trygghet og leveforhold for pensjonister i 44 land.

Norge har kommet på tredjeplass i fire år. Norge vinner i rapporten fra 2022, skriver avisa Aftenposten.

Rapporten undersøker flere ting innen fire områder. Det er helse, økonomisk trygghet, livskvalitet og materiell velstand. Norge er inne på topp ti på alle disse områdene. Når de settes sammen, er Norge helt på topp

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.klartale.no/norge/2022/11/28/norge-er-verdens-beste-land-for-pensjonister/&ved=2ahUKEwi77feAg6f9AhXuS_EDHTTcAQcQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0kTMBF8YGH3OItJN4OccCO

Anonymkode: 057c4...7ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva jeg får av statlig pensjon bryr meg ikke, jeg kommer til å leve godt, og ha mye tid i hverdagen hele livet, ikke kun etter fylte 60 😊

Selvfølgelig må man ta hensyn til egen oppspart pensjon når man beregner hvordan levestandard vil se ut når man er pensjonist. 

Hva jeg som deltidsansatt setter inn i min pensjon i året er mer enn hva som ville blitt satt inn om jeg jobbet 100 prosent som statlig ansatt.

Ja men det er jo flott for deg😊

Men normalt sett så er det ikke så mye å legge av til sparing med en deltidsjobb med mindre man lever deretter. Mange har dessuten barn å forsørge, og man kommer stort sett ikke langt med deltidsjobb i dag. Én ting er hvis det bare er seg selv man trenger å ta hensyn til.

Skrevet
Tutte skrev (8 minutter siden):

Ja men det er jo flott for deg😊

Men normalt sett så er det ikke så mye å legge av til sparing med en deltidsjobb med mindre man lever deretter. Mange har dessuten barn å forsørge, og man kommer stort sett ikke langt med deltidsjobb i dag. Én ting er hvis det bare er seg selv man trenger å ta hensyn til.

Hva er galt med å "leve deretter" da? Det burde flere gjøre, slutte å leve over evne og på lånt tid og lånte penger. 

Anonymkode: 210d2...897

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med å "leve deretter" da? Det burde flere gjøre, slutte å leve over evne og på lånt tid og lånte penger. 

For en familie med barn, så holder det ikke med deltidsjobb. Det var poenget mitt. Du har kanskje ikke barn selv, og er klar over hvor mye det koster?

Hvordan andre velger å leve livet sitt utover det, om det så er på lånt tid og lånte penger, det har jo ikke du noe med.

Skrevet
Tutte skrev (54 minutter siden):

For en familie med barn, så holder det ikke med deltidsjobb. Det var poenget mitt. Du har kanskje ikke barn selv, og er klar over hvor mye det koster?

Hvordan andre velger å leve livet sitt utover det, om det så er på lånt tid og lånte penger, det har jo ikke du noe med.

Jeg er ikke den du siterte men jeg har barn og er uenig. 

De fleste bruker mye på barn og i hverdagen ellers fordi de tror de trenger alt mulig rart som de aldri blir å bruke mer enn 3 ganger. 

De fleste har fulle loft og kjellere. Skuffet og skap og garasjer så fulle av ting at dørene såvidt går igjen. 

De fleste lever for å konsumere. 

Det er klart det koster. 

Men å di at barn koster mye er feil. Vi har ikke måttet lage mer middag nå enn før barn. Fordi en pk kjøttdeig holder til 4 uansett. Vi bare kaster mindre enn før. 

Klær til barn er heller ikke dyrt, ei heller uteklær i god kvalitet. Får man flere barn kan man spare masse på å bruke utstyret og klærne flere ganger. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterte men jeg har barn og er uenig. 

De fleste bruker mye på barn og i hverdagen ellers fordi de tror de trenger alt mulig rart som de aldri blir å bruke mer enn 3 ganger. 

De fleste har fulle loft og kjellere. Skuffet og skap og garasjer så fulle av ting at dørene såvidt går igjen. 

De fleste lever for å konsumere. 

Det er klart det koster. 

Men å di at barn koster mye er feil. Vi har ikke måttet lage mer middag nå enn før barn. Fordi en pk kjøttdeig holder til 4 uansett. Vi bare kaster mindre enn før. 

Klær til barn er heller ikke dyrt, ei heller uteklær i god kvalitet. Får man flere barn kan man spare masse på å bruke utstyret og klærne flere ganger. 

Husk at barn er ikke bare små barn. Det er når de blir eldre og ungdommer det virkelig begynner å koste. Da holder det ikke lenger med en kjøttdeigpakke som du nevnte som eksempel. Klær og utstyr er ikke bare å få få tak i brukt lenger. Og det koster med henting og kjøring diverse steder.

Og ellers, hvis man sammenligner enslig vs familie med barn, så blir boutgiftene også høyere, både i form av at man trenger mer plass og at det går mer strøm. Trodde virkelig ikke at dette var noe å diskutere.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (2 minutter siden):

Husk at barn er ikke bare små barn. Det er når de blir eldre og ungdommer det virkelig begynner å koste. Da holder det ikke lenger med en kjøttdeigpakke som du nevnte som eksempel. Klær og utstyr er ikke bare å få få tak i brukt lenger.

Og ellers, hvis man sammenligner enslig vs familie med barn, så blir boutgiftene også høyere, både i form av at man trenger mer plass og at det går mer strøm. Trodde virkelig ikke at dette var noe å diskutere.

Å få barn er jo et valg man tar, så ingen vits i å klage. Familier har også som regel TO inntekter, så...

Anonymkode: c6189...498

Skrevet
Tutte skrev (4 minutter siden):

Husk at barn er ikke bare små barn. Det er når de blir eldre og ungdommer det virkelig begynner å koste. Da holder det ikke lenger med en kjøttdeigpakke som du nevnte som eksempel. Klær og utstyr er ikke bare å få få tak i brukt lenger. Og det koster med henting og kjøring diverse steder.

Vel her jeg bor kjøres ikke ungdommer rundt,  de sykler og går og tar buss 😄

Er bare to stk i nabolaget som har bil. Men vi bor veldig sentralt. 

Blir selvsagt mer i matkostnader men utover det skal mine barn få seg jobb når de er 14. 11 åringen har allerede jobb annenhver helg og litt snømåking etter skolen. 

Mobil, spill ol kjøpet de selv. Utstyr og klær går i arv. 

Jenta trenger ikke rosa ski, hun får bror sine grønne.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å få barn er jo et valg man tar, så ingen vits i å klage. Familier har også som regel TO inntekter, så...

Anonymkode: c6189...498

Nei, klager ikke. Hvor har du det i fra? Bare påpeker hvor vanskelig det er med deltidsjobb når man har barn vs alene og bare seg selv å ta hensyn til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel her jeg bor kjøres ikke ungdommer rundt,  de sykler og går og tar buss 😄

Er bare to stk i nabolaget som har bil. Men vi bor veldig sentralt. 

Blir selvsagt mer i matkostnader men utover det skal mine barn få seg jobb når de er 14. 11 åringen har allerede jobb annenhver helg og litt snømåking etter skolen. 

Mobil, spill ol kjøpet de selv. Utstyr og klær går i arv. 

Jenta trenger ikke rosa ski, hun får bror sine grønne.  

Er mange som ikke bor sentralt. Det de kjøper selv må de jo få penger til også, tjener jo ikke egne penger enda.

Uansett så er det dyrere med barn enn å være alene, som egentlig var det jeg skulle fram til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Hjelpen i form av sykehjem og omsorg"? Har du fått med deg hvordan det står til på sykehjem rundt om i Norge? Mange vil heller dø enn å havne der, og det sier sitt. 

Anonymkode: 785ad...207

du fikk med deg at jeg skrev "fraværende" - eller, nei du gjorde ikke det fordi du var for opptatt med å lese det du trodde jeg skrev kanskje? 😇

Skrevet
Tutte skrev (15 timer siden):

Man må leve etter det man har. Uansett. Alt går om man vil. 

Tutte skrev (15 timer siden):

Jeg kan ha meninger jeg som andre på KG vel? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men hvis vi sammenligner med mange andre land så står det ikke så ille til allikevel. Visste du forresten at Norge er verdens beste land for pensjonister? Jeg synes vi rett og slett har blitt et sutrete og bortskjemt folkeslag. De som ønsker og ikke jobbe eller jobbe deltid står da fritt til å gjøre det, men ikke klag på minstepensjon den dagen den kommer. Vi får forresten være glade for at vi ikke bor i Ukraina, når du klager på at vi sender penger dit.

Norge har vunnet i en internasjonal kåring over hvordan det er å være pensjonist.

Det er den franske banken Natixis som har laget rapporten. De har analysert trygghet og leveforhold for pensjonister i 44 land.

Norge har kommet på tredjeplass i fire år. Norge vinner i rapporten fra 2022, skriver avisa Aftenposten.

Den undersøkelsen gjelder jo dessertgenerasjonen som fikk gode pensjonsbetingelser, gode utbetalinger under et normalt prisnivå på mat og strøm, og kan gå av ved fylte 62 (AFP) eller 67. Vi som er unge nå har helt andre pensjonsutsikter som ikke er sammenlignbare i det hele tatt. Eldreomsorgen holder på å knekke sammen i tillegg. Og Gud forby om du blir syk og må over på uføretrygd. 

Anonymkode: 785ad...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 17.25):

Rapporten undersøker flere ting innen fire områder. Det er helse, økonomisk trygghet, livskvalitet og materiell velstand. Norge er inne på topp ti på alle disse områdene. Når de settes sammen, er Norge helt på topp

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.klartale.no/norge/2022/11/28/norge-er-verdens-beste-land-for-pensjonister/&ved=2ahUKEwi77feAg6f9AhXuS_EDHTTcAQcQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0kTMBF8YGH3OItJN4OccCO

Ny forskning viser at pasienter på norske sykehjem får dårligere stell enn andre land i Europa. Norge kommer faktisk dårligst ut på følgende punkter; at det er for få ansatte på jobb, mye stress for de ansatte, og de gamle får ikke den hjelpen de trenger i tide og må ofte vente. Eller ikke få hjelpen i det hele tatt. Tror det var i Aftenposten jeg leste det. 

Anonymkode: bf991...d70

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenker på er dagpenger. Hvis du jobber deltid og mister denne jobben, får du lite i dagpenger. 

Anonymkode: 14b1c...df3

Skrevet (endret)

ikke noe galt i det, planen min er å spare meg til mer frihet selv, pensjon tas selvfølgelig med i det regnestykke.
Men om du ikke har oppspart midler men jobber deltid forde at du får nok der og da, så kan du få et lite sjokk når pensjonist tilværelsen begynner.

Endret av Hololo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...